Publicerat Februari 4, 201115 yr Vad gör ni för att underhålla era råttor denna tid om ni inte jagar i gryt? Hur mycket motion, ärligt? Jag går MINST 5 km rask promenad varje kväll samt diverse sök-övningar .. Men fanimej min fantasi börjar ta slut. TJT är en ras som tröttnar snabbt på enformighet. Tankeövningar, vilka?? Så många och enkla för MIG som möjligt att utföra. Vet snart inte vad jag ska ta mig till.. Liksom fysisk motion verkar inte göra något för min Nelly.. Hennes vikt bara ökar o ökar.. Får ångest över att att man inte räcker till..(inga moralare här, jag själv är snart som en elitidrottare men ändå, har man en pigg terrierjävel) Snälla kom med lite tips.. Ang "godissnurror" som dom får krafsa för att få fram godis.. nej. Hon har knäckt alla såna saker.. Ni som äger tjt vet att dom är smarta som fan och dom behöver bara lösa det en gång så är det skitenkelt nästa gång.. Vad ska man ta sig till för att få en tjt underhållen off season? Mvh C-A som vill få sin tjt underhållen SAMT hållas i form(viktigast) .. Är väl fler än jag som märkt att deras magar är stora som "Cane Corzos"? Bör väl även nämnas att hon är allergisk mot alla foder som jag testat utom det hon äter nu.. Så att byta till "magerfoder" tar verkligen emot.
Publicerat Februari 5, 201115 yr Lydnad, lydnad, lydnad och spår. Det löser problemet, och gör dessutom hunden till en långt mer användbar jakthund. Du kan aldrig motionera en terrier trött, kanske för stunden, men eftersom återhämtningstiden är så pass kort, kommer den vara lika pigg lagom tills du fått av dig kläderna och vill slänga dig på soffan. Det enda som händer vid ökad fysisk motion, är en ökad kondition, och ett ökat fysiskt behov. Utöver det bör man ställa krav på sin terrier. Inne gosr vi, äter och sover, inget mer. Ute är det fullt ös medvetslös. Ju mer man jiddrar med lekar inne, desto högre förväntningar skapar man hos sin hund att det skall hända saker inne i hemmet, det leder inte till något positivt. Genom att styra sin hunds förväntningar kan man i mångt och mycket också styra dess aktivitetsnivå. Vad gäller vikten. Det är mycket enkelt, mindre mat. Precis som för en människa. Är din hund tjock, så får hon för mycket mat.
Publicerat Februari 5, 201115 yr Författare tack för ett VÄldigt bra svar! vad för typ av lydnad menar du då? allmänlydnad typ? ska ut och skida i skogen om ett par timmar. ska se om det kan kombineras med träning.
Publicerat Februari 5, 201115 yr Jag har ju tur då vi har fler hundar så min TJT får kuta lös (på valda sträckor utan vilt!) och jaga runt efter de andra och hon brukar låta sin frustration eller sitt "aktivitetsbehov" gå ut över den yngsta labben som får ta emot en del hårda tacklingar och brottningsmatcher under de stunderna I övrigt. Jag tränar lydnad och cirukskonster. Tar med henne till jobbet där hon får kuta med mig i korridorerna (jobbar natt på äldreboende) och så sätter jag henne på "sitt stanna kvar" utanför en del boendes rum medan jag gör det jag ska där inne osv. Hon får varva mellan fotgående och lösspringande hela natten och så har jag lärt henne små trix som att "hämta telefonen", "sitta fint" mm för att hålla hennes hjärna igång också. Sen åker jag förbi någon brukshundklubb ibland och lånar deras agilityhinder eller så letar jag upp andra platser (byggarbetsplatser brukar vara perfekta) där jag kan låta henne klättra och hoppa över olika prylar mm. Sist men inte minst så tränar jag ju apportering och sök där hon får apportera dummys eller så kör vi spår i de fall där jag lyckas övertyga henne om att det visst är roligt även med "fåniga förarspår med löjliga klövar i slutet" Och så cykling,.. för att stilla det där värsta "springbehovet". Ibland tar jag bara med henne och så åker jag efter henne i fullt ös eftersom inte ens de andra hundarna verkar vilja hänga med i hennes tempo lika länge där hon inte blir begränsad utan kan kuta på det fortaste hon kan,.. och en sådan cyekltur kan bli närmare en mil rätt lätt.... På sommaren så simmar hon i Mälaren också men det sker ju med en viss fara för att hon dränker sig själv då hon envisas med att svälja så mycket vatten hon kan på samma gång men om jag sitter i en båt framför henne så koncentrerar hon sig mer på att simma istället för att "bita ihjäl" vågorna och då fungerar det bättre.
Publicerat Februari 5, 201115 yr Vad gäller att simma så såg jag ett inslag på finsk tv om en som tränade sin stövare och hade hunden i koppel efter roddbåten. Om hunden är sämre simmare, som mina, så kan man ju faktiskt köpa en flytväst åt kräket. Det är nog jäkligt bra träning! Det ska jag själv testa i sommar. Sedan vad gäller lydnad så är det bara påhittigheten som sätter gränserna! Jag fick ett tips om att ha hunden att göra saker på toalocket (som oftast är välvt), sitta, stå, sitta, stå osv. Om hunden gör saker; stå, sitta, gå på ojämt underlag så kräver det mer av den. /Micke
Publicerat Februari 6, 201115 yr Måste erkänna att jag skulle behöva lägga lite mer tid på lydnads träningen! Men annars för att hålla igång är det cykling och skidåkning som gäller nu, kopplar ihop lill tysken med schäfern så blir det ett jäkla drag i spåret=) hehe
Publicerat Februari 6, 201115 yr Detta gäller ju inte bara tyskar utan alla terrier med högt stimuleringsbehov... Skulle väl instämma med föregående svar - lydnad är en bra träning och dessutom något man har nytta av! Dessutom kan man ju lägga spår, att aktivera nosen och skallen samtidigt är ofta en lyckad kombo. Att cykla & simma är bra men med en ökad fysisk kondition följer oftast en ökad förfrågan på psykisk stimulans. Sedan något att tänka på för "grythundsägare" man vill ju inte att en hund som ska användas i gryt ska få "stora/bulliga muskler" = gör den mindre rörlig & flexibel. Cykla lite längre i lägre tempo ger en bättre uthållighetsträning än att cykla allt vad tygen!Jag brukar gärna köra lite bad & cykling "för skojs skull" och sen använda det som en träning/upptrappning inför jaktsäsongen. Vältränade hundar = mindre skador Min ena Parson som är Loch Odjuret själv.. plaskar o hugger efter vattnet.. SIMMA LUGNT I SOMMAR!
Publicerat Februari 7, 201115 yr Detta gäller ju inte bara tyskar utan alla terrier med högt stimuleringsbehov... Skulle väl instämma med föregående svar - lydnad är en bra träning och dessutom något man har nytta av! Dessutom kan man ju lägga spår, att aktivera nosen och skallen samtidigt är ofta en lyckad kombo. Att cykla & simma är bra men med en ökad fysisk kondition följer oftast en ökad förfrågan på psykisk stimulans. Sedan något att tänka på för "grythundsägare" man vill ju inte att en hund som ska användas i gryt ska få "stora/bulliga muskler" = gör den mindre rörlig & flexibel. Cykla lite längre i lägre tempo ger en bättre uthållighetsträning än att cykla allt vad tygen!Jag brukar gärna köra lite bad & cykling "för skojs skull" och sen använda det som en träning/upptrappning inför jaktsäsongen. Vältränade hundar = mindre skador Min ena Parson som är Loch Odjuret själv.. plaskar o hugger efter vattnet.. SIMMA LUGNT I SOMMAR! Faaast,. Nu kör ju Tyskarna vad tygen håller ändå vid varje jakt ovan jord och då gör ju cykling varken till eller från vad gäller musklerna
Publicerat Februari 7, 201115 yr Vad ska man ta sig till för att få en tjt underhållen off season? För det första så finns det ingen "off season" när man har terrier, det är alltid "on season" för hundarna begriper ändå inte bättre Du som bor i finland har ju kanonläge att jaga både räv, grävling och ffa mårdhund. Finns ju många ställen som har lådgryt/provgryt där du kan släppa och träna hunden på räv, hundarna aktiveras och det är skitkul. Men huvudrådet får nog bli att börja jaga i gryt då är det inte många månader om året som inte kan jagas.
Publicerat Februari 7, 201115 yr Författare just nu e hon så fet så hon inte får plats i nå gryt! . . nä men hon är en stor hund, tyvärr avlad på utställning. verkar bli stora hundar då(men hon e jääävlugt snygg). och gräva kan jag inte heller med min rygg.. så gryt är nåt jag lagt på hyllan med denna hund.hon står mig för nära för att få fastna och där uppe står jag och inte kan gräva. men kom på ett nytt sätt igår.. spåra mårdhund och sen släppa på henne. då får hon ju jobba;)
Publicerat Februari 7, 201115 yr Författare förresten det finns inga grävlingar på Åland. tack å lov.. mvh
Publicerat Februari 7, 201115 yr men kom på ett nytt sätt igår.. spåra mårdhund och sen släppa på henne. då får hon ju jobba;) Vet inte om det bara är jag som är skeptisk... men av min erfarenhet så är mårdhundar inte så mycket att jobba på... du känner nog till Herr Karlsson och Harley?.. Det tar några sekunder och sen spelar mårdhunden död och då är det klart..
Publicerat Februari 7, 201115 yr Vet inte om det bara är jag som är skeptisk... men av min erfarenhet så är mårdhundar inte så mycket att jobba på... du känner nog till Herr Karlsson och Harley?.. Det tar några sekunder och sen spelar mårdhunden död och då är det klart.. Lite OT... Får man hunden tränad att den int flyger på mårdhunden så blir det fina ståndskall. Annars så blir det int så mycket mer än några skall. Kolla på youtube, sök på mrtolle76, ståndskall med wachtel...
Publicerat Februari 7, 201115 yr Vet inte om det bara är jag som är skeptisk... men av min erfarenhet så är mårdhundar inte så mycket att jobba på... du känner nog till Herr Karlsson och Harley?.. Det tar några sekunder och sen spelar mårdhunden död och då är det klart.. Det är väl ändå inte helt sant. Om hundarna tror den är död, så händer inget, men om hundarna inte tror på det, så går de ju på den, och då slutar den ju leka död rätt snabbt.
Publicerat Februari 7, 201115 yr Lite OT... Får man hunden tränad att den int flyger på mårdhunden så blir det fina ståndskall. Annars så blir det int så mycket mer än några skall. Kolla på youtube, sök på mrtolle76, ståndskall med wachtel... Så är det nog jo.. Har sett dina filmer renn, prenumererar tom så jag vet när du lagt upp nytt Det är väl ändå inte helt sant. Om hundarna tror den är död, så händer inget, men om hundarna inte tror på det, så går de ju på den, och då slutar den ju leka död rätt snabbt. Har inte varit med om det alls. Men det kanske inte hinner bli heller? för varje gång är någon av oss där rätt kvickt och utvisar mårdhunden från jordelivet.
Publicerat Februari 7, 201115 yr Stjäl lite utrymme till i denna tråd om tjt. Tycker dom spelar döda först när man lyfter opp dom.
Publicerat Februari 7, 201115 yr just nu e hon så fet så hon inte får plats i nå gryt! . . nä men hon är en stor hund, tyvärr avlad på utställning. verkar bli stora hundar då(men hon e jääävlugt snygg). och gräva kan jag inte heller med min rygg.. så gryt är nåt jag lagt på hyllan med denna hund.hon står mig för nära för att få fastna och där uppe står jag och inte kan gräva. men kom på ett nytt sätt igår.. spåra mårdhund och sen släppa på henne. då får hon ju jobba;) mårdhundarna går väl också i gryt eller??
Publicerat Februari 7, 201115 yr Stjäl lite utrymme till i denna tråd om tjt. Tycker dom spelar döda först när man lyfter opp dom. De sammandrabbningar som jag har haft så har hunden ryckt litegrann i mårdhunden som spelar död när man kommer fram. Tar man undan hunden så tar det inte många sekunder innan mårdhunden tittar upp lite diskret och vill kila iväg. Så för oss har händelseförloppet varit: -> foten på -> hunden bort -> avliva med .22an mårdhundarna går väl också i gryt eller?? Dom använder andras gryt ibland. Men det brukar kunna räcka med en tät gran eller rotvälta eller annat skrymsle.
Publicerat Februari 7, 201115 yr Författare mårdhundar har inte råd att spela död när en tjt kommer. tror jag alla tjtägare med lite krut i hunden kan gå i god för. så jag tror nog det kan bli spännande, även om det kanske blir stationärt som bara den.. ska testa iallafall. mvh
Publicerat Februari 7, 201115 yr mårdhundar har inte råd att spela död när en tjt kommer. tror jag alla tjtägare med lite krut i hunden kan gå i god för. så jag tror nog det kan bli spännande, även om det kanske blir stationärt som bara den.. ska testa iallafall. mvh hur fixar du de, e den rådjursren??
Publicerat Februari 7, 201115 yr mårdhundar har inte råd att spela död när en tjt kommer. tror jag alla tjtägare med lite krut i hunden kan gå i god för. så jag tror nog det kan bli spännande, även om det kanske blir stationärt som bara den.. ska testa iallafall. mvh Beror väl på hur man lärt hunden och hur mycket lydnad man har på hunden om den flyger på direkt eller int. Står hunden och skäller så spelar mårdhundarna sällan döda. Personligen tycker jag att det är värdelöst och med hundar som "tar" mårdhundarna själva utan att man själv kommit fram. Slutar före eller senare med att när hunden skakat färdigt mårdhunden och anser den död och lämnar den så finns det ett skadat djur som i värsta fall int ens hittas. En par timmar ståndskall om dagen skall nog få Nelly(hon hette väl så?) trött tror jag...
Publicerat Februari 7, 201115 yr Författare jag spårar upp dom med henne i lina och när man ser mårdhundskalufsen så blir det åka av. då lär hon inte bry sig om rådjuren. för övrigt är det rådjur som hon gillar bäst, så nixnix inte rådjursren. måste ta mig en ordentlig funderare på hur etiskt det är först dock. att släppa tjt på ett djur som inte har en chans att slippa undan eller göra motstånd.. vet inte riktigt.. mvh
Publicerat Februari 7, 201115 yr Författare tjt är tjt.. inget varken jag eller gud kan göra nåt åt, att hon nackar dom. lydnaden e okej, men inte så att jag kan avbryta henne om hon har en mårdhund i käften. tror det beror på vad man har för hund. hon lyder ju perfekt hemma osv. men denna ras blir ju som djävulen själv med vilda djur ikring sig. har försökt träna många metoder för att få vettig kontakt då, men inget är viktigare i det ögonblicket än att ha ihjäl djuret. försvårar ganska mycket.
Publicerat Februari 7, 201115 yr jag spårar upp dom med henne i lina och när man ser mårdhundskalufsen så blir det åka av. då lär hon inte bry sig om rådjuren. för övrigt är det rådjur som hon gillar bäst, så nixnix inte rådjursren. måste ta mig en ordentlig funderare på hur etiskt det är först dock. att släppa tjt på ett djur som inte har en chans att slippa undan eller göra motstånd.. vet inte riktigt.. mvh etik o mårdhund hör inte ihop!
Publicerat Februari 7, 201115 yr Snälla kom med lite tips.. Ang "godissnurror" som dom får krafsa för att få fram godis.. nej. Hon har knäckt alla såna saker.. Ni som äger tjt vet att dom är smarta som fan och dom behöver bara lösa det en gång så är det skitenkelt nästa gång.. at hon har knäkt "godissnurrene" betyr ikke at de är oppbrukt og bare å kaste... selv om hunden vet hur de skal löses, må hon fortfarande bruke hode for å få lös godisen. men som du selv sier så er mental utfordring område du skal konsentrere deg om. å gå eller löpe hjelper ikke. det bare resulterer i en hund i bedre fysisk form. hode er det man må jobbe med for å få en stabil og lungn hund. om du har 5-6 forskjellige mentale treningstekniker som du kan rullere på er det nok.