Publicerat Mars 26, 201115 yr dom första 47 orden i ditt inlägg gör att jag undrar om du borde ha hund överhuvudtaget? Det är totalt fel tänk för en jakthund. det er morro med en diskusjon, men ta det litt med ro... det er ingen grunn for direkte angrep her. en sammentreffning i året er ikke noe å prate om for en hund som er mye i lag med andre hundar. å si at en ikke har kontroll på hunden fordi at den ender i en diskusjon, blir fel. det er hvordan eieren löser situasjon som sier om det er en riktig hundeeier eller ikke. har sett mange nok av de i parken som rygger en meter og ikke tör å gå i mellom når hunden ender i klammeri. bare står der og venter og håper på det beste. uansett hvem sin fel det var at situasjonen oppstod i utgangspunktet. og det har med personlighet å gjöre. ikke kom å si at du aldri har mött en el. fler på byen en lördagskveld som du vil gi en på tryne. men vi mennesker er födt med fornuft og selvbeherskelse (eller... som oftest) det er ikke en hund. den må läres. og fram til den er ferdig upplärd, så må vi eiere ta oss av den selvbeherskelsen for dom...
Publicerat Mars 26, 201115 yr Tråkig utveckling på tråden! Trodde den skulle handla om jakt med tjt inte en massa svammel!
Publicerat Mars 26, 201115 yr Författare jo. vi slutar bråka nu tycker jag med. leder ingenvart. ber om ursäkt för otrevligheterna. ska just ta o fara till ett hägn med kronhjortar. ska ta med hunden o se om jag kan ha lite tankeövningar med henne. mvh
Publicerat Mars 26, 201115 yr jo. vi slutar bråka nu tycker jag med. leder ingenvart. ber om ursäkt för otrevligheterna. ska just ta o fara till ett hägn med kronhjortar. ska ta med hunden o se om jag kan ha lite tankeövningar med henne. mvh
Publicerat Mars 26, 201115 yr jo. vi slutar bråka nu tycker jag med. leder ingenvart. ber om ursäkt för otrevligheterna. ska just ta o fara till ett hägn med kronhjortar. ska ta med hunden o se om jag kan ha lite tankeövningar med henne. mvh Äh! Jag säger som mina hundar, en bra fight piggar alltid upp
Publicerat Mars 26, 201115 yr Författare Äh! Jag säger som mina hundar, en bra fight piggar alltid upp
Publicerat Mars 26, 201115 yr att macho hundägarna får sig en tankeställare. inte själva strimlingen kanske. det är en bieffekt av det hela. men rätt åt dom. o paffa blir dom när deras stora vakthundar får på nöten av en liten terrier. det blir omvänd situation för dom för en gångs skull. hittils har det inte blivit några ovänner. hon har varit i totalt 4 slagsmål på 3.5 år. och 2 av dom ägarna tyckte att det är bra att nån hund äntligen sätter deras egen hund på plats. det behövs nog ibland. dom andra 2 gångerna så slogdes dom bara och vi gick imellan o sen var det klart och uppgjort. inget agg. alla vet vems fel det var. har träffat många hundar och tränat socialt beteende sen hon var 9 veckor så därför älskar hon andra hundar antar jag. har inget emot att min hund försvarar det som är sitt men dom ska ju inte slåss utan orsak. det tror jag nog att har framgått ganska tydligt från min sida. e man liten, måste man vara tuff. annars hade ju hon fått på skallen istället. mvh Missförstå mig rätt nu men,.. det är ju bättre att man bryter sina hundar innan det går så långt som till slagsmål, apropå folk som inte har styr på sina hundar då
Publicerat Mars 26, 201115 yr men siden vi snakker så mye agility her på en tråd som i og for seg handler om jakthund... vil bare si: TJT kan brukes akkurat like mye som andre hundar til agility. MEN. å trene for mye agility med en hund som skal brukes til jakt eller vice versa er nödvendigvis ikke lurt. mange hunderaser kan läre mer enn en ting. TJT er en. andre eksempler er jack russel og bassenji. i lag med flere raser, er dette relativt smarte raser. de har ingen problemer med å läre seg mer enn en greie. men om de skal bli så dyktige som de kan bli, bör de spesialiseres. med andre ord konsentrere treninga rundt det du vil bruke hunden til. vil du ha en agility hund. ikke rot det til med å trene masse jakt. vil du ha en jakthund, ikke rot det til med å trene masse agility. bare bruk litt av det. for å gi hunden variasjon. bye the way. det er ikke så vanskelig å lage en agilitybane hjemme i hagen. man MÅ ikke stikke ned på den lokale agilityklubben... Klart man kan använda TJTs till agility mm. Inget snack om annat. Det är en följsam och smart hundras som är säker på sig själv osv så de tål det mesta men det är även en ras som ofta kräver mer av sina förare än andra raser vilket oftare visar sig i situationer där kontrollen brister. Men visst borde fler jakthundsägare generellt aktivera och träna sina hundar även vid sidan om jakten och då kan agility, lydnad och bruks mm vara utmärkta alternativ,.. förutsatt att man börjar under lite kontrollerade former på platser där det inte vimlar av andra hundar som far runt utan full kontroll osv. Värt lite planering alltså.
Publicerat Mars 26, 201115 yr förutsatt att man börjar under lite kontrollerade former på platser där det inte vimlar av andra hundar som far runt utan full kontroll osv. Värt lite planering alltså. Så tränar jag alltid med mina hundar i början, tills jag fått dem att skita i allt annat & förstå att det är matte som håller i belöningarna, inte andra hundar, folk, osv. Blir jätteirrirerad när andras hundar drar iväg & fram till mina när jag tränar. Min tax blir mest förvånad om ngn annan kommer fram men labben, han blir skitarg, KOM INTE HÄR & STÖR!!! säger han är fräser ifrån, biter ifrån ordentligt om hunden går på. Jag vill ha kvalité i min träning, det får jag inte om mina hundar fokuserar mer på annat än på mig & uppgiften jag ger den. Vad gäller tysken, som andra högvarvade (& tuffa hundar) tror jag det är jätteviktigt med struktur på saker & ting. Tydliga, klara målbilder som vi gör det lätt för hunden att förstå. Fokusera mycket på passivitet när den ska va, inte låta hunden varva upp sig (så att det slår över ) utan då bryta & vänta ut hunden. Tror t ex inte att en "vanlig" nybörjarkurs i agility kanske är optimalt för en tysk, om nu den har lätt att varva upp & gå igång på andra hundar. De brukar va röriga & förarna har inte full koll på hundarna alltid. Bl a därför går jag numer aldrig nybörjarkurser, för att slippa sånt. Därmed inte sagt att de kurserna är dåliga, för de är de inte, men för en förare som är nybörjare på agility med sin tysk som denne kanske inte har full koll på, är det nog inge bra. Hoppas ni hänger med på hur jag menar. Har hållit på med agility sen -93 ungefär men tävlade sparsamt under 90-talet. På 2000-talet började jag träna med mer struktur, tävla mer, gå kurser för Sveriges agility-elit, utbildat mig till agilityinstruktör. Brinner för agility och tror att jag i framtiden kommer att brinna lika mycket för jakten med hundarna.
Publicerat Mars 27, 201115 yr Först på min polares Sajko, en jättetrevlig tik från Hivlingens på lite drygt ett år nu Jan Nilsson vänder sig i graven och han är inte ens död.
Publicerat Mars 27, 201115 yr Så tränar jag alltid med mina hundar i början, tills jag fått dem att skita i allt annat & förstå att det är matte som håller i belöningarna, inte andra hundar, folk, osv. Blir jätteirrirerad när andras hundar drar iväg & fram till mina när jag tränar. Min tax blir mest förvånad om ngn annan kommer fram men labben, han blir skitarg, KOM INTE HÄR & STÖR!!! säger han är fräser ifrån, biter ifrån ordentligt om hunden går på. Jag vill ha kvalité i min träning, det får jag inte om mina hundar fokuserar mer på annat än på mig & uppgiften jag ger den. Vad gäller tysken, som andra högvarvade (& tuffa hundar) tror jag det är jätteviktigt med struktur på saker & ting. Tydliga, klara målbilder som vi gör det lätt för hunden att förstå. Fokusera mycket på passivitet när den ska va, inte låta hunden varva upp sig (så att det slår över ) utan då bryta & vänta ut hunden. Tror t ex inte att en "vanlig" nybörjarkurs i agility kanske är optimalt för en tysk, om nu den har lätt att varva upp & gå igång på andra hundar. De brukar va röriga & förarna har inte full koll på hundarna alltid. Bl a därför går jag numer aldrig nybörjarkurser, för att slippa sånt. Därmed inte sagt att de kurserna är dåliga, för de är de inte, men för en förare som är nybörjare på agility med sin tysk som denne kanske inte har full koll på, är det nog inge bra. Hoppas ni hänger med på hur jag menar. Har hållit på med agility sen -93 ungefär men tävlade sparsamt under 90-talet. På 2000-talet började jag träna med mer struktur, tävla mer, gå kurser för Sveriges agility-elit, utbildat mig till agilityinstruktör. Brinner för agility och tror att jag i framtiden kommer att brinna lika mycket för jakten med hundarna. Exakt! Du har helt klart förstått min poäng
Publicerat Mars 27, 201115 yr Jan Nilsson vänder sig i graven och han är inte ens död. +1. Förmodligen är även de andra ägarna av jaktkennlarna inte helt possitivt inställda till dylikt. Mardrömmen är ju att det blir som med övriga terriers som en gång var stora jaktraser, nu bara en spillra kvar av vad de en gång varit .
Publicerat Mars 27, 201115 yr +1. Förmodligen är även de andra ägarna av jaktkennlarna inte helt possitivt inställda till dylikt. Mardrömmen är ju att det blir som med övriga terriers som en gång var stora jaktraser, nu bara en spillra kvar av vad de en gång varit . Är väl inget problem att jägare tävlar agility med sina hundar?! Är väl upp till uppfödarna att fortsätta sälja till jägare och inte låta hundarna komma till sällskapshem som bara vill springa agility, Svårare än så är det inte
Publicerat Mars 27, 201115 yr Jan Nilsson vänder sig i graven och han är inte ens död. Okej, märks att du inte känner min kompis som har Sajko...
Publicerat Mars 27, 201115 yr Är väl inget problem att jägare tävlar agility med sina hundar?! Är väl upp till uppfödarna att fortsätta sälja till jägare och inte låta hundarna komma till sällskapshem som bara vill springa agility, Svårare än så är det inte Nej, antagligen inte. Absolut, uppfödarna har ett stort att ansvar att placera valparna till jägarhem (om) möjlighet till detta finns. Om inte bör man fundera på om valpningen var genomtänkt nog.
Publicerat Mars 27, 201115 yr Nej, antagligen inte. Absolut, uppfödarna har ett stort att ansvar att placera valparna till jägarhem (om) möjlighet till detta finns. Om inte bör man fundera på om valpningen var genomtänkt nog. Tack & amen
Publicerat Mars 28, 201115 yr Okej, märks att du inte känner min kompis som har Sajko Okej, märks att du inte känner rasen tysk jaktterrier. Största hotet mot bibehållen jaktprestanda i aveln är när en rejäl jakthundsras blir populär inom andra områden än jakt. Titta i backspegeln om du inte tror mig. Lika beklagligt vilken ras det än må vara. Om tjt skulle bli populär inom just agillity så skulle det vara början till slutet. Då går det för tysken som dom andra terrier-raserna Så på vilket sätt skulle agillity gagnar rasen tysk jaktterrier? Svaret är inte på något sätt!
Publicerat Mars 28, 201115 yr Okej, märks att du inte känner rasen tysk jaktterrier. Största hotet mot bibehållen jaktprestanda i aveln är när en rejäl jakthundsras blir populär inom andra områden än jakt. Titta i backspegeln om du inte tror mig. Lika beklagligt vilken ras det än må vara. Om tjt skulle bli populär inom just agillity så skulle det vara början till slutet. Då går det för tysken som dom andra terrier-raserna Så på vilket sätt skulle agillity gagnar rasen tysk jaktterrier? Svaret är inte på något sätt! Jag säger inte att jag gillar att man gör sällskaps & utställningshundar av jakthundar, det är fruktansvärt Men, det är väl upp till uppfödarna & rasklubbarna att sälja hundar till rätt folk, att bara premiera & avla sunda jakthundar. Bara för att jägare tävlar agility, betyder inte det att rasen kommer att förstöras. Tror inte "vanligt" hundfolk är intresserade av en ren jaktmaskin & alla problem som uppstår när man inte låter en hund jobba med det den är avlad till...
Publicerat Mars 28, 201115 yr Men som tur är, är valet fritt, vad du gör med din jakthund när den inte jagar. Och jag är överens med er alla om en sak, att ingen tysk ska säljas till ett hem där den bara ska va sällskap & träna agility
Publicerat Mars 28, 201115 yr Okej, märks att du inte känner rasen tysk jaktterrier. Största hotet mot bibehållen jaktprestanda i aveln är när en rejäl jakthundsras blir populär inom andra områden än jakt. Titta i backspegeln om du inte tror mig. Lika beklagligt vilken ras det än må vara. Om tjt skulle bli populär inom just agillity så skulle det vara början till slutet. Då går det för tysken som dom andra terrier-raserna Så på vilket sätt skulle agillity gagnar rasen tysk jaktterrier? Svaret är inte på något sätt! Nu var det väl inte rasens hela framtid det handlade om, utan livskvalitén hos individen. Det finns absolut INTET som skadar Tysken som ras, att Sajko, eller nån annan jycke, utövar agility.
Publicerat Mars 29, 201115 yr Nu var det väl inte rasens hela framtid det handlade om, utan livskvalitén hos individen. Det finns absolut INTET som skadar Tysken som ras, att Sajko, eller nån annan jycke, utövar agility. Livskvalitén hos en individ är en sak, köp en tysk jaktterrier till agillity om du vill, mig kvittar det. Det är just denna inställning som har kört övriga terrierraser i botten. Om man blickar ut över den egna horisonten en smula så kanske man kan se lite mer än bara sin egen eller kompisens hund. PRATAR VI OM EN UTPRÄGLAD JAKTHUNDSRAS VARS TILLTÄNKTA ANVÄNDNINGSOMRÅDE ÄR JAKT SÅ KANSKE DET FINNS EN ANLEDNING TILL EFTERTANKE. Jag har själv varit engagerad och jagat med gryhundar sedan barnsben och tro mig när jag säger att det var bättre förr innan hundsportarna satte klorna i våra grythundar. Därför känns det extra beklämmande att läsa här på ett offentligt forum om hur folk som dessutom inte är insatta i vare sig ras eller annat rekommenderar agillity till en kille som frågar efter lämplig sysselsättning till sin tysk. Visst ligger det mycket i att uppfödaren har ett ansvar att se till så hundarna hamnar hos rätt ägare, men vi som köper hundar då? Vi har väl i med ett ansvar att använda hunden till det den är avlad för. Nej, köp ras efter tilltänkt användningsområde, behöver du inte ha en tysk jaktterrier så köp en annan ras. Det är nog mitt bästa råd.
Publicerat Mars 29, 201115 yr Det viktiga för en ras är inte vad en individ används till utan vilka egenskaper man avlar på !
Publicerat Mars 29, 201115 yr Det viktiga för en ras är inte vad en individ används till utan vilka egenskaper man avlar på ! Håller med dig, MEN man ska också ha klart för sig vad det innebär att visa upp en ras tagen ur ett sammanhang som inte visar upp rasen verkliga sidor. Om en enda individ används till agillity kan kvitta.Om 10st individer börjar röna framgångar inom agillity-världen och det sedan avlas på dessa individer just med tanke på deras prestationer, tycker du då fortfarande att det inte spelar någon roll för rasen och bevarandet av rasspecifika egenskaper? Vad går gränsen för negativ inividuell påverkan? Kanske målar jag fan på vägen men jag vill väcka lite eftertanke innan man kanske går ut på offentligt forum och rekomenderar agillity som lämplig sysselsättning för en extrem jaktras. Jag släpper detta nu, tydligen är det ingen mer än jag som ser faran.
Publicerat Mars 29, 201115 yr Håller med dig, MEN man ska också ha klart för sig vad det innebär att visa upp en ras tagen ur ett sammanhang som inte visar upp rasen verkliga sidor. Om en enda individ används till agillity kan kvitta.Om 10st individer börjar röna framgångar inom agillity-världen och det sedan avlas på dessa individer just med tanke på deras prestationer, tycker du då fortfarande att det inte spelar någon roll för rasen och bevarandet av rasspecifika egenskaper? Vad går gränsen för negativ inividuell påverkan? Kanske målar jag fan på vägen men jag vill väcka lite eftertanke innan man kanske går ut på offentligt forum och rekomenderar agillity som lämplig sysselsättning för en extrem jaktras. Jag släpper detta nu, tydligen är det ingen mer än jag som ser faran. Jodå jag ser faran. och det va precis det jag skrev avlar man på det så är det nått helt annat. Åt h-vete alltså. Nu har jag inte haft kontakt med rasen sen jag hade min galning, dog väl 94 o va då 10 år o med honom fans det absolut ingen risk att någon skulle vilja ha den till nått annat än jakt.... Hur rasen ser ut mentalt idag vet jag inte.