Publicerat Februari 20, 201115 yr Författare Jag har en sak jag funderat mycket på. Ni som inte kör med stabbat trä på fulltang knivar. Limmar ni fast skalorna i bladet innan ni oljar eller oljar ni först? Det här känns som den svaga punkten i min konstruktion.
Publicerat Februari 20, 201115 yr Jag har en sak jag funderat mycket på. Ni som inte kör med stabbat trä på fulltang knivar. Limmar ni fast skalorna i bladet innan ni oljar eller oljar ni först? Det här känns som den svaga punkten i min konstruktion. Jag har limmat först.
Publicerat Februari 20, 201115 yr För visst går det väll att köra ostabbat? Är det friskt, hårt trä så behöver man inte stabba. Det räcker med kokt linolja och balsamterpentin.
Publicerat Februari 21, 201115 yr Författare Epoxylimmade fast en skalaidag på en spackel skrapa. Putsade upp trät och skrapan med 80-papper och applicerade vad jag trodde var rikligt med lim. Det hela fick sitta i press i en timma och torka en halvtimma till. Sen körde jag den i ett bad med varm linolja varvat med putsning och avslutade med antikvax. Efter detta var det dax för lite tester. 100 grader i luft. 40 gradigt vatten med vätmedel i. 150 grader i luft. Doppa i kokande vatten. Torka i minusgrader. Uppvärmd olja. Osv. Det hela höll på i ett par timmar och syftet var att försöka få trät att spricka eller skalan att släppa från bladet. Putsen och ytskiktet försvann och det blev lite rörelse i trät. Det blev mikroskopiska avstånd mellan bitarna vid ytan men 0,05 mm mer var det hela oförändrat. Efteråt så drog jag på lite olja och avslutade med 1200-papper och vax. Vad har jag lärt mig. Skalorna kommer inte hoppa va eller spricka i första taget och använd rikligt med epoxy. Mellanläggen kommer väl till pass för att maskera smuts som kan fastna mellan de laminerade bitarna vid rörelser i trät. Så här såg det ut efter experimentet och återuppputsningen.
Publicerat Februari 21, 201115 yr Författare Avslutningsvis passade jag på att kolla vilken del som skulle ge vika först genom att slå sönder det hela med en hammare. Limningen mellan bitarna och epoxyn gav upp ungefär samtidigt som bakstycket deformerades och självaste trät sprack. Med ett riktigt blad och noggranna limningar kommer detta bli riktigt hållbart.
Publicerat Februari 21, 201115 yr Författare Jag har provat att gå direkt från linoljebadet till vaxning med antikvax på min slöjd kniv med ett bra resultat. Jag körde en med 400-papper och en gång med 1200-papper. Antikvaxet oxiderar snabbt och man kan polera det efter en timme. Vaxet gör att det greppar bättre även med den fina slipningen men det går kanske bort med tiden.
Publicerat Februari 24, 201115 yr Författare Nu är mina första skalor klara. Seved vad rekommenderar du för borrstål (mm) till bultarna du skickade med?
Publicerat Februari 24, 201115 yr Nu är mina första skalor klara. Seved vad rekommenderar du för borrstål (mm) till bultarna du skickade med? Detta kommer bli jäkligt spännande att se utvekla sig glöm för guds skull inte ta bilder vart efter Mvh Jocke
Publicerat Februari 24, 201115 yr Peppen: jag brukar använda 4 mm borr till dom skruvarna. Skruvarna är 4,1 mm. Det är tum mått på dom, därav dom konstiga måtten. Seved
Publicerat Februari 24, 201115 yr Författare Tackar! Vad säger ni? Klarar man att att borra dom med en vanlig pelarborrmaskin med vanlig borr eller behöver man en stegborr för att få det snyggt? Jag beslöt mig för att köra avrundningen som ligger an bladet på frihand efter en lerförlaga. Slöjdkniv och sandpapper och fyra timmar.
Publicerat Februari 24, 201115 yr Ett tips bara till er som gör fulltang knivar för första gångerna. (baserat på egna erfarenheter) Man gör alltid skaftet/scalorna för tjockt/tjocka och tvingas slipa ner ett antal gånger. När man slipar scalorna på bandputs eller motsvarande så uppstår tämligen hög värme. Denna värmen får epoxyn att släppa om man har otur... Så se till att du avverkar majoriteten av tjockleken innan du limmar eller tar det lugnt så det inte blir för varmt. Lycka till med slipningen!
Publicerat Februari 24, 201115 yr Precis som Wizard skriver. Tålamod o lugn så blir det bra. För övrigt ska det bli mycket intressant med kniven du gör då du har gjort lite häftiga grejer med scalorna.
Publicerat Februari 24, 201115 yr Författare Vad tror ni om stegborren? Behöver man en sådan om man har tillgång till pelarborrmaskin?
Publicerat Februari 24, 201115 yr Vad tror ni om stegborren? Behöver man en sådan om man har tillgång till pelarborrmaskin? Ja stegborr är att föredra. Men det går med vanligt borr oxå. Seved
Publicerat Februari 25, 201115 yr Författare ] Nu återstår en väldig massa slipande. Men jag tror det går vägen det här-
Publicerat Februari 25, 201115 yr ] Nu återstår en väldig massa slipande. Men jag tror det går vägen det här- Det ser jätte bra ut. Det kommer att bli en bra kniv. Seved
Publicerat Februari 25, 201115 yr Författare Jag kan sammanfatta lite lärdomar så här långt. Sätt ihop skalorna som ett par så fort man skall puts på kanterna. Mät med vattenpasset på ämnet innan man borrar med pelarborren så det ligger i våg. Epoxylimmet blir väldigt glatt när man lägger tryck på. Ta det därför lugnt dom första minuterna och lägg sedan på mer tryck och kontrollera så att det inte rör på sig. Papperstussar indränkta i sprit är bra att ha som mellanlägg så man inte limmar fast tvingarna. Med hjälp av sen träskruv kan man skruva upp limmet ur hålen. Skruvskallen och nederdelen på skruven är lättast att ta med bågfil.
Publicerat Februari 26, 201115 yr Författare En timme med slöjdkniven och en timme handslipning med 80-papper ut imorse. Nu är händerna krumma av kyla och när jag mätte måttet över bultarna så hade detta endast minskat 0,1 mm. Jag skulle uppskatta att jag behöver avverka minst 2 mm. Det kommer att ta tid detta.
Publicerat Februari 26, 201115 yr Det ser bra ut men för att få ner dina skruvar/pins så får du nog gå på med fil först om du inte har en bandputs... Jag har själv slipat metall på sandpapper tills jag fick brännblåsor i händerna och inte hade det hänt mycket... Ett annat alternativ är att du limmar smärgelduk på trästickor och gör så kallade slipstickor. Det biter lite bättre på metall samt att man kan ta i lite mer. Kör så det ryker!