Publicerat Februari 17, 201115 yr http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2011/02/hur-naturvardsverket-hanterar-fakta/
Publicerat Februari 17, 201115 yr var väll inte direkt oväntat, på vår mark 2300ha i norduppland skjuter vi ca 3 råbockar per år, för att försöka få lite mer rå har vi hållt igen. Nu vetefan, kanske lika bra och skjuta bort så mycke rå man kan så katterna inte har nå mat...
Publicerat Februari 17, 201115 yr http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2011/02/forsta-dagen-pa-en-ny-rovdjurspolitik-fran-min-sida/ Mycket bra skrivet, och du klädde i ord det jag kände när jag läste beslutet tidigare idag. Klart är att myndighetssverige är rovdjurens värsta fiende.
Publicerat Februari 17, 201115 yr Naturvårdsverket borde byta namn. Eller åtminstone plocka bort ordet "vård".
Publicerat Februari 17, 201115 yr http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2011/02/forsta-dagen-pa-en-ny-rovdjurspolitik-fran-min-sida/ Ett helt horribelt beslut i mina ögon o även om jag inte gillade det jag läste så log jag konstant åt din skrivelse Daniel. Den var klockren rakt från ett jägarhjärta //
Publicerat Februari 17, 201115 yr Författare Jag fattar inte hur man tänker inom myndighetsvärlden. Man vill, genom ett extra anslag, att vi ska äta mer ekologiskt och närproducerat kött samtidigt som man gör allt för att tamdjuren ute i landet ska bli stapelföda åt diverse rovvilt samtidigt som man idag verkligen visar att man gör allt för att motarbeta möjligheten att bedriva jakten. Har de lyckats när vi endast äter dioxinförgifat griskött från Tyskland, Sönderavlade biffdjur från Belgien eller tokdopade kycklingboilers från USA?
Publicerat Februari 17, 201115 yr Nu håller vi den här tråden till årets lodjursjakt 2011! Vilken jakt menar du? Ok det blir lite jakt sanktionerat men den jakt Naturvårdsverket egentligen beslutat om skall vi nog inte tala högt om. Bra skrivet Ligné! Du satte nog ord på många jägares tankar.
Publicerat Februari 17, 201115 yr Någon som listat ut hur det kommer funka praktiskt denna jakt så här 11 dagar innan jakten är igång?
Publicerat Februari 17, 201115 yr Det är ju faen vad allt ska krångla till sig! Verket försöker ju inte ens tänka sunt på natur och mångfald! Är ju endast politik och populistisk sådan som råder i allt det berör.
Publicerat Februari 17, 201115 yr Vilken jakt menar du? Ok det blir lite jakt sanktionerat men den jakt Naturvårdsverket egentligen beslutat om skall vi nog inte tala högt om. Bra skrivet Ligné! Du satte nog ord på många jägares tankar. Tråden var på väg åt ett annat håll och det är bort städat håller med om att det är synd att kalla det årets lodjursjakt men tråden heter så och vi håller den till det ämnet, förstår att det ser lite märkligt ut men så är det, bara en påminnelse om att vi håller oss till ämnet. Pertan Moderator
Publicerat Februari 17, 201115 yr Nu håller vi den här tråden till årets lodjursjakt 2011! Är jag idiot, var det inte den vi diskuterade? Men hur ska vi kunna diskutera varjakten utan att ta ställning till det samlade rovdjurstrycket? Pertan kanske har lösningen.
Publicerat Februari 17, 201115 yr Någon som listat ut hur det kommer funka praktiskt denna jakt så här 11 dagar innan jakten är igång? Jag är tveksam till att jaga öht. Blir vi tilldelade t.ex 1-2 ynka djur i Västmanland är risken för överskjutning onödigt stor.. Är ruggigt less just nu och funderar allvarligt på att emigrera.
Publicerat Februari 17, 201115 yr Är jag idiot, var det inte den vi diskuterade? Men hur ska vi kunna diskutera varjakten utan att ta ställning till det samlade rovdjurstrycket? Pertan kanske har lösningen. Ja jag har lösningen, du håller dig till ämnet då tråden handlar om årets lodjursjakt, inte det samlade rovdjurstrycket./slut!
Publicerat Februari 17, 201115 yr Jag är tveksam till att jaga öht. Blir vi tilldelade t.ex 1-2 ynka djur i Västmanland är risken för överskjutning onödigt stor.. Är ruggigt less just nu och funderar allvarligt på att emigrera. Jo dom sätter er som ställer upp på eran fritid och gör deras grov jobb på spetsen att riskera onödiga utredningar och påhopp,i värsta fall licenser... Men vi ska väl se från den ljusa sidan är att vi får begränsa deras härjningar lite och störa dom nu när man slipper sitta i finkan för spåra dom i rätt rikting
Publicerat Februari 17, 201115 yr Jag fattar inte hur man tänker inom myndighetsvärlden. Vem fan gör det STATENS veterinärmedicinska anstalt vill att jägarna skickar in rävar för att kolla dvärgbandmaskens spridning...... Vem skulle annars kunna hjälpa till med det?? Efter detta kan dom för min del samla in sina rävar själva..... /Mike
Publicerat Februari 18, 201115 yr Författare Vem fan gör det STATENS veterinärmedicinska anstalt vill att jägarna skickar in rävar för att kolla dvärgbandmaskens spridning...... Vem skulle annars kunna hjälpa till med det?? Efter detta kan dom för min del samla in sina rävar själva..... /Mike Håller med om detta.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Någon som listat ut hur det kommer funka praktiskt denna jakt så här 11 dagar innan jakten är igång? Skulle inte bli förvånad om man börjar med att räkna bort 5 djur för kommande skyddsjakter, återstår då 25 till licensjakten och trafiken, trafiken får nog 5 den också så blev det bara 20. Alltså misstänkt likt ramsan 10 små negerpojkar... Nä, så utstuderade ska vi väl inte tro att makten är!? Uppsala län har världens högsta lopopulation och i norra Roslagen har det varit närmast en loexplosion det sista året så jag gissar på att A och C län tillsammans får 7 av de återstående 20 djuren, då har vi 13 kvar, det är vad resterande län har att dela på och troligen kommer de värst drabbade varglänen, S, W och X att få dela på dessa. Västra Götaland, Örebro och Västmanland blir nog utan. Detta är mitt tips men egentligen så spelar det ju ingen roll, hur än man räknar blir det ju fel då totalen är på tok för liten eller ja, inte ens i närheten av vad den borde ha varit. Undrar om årets lojakt kommer att hålla på längre än till lunch första dagen?
Publicerat Februari 18, 201115 yr Härmed kommer jag att meddela SVA GPS-kordinaterna för alla mina skjutna rävar, och be dem komma och hämta den. Till slut kanske detta förfarande läcker till NV om fler än jag gör det konsekvent. MVH! /HerrBerg
Publicerat Februari 18, 201115 yr Härmed kommer jag att meddela SVA GPS-kordinaterna för alla mina skjutna rävar, och be dem komma och hämta den. Till slut kanske detta förfarande läcker till NV om fler än jag gör det konsekvent. MVH! /HerrBerg Klokt, jag gör detsamma.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Det är helt horribelt att Roslagen-Mälardalen området ska vara kattodling åt resten av landet. Med den tätheten av lo så kommer rådjuren på vissa håll helt enkelt ta slut, hur ser Naturvårdverket på det? Med tanke på namnet "Naturvårdsverket" så kunde man lätt tro att det var ett statligt verk som sysslade med naturvård men det kan det ju inte vara frågan om efter som man tydligen vill utrota rådjuren i mellansverige.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Med tanke på namnet "Naturvårdsverket" så kunde man lätt tro att det var ett statligt verk som sysslade med naturvård men det kan det ju inte vara frågan om efter som man tydligen vill utrota rådjuren i mellansverige. Gör inte misstaget att tro att NVV är BESLUTANDE organ i detta fall. Det är RIKSDAG/REGERING som beslutat detta och NVV är endast ett verktyg som beslutet delges genom. vad man däremot ska ifrågasätta är hur man "bedömt" att det endast finns 250 familjegrupper,den siffran är det länsstyrelserna som angett-inte NVV. /Mike