Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

funderingar på ny älg vältare

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Å då blir det tydligen ingen affär på 8 mm rem mag som jag tipsade dig om. :(

Ne blir tyvärr inte det :( men kanske blir nån så i framtiden :)

• Svar 188
  • Visningar 21,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Ne blir tyvärr inte det :( men kanske blir nån så i framtiden :)

Då är det ju bara att du slår till nu innan den försvinner i någon annans ägor. :o

Skynda dig nu ponke! :lol:

Publicerat
  • Författare

Då är det ju bara att du slår till nu innan den försvinner i någon annans ägor. :o

Skynda dig nu ponke! :lol:

NJa får bli i framtiden i ställe. för vill ju ha en kaliber som är billig att övnings skjuta med :P:)

Publicerat

NJa får bli i framtiden i ställe. för vill ju ha en kaliber som är billig att övnings skjuta med :P:)

Jaja, men se då till så att du har iaf en av varje! :lol:

Publicerat
  • Författare

Jaja, men se då till så att du har iaf en av varje! :lol:

Jo kanske det men synd att inte blaser sauer merkel mauser hade 8mm

Publicerat

Jo kanske det men synd att inte blaser sauer merkel mauser hade 8mm

Det är väl bara att köpa en och pipa om den till 8 mm för svårare än så är det väl inte. :P

Publicerat
  • Författare

Det är väl bara att köpa en och pipa om den till 8 mm för svårare än så är det väl inte. :P

Nja du tror det :):P

Publicerat

Nja du tror det :):P

Javisst är det det! :)

Publicerat

Menar du älgvältare bokstavligt talat så kan jag ju tipsa om 10,65x78 mauser. Där har du en riktig artillerikanon. Läste förra året om den i nån tidning då dom kallade den tors hammare xD

Publicerat
  • Författare

Menar du älgvältare bokstavligt talat så kan jag ju tipsa om 10,65x78 mauser. Där har du en riktig artillerikanon. Läste förra året om den i nån tidning då dom kallade den tors hammare xD

Hahaha nja så bokstavlig ska vi nog inte vara :D:P

Publicerat
  • Författare

Javisst är det det! :)

JA det är kanske så :)

Publicerat

Där har han en riktig Boforskanon. :lol: :lol: :lol:

Frågan är bara om han är så stabil så att han står kvar och inte ligger på backen utsträckt efter att rekylen har talat. ;):lol:

Publicerat
  • Författare

Där har han en riktig Boforskanon. :lol: :lol: :lol:

Frågan är bara om han är så stabil så att han står kvar och inte ligger på backen utsträckt efter att rekylen har talat. ;):lol:

Jo det har jag ju säkert :)

Och om stabiliteten så då borde det gå bra men har dess värre säker jävligt ont i axeln :P:(

Publicerat

Jo det har jag ju säkert :)

Och om stabiliteten så då borde det gå bra men har dess värre säker jävligt ont i axeln :P:(

Risken finns. :lol:

Publicerat
  • Författare

Risken finns. :lol:

JO det gör ju det :) men man ska nog inte ligga och skjuta med den eller i bänk :P :P :D

Publicerat

JO det gör ju det :) men man ska nog inte ligga och skjuta med den eller i bänk :P :P :D

Lite smärta får du väl genomlida om du ska ha kul. Det kostar att ligga på topp och i det här fallet av lite smärta. :lol:

Jag kan sitta i bänk och skjuta med min 416 rem mag (10,57*72) och den skickar iväg kulan i drygt 800 m /s.

Det skakar till lite och jag skjuter i t-shirt med den utan smärta. :P:lol::wub:

Publicerat
  • Författare

Lite smärta får du väl genomlida om du ska ha kul. Det kostar att ligga på topp och i det här fallet av lite smärta. :lol:

Jag kan sitta i bänk och skjuta med min 416 rem mag (10,57*72) och den skickar iväg kulan i drygt 800 m /s.

Det skakar till lite och jag skjuter i t-shirt med den utan smärta. :P:lol::wub:

JO det gör ju oftast det :P

Hördes ju lite brutalt att bara skjuta i t-shirt men säkert en upplevelse i sig :D:P:)

Publicerat

JO det gör ju oftast det :P

Hördes ju lite brutalt att bara skjuta i t-shirt men säkert en upplevelse i sig :D:P:)

Ja, det får man göra! :lol:

Jag har då inga problem med det. Jag står stabilt med bägge fötterna på jorden. +105 kg. :):lol:

Publicerat
  • Författare

Ja, det får man göra! :lol:

Jag har då inga problem med det. Jag står stabilt med bägge fötterna på jorden. +105 kg. :):lol:

JO är ju tyvärr så :P

Jaha okej ja det är ju bra det för man kan ju inte läj bort när man ska skjuta i bänk med den :P :P hehe okej är ju huvudsakligen det:D

Publicerat

JO är ju tyvärr så :P

Jaha okej ja det är ju bra det för man kan ju inte läj bort när man ska skjuta i bänk med den :P :P hehe okej är ju huvudsakligen det:D

Jaha okej ja det är ju bra det för man kan ju inte läj bort när man ska skjuta i bänk med den :P hehe okej är ju huvudsakligen det:D

Haha! Det behöver man inte göra men hade det varit en 378 Wby så hade du nog fått göra det med org.ammon. Kompisen som har en och han större än jag fick stå och skjuta in sin med org.ammon men han har gått ner lite i laddning samt satt på rekylbroms. :)

Publicerat
  • Författare

Var in på vapen affären i går om man blev kär på nytt icon_redface.gif å bösserna jag kollade på var sakos 85 hunter blaser r93 r8 sauer 202 stutzen och nån med komposit stock merkel kr1 tracking laminat.

Och modellerna jag föll för var r8an med trä kolv tror den billigare med trä kolv för den var riktigt skön att hålla men ändå lite för dyr 32 lök eller nått sånt. men då proffisonal tyckte jag var hemsk att hålla i men det var ju en vänster i för sig men hur mycket annars är kolven på en vänster gemfört med en höger kolv. och sen blaser r93 det var profisonalerna det också och en som var riktigt fin var den med orange camo och sen var det nån annan i den serien också som inte hade vanliga järn siktet utan hade en röd plast stav eller vad det heter på yttre riktmedlet och en annan som r8 hade fast orange på den yttersta.

Sen sakon var ju rätt så skön också tyckte att det var en lätt och bra slutstycks gång på den och hyfsad balans.

Sedan så sauern tycket absolut inte om säkringen och så tyckte jag det var nästan tunn framstock på dom men jag vet inte men annars en trevlig bössa

Och sist då kr1an tracking laminat nästan det enda jag igentligen gillade med den var riktmedlen men dom vanliga kr1orna är säkert bättre

Tyvärr så har inte dom hemma mausers bössor så då fick man inte känna på dom.

Man får då säga att det finns många finna vapen men också dom som känns som en leksaks bössa som man hade när man var liten :P

Så nu får man nog prata med dom på vapen affären och fråga om man får prov skjuta några av dom man gillade icon_smile.gif vet nån hur mycket dom brukar ta för att prov skjuta vapnen???

Publicerat

9,3*62 är en kanon kaliber men eftersom du frågade efter bössa också så är nog rådet att prova, klämma och känna på de du föreslagit och därefter ta ett beslut. Har en R93 själv i 9,3 och är nöjd men de andra är riktigt bra bössor de med, så ta den som känns bäst och som du gör bäst affär på. R93 orna och Kr 1 börjar så smått vandra neråt i pris så där finns möjlighet för klipp. Utan att bestämt veta några fel på Helixen så skulle jag avvakta och se hur den funkar i alla fall tills nästa år. Då bör de flesta "barnsjukdomar" uppenbarat sig!

Publicerat
  • Författare

Haha! Det behöver man inte göra men hade det varit en 378 Wby så hade du nog fått göra det med org.ammon. Kompisen som har en och han större än jag fick stå och skjuta in sin med org.ammon men han har gått ner lite i laddning samt satt på rekylbroms. :)

JAha okej ja det hördes ju nästan klokt det :P

Men nu när vi har börjat att prata om riktiga kanoner så tänker jag 45 blaser hur bra är den kalibern??

Publicerat

JAha okej ja det hördes ju nästan klokt det :P

Men nu när vi har börjat att prata om riktiga kanoner så tänker jag 45 blaser hur bra är den kalibern??

Ja, den var lite väl tuff att skjuta med i org.laddning. :lol:

Håller du på att ändra dig och vill ha något grövre ändå till slut??? :o:P:lol:

Läs i tråden nedan.

Jag har känt på Roger G:s. En kompis till mig här i Kalix och han är nöjd med sin. Jag har inte provskjutit den.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=11&t=74168

:)

Publicerat
  • Författare

Ja, den var lite väl tuff att skjuta med i org.laddning. :lol:

Håller du på att ändra dig och vill ha något grövre ändå till slut??? :o:P:lol:

Läs i tråden nedan.

Jag har känt på Roger G:s. En kompis till mig här i Kalix och han är nöjd med sin. Jag har inte provskjutit den.

http://forum.robsoft...hp?f=11&t=74168

:)

Nja kanske men har sett nå bilder på där dom har skjutit nån älg och ser då inte ut som det är skjutit sönder nå mycket och tyckte det var lite konstigt för är väl hyfsat mycket att skjuta med :) men för att det är mycket att skjuta med behöver det ju inte skjuta sönder så förbaskat. Vet nån om det går att ha samma slutstycks huve som till 9,3 och 308 osv