Publicerat Februari 5, 201115 yr Hej! Jag är en relativt händig man som bestämt mig för att slöjda en kniv för att prova på. Har sett att det finns trevligt och erfaret folk här. Tänkte på en fulltang-kniv av ”samma” typ som Fällkniven F1. De knivar som använt längst och varit nöjdast med har haft 12c27 och 420 HC stål men jag kan tänka mig att köra ett eller två snäpp hårdare. Har sett att det finns en uppsjö olika alternativ. Vad skulle ni rekommendera för ett kvalitets blad till en slank fullrang? Detta blir första försöket så det skall vara prisbilligt. Jag tänkte köra igång om en månad så att beställa från utlandet är inget problem.
Publicerat Februari 5, 201115 yr Hej peppen och välkommen! Vet inte om du har sett att vi precis skall ha en tävling i knivarean och detta skulle bli perfekt timing för dig! Jag har gjort två fulltangare hittills och ett blad jag fastnade för är EnZo Elder i D2 stål. Helt klart i samma klass som F1 men "något" billigare Jag är sjukt nöjd med min och den funkar riktigt bra i fält! Har testat den på hare, rådjur och vildsvin och den klagade inte en enda gång. Sedan säljer seved på forumet blad ibland som han slipar fram själv så nog finns det resurser! Lycka till!
Publicerat Februari 5, 201115 yr Jag håller med Wizard om bladen. Men om du vill kan jag göra en av mina modeller åt dej. Kolla på hemsidan i så fall. www.sevedsknivar.se Seved
Publicerat Februari 6, 201115 yr Författare Trevliga svar! Jag har frökenhänder (handskstorlek 8,5) och behöver 3 blad till att börja med. Dom behöver inte vara polerade. Vilket skulle du rekommendera givet målsättningen?
Publicerat Februari 6, 201115 yr Tjena Peppen. Det är lättare att rekommendera en viss modell om du beskriver vad du ska använda kniven till i huvudsak. Ska det vara en renodlat jaktkniv av typ flå, passning osv.... Eller ska det vara en mer allround jakt blad som funkar till lite av varje?? Själv tycker jag F1 an är alldeles för tjockt blad för att vara bra allround jakt kniv. Jag vill ha mer skärande egenskaper på en sån kniv o då blir det tunnare gods o lite andra egg vinklar. En f1a är en bra kniv missförstå mig inte o funkar även för ved späntning osv vilket jag inte skulle göra kanske med tunnare gods. En F1a är en bra kompromiss kniv o garanterat en kniv som tål att misshandlas så i den aspekten så är det nog en lite av survival kniv :-)men modellen inte mitt val av jakt kniv.
Publicerat Februari 6, 201115 yr Vad gäller EnZo vs. F1 så är EnZo en klar vinnare vad gäller jaktkniv som klarar lite finlir! Seveds blad däremot talar för sig själv! Det är helt customblad
Publicerat Februari 6, 201115 yr Författare Jag tänker såhär. Inte en fiske kniv inte en flå kniv. Användningen är väll snarast som en vanlig mora kniv. En bra att ha kniv fast med en gedigen och personlig känsla.
Publicerat Februari 6, 201115 yr Jag har ett sånt här blad färdigt. http://www.sevedsknivar.se/ImageViewer.ashx?id=106&size=2 Det tycker jag stämmer in bra på din beskrivning. Det är min Bushqueen modell ett bushcraft blad. Så har jag ett kort allround blad som jag bara ska slipa det sista på. Det är lite kortare ca 190 mm om jag minns rätt. Seved
Publicerat Februari 6, 201115 yr Författare Det är nog bäst att jag tar båda. Jag skickar över mina uppgifter m.m.
Publicerat Februari 6, 201115 yr Jag har en bild på ritningen av allroundarn. Den får slipfas ända upp i ryggen. 160 mm lågnt var det bladet. Seved
Publicerat Februari 8, 201115 yr Författare Köpte en påse tändved på biltema efter som det såg ut att vara av god kvalitet. Som en bra att ha grej bara. Det är relativt tungt och går att polera ganska bra. Nu har jag hittat ett användningsområde och undrar vad det är för sort.
Publicerat Februari 8, 201115 yr Köpte en påse tändved på biltema efter som det såg ut att vara av god kvalitet. Som en bra att ha grej bara. Det är relativt tungt och går att polera ganska bra. Nu har jag hittat ett användningsområde och undrar vad det är för sort. Jag gissar på bok.
Publicerat Februari 8, 201115 yr Författare Ja, det säger alla jag frågat. Så det får helt enkelt vara bok.
Publicerat Februari 8, 201115 yr Skulle också tro bok me troe att det kanske är ek inblandat också :-)
Publicerat Februari 9, 201115 yr Författare Stained, körde en mix av allt vad vad en kniv kan utsättas för. Olja, kaffe, snus, sot m.m. Värmebehandling av trä. Obs gör inte detta hemma då det blir tjära och andra pyrolysprodukter överallt. Bitarna är helt genomfärgade. Jah ville inte hyvla ner bitarna onödigt mycket efter som dom inte är riktade än så det finns lite avvikelser.
Publicerat Februari 9, 201115 yr Köpte en påse tändved på biltema efter som det såg ut att vara av god kvalitet. Som en bra att ha grej bara. Det är relativt tungt och går att polera ganska bra. Nu har jag hittat ett användningsområde och undrar vad det är för sort. Imponerande påhitt Peppen! Jag köpte en lika dan påse,men mina har jag till att blanda lim med. Stickor med många användningsområden.Fast det gör sig nog bäst på det sättet du använder dom. Nicke (Lilltysken)
Publicerat Februari 9, 201115 yr Hmm... Kanske man skulle göra en limfog av lite friterade bitar här hemma Skitsnyggt måste jag säga! Kanske man skulle ta och såga till några remsor här hemma och genomfärga dem med aceton och narvsvärta (olika färger) och sedan göra en limfog av det hela... Bra inspiration!!!
Publicerat Februari 17, 201115 yr Författare Idag kom det ett paket. 1 st Bushqueen 1 st kort spetsig EDC Bladen är inte polerade etc. på min begäran. Storlek i handen. Som ni ser så kommer inte skalorna i skaftet få bygga för mycket. Jag använder mig av lera för att prova lite olika alternativ och lära mig känna formerna. Jag är riktigt nöjd med detta alternativet. Den ligger skönt i handen och tillåter många olika grepp. Jag tycker att den horisontella kanten mitt på bladet ger en slankare känsla åt skaftet. Om jag skall köra med synliga bultar så får jag dock köra med en kontinuerlig avrundning.
Publicerat Februari 17, 201115 yr Kanon! Jag längtar tills jag får ett EDC blad Kapade scalorna i går och i kväll skall de läggas i aceton och narvsvärta Sen vill jag också passa på att tacka för tipset om lera. Skitbra idé!