Publicerat Augusti 1, 201114 yr Författare Jag passade på att lägga en ny egg på kniven efter första sommaren. Jag får säga att kniven har funkat kanon och att slitaget bara klär kniven.
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Titta ja, Jag missade slidan till den. Den vart bra Gillar den skarpt, kul med lite udda som Puukare skriver. Ja jäklar trevligt att du har använt bladet :D och att du är nöjd med det. Det gläder mej MYCKET. Den har hållt skärpan rätt bra. Kolstål är ju inte lika hårt som rostfritt. Seved
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Författare Jag hade nog råkat chippat den om inte stålet varit så segt. Det är skönt att inte behöva vara så varsam bara för att det råkar vara lite sand och grus närvarande. Nu är eggen åter rakbladsvass och tål att granskas. Det tog ca en timme att lära mig lägga en ny sekundär egg. Har aldrig lyckats förut faktiskt.
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Ja det är fördelen med ett lite segare stål, och inte så hårt härdat. Nej knivar är till för att användas. Ja du ser, träning ger färdighet, kul. Seved
Publicerat Mars 24, 201214 yr Författare Upptäckte en rolig grej igår. Om man värmer på polermedel (röd) och läderkanten så går det att få till en riktigt duglig stropp på knivslidan. Just denna slida lämpar sig särskilt bra då den är så pass bred och rak. Även vinkeln passade bra till stroppning. Passar på att slänga in en bild på en herdegryta från säsongens första utesov.
Publicerat Mars 24, 201214 yr Ah se där, vad glad jag blir ända in i knivmakarsjälen, att du använder niven. Det ser riktigt trevligt ut. Den där grytan ser smaskig ut. Jaha sedär ja, slidan går att använda till mycket. Ja värmer man in fettet så sjunker det in som attan, värm inte för mycket på lädret bara, dvs inte så det blir för varmnt. Kul att se Seved