Publicerat Februari 26, 201115 yr Författare Jag köpte ett par små diamantfilar och nu har jag averkat 1,1 mm på två timmar. Det känns som ett hotfullare tempo.
Publicerat Februari 26, 201115 yr Författare Glasfiberarmerad kapskiva på dremel´n och lågt varvtal var rätt melodi. Med en penslande rörelse. Kanske 0,1 mm "kapning" och sedan 40-80 papper. Och så tillbaka igen.
Publicerat Februari 26, 201115 yr Författare Äntligen börjar kniven anta sin slutgiltiga form. Jag arbetar nu med nyskärpt slöjdkniv och 120-papper. Kan tänka mig att det är runt 10 timmar kvar.
Publicerat Februari 26, 201115 yr Ser jätte bra ut. När du har kommit så pass långta att det är bara den finaste finish kvar har jag ett bra tips. Blöt ner ytorna på skalorna så att du får resning på trät när det torkat o pappra igen med det finaste du har. Gör om samma procedur för att sist polera med en lumptrissa så har du en jätte fin lyster på skaftet. mvh Kimmo
Publicerat Februari 27, 201115 yr Författare Nu är det klart. Kniven är oljad med rå linolja och vaxad med antikvax och polerad med ylle. Allt arbetet de senaste dagarna har skett för hand eller med enklare handverktyg. Kniven blev som en dröm och ligger perfekt i handen även med handskar. Lämna gärna en komentar om vad ni tycker. Kniven är i egenhändigt värmebehandlad rödbok laminerad med masurbjörk och bladet är tillverkat av Seved.
Publicerat Februari 27, 201115 yr Slutresultatet blev faktiskt bättre äv vad jag trodde med den träbiten! Passade grymt bra till Seveds blad oxå! Jag skall prova att laminera två olika typer av hårt trä och se vad man kan komma upp med...
Publicerat Februari 27, 201115 yr Författare Gör så. Den värmebehandlade boken känns som mahogny nu när den är oljad. Det är ett skönt kloink i den när man knackar på den med vigselringen.
Publicerat Februari 27, 201115 yr Författare Om jag skulle köra med ännu hårdare trä skulle jag rugga ytan ordentligt och köra med mycket lim.
Publicerat Februari 27, 201115 yr Har följt detta från "ax till limpa" Skitsnygg kniv och det uppskattas att du tagit dig tiden att dokumentera längs vägen. /M
Publicerat Februari 27, 201115 yr Grattis till en jätte snygg kniv. En vän för många år framåt. mvh Kimmo
Publicerat Februari 27, 201115 yr Kul o följa denna tråden o inte trodde dom där tändstickorna att dom skulle bli skaft på en skitsnygg kniv mycket bra gjort o lärorikt för mig. MVH Eas
Publicerat Februari 27, 201115 yr Slutresultatet blev faktiskt bättre äv vad jag trodde med den träbiten! Passade grymt bra till Seveds blad oxå! Jag skall prova att laminera två olika typer av hårt trä och se vad man kan komma upp med... Jag håller med Seved
Publicerat Februari 27, 201115 yr Grattis till en jätte snygg kniv. En vän för många år framåt. mvh Kimmo +1 Seved
Publicerat Februari 27, 201115 yr Författare +1 Seved Innan jag glömmer det vad heter stålet i kniven?
Publicerat April 7, 201115 yr Författare Så, nu är den komplett med slida. Finns en byggtråd på läderavdelningen. Kniven har förlorat lite av sin jungfruliga finish men fått lite patina och ett par skönhetsfläckar.