Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fulltangblad för en glad amatör

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jag har en sak jag funderat mycket på. Ni som inte kör med stabbat trä på fulltang knivar. Limmar ni fast skalorna i bladet innan ni oljar eller oljar ni först? Det här känns som den svaga punkten i min konstruktion. :huh:

• Svar 106
  • Visningar 36,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Jag har en sak jag funderat mycket på. Ni som inte kör med stabbat trä på fulltang knivar. Limmar ni fast skalorna i bladet innan ni oljar eller oljar ni först? Det här känns som den svaga punkten i min konstruktion. :huh:

Jag har limmat först.

Publicerat
  • Författare

För visst går det väll att köra ostabbat?

Publicerat

För visst går det väll att köra ostabbat?

Är det friskt, hårt trä så behöver man inte stabba. Det räcker med kokt linolja och balsamterpentin.

Publicerat

Mitt råd är att limma först alltid :-)

Publicerat
  • Författare

Epoxylimmade fast en skalaidag på en spackel skrapa. Putsade upp trät och skrapan med 80-papper och applicerade vad jag trodde var rikligt med lim. Det hela fick sitta i press i en timma och torka en halvtimma till. Sen körde jag den i ett bad med varm linolja varvat med putsning och avslutade med antikvax.

Efter detta var det dax för lite tester. 100 grader i luft. 40 gradigt vatten med vätmedel i. 150 grader i luft. Doppa i kokande vatten. Torka i minusgrader. Uppvärmd olja. Osv. Det hela höll på i ett par timmar och syftet var att försöka få trät att spricka eller skalan att släppa från bladet.

Putsen och ytskiktet försvann och det blev lite rörelse i trät. Det blev mikroskopiska avstånd mellan bitarna vid ytan men 0,05 mm mer var det hela oförändrat.

Efteråt så drog jag på lite olja och avslutade med 1200-papper och vax.

Vad har jag lärt mig. Skalorna kommer inte hoppa va eller spricka i första taget och använd rikligt med epoxy. Mellanläggen kommer väl till pass för att maskera smuts som kan fastna mellan de laminerade bitarna vid rörelser i trät.

Så här såg det ut efter experimentet och återuppputsningen.

IMG_0007.jpg

Publicerat
  • Författare

Avslutningsvis passade jag på att kolla vilken del som skulle ge vika först genom att slå sönder det hela med en hammare. Limningen mellan bitarna och epoxyn gav upp ungefär samtidigt som bakstycket deformerades och självaste trät sprack. Med ett riktigt blad och noggranna limningar kommer detta bli riktigt hållbart.

Publicerat

Mitt råd är att limma först alltid :-)

+1

Seved

Publicerat
  • Författare

Jag har provat att gå direkt från linoljebadet till vaxning med antikvax på min slöjd kniv med ett bra resultat. Jag körde en med 400-papper och en gång med 1200-papper. Antikvaxet oxiderar snabbt och man kan polera det efter en timme. Vaxet gör att det greppar bättre även med den fina slipningen men det går kanske bort med tiden. :unsure:

Publicerat
  • Författare

Edit: Flyttad till nästa sida.

Publicerat
  • Författare

IMG_0005.jpg

Nu är mina första skalor klara. :D Seved vad rekommenderar du för borrstål (mm) till bultarna du skickade med?

Publicerat

IMG_0005.jpg

Nu är mina första skalor klara. :D Seved vad rekommenderar du för borrstål (mm) till bultarna du skickade med?

Detta kommer bli jäkligt spännande att se utvekla sig :)

glöm för guds skull inte ta bilder vart efter ;)

Mvh Jocke

Publicerat

Peppen: jag brukar använda 4 mm borr till dom skruvarna. Skruvarna är 4,1 mm. Det är tum mått på dom, därav dom konstiga måtten.

Seved

Publicerat
  • Författare

Tackar!

Vad säger ni? Klarar man att att borra dom med en vanlig pelarborrmaskin med vanlig borr eller behöver man en stegborr för att få det snyggt?

Jag beslöt mig för att köra avrundningen som ligger an bladet på frihand efter en lerförlaga. Slöjdkniv och sandpapper och fyra timmar. :)

IMG_0009.jpg

Publicerat

Ett tips bara till er som gör fulltang knivar för första gångerna. (baserat på egna erfarenheter)

Man gör alltid skaftet/scalorna för tjockt/tjocka och tvingas slipa ner ett antal gånger.

När man slipar scalorna på bandputs eller motsvarande så uppstår tämligen hög värme. Denna värmen får epoxyn att släppa om man har otur... <_<

Så se till att du avverkar majoriteten av tjockleken innan du limmar eller tar det lugnt så det inte blir för varmt.

Lycka till med slipningen!

Publicerat

Precis som Wizard skriver. Tålamod o lugn så blir det bra. För övrigt ska det bli mycket intressant med kniven du gör då du har gjort lite häftiga grejer med scalorna.

Publicerat
  • Författare

Man tackar!

Publicerat
  • Författare

Vad tror ni om stegborren? Behöver man en sådan om man har tillgång till pelarborrmaskin?

Publicerat

Vad tror ni om stegborren? Behöver man en sådan om man har tillgång till pelarborrmaskin?

Ja stegborr är att föredra. Men det går med vanligt borr oxå.

Seved

Publicerat
  • Författare

IMG_0012.jpg

IMG_0015.jpg]

IMG_0017.jpg

IMG_0018.jpg

IMG_0023.jpg

IMG_0024.jpg

IMG_0026.jpg

IMG_0027.jpg

IMG_0028.jpg

IMG_0029.jpg

Nu återstår en väldig massa slipande. Men jag tror det går vägen det här- :)

Publicerat

IMG_0012.jpg

IMG_0015.jpg]

IMG_0017.jpg

IMG_0018.jpg

IMG_0023.jpg

IMG_0024.jpg

IMG_0026.jpg

IMG_0027.jpg

IMG_0028.jpg

IMG_0029.jpg

Nu återstår en väldig massa slipande. Men jag tror det går vägen det här- :)

Det ser jätte bra ut. Det kommer att bli en bra kniv.

Seved

Publicerat

Ja tror åckså detta kommer bli en kanon bra kniv :)

/Jocke

Publicerat
  • Författare

Jag kan sammanfatta lite lärdomar så här långt.

Sätt ihop skalorna som ett par så fort man skall puts på kanterna.

Mät med vattenpasset på ämnet innan man borrar med pelarborren så det ligger i våg.

Epoxylimmet blir väldigt glatt när man lägger tryck på. Ta det därför lugnt dom första minuterna och lägg sedan på mer tryck och kontrollera så att det inte rör på sig.

Papperstussar indränkta i sprit är bra att ha som mellanlägg så man inte limmar fast tvingarna.

Med hjälp av sen träskruv kan man skruva upp limmet ur hålen.

Skruvskallen och nederdelen på skruven är lättast att ta med bågfil.

Publicerat
  • Författare

En timme med slöjdkniven och en timme handslipning med 80-papper ut imorse. Nu är händerna krumma av kyla och när jag mätte måttet över bultarna så hade detta endast minskat 0,1 mm. :huh: Jag skulle uppskatta att jag behöver avverka minst 2 mm. Det kommer att ta tid detta. :)

IMG_0031.jpg

IMG_0032.jpg

IMG_0033.jpg

Publicerat

Det ser bra ut men för att få ner dina skruvar/pins så får du nog gå på med fil först om du inte har en bandputs...

Jag har själv slipat metall på sandpapper tills jag fick brännblåsor i händerna och inte hade det hänt mycket...

Ett annat alternativ är att du limmar smärgelduk på trästickor och gör så kallade slipstickor. Det biter lite bättre på metall samt att man kan ta i lite mer.

Kör så det ryker! :P