Publicerat Februari 17, 201115 yr Regering och riksdag har angett hur omfattande delegeringen kan bli för ett rovdjursförvaltningsområde och Naturvårdsverket följer de reglerna i beslutet: Norra (Norrbottens, Västerbottens, Jämtlands och Västernorrlands län) får full rätt att besluta om skydds- och licensjakt under tre år. Här överstiger lodjursstammen miniminivån i både län och rovdjursförvaltningsområde. Se http://www.naturvardsverket.se/upload/04_arbete_med_naturvard/lodjur/lo2011/N-lo-norra-2011.pdf Mellersta (Stockholms, Uppsala, Västra Götalands, Värmlands, Örebro, Västmanlands, Dalarnas och Gävleborgs län) får rätt att besluta om skydds- och licensjakt på högst 30 djur under åtta månader. Taket beror på att stammen inte överstiger miniminivån i samtliga län även om mycket tyder på att målet för rovdjursförvaltningsområdet nås. Se http://www.naturvardsverket.se/upload/04_arbete_med_naturvard/lodjur/lo2011/N-lo-mellersta-2011.pdf Södra (Södermanlands, Kalmar, Blekinge och Hallands län) får rätt att besluta om enbart skyddsjakt. Här når stammen varken upp till läns- eller områdesnivåer. Se http://www.naturvardsverket.se/upload/04_arbete_med_naturvard/lodjur/lo2011/N-lo-sodra-2011.pdf Hela beslutet finns här: http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-meny/For-press/Pressmeddelanden/Beslut-om-lodjursjakten-2011/
Publicerat Februari 17, 201115 yr Är det rätt uppfattat att Gävleborg, Uppsala, Dalarna och Värmland (bl.a.) ska dela på 30 djur? Är ett skämt i så fall.....
Publicerat Februari 17, 201115 yr Författare Är det rätt uppfattat att Gävleborg, Uppsala, Dalarna och Värmland (bl.a.) ska dela på 30 djur? Är ett skämt i så fall..... Japp!
Publicerat Februari 17, 201115 yr Nu får det väl för fan vara nog! Ska den samlade jägarkåren genom sina intresseorganisationer stillatigande acceptera denna dårskap? Nu funkar det ju inte längre med ja herr'n, nej herr´n, ursäka oss herr'n, nu måste vi väl uppbåda alla de inneboende franska demonerna i oss och resa oss! Uppsala län har mellan 30 och 40 föryngringar och ska dela sketna 30 djur med tre andra lolän, inklusive skyddsjakt!? Dags för jägarna revolution nu, vet inte hur men nå't måste vi göra!
Publicerat Februari 17, 201115 yr Det är väl inte så konstigt att tilldelningen blev låg, det har i 2 veckors tid pratats om att populationen av lodjur sjunker. Andreas
Publicerat Februari 17, 201115 yr Det är väl inte så konstigt att tilldelningen blev låg, det har i 2 veckors tid pratats om att populationen av lodjur sjunker. Andreas Det må så vara att populationen sjunker i skåne län, blekinge län. Men i Uppsala och de andra lo länen så ökar lon. Det är förbanne mig dags att skicka en fet faktura för det gratis arbete som inventeringen kostar för jägarna. Det sker dessutom på en söndag. 100% OB. Skandal är vad det är. CC
Publicerat Februari 17, 201115 yr Ett stort skämt är vad det är 30 djur på 8 län! Fast egentligen blir det väll bara 20-25 av de 30 som kommer att gå till licensjakt, för det skall ju finnas utrymme för skyddsjakt också där de får besvär med problemindivider... Låg tilldelning trots att stammen ökar på många ställen är för mej obegripligt. För att få stopp på tillväxten i Värmland skulle vi behöva skjuta dessa 30 själva. Lika så med Uppland skulle jag tro vad man kan utläsa av uppskattad population!! Så då är de tack och adjö med den redan obefintliga rådjursstammen!! Nää skämmes på er Naturvårdsverket, skämmes ta mig FAN
Publicerat Februari 17, 201115 yr Helt sjukt...Hur har dom tänkt här,ska vi ha licens vissa områden eller ska man ringa när en katt är inringad och fråga om man får jaga den? Skamligt och riktigt korkat beslut
Publicerat Februari 17, 201115 yr Sakndal Skandal.Nu är det slut med inventeringar när inte myndigheter ens har personal att kolla alla spårlöpor som vi anmäler.Ta saken i egna händer. nu får det fan i mej vara slut.
Publicerat Februari 17, 201115 yr Helt sjukt...Hur har dom tänkt här,ska vi ha licens vissa områden eller ska man ringa när en katt är inringad och fråga om man får jaga den? Skamligt och riktigt korkat beslut +1 där fattar inte ett tedugg om hur dom har tängt med 30 katter i 8 län
Publicerat Februari 17, 201115 yr Sakndal Skandal.Nu är det slut med inventeringar när inte myndigheter ens har personal att kolla alla spårlöpor som vi anmäler.Ta saken i egna händer. nu får det fan i mej vara slut. Så länge du menar dialog och lobbyverksamhet med detta så håller jag med.
Publicerat Februari 17, 201115 yr Bara det att rådjurstammen i Uppsala län har halverats på 6 år indikerar ju en stor ökning av lo. Blir ju jobbigt för lon om bara nåt år när deras största födo tillgång kollapsar men som sagt det verkar ju vara deras plan att svälta ut alla lon från mellan Sverige ner mot söder. Som jägare och djurvän känns det ju obegripligt.
Publicerat Februari 17, 201115 yr Utan att vara vidare upplyst om lodjurspopulationerna i mellansverige förstår även jag att detta är ett hån .
Publicerat Februari 17, 201115 yr Det här var hela tanken när man i fjol började skjuta ordentligt i renskötselområdet. Där ska rovdjurstrycket ned, de flesta rovdjuren ska klämmas in bland människorna i främst Mellansverige. 2000 renägare och deras anställda ska skyddas. I övriga landet är det på väg att bli precis som när min lågstadielärare läste böcker för mig och mina klasskamrater i första klass - rovdjuren har tankar och känslor och jägarna är elaka. Enda chansen jag personligen ser är att snabbt försöka hitta ett torp i renskötselområdet. Jag är i den förmånliga situationen, att jag faktiskt kan jobba var som helst, bara det finns en Internetuppkoppling. Ni som har en annan sits får gilla läget och försöka vidare med kompromissens gyllene väg.
Publicerat Februari 17, 201115 yr En stilla undran sprider sig, hur kunde det bli så inihelvete fel? Vi har haft snö i 3,5 månad, dessutom över nästan hela Sverige, ändå spårar vi en dag helgen innan beslutet skall tas? Hur skall man kunna motivera jägarna nästa gång? Personligen tror jag att tilldelningen blivit betydligt högre utan denna isolerade spårningsinsats. Den blev sanning och en jävligt subjektiv sådan. Har aldrig kännt mig mer uppgiven mentalt någonsin även om jag visste detta redan, terapin ur traumat kommer jag sköta på eget sett. (äta frysta hallon för den som undrade) 2011 innebar slutet för lobbybubblan, eller också får vi fixa skjutbanor i källaren på varje länsstyrelse också.
Publicerat Februari 17, 201115 yr Det här var hela tanken när man i fjol började skjuta ordentligt i renskötselområdet. Där ska rovdjurstrycket ned, de flesta rovdjuren ska klämmas in bland människorna i främst Mellansverige. 2000 renägare och deras anställda ska skyddas. I övriga landet är det på väg att bli precis som när min lågstadielärare läste böcker för mig och mina klasskamrater i första klass - rovdjuren har tankar och känslor och jägarna är elaka. Enda chansen jag personligen ser är att snabbt försöka hitta ett torp i renskötselområdet. Jag är i den förmånliga situationen, att jag faktiskt kan jobba var som helst, bara det finns en Internetuppkoppling. Ni som har en annan sits får gilla läget och försöka vidare med kompromissens gyllene väg. Trösten är väl då att vi aldrig senaste livstiden haft normal vinter som går bedriva en bra jakt i mars månad. November skulle ur alla aspekter vara bäst och pågå tills det är skjutet,finland startar 1december och där funkar det bra.. Helt horribelt beslut..
Publicerat Februari 17, 201115 yr http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2011/02/forsta-dagen-pa-en-ny-rovdjurspolitik-fran-min-sida/
Publicerat Februari 17, 201115 yr http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2011/02/forsta-dagen-pa-en-ny-rovdjurspolitik-fran-min-sida/ Det var ta mig fan bland det bättre jag läst på länge av någon som är med i den inre kretsen, all heder åt det. Gillar "the italian way"... Forza Italia!
Publicerat Februari 17, 201115 yr http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2011/02/forsta-dagen-pa-en-ny-rovdjurspolitik-fran-min-sida/ Så sant Daniel. Men folk har nog tappat förtroende för ett bra tag sedan, detta är nog bara nåda stöten.
Publicerat Februari 17, 201115 yr Författare Det var ta mig fan bland det bättre jag läst på länge av någon som är med i den inre kretsen, all heder åt det. Gillar "the italian way"... Forza Italia! +1
Publicerat Februari 17, 201115 yr http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2011/02/forsta-dagen-pa-en-ny-rovdjurspolitik-fran-min-sida/ He-he, feg har du aldrig varit i mitt tycke, även en propagandaminister har sina gränser. Nästa helg ska vi jaga räv hemma hos mig, alla genetiskt defekta med korta svansar och konstiga fläckar, måste vara uddevallamasken. Välkommen på ett glas Chianti, serveras i vida floder hela helgen. (parody, not to be taken seriously)
Publicerat Februari 17, 201115 yr Den där krönikan hade jag aldrig vågat lägga ut. Heders, Daniel Ligné, jag lyfter på kepsen. Tyvärr måste vi jägare sätta ned foten riktigt ordentligt om vi överhuvudtaget ska få något gehör för frågorna om vilt och fauna. Duttandet med korridorförhandlingar i maktens boningar räcker inte. Tyvärr. Heders, Daniel Ligné!
Publicerat Februari 17, 201115 yr Mycket bra skrivet, blir ett Amarone vin till din ära imorgon! ”the Italian way”