Publicerat Februari 18, 201115 yr Är egentligen många år sedan vi hade jaktbara stammar av rådjur i stora delar av Västmanland. Som det ser ut nu så kommer det att bli så i stort sett hela Sverige Norr om Mälaren & söder om Renbetes området. //Lasse D.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Håller med om detta. Trots allt så är detta med lodjuren naturvårdsverkets inte SVA. Sedan vill åtmisntone jag veta var jag har dvärgbands mask. Däremot så var detta året sista gången som jag hjälte till med lodjurs invertering, även så om min hjälp egentligen bara var att laga middag efteråt till de som var ute & inverterade. //Lasse D
Publicerat Februari 18, 201115 yr Gör inte misstaget att tro att NVV är BESLUTANDE organ i detta fall. Det är RIKSDAG/REGERING som beslutat detta och NVV är endast ett verktyg som beslutet delges genom. vad man däremot ska ifrågasätta är hur man "bedömt" att det endast finns 250 familjegrupper,den siffran är det länsstyrelserna som angett-inte NVV. /Mike Jag tänkte närmast på beslutet från NVV att det mellansvenska-förvaltningsområdet ska dela på 30 lodjur.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Tror själv högsta andelen lodjur kommer få sänkas i Uppsala,i dalarna och gävleborg kommer det knappt få strykas ett hår. Jag tycker detta visar hur dåligt slutresultat det blir när inte beskattning sker regionalt. Kul att jägare som Linkis även är med oss 1/3 får skjutas är en ren käftsmäll och i norra delarna är mina pengar på vi ej i dom nordligaste ej kommer kunna skjuta alla på snön och vädret..
Publicerat Februari 18, 201115 yr Jag begriper faktiskt inte varför folk är upprörda/förvånade? Rovdjurspolitiken havererade ju för länge sedan. Eller är det för att detta beslut får stora konsekvenser öster ut i Sverige. Nu pratas det om att inte skicka in rävar till analys (en bojkott med andra ord) men det var ett djävla liv om bojkott när det gällde ett annat djur som visst inte hör hemma i denna tråd. Det enda som gäller är att HELA jägarkåren står enade om ALLA rovdjurs problem, vi måste vara lojala med varandra varken det gäller ett problem som i dagsläget inte är aktuellt för egen del. Sen om det är bojkotter eller ej vette fan. En eftersöks bojkott får ett bra genomslag hos myndigheter. FORZA ITALIA
Publicerat Februari 18, 201115 yr Det är inte bara jägare som ser det vansinninga i NVVs tilldelning. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/2011/02/Lansstyrelsekritik-mot-Naturvardsverkets-lobeslut-1.15962/
Publicerat Februari 18, 201115 yr 250 familjegrupper är en miniminivå i landet och i sig ingen anledning till jakt om den är uppnådd. Årets beslut är baserat på lodjursforskarnas"bedömningar" då inventeringsresultaten förra året inte var av bra kvalitet(vad nu det betyder). Om andelen familjegrupper i lander var säkerställt så skulle förmodligen länsstyrelserna få större beslutanderätt. Så länge allt baseras på godtyckliga bedömningar lär inget bli bättre. /Mike
Publicerat Februari 18, 201115 yr När de fattade besluten inte får folklig förankring så är det tyvär så här illa det går. Min länk Min länk /Mike
Publicerat Februari 18, 201115 yr Författare När de fattade besluten inte får folklig förankring så är det tyvär så här illa det går. Min länk Min länk /Mike Jo men att rovdjur rör sig bevisar väl vargen som "försvann" och var tjuvskjuten i Idre för ett par år sedan men senare sköt i gränstrakterna mellan Finland och Ryssland. Det är väl mest ett sätt för media och lst att göra en höna av en fjäder. "Det ser bekymmersamt ut", vad är det för jäkla slutsats från ansvarig på lst? Dom kan ju lika bra ha drunknat! Om lst har koll på varenda lokatt i hela Sverige, varför ska det då inventeras varje år? Alla har ju inte sändare och har de koll på spåren torde det väl synas om den är skjuten eller dylikt?
Publicerat Februari 18, 201115 yr En eftersöks bojkott får ett bra genomslag hos myndigheter. Visserligen men den går ju också emot att vi ska orsaka viltet så lite lidande som möjligt och även om jag själv inte går trafikeftersök så är det en bojkott som jag inte skulle stödja.
Publicerat Februari 18, 201115 yr http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/2011/02/Myndigheterna-klarar-inte-av-viltforvaltningen-1.15970/
Publicerat Februari 18, 201115 yr Visserligen men den går ju också emot att vi ska orsaka viltet så lite lidande som möjligt och även om jag själv inte går trafikeftersök så är det en bojkott som jag inte skulle stödja. Håller med dig till 100% om det att man inte vill att viltet ska lida. Men vad f*n ska vi göra för att bli hörda. Det går inte att att ha en jaktpolitik som bara bestäms från ett håll. Ju mera vansinnes idéer som kommer från myndigheter ju mindre jägare kommer det att bli i framtiden. Än mindre jägare med hund. Dess utom så verkar ju en eftersöks bojkott inte vara några problem. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/30795-hemlig-plan/ Eller ska vi göra som i Mad Mikes länkar? Vi måste påminna riksdag, regering och allt annat löst folk som vill bestämma över våran livstil om att vi finns och gör ett dj***ig stor arbete för naturen. Bra mycket större jobb än alla naturorganisationer ihop.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Den Italienska middagen till la via italia är avklarad, vi har våra grundstenar alla människor, vi vill leva av skogen och vad det ger, lite andra värderingar på några av stenarna mot de som tycker att alla rovdjur är jätteromantiskt, ett normalt rovdjur tar kål på sina fiender om den får chansen och är mer överlägsen, det är normalt! Nu då? ja! vem har ansvaret för olika saker i naturen, jag har inget ansvar för trafikolyckor, söndergrävda hus, skabbrävar vid dagis, vargar på skolgården, björnar i trädgården tuggandes på grannen, nejdu Erlandsson jag har inget ansvar, det har du och vill du köra över jägarna 6 mån efter valet genom att inte sköta dina verk och vara lika rak o tydlig som inför valet, då kan centern drömma sig upp till 4%. Ja jag är väldigt missnöjd, vete tusan om inte Schyman gjort det bättre, politiker förakt, "jag hör vad du säger men jag skiter i det" ni stiftar lagar! "men vi hör vad ni säger och skiter i det" Nu räcker det! och ni har valt själva! Just nu känns det som att man vill kasta rödfärg på länsstyrelsen och NVV, för det liv som försvann! Jag tänker inte stå som ett hungrigt rovdjur som ni vill få oss att framstå och kasta mig in i era så kallade jakter på en gnutta lodjur.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Dagens inventering teknik i södra sverige kan inte ge en klar bild,endast lägsta möjliga då vissa föryngringar som är nära försvinner bort. NVV tog chansen mot Lst inventeringar tror jag. Politik eller inte så är det riktigt skamligt av NVV och min gamla lärare som tar till detta..
Publicerat Februari 18, 201115 yr Oj Pertan ! Sicken urladdning ! Om det skulle kännas nå´t bättre så är du inte ensam på din stig i affekt
Publicerat Februari 18, 201115 yr Oj Pertan ! Sicken urladdning ! Om det skulle kännas nå´t bättre så är du inte ensam på din stig i affekt Nej, det är han verkligen inte. Mycket tankar som snurrar i huvudet på en nu,och inte är de speciellt positiva..
Publicerat Februari 18, 201115 yr Någonstans är det jäkligt galet i detta. En felande länk som fattas..... Skall man hålla sig inom lagens ramar, så kommer jag inför nästa år ha tre jakthögtider: Bockpremiären, Älgpremiären och Rovdjursinventeringen. Var i ärlighetens namn inte med på årets rovdjursinventering, men det kommer att ändras. Inför nästa års rovdjursinventering kommer jag söka igenom varenda buske efter spår och rapportera ALLA MSSTÄNKTA lospår. Tror jag kommer att hålla en tjänsteman sysselsatt bara på min jaktmark. Dränk myndigheterna i lospårsförekomst anser jag, inför nästa år. Jakten i år kommer att pågå tills jag får vetskap om att vårt endaste lodjur i Västra Götaland, förutom speciellt utssatta kommuner, är skjutet. Är inte lodjur väldigt kvällsaktiva? Man för hoppas att ingen skjuter PRECIS INNAN jakten avlysts.... Är markägare och har JAKTRÄTTEN, och SKYLDIGHETEN till mångfald i MIN mark. Och jag tillåter inte att ETT djurslag skall slå ut övriga viltstammar nära nog en ekologiskt kollaps. Skall vi spela på NVV hemmaplan måste HELA jägarkåren ha en strategi för att möta ett så välspelande lag med domaren på sin sida. En domare som dessutom satt upp spelreglarna.... Stödutfodring är viktigt för att hålla en viltstammen vid liv, men vi måste även tydligen numera även hålla jämna steg med myndigheterna för att hålla viltstammarna vid liv.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Alla pratar om att rådjursstammen kan ligga i riskzonen, men hur är det med skogsfågel och hare? Lodjuren måste ju fresta alla kategorier enormt? Varg,lodjur,räv,björn,mårdhund,mård,korp och diverse rovfåglar i mellansverige. Det här kan ju gå riktigt illa bara på några år.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Stödutfodring är viktigt för att hålla en viltstammen vid liv, men vi måste även tydligen numera även hålla jämna steg med myndigheterna för att hålla viltstammarna vid liv. Det enda man kommer att göra om ett tag när man stödutfodrar är ju att ge rovdjuren ett fetare bete. Ungefär som att gödsla grönsakerna
Publicerat Februari 18, 201115 yr Oj Pertan ! Sicken urladdning ! Om det skulle kännas nå´t bättre så är du inte ensam på din stig i affekt Jag vet att jag inte är ensam, skulle jag vara det så hade jag inte skrivit utan funderat på min mentala hälsa, nu drar inte alla näven ur fickan, det är upp till var och en, själv är jag inte av den sorten utan ..... Nej, det är han verkligen inte. Mycket tankar som snurrar i huvudet på en nu,och inte är de speciellt positiva.. tänk positivt la via italia!
Publicerat Februari 19, 201115 yr Som jag skrivit förr i ett annat inlägg angående jakt på rov! Jag har slutat förvånas av vad NV Länstyrelsen inkl staten hittar på! Dem som besluter och bestämmer verkar komma direkt ifrån rovdjursföreningen! Eller så älskar dem bara och håna jägare jag vet inte vilket?! Går vecka efter vecka och är skiit förbannad på dem beslut som staten! Å deras myndigheter hittar på de ena värre än de andra! verkar som dem gillar å kasta skit på jägarkåren! Som tur är närmar sig fiskesäsongen så man bara kan fiska i frid å fröjd! Snart blire väl licensjakt på allt småvilt mä! MVH Rävpekka! en less jägare! inte för jaktens skull! Utan för folkets ovetandes skull som bestämmer!
Publicerat Februari 19, 201115 yr Fick idag mail som sa att NVV ska ha skjutit upp beslutet om tilldelningen på lo. Mailet gick ut till alla jaktledare i riddarhyttan-skbg ÄSO och vidarebefodrades av min jaktledare till mig. Någon som kan bekräfta att NVV har skjutit upp beslutet och att tilldelning på 30 djur inte är det som gäller om vi får in flera lodjur?