Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

tjt ägare se hit.

Featured Replies

Publicerat

Jag håller inte med alls.

Alla former av kontaktskapande träning med terrier innebär en vinst. Det är dessutom inte farligt för en terrier att bli varvad, det är ett naturligt sinnestillstånd, och det ingår i agilityträning, precis som i all annan träning, att växla mellan on och off.

Till skillnad från de flesta andra raser så är en varvad terrier inte i någon form av onåbar affekt, utan den har full koll på läget. Det är bara så att har man en formula1, så ska man någon gång också trycka plattan i mattan, för att motorn ska må bra.

Fast jag måste nog säga att man ändå bör vara försiktig. Flera av den typ av hundar som finns runt agilitybanorna kan lätt trigga en TJT och långt ifrån alla TJT-ägare klarar av att bryta sina hundar nr det väl smäller ;) Bra träning om man kan hålla ihop hunden ja men att hålla ihop en TJT låter sig inte alltid göras så lätt.

• Svar 106
  • Visningar 16,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare

dom e lite smått speciella.. ;)

älskar när folk tycker att min lurviga tös ser ut som en gullig valp..(hon e 3 år drygt) o sen om hon hamnar i slagsmål så spöar hon upp schäfrarna så dom skriker haha. . just lööv it.

skulle INte vara kul om det var en rotweiler dock. men allt annat river hon i strimlor. .

Publicerat

Bra träning om man kan hålla ihop hunden ja men att hålla ihop en TJT låter sig inte alltid göras så lätt.

OM man kan hålla ihop hunden...???

skremmende...

om man inte kan holla ihop sin TJT (eller egentlig oavsett hvilke hundras det er snakk om) så bör man kanskje ikke ha den....

kanskje man bör se seg om etter en lettere rase...

oavsett hundras så blir det for dumt å si at den ikke kan brukes til agillity e.l.

ALL form for mental trening og stimuli er VIKTIG for ALLE raser.

det er tross alt det agillity er; mental trening kombinert med fysisk trening.

det at det ofte finnes fler hunder i område, er positiv trening i utgangspunktet. da det har med sosial trening å gjöre...

bare det å få hunden at varva ner på kommando er en form for mental trening.

å trene hunden til ikke å varve opp för den får tillatelse til det, er en annen del av viktig mental utfordring.

her mattsson sa i början på tråden:

Ang "godissnurror" som dom får krafsa för att få fram godis.. nej. Hon har knäckt alla såna saker..

först og fremst. ikke bare la hunden "krafse" til den får godisen ut.

krev at hunden löser "snurran" lugn og kontrollerad!! det er tross alt du som eier som er sjef. eller hur?

at hunden har knäckt den, betyr ikke at den har sluttet å fungere. om du krever at hunden skal gjennomföre det, så må hunden fortsatt bruke hodet...

om hunden ikke vil.... vel, jeg sier igjenn. det er fortsatt du som er sjef, eller hur??

en hund skal rett å slett gjöre det den får beskjed om. enkelt og greit. om den ikke gjör det, vel. da har man en jobb foran seg. det er det som er morro og utfordring med å ha hund.

om man må spörre hunden sin om den gidder å gjöre det du vil den skal gjöre, da gjör man noe feil.

Publicerat
skremmende...

om man inte kan holla ihop sin TJT (eller egentlig oavsett hvilke hundras det er snakk om) så bör man kanskje ikke ha den....

Du vet inte vad du pratar om, en tysk jaktterrrier av den rätta blodslinjerna är inget att ta med till agillity. Varför ska du hetsa/ stressa upp en hund med den kamp/jakt/slaktlusten. Tyder bara på bristande erfarenhet av TJT. Du tjänar inget på sådana övningar. En jaktterrier ska användas till jakt. Vill du träna agillity så köp en sällskapshund!

Publicerat

älskar när folk tycker att min lurviga tös ser ut som en gullig valp..(hon e 3 år drygt) o sen om hon hamnar i slagsmål så spöar hon upp schäfrarna så dom skriker haha. . just lööv it.

skulle INte vara kul om det var en rotweiler dock. men allt annat river hon i strimlor. .

vad tycker dina jaktkompisar om att hon är aggressiv, släpper du henne lös i skogen tillsammans med andra hundar och i så fall berättar du för dom hundägarna om hennes lynne, om inte borde du kanske hålla henne hemma. Man är nog ansvarig för vad hunden ställer till med. Kan bli dyrt.

Publicerat

Du vet inte vad du pratar om, en tysk jaktterrrier av den rätta blodslinjerna är inget att ta med till agillity. Varför ska du hetsa/ stressa upp en hund med den kamp/jakt/slaktlusten. Tyder bara på bristande erfarenhet av TJT. Du tjänar inget på sådana övningar. En jaktterrier ska användas till jakt. Vill du träna agillity så köp en sällskapshund!

Känns som att Skogtrollet vet vad han pratar om, har man ingen kontroll ska nog jycken va hemma

Publicerat
  • Författare

vad tycker dina jaktkompisar om att hon är aggressiv, släpper du henne lös i skogen tillsammans med andra hundar och i så fall berättar du för dom hundägarna om hennes lynne, om inte borde du kanske hålla henne hemma. Man är nog ansvarig för vad hunden ställer till med. Kan bli dyrt.

hon slåss inte om byten. bara om andra idiothundar försöker ta hennes mat eller godis. -> då säger hon först till.. men då tror stora schäfern att "nänä denhär lilla hunden ska jag sätta på plats" och flyger på min hund.. å då blir det självförsvar a' la schäferstrimlor.

hon är absolut inte aggressiv, bara väldigt konsekvent. få hundar har så högt till tak innan dom flyger på andra hundar som hon. så det är snarare det som är problemet att dom tar sig vatten över huvudet när dom bråkar med en tjt.

stanna hemma kan du göra själv.

mvh

Publicerat
  • Författare

Känns som att Skogtrollet vet vad han pratar om, har man ingen kontroll ska nog jycken va hemma

du har aldrig träffat en tjt tror jag utan att vilt gissa.

som tjtägare lär man sig att bedömma när man ska bromsa etc.

dom är inga monster men dom kan bli förbannade. det är det man måste lära sig med denna ras och akta sig för såna situationer.

min hund älskar andra hundar och människor. men säger åt dom som gör fel ordentligt.

men kommer det en lös katt och flyger på henne när man är ut o går så är det inte mitt fel. o synd om katten blir det.

även där är en skillnad på raser..

kattjävlarna vinner ju varje gång, tills dom flyger på en tjt. sen är det slutbråkat.

offtopic nu men..

Publicerat

hon slåss inte om byten. bara om andra idiothundar försöker ta hennes mat eller godis. -> då säger hon först till.. men då tror stora schäfern att "nänä denhär lilla hunden ska jag sätta på plats" och flyger på min hund.. å då blir det självförsvar a' la schäferstrimlor.

hon är absolut inte aggressiv, bara väldigt konsekvent. få hundar har så högt till tak innan dom flyger på andra hundar som hon. så det är snarare det som är problemet att dom tar sig vatten över huvudet när dom bråkar med en tjt.

stanna hemma kan du göra själv.

mvh

Läs rätt! Om hunden är aggressiv och okontrollerbar ska den stanna hemma annars ska den va i skogen

Publicerat
  • Författare

läs rätt själv. hon muckar ALDRIG gräl.

o försvarar det som är sitt.

skiter i om det blir dyrt.. egentligen vet både jag o den andra hundägaren innerst vems fel det är. syns alltid tydligt att min alltid backar undan med sitt godis och idiothundarna kommer efter o flyger på. vems fel är det då?

Publicerat
  • Författare

haha skulle alla aggressiva hundar stanna hemma skulle man fan bli ensam i hundgården..

Publicerat

pröv å les hva jeg skrev för du påstår at jeg ikke vet hva jeg prater om. jeg snakker ikke om agillity, jeg snakker om å kontrollere hunden... uansett rase...

jeg skal gjennta det du selv klippte ut av mitt innlegg:

"om man inte kan holla ihop sin TJT (eller egentlig oavsett hvilke hundras det er snakk om) så bör man kanskje ikke ha den....

kanskje man bör se seg om etter en lettere rase..."

om det ikke er missforståelser i språket her så er det jeg pröver å si:

at hvis man ikke kan kontrollere hunden sin uansett situasjon, så bör man pröve hardere

og oppsöke den lärdom som behöves,

eller kanskje tenke seg om ang. hundrase, og vurdere noe som kanskje er litt lettere...

agillity var bare en del av innlegget...

en jakthund bör brukes til jakt. helt enig.

-vil påstå at en pomeraner eller shi tsu (sällskapshundar) heller ikke egnet till agillity.

til agillity trur jeg at jeg ville anbefalt en arbeidshund. f.eks. border collie, staff, shäfer osv... listen er lang.-

så man kan jo spörre seg om hvem som har brist på erfarenhet med hundar...

å påstå at agility er stress for en hund er også et argument som kan diskuteres.

men siden du nevner at den er så blodtörstig...

hva var det du sa igjenn. "kamp/jakt/slaktlusten"

du må huske at rasen ble utviklet på 1800-tallet. det betyr at det er en relativt ny rase.

100-150 år er ikke så enormt mye for en hunderase.

den ble utviklet av to tyskere med navn Carl Eric Gruenewald og Walter Zangenbert.

det ble brukt totalt 4 raser i utvikling av TJT.

i hovedsak Fell Terrier (arbeidshund, bl.a. brukt som vallhund) og Fox terrier (jakthund)

men old english terrier (vakt/sällskapshund)og pinsher (arbeidshund) var også medvirkene.

det er mistanker om at tax også var med i programmet, men det er ikke dokumentert noe sted.

selv om den kanskje egner seg mest som jakthund, så er ikke det det eneste den kan gjöre.

du må ikke tro så lite om rasen.

den er ikke så ensidig...

faktumet er at det er en meget smart og allsidig hunderase som kan brukes til veldig mye.

den er til og med brukt som vallhund med gode resultater.

for morro skyld så legger jeg ved to videoer av TJT og agillity.

den förste ER faktisk agility champion.

http://www.dailymotion.com/video/x6zusj_jagd-terrier-championnat-du-monde-d_animals

http://www.dailymotion.com/video/x1xbhz_concours-gpf-hellemes-sweep-jagdter_animals

Publicerat

takker for stötten ;)

men det er nok ikke så enkelt.

bare å la den stå hjemme hjelper nok ikke på "problemet". det gjör det bare värre...

det må jobbes med (av ägaren selv eller av noen andre beror vel på hvilke utfordring man er villig eller kapabel til å ta på seg)

Publicerat

OM man kan hålla ihop hunden...???

skremmende...

oavsett hundras så blir det for dumt å si at den ikke kan brukes til agillity e.l.

ALL form for mental trening og stimuli er VIKTIG for ALLE raser.

det er tross alt det agillity er; mental trening kombinert med fysisk trening.

det at det ofte finnes fler hunder i område, er positiv trening i utgangspunktet. da det har med sosial trening å gjöre...

bare det å få hunden at varva ner på kommando er en form for mental trening.

å trene hunden til ikke å varve opp för den får tillatelse til det, er en annen del av viktig mental utfordring.

her mattsson sa i början på tråden:

Ang "godissnurror" som dom får krafsa för att få fram godis.. nej. Hon har knäckt alla såna saker..

först og fremst. ikke bare la hunden "krafse" til den får godisen ut.

krev at hunden löser "snurran" lugn og kontrollerad!! det er tross alt du som eier som er sjef. eller hur?

at hunden har knäckt den, betyr ikke at den har sluttet å fungere. om du krever at hunden skal gjennomföre det, så må hunden fortsatt bruke hodet...

om hunden ikke vil.... vel, jeg sier igjenn. det er fortsatt du som er sjef, eller hur??

en hund skal rett å slett gjöre det den får beskjed om. enkelt og greit. om den ikke gjör det, vel. da har man en jobb foran seg. det er det som er morro og utfordring med å ha hund.

om man må spörre hunden sin om den gidder å gjöre det du vil den skal gjöre, da gjör man noe feil.

Nu drog du lite förhastade slutsatser! Jag har inte sagt att man inte kan använda en TJT till agility eller bruks mm. Läs om, läs rätt. Problemet är dock, hur skrämmande du än anser det vara att långt ifrån alla har just den styrningen på sina TJTs som kan behövas om man ska släppa de på agilityplanen. Därför kan man behöva tänka sig för ett par gånger innan man gör det ;)

Publicerat

Ärligt. Vad är det för kul att hunden tar ihop och slåss med andra hundar??

Publicerat

Nu drog du lite förhastade slutsatser! Jag har inte sagt att man inte kan använda en TJT till agility eller bruks mm. Läs om, läs rätt. Problemet är dock, hur skrämmande du än anser det vara att långt ifrån alla har just den styrningen på sina TJTs som kan behövas om man ska släppa de på agilityplanen. Därför kan man behöva tänka sig för ett par gånger innan man gör det ;)

ok. da er jeg med, og helt enig.

beklager missforståelsen.

men jeg fikk muligheten til å kverulere litt og takker for det ^_^

jo, det finnes litt for mange hundeiere rundt om som ikke helt har den kontrollen dom bör ha på sin hund... agility eller andre situasjoner.

og ofte så er det vel egentlig det diskusjoner om hundar ofte egentlig bör handle om... hundeeiere...

men et annet problem er vel ofte at den du snakker om, den personen som vi alle har sett så mange ganger (og sikkert irritert oss grön over) som mangler den styrningen på sin hund. er ofte ikke klar over det selv... og derfor ikke helt tenker seg om för han/hon släpper hunden lös på agilityplanen eller annen steds.

Publicerat

men siden vi snakker så mye agility her på en tråd som i og for seg handler om jakthund...

vil bare si:

TJT kan brukes akkurat like mye som andre hundar til agility.

MEN. å trene for mye agility med en hund som skal brukes til jakt eller vice versa er nödvendigvis ikke lurt.

mange hunderaser kan läre mer enn en ting. TJT er en. andre eksempler er jack russel og bassenji. i lag med flere raser, er dette relativt smarte raser. de har ingen problemer med å läre seg mer enn en greie.

men om de skal bli så dyktige som de kan bli, bör de spesialiseres.

med andre ord konsentrere treninga rundt det du vil bruke hunden til.

vil du ha en agility hund. ikke rot det til med å trene masse jakt.

vil du ha en jakthund, ikke rot det til med å trene masse agility.

bare bruk litt av det. for å gi hunden variasjon.

bye the way. det er ikke så vanskelig å lage en agilitybane hjemme i hagen.

man MÅ ikke stikke ned på den lokale agilityklubben...

Publicerat

må bare spörre.

hva er egentlig forskjellen mellom en schäfer og en rottweiler i en slik situasjon egentlig???

har jobbet med begge rasene, og rottisen rygger (backar?) og vet sin plass oftere enn schäferen...

Publicerat

Lägger inte lite agilityfilmer :ph34r:

Först på min polares Sajko, en jättetrevlig tik från Hivlingens på lite drygt ett år nu. Sajko är runt agilitybanan på skoj ironisk ibland kallad för slaktterriern, världens mysigaste tik som glatt minglar runt bland folk & hundar utan att göra bort sig det minsta :lol:

Denna tik lever ihop med sin husse Jonas & hans två härliga korthårs vorsthrar, de lever ett aktivt liv fyllt av jakt & agility. Hoppas få se Jonas & Sajko på agilitybanan till hösten, ska bli kul & se vad hon går för. Tror hon kan piska skiten ur de flesta i mediumklassen :lol:

Publicerat

Här är två filmer från agility-VM, två olika ekipage.

Dessa tre filmer visar trevliga, sansade hundar, harmoniska med tydliga både på och av-knappar. Inga rena "slaktterriers" där inte :lol:

Publicerat
  • Författare

Ärligt. Vad är det för kul att hunden tar ihop och slåss med andra hundar??

att macho hundägarna får sig en tankeställare.

inte själva strimlingen kanske. det är en bieffekt av det hela. men rätt åt dom. o paffa blir dom när deras stora vakthundar får på nöten av en liten terrier. det blir omvänd situation för dom för en gångs skull.

hittils har det inte blivit några ovänner. hon har varit i totalt 4 slagsmål på 3.5 år. och 2 av dom ägarna tyckte att det är bra att nån hund äntligen sätter deras egen hund på plats. det behövs nog ibland.

dom andra 2 gångerna så slogdes dom bara och vi gick imellan o sen var det klart och uppgjort. inget agg. alla vet vems fel det var.

har träffat många hundar och tränat socialt beteende sen hon var 9 veckor så därför älskar hon andra hundar antar jag.

har inget emot att min hund försvarar det som är sitt men dom ska ju inte slåss utan orsak. det tror jag nog att har framgått ganska tydligt från min sida.

e man liten, måste man vara tuff. annars hade ju hon fått på skallen istället.

mvh

Publicerat
  • Författare

må bare spörre.

hva er egentlig forskjellen mellom en schäfer og en rottweiler i en slik situasjon egentlig???

har jobbet med begge rasene, og rottisen rygger (backar?) og vet sin plass oftere enn schäferen...

ja. men om en rottus weilerus tiltar så tiltar den ungefär som en tjt. inga spärrar.

dom jag träffat har inte visat sig direkt stabila eller uppfostrade väl.

och går en sån fram till en liten terrier och ska ta godis av den så kan det bli jävligt obehagligt.

folk pratar så gott om kamphundar men det är nästan i alla rättsmål om skadade hundar och människor på åland som har varit ostabila rottisar.

är ofta osäkra människor med taskig självkänsla som skaffar sig rotweiler som penisförlängare och det blir ju som det blir.

hunden som så är säkert ok!

schäfern.. ja vad säger man.. har träffat många, och hunden är oftast riktigt schysst . finns bråkstakar där med men den rasen är ju snällare än det mesta. litar såklart på sin storlek och då kan det bli problem..

"why be big and strong, if you can't fight anyway?"

Publicerat

att macho hundägarna får sig en tankeställare.

inte själva strimlingen kanske. det är en bieffekt av det hela. men rätt åt dom. o paffa blir dom när deras stora vakthundar får på nöten av en liten terrier. det blir omvänd situation för dom för en gångs skull.

hittils har det inte blivit några ovänner. hon har varit i totalt 4 slagsmål på 3.5 år. och 2 av dom ägarna tyckte att det är bra att nån hund äntligen sätter deras egen hund på plats. det behövs nog ibland.

dom andra 2 gångerna så slogdes dom bara och vi gick imellan o sen var det klart och uppgjort. inget agg. alla vet vems fel det var.

har träffat många hundar och tränat socialt beteende sen hon var 9 veckor så därför älskar hon andra hundar antar jag.

har inget emot att min hund försvarar det som är sitt men dom ska ju inte slåss utan orsak. det tror jag nog att har framgått ganska tydligt från min sida.

e man liten, måste man vara tuff. annars hade ju hon fått på skallen istället.

mvh

dom första 47 orden i ditt inlägg gör att jag undrar om du borde ha hund överhuvudtaget? Det är totalt fel tänk för en jakthund.

Publicerat
  • Författare

dom första 47 orden i ditt inlägg gör att jag undrar om du borde ha hund överhuvudtaget? Det är totalt fel tänk för en jakthund.

alltså kan du göra annat än trycka ner andra? du vet inget om mig eller min hund.

inget fel på mitt tänk. du kanske borde kolla upp ditt eget? läs hela inläggen.

jag kan inte se att något är svårt att tyda.. kanske du inte skulle ha dator över huvudtaget?

Publicerat

ja. men om en rottus weilerus tiltar så tiltar den ungefär som en tjt. inga spärrar.

dom jag träffat har inte visat sig direkt stabila eller uppfostrade väl.

och går en sån fram till en liten terrier och ska ta godis av den så kan det bli jävligt obehagligt.

folk pratar så gott om kamphundar men det är nästan i alla rättsmål om skadade hundar och människor på åland som har varit ostabila rottisar.

är ofta osäkra människor med taskig självkänsla som skaffar sig rotweiler som penisförlängare och det blir ju som det blir.

hunden som så är säkert ok!

schäfern.. ja vad säger man.. har träffat många, och hunden är oftast riktigt schysst . finns bråkstakar där med men den rasen är ju snällare än det mesta. litar såklart på sin storlek och då kan det bli problem..

"why be big and strong, if you can't fight anyway?"

aha... så det du prater om er ikke nödvendigvis hunderasene, men hundägare.

jo, det har du veldig rett i. der finnes det mye rart (konstigt?)

at hunden ender opp i en liten krangel i ny og ne for å forsvare det som er sitt.

det må man jo regne med om man er mye i lag med andre hundar.

som du sa. er man liten, må man väre töff. det ser man på andre raser også. taxen er ingen pingle det heller...

ja, som du sier