Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

tjt ägare se hit.

Featured Replies

Publicerat

etik o mårdhund hör inte ihop!

Ett sällsynt dumt uttalande! :angry: Enligt mig som jägare är etiken bland det viktigaste i ALL jakt!

• Svar 106
  • Visningar 16,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare

nänå men onödigt lidande är jag emot. vill inte bli som kineserna och flå dom levande. vilket är ungefär som att släppa nelly på dom..

:) hon e fan inte snäll. men hon kanske blir vettigare om hon får göra det några gånger.

har inte märkt det hittils iallafall.vad vet jag..

mvh!

Publicerat
  • Författare

Ett sällsynt dumt uttalande! :angry: Enligt mig som jägare är etiken bland det viktigaste i ALL jakt!

men ACK så vanligt uttalande..

Publicerat

Är ingen hunddressör eller expert på någe sätt men nog tror jag att det skall gå att få henne att skälla ståndskall utan att hon far på dom.

Var på kurs med en duktig kille när Mårdhundsprojektet var på Åland, Mattias Westerlund från Hundskolan Vision. Han verkar ha bra och enkla lösningar på diverse hundproblem/frågor.

Publicerat
  • Författare

något tips på rak arm?

e ju just det, att en normal jakthund(allt utom tjt typ) så får man nästan alltid någon typ av kontakt med. är nelly i gryt eller annars djur, så tar det ca 15 minuter innan hon blir kontaktbar. då går hon oftast att kalla in. men då är det för sent för t.ex mårdhunden.

iofs så kanske alla jakthundar är. kan verkligen inte uttala mig med säkerhet att "såhär är det". men så är min idiot.

tråden är ju OT nu men väldigt intressant tycker jag.

skulle gärna snacka etik också men det tar så länge att skriva på telen så man hinner bli grå innan man kommer nånstans. :)

Publicerat

nänå men onödigt lidande är jag emot. vill inte bli som kineserna och flå dom levande. vilket är ungefär som att släppa nelly på dom..

:) hon e fan inte snäll. men hon kanske blir vettigare om hon får göra det några gånger.

har inte märkt det hittils iallafall.vad vet jag..

mvh!

hur har du gjort då hon kommit fram till döda eller skadade djur, låtit henne bita eller tillåtit endast att hon avvaktat

Publicerat
  • Författare

sen hon var 9veckor så fick hon inte utan tillåtelse ta något dött djur. men hon var redan då okontaktbar om hon hade ett djur framför sig. tro mig när jag säger att jag tog till alla kända medel för att lyckas. det GICK inte att tillrättavisa henne. så ja... telefoner som sagt. försök läsa mina poänger mellan raderna. formulerar illa och eventuellt försvinner fakta som gör att jag missuppfattas som nonchalant. ska försöka mig på att svara bättre när jag e vid dator.

mvh: )

Publicerat

sen hon var 9veckor så fick hon inte utan tillåtelse ta något dött djur. men hon var redan då okontaktbar om hon hade ett djur framför sig. tro mig när jag säger att jag tog till alla kända medel för att lyckas. det GICK inte att tillrättavisa henne. så ja... telefoner som sagt. försök läsa mina poänger mellan raderna. formulerar illa och eventuellt försvinner fakta som gör att jag missuppfattas som nonchalant. ska försöka mig på att svara bättre när jag e vid dator.

mvh: )

okontaktbar som 9 veckors valp, kan bli svårt med ståndskall som fullvuxen

Publicerat
  • Författare

det har hänt.. i 15 sekunder en gång.

sen valde hon att reda upp det själv.

konstigt att hon e så lättlärd i övrigt.

Publicerat

det har hänt.. i 15 sekunder en gång.

sen valde hon att reda upp det själv.

konstigt att hon e så lättlärd i övrigt.

det var antagligen den gången du borde ha rett upp, de va första gången du förlorade o de blir värre att ta de tebaks för varje gång du förlorar, (de handlar i princip om att vara mera envis än hunden)

Publicerat
  • Författare

hmm har film på det. skulle jag vetat att det gjorde skillnad o skjuta då, så skulle det ändå inte gått. men om det händer att jag får läge igen. vad menar du att jag ska göra?

mvh.ca

Publicerat
  • Författare

alltså hon skällde levande mårdhund då..

Publicerat

hmm har film på det. skulle jag vetat att det gjorde skillnad o skjuta då, så skulle det ändå inte gått. men om det händer att jag får läge igen. vad menar du att jag ska göra?

mvh.ca

vad du ska göra eller inte göra ger jag mig inte in på, har kanske en åsikt, men det finns många som har mera kunnande och bättre åsikter än vad jag har, borde väl finnas ett helt gäng här på forumet

Publicerat

Beror väl på hur man lärt hunden och hur mycket lydnad man har på hunden om den flyger på direkt eller int.

Står hunden och skäller så spelar mårdhundarna sällan döda.

Personligen tycker jag att det är värdelöst och med hundar som "tar" mårdhundarna själva utan att man själv kommit fram. Slutar före eller senare med att när hunden skakat färdigt mårdhunden och anser den död och lämnar den så finns det ett skadat djur som i värsta fall int ens hittas.

En par timmar ståndskall om dagen skall nog få Nelly(hon hette väl så?) trött tror jag... :D

Men hur menar du nu?

Har du släppt din hund i gryt tex kan du väl inte annat förvänta dig än att hunden kommer arbeta på att fullfölja, det är väl inte direkt en fråga om dressyr?

Eller menar du drevjakt nu?

Publicerat
gryt är nåt jag lagt på hyllan med denna hund.hon står mig för nära för att få fastna och där uppe står jag och inte kan gräva.

Vem har lurat i dig att hunden skulle fastna om du släpper henne i gryt? Såvida du inte har en smålandsstövare så tror jag inte att det är någon risk att hunn fastnar. Själv har jag jagat med tyskhanar som har varit 40+ i mankhöjd och rejält grova över bröstet och inte en enda av dessa hundar har fastnat. Ska man jaga i gryt med ambitionen att gräva så bör man (tycker jag) vara några stycken annars är det risk att man får slita onödigt mycket om man åker ut själv. Rävjakten går däremot oftast utmärkt att vara själv då rävarna har mer vilja att lämna grytet än tex grävlingen. Men har du ingen grävling på Åland så behöver du ju inte vara orolig för det. Varför köpa grythund om du inte ska jaga i gryt? Vad är det för utställningslinjer du pratar om?

Publicerat

Men hur menar du nu?

Har du släppt din hund i gryt tex kan du väl inte annat förvänta dig än att hunden kommer arbeta på att fullfölja, det är väl inte direkt en fråga om dressyr?

Eller menar du drevjakt nu?

Jag menade först och främst på stånskall ovan jord. Men gissar att det är ganska värdelöst att en grythund försöker få livet av viltet nere i gryten också. Den skall väl antingen vara förliggare eller sprängare??

• 1 month later...
Publicerat

Jag har börjat åka fyrhjuling med min... Då får hon hålla tillräckligt hög hastighet och så åker man så långt så hon tröttnar. Brukar ta en enslig skogsväg där man kan låta henne springa löst.

Annars använder jag dogspringer och cykel. Men det är mycket roligare med ATV:n

Publicerat

Agility ger jag som tips en trevlig sysselsättning, som ger både fysisk och psykisk träning (såvida du börjar träna ordentligt, att bara springa lite hinder sådär bara, är nog bara mest fysisk träning, när hunden väl lärt sig hindrena alltså)och bygger upp ett trevligt samarbete mellan dig & hunden.

Agility är sjukt skoj, tycker både jag & mina hundar. Beroendeframkallande, så akta dig & hunden ;)

Publicerat
Agility ger jag som tips en trevlig sysselsättning, som ger både fysisk och psykisk träning (såvida du börjar träna ordentligt, att bara springa lite hinder sådär bara, är nog bara mest fysisk träning, när hunden väl lärt sig hindrena alltså)och bygger upp ett trevligt samarbete mellan dig & hunden.

Jag håller inte med. Avråder starkt att träna agility med en tysk jaktterrier. Helt onödigt att uppmuntra till övervarv, för övervarva det gör dom ändå dom små jäklarna. Enbart dämpande övningar rekomenderas. Långa spår kan vara ett alternativ, men absolut ingen agility. :angry:

Publicerat

Kenneln jag tog min tjt valp från avrådde agility.

Efter en vecka med tjt valp kan jag hålla med fullständigt. Lydnad, dressyr och kontaktövningar kör jag och väldigt konsekvent. Kommer fortsätta så, man märker hur snabbt de kan övervarva och jag kan tänka mig BIG problems om man låter ett sådant beteende fortsätta och dessutom uppmuntra.

Publicerat
Kenneln jag tog min tjt valp från avrådde agility.

Efter en vecka med tjt valp kan jag hålla med fullständigt. Lydnad, dressyr och kontaktövningar kör jag och väldigt konsekvent. Kommer fortsätta så, man märker hur snabbt de kan övervarva och jag kan tänka mig BIG problems om man låter ett sådant beteende fortsätta och dessutom uppmuntra.

En klok uppfödare som du köpte hund av.

Publicerat
  • Författare

har tränat mycket på momentet "övervarvning" sen hon var liten. så nu när det går över dendär idiotgränsen(ni vet vad jag menar), så ropar jag bara "ÖÖP" högt o säger sitt. funkar oftast om det inte är ett levande djur tillten handlar om. ;)

men har även hört att tjts flyger på andra hundarna som står o väntar på sin tur när dom blir för uppspelta av agilityhindren. då är det bra att kunna skrika till innan det smäller:)

men ändå.. fan vad fränt det är att ha en hund som saknar växlar.. växlar upp galenheten tills dom svimmar av övertryck..

mvh

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag håller inte med. Avråder starkt att träna agility med en tysk jaktterrier. Helt onödigt att uppmuntra till övervarv, för övervarva det gör dom ändå dom små jäklarna. Enbart dämpande övningar rekomenderas. Långa spår kan vara ett alternativ, men absolut ingen agility. :angry:

Jag håller inte med alls.

Alla former av kontaktskapande träning med terrier innebär en vinst. Det är dessutom inte farligt för en terrier att bli varvad, det är ett naturligt sinnestillstånd, och det ingår i agilityträning, precis som i all annan träning, att växla mellan on och off.

Till skillnad från de flesta andra raser så är en varvad terrier inte i någon form av onåbar affekt, utan den har full koll på läget. Det är bara så att har man en formula1, så ska man någon gång också trycka plattan i mattan, för att motorn ska må bra.

Publicerat
  • Författare

kanske inte synd om tysken. men dom som står bredvid o tittar på sina pudlar bli söndermalda är det synd om:)

Publicerat

kanske inte synd om tysken. men dom som står bredvid o tittar på sina pudlar bli söndermalda är det synd om:)

Fast Terrestrials pudel är uppfostrad av terrierligan så hon maler själv om hon får chansen... :P