Publicerat Mars 11, 201115 yr hej funderar på en ny älg vältare till hösten och funderingarna ligger mellan Sauer 202 i kaliber 30-06 eller 9,3x62 Merkel kr1 -II- Blaser r93 -II- kom med för och nackdelar av dom här vapnen vet inte riktigt vilken modell man ska välja i dom här fabrikaten så kom med egna förslag och synpunkter kanske finns andra märken som ni tycker är bättre än dom hära Tack i förhand
Publicerat Mars 11, 201115 yr hej funderar på en ny älg vältare till hösten och funderingarna ligger mellan Sauer 202 i kaliber 30-06 eller 9,3x62 Merkel kr1 -II- Blaser r93 -II- kom med för och nackdelar av dom här vapnen vet inte riktigt vilken modell man ska välja i dom här fabrikaten så kom med egna förslag och synpunkter kanske finns andra märken som ni tycker är bättre än dom hära Tack i förhand Tycker nog du ska klämma på Merkels nya Helix. Verkar väldigt smutt och fin det lilla jag har kännt på den.
Publicerat Mars 11, 201115 yr Författare trombocombo vad ligger dom på för pris då musköt har redan en sån i vapen garderoben som igentligen duger bara bra men tyckte det skulle vara roligt att byta upp sig lite
Publicerat Mars 11, 201115 yr Författare men om vi ska trixa till det lite så funderar jag på en bygelrepeter en marlin i kaliber 45-70 eller 444 är det ett dåligt vapen att använda som typ hundförar vapen och är det för grovkalibrit vapen till typ björn och älgjakt
Publicerat Mars 11, 201115 yr men om vi ska trixa till det lite så funderar jag på en bygelrepeter en marlin i kaliber 45-70 eller 444 är det ett dåligt vapen att använda som typ hundförar vapen och är det för grovkalibrit vapen till typ björn och älgjakt ta en sauer 303 du kommer inte ångra dig varför repetera när det kan ske automatiskt?
Publicerat Mars 11, 201115 yr Nu vet jag inte vart du jagar men är det i björnrika marker så vill jag verkligen avråda dig att skaffa en halvauto... Är det primärt älg så tycker jag 9.3x62 är en överlägsen kaliber! 21.1g Oryx är en så sjukt bra kula på storälgarna i jämtland, även björnar och grisar går i backen direkt med denna, så kalibern är given om jag skall få råda. Vad gäller bössvalet så måste stockningen på bössan få diktera valet. En del bössor passar som handsken, andra som ett par för små högklackade skor, och gissa vilken av dessa man träffar med Personligen älskar jag min Sako 85 men det är för att den är 100% rätt stockad för mig.
Publicerat Mars 12, 201115 yr Nu vet jag inte vart du jagar men är det i björnrika marker så vill jag verkligen avråda dig att skaffa en halvauto... Är det primärt älg så tycker jag 9.3x62 är en överlägsen kaliber! 21.1g Oryx är en så sjukt bra kula på storälgarna i jämtland, även björnar och grisar går i backen direkt med denna, så kalibern är given om jag skall få råda. Vad gäller bössvalet så måste stockningen på bössan få diktera valet. En del bössor passar som handsken, andra som ett par för små högklackade skor, och gissa vilken av dessa man träffar med Personligen älskar jag min Sako 85 men det är för att den är 100% rätt stockad för mig. jag jagar två veckor i jämtland om året och än har jag inte blivit anfallen av björn för att jag har en halvautomat änn kanske dax att ta bort den gamla myten att de hakar sig jämt finns flera märken på marknaden som funkar ypperligt om man håller lite ordning på dom
Publicerat Mars 12, 201115 yr Helixen ligger på runt 30 papp med grade 4 kolv. Dän lär ju vara ett antal tusenlappar billigare med enklare kolvträ. Dessutom lår den komma med plastkolv vad det lider.
Publicerat Mars 12, 201115 yr jag jagar två veckor i jämtland om året och än har jag inte blivit anfallen av björn för att jag har en halvautomat änn kanske dax att ta bort den gamla myten att de hakar sig jämt finns flera märken på marknaden som funkar ypperligt om man håller lite ordning på dom Det har inte med säkerheten att göra, det har med antalet plugg man får ha i magasinet enligt lag vid björnjakt att göra. Jag jagar i väldigt björnrika marker och vill inte vara begränsad till 2+1 under björnjakten eller älgjakten när vi har björn kvar på licensen.
Publicerat Mars 12, 201115 yr Jag skulle ha valt en 9,3x62 eftersom då lär du få vilket djur som helst du siktar på(och trycker på avtryckaren ) men bössan har jag ingen åsikt om eftersom jag inte har provat någon utav dom.
Publicerat Mars 12, 201115 yr Det har inte med säkerheten att göra, det har med antalet plugg man får ha i magasinet enligt lag vid björnjakt att göra. Jag jagar i väldigt björnrika marker och vill inte vara begränsad till 2+1 under björnjakten eller älgjakten när vi har björn kvar på licensen. har inte tänkte på det innan går med 6 i bössan när vi jagar älg skulle det dyka upp en björn så plockar jag ju inte ur 3 skott och skjuter sen men jag förstår ju er som enbart jagar björn att tre blir lite för lite
Publicerat Mars 12, 201115 yr Författare Wizard hur mycket skiljer det mellan 21,1 gr och 18,5 gr i skott verkan själv kör jag med 18,5 gr men fick aldrig skjuta nått med den föra hösten och hur mycket skiljer det i priset om man köper färdigladdad ammo eller enbart kulorna jämfört med mellan 21,1 gr och 18,5 vet du hur bra 18,5 gr funkar och Tedde nån halvautomaten blir det ej i min vapen garderob
Publicerat Mars 12, 201115 yr Wizard hur mycket skiljer det mellan 21,1 gr och 18,5 gr i skott verkan själv kör jag med 18,5 gr men fick aldrig skjuta nått med den föra hösten och hur mycket skiljer det i priset om man köper färdigladdad ammo eller enbart kulorna jämfört med mellan 21,1 gr och 18,5 vet du hur bra 18,5 gr funkar och Tedde nån halvautomaten blir det ej i min vapen garderob Nu har jag inte räknat på joule och så men i genomslagskraft så får man hitta ett ordentligt stort djur om kulan skall stanna i kroppen med 21.1g Oryx. Mig veterligen kan man inte köpa lösa kulor i 21.1g men priset på färdigladdad är nog den samma skulle jag tro. Jag har testat den på både stora och små älgar och gris och även om jag sätter kulan rakt genom rörbenen i bogarna på en stor älg (ja det var ett misstag ) så stansar den ett hål stort som en femkrona rakt igenom. Jag har upplevt den som en ordentligt bra knall&fall kula i samtliga fall jag har testat den! (inklusive hare ) Dock kräver den kulan sin pipa. Man kan glömma t ex Browning BAR och liknande för de klarar inte att stabilisera så tunga kulor men min Sako gör det utan problem! (Tikka likaså)
Publicerat Mars 12, 201115 yr Wizard, här har du,Kulor Oryx 21 grammare http://www.vapex.se/eshop/product_info.php?cPath=81_36_65&products_id=15427 http://www.staffansvapen.se/handladdning/komponenter/kulor/norma/93mm/norma-kula-325grs-oryx-93mm.html
Publicerat Mars 12, 201115 yr Wizard, här har du,Kulor Oryx 21 grammare http://www.vapex.se/eshop/product_info.php?cPath=81_36_65&products_id=15427 http://www.staffansvapen.se/handladdning/komponenter/kulor/norma/93mm/norma-kula-325grs-oryx-93mm.html Coolt! Då kan man börja ladda själv nu då!
Publicerat Mars 13, 201115 yr Nu har jag inte räknat på joule och så men i genomslagskraft så får man hitta ett ordentligt stort djur om kulan skall stanna i kroppen med 21.1g Oryx. Mig veterligen kan man inte köpa lösa kulor i 21.1g men priset på färdigladdad är nog den samma skulle jag tro. Jag har testat den på både stora och små älgar och gris och även om jag sätter kulan rakt genom rörbenen i bogarna på en stor älg (ja det var ett misstag ) så stansar den ett hål stort som en femkrona rakt igenom. Jag har upplevt den som en ordentligt bra knall&fall kula i samtliga fall jag har testat den! (inklusive hare ) Dock kräver den kulan sin pipa. Man kan glömma t ex Browning BAR och liknande för de klarar inte att stabilisera så tunga kulor men min Sako gör det utan problem! (Tikka likaså) Jag har 2st 21grams oryx som jag plockat ur en liten älgtjur ca 250kg. Dom satt som fina svampar mot skinnet på utgångssidan. Så att det måste vara stor djur för att den ska stanna vet jag inte om det stämmer
Publicerat Mars 13, 201115 yr Jag har 2st 21grams oryx som jag plockat ur en liten älgtjur ca 250kg. Dom satt som fina svampar mot skinnet på utgångssidan. Så att det måste vara stor djur för att den ska stanna vet jag inte om det stämmer Var det på långt håll du sköt? Normalt skjuter jag mina älgar på under 15 meter och då har man lite mer skjuts i kulan och jag har alltid haft genomskott, även när kulan har passerat genom ben...
Publicerat Mars 13, 201115 yr Varför skulle man inte kunna skjuta en 21,5 grams kula i en Browning ? Men om man nu ska hålla sig till ämnet så skulle jag idag köpa en r8 om jag skulle byta studsare i dag. Mycket välbalanserad o trevlig stock, sen gillar jag blasers säkring inte alls förtjust i säkringar som sitter så man ska manuvrera den med pekfingret i varbydeln.
Publicerat Mars 14, 201115 yr Var det på långt håll du sköt? Normalt skjuter jag mina älgar på under 15 meter och då har man lite mer skjuts i kulan och jag har alltid haft genomskott, även när kulan har passerat genom ben... Ett skott på ca 70 meter och ett på ca 120-130. Vad jag än skickar iväg med min 9,3a verkar kulorna bli kvar i viltet.
Publicerat Mars 14, 201115 yr men om vi ska trixa till det lite så funderar jag på en bygelrepeter en marlin i kaliber 45-70 eller 444 är det ett dåligt vapen att använda som typ hundförar vapen och är det för grovkalibrit vapen till typ björn och älgjakt En marlin i de kalibrarna du nämner är som gjord för svensk hundförarjakt på björn och älg (funkar även bra på grävling ) Jag kör med öppna riktmedel (ghostring) och det funkar bra för mig upp till 100 m. Skjuter man in dem med lite överslag på 100 m så kan du hålla mitt i på en älg från 0 till 150 m vilket duger för mig. Det är liten köttförstörning (om man kör med vettiga kulor med lite vikt på dvs INTE 300gr HP kulor). Lagom rekyl. Bäst av allt...Det är världens roligaste bössa att skjuta med (vilket resulterar i att det går åt mycket ammo )
Publicerat Mars 14, 201115 yr "inte alls förtjust i säkringar som sitter så man ska manuvrera den med pekfingret i varbydeln." Varför inte? Avsäkrar du utan avsikt att skjuta och har svårt att hålla fingret i styr? Ska du skjuta så behöver väl fingret in i varbygeln och är det bättre att flyta fingret in i varbygeln på en osäkrad bössa än att ha fingret där inne och osäkra för att sen flytta fingret 15-20mm?
Publicerat Mars 14, 201115 yr Varför skulle man inte kunna skjuta en 21,5 grams kula i en Browning ? Den pipan stabiliserar inte en så pass tung kula. De som har provat har sett detta själv så jag går på hörsägen samt en vapentest. Kan inte stigningen i 9.3x62 på Browning BAR men det var inte rätt för den kulvikten om jag inte minns helt galet.
Publicerat December 17, 201114 yr Författare Okej ja om det blir 9,3 i nån av dom så kanske man ska kosta på sig och köpa 21,1gr