Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

funderingar på ny älg vältare

Featured Replies

Publicerat

Här har du en bra för långdistansskytte på älg.

+300 m är inga problem med en 220 gr kula typ Swift A-frame.biggrin.gif

http://www.blocket.s...19.htm?ca=3&w=1

Jag lovar dig medlemskap i den eminenta 8 mm rem mag.klubben.

Vi är inte många men den är exklusiv.rolleyes.giflaugh.gifwink.gif

biggrin.gif

• Svar 188
  • Visningar 21,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag har en Blaser R/93 i kaliber 8x57 JS och är sjukt nöjd med det, måste säga att Blaser is tha shit i mina ögon och armar. Önskar det kommer en 270 pipa med tomten i år :rolleyes: Då är man klädd för allt vilt och i princip alla avstånd i våra skogar. Man kan säga att jag är smått :wub: i min R/93. Jag har haft 9,3x62 i min gamla Tikka T3 Battue och det va fan ingen höjdare då man inte gillar rekyl, jaktskott helt ok men träning och inskjutning va en jävla pina

Publicerat

Klart som fan att du ska ha en 8x57! :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Klart som fan att du ska ha en 8x57! :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det var också min första byssa, men sedan måste man ju byta upp sig och förnya sig mellan varven el. skaffa fler byssor i olika kalibrar och i mitt fall så har det blivit 3 klass 1 vapen, men jag går i andra tankar att skaffa mig något annat i en mindre kaliber.biggrin.gif

Jag lät vapenverkstaden på Husqvarna AB kika på den och provskjuta den innan jag sökte licens på den.

Jag han med att skjuta flera älgar med den medan jag bodde i Huskvarna och Aneby.biggrin.gif

Publicerat

Jag har en blaser 9,3x62 med limbsaver och måste säga att det är en fantastisk kombo. Låg rekyl och bra precision. Trots att jag normalt är en rekylfegis så har jag inga problem alls med det i den bössan.

.30-06 är ju mer allround om Du t ex vill skjuta varmintkulor (jag har en .308 pipa till det) men som renodlad älgvältare är 9,3 perfekt (tycker jag). Kalibern klarar ju också korta pipor bättre enligt experterna och det är ju trevligt :)

Publicerat
  • Författare

Här har du en bra för långdistansskytte på älg.

+300 m är inga problem med en 220 gr kula typ Swift A-frame.biggrin.gif

http://www.blocket.s...19.htm?ca=3&w=1

Jag lovar dig medlemskap i den eminenta 8 mm rem mag.klubben.

Vi är inte många men den är exklusiv.rolleyes.giflaugh.gifwink.gif

biggrin.gif

Nja hördes tyvärr inte allt för lockande säkert en super bra kaliber men inget för mig :P

Vad är det som är speciellt med den kalibern äre bara en lite grövre kaliber av 7mm remm?? :)

Publicerat
  • Författare

Jag har en Blaser R/93 i kaliber 8x57 JS och är sjukt nöjd med det, måste säga att Blaser is tha shit i mina ögon och armar. Önskar det kommer en 270 pipa med tomten i år :rolleyes: Då är man klädd för allt vilt och i princip alla avstånd i våra skogar. Man kan säga att jag är smått :wub: i min R/93. Jag har haft 9,3x62 i min gamla Tikka T3 Battue och det va fan ingen höjdare då man inte gillar rekyl, jaktskott helt ok men träning och inskjutning va en jävla pina

Ja kanske är 8x57 ingen dålig kandidat men då är den väl sämre på längre håll och lite dyrare också??

Har funderat på den hära lösningen om det blir en blaser att man köper först en i kaliber 308 så att man kan öva mycket och lära känna sitt vapen utan att behöva bli ruinerad på ammo kostnad. Sen så får man spara lite pengar och så köper man till en pipa i kaliber 8x57 eller 9,3 och se ett lingonsikte ink snabbfäste till den.

Publicerat
jälv skju

Nja hördes tyvärr inte allt för lockande säkert en super bra kaliber men inget för mig :P

Vad är det som är speciellt med den kalibern äre bara en lite grövre kaliber av 7mm remm?? :)

Den är 8*72 mm BR och rymmer bra mycket mer krut än i en 7 mm rem mag som bara är 7*63mm BR.biggrin.gif

Jag har skjutit älg på +300 m med min men då stod älgen stilla och fullt genomslag.biggrin.gif

Publicerat
  • Författare

Den är 8*72 mm BR och rymmer bra mycket mer krut än i en 7 mm rem mag som bara är 7*63mm BR.biggrin.gif

Jag har skjutit älg på +300 m med min men då stod älgen stilla och fullt genomslag.biggrin.gif

Jaha okej ja nog ingen dålig kaliber på lång håll. men när det gäller älg så skjuter vi inte på såna håll i alla fall där ja jagar för vi har inga såna möjligheter, :P

Publicerat

Ja kanske är 8x57 ingen dålig kandidat men då är den väl sämre på längre håll och lite dyrare också??

Har funderat på den hära lösningen om det blir en blaser att man köper först en i kaliber 308 så att man kan öva mycket och lära känna sitt vapen utan att behöva bli ruinerad på ammo kostnad. Sen så får man spara lite pengar och så köper man till en pipa i kaliber 8x57 eller 9,3 och se ett lingonsikte ink snabbfäste till den.

Jag skaffade en R93 i våras med 9,3X62 pipa och en .22lr pipa och är tok nöjd. Jagar älg med 9,3 pipan och mängdtränar med .22an på viltmålsbanan. Har funderat på att skaffa ytterligare en pipa i någon lämplig kaliber för mindre vilt och toppfågel jakten.

Sent from my ST17i using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Jag skaffade en R93 i våras med 9,3X62 pipa och en .22lr pipa och är tok nöjd. Jagar älg med 9,3 pipan och mängdtränar med .22an på viltmålsbanan. Har funderat på att skaffa ytterligare en pipa i någon lämplig kaliber för mindre vilt och toppfågel jakten.

Okej det är kanske också en bra lösning men tycker det känns lite dyrt för en 22a för den ligger väl på 12papp eller nått sånt??

Publicerat

Okej det är kanske också en bra lösning men tycker det känns lite dyrt för en 22a för den ligger väl på 12papp eller nått sånt??

Fick min för 9500:- men visst är det dyrt för en 22a.

Publicerat
  • Författare

Fick min för 9500:- men visst är det dyrt för en 22a.

Jäklar fick du den så himla billigt :) då måste du ju ha varit riktig snäll :rolleyes: för på normark så kostar dom ju 12 895,00 kr

Publicerat

hej funderar på en ny älg vältare till hösten och funderingarna ligger mellan

Sauer 202 i kaliber 30-06 eller 9,3x62

Merkel kr1 -II-

Blaser r93 -II-

kom med för och nackdelar av dom här vapnen

vet inte riktigt vilken modell man ska välja i dom här fabrikaten så kom med egna förslag och synpunkter kanske finns andra märken som ni tycker är bättre än dom hära

Tack i förhand

Skulle själv välja 9,3x62.

Vapenvalet skulle stå mellan en Blaser R93 med syntetstock eller en Merkel KR1 med trästock.

Min motivering är: Båda är korta och lätta, har kikarmontaget på pipan och de har inga delade stockar. + för Blasern är att mekanismen spänns först vid osäkring samt rakrepiteringen. + för Merkeln är magasinlösningen, snelltrycket och det lägre kikarmontaget.

Har själv en KR1 sedan flera år tillbaka och kan rekommendera den. Tycker du ska känna på båda och låta ergonomin avgöra, vi är ju inte alla lika.

Publicerat
  • Författare

Skulle själv välja 9,3x62.

Vapenvalet skulle stå mellan en Blaser R93 med syntetstock eller en Merkel KR1 med trästock.

Min motivering är: Båda är korta och lätta, har kikarmontaget på pipan och de har inga delade stockar. + för Blasern är att mekanismen spänns först vid osäkring samt rakrepiteringen. + för Merkeln är magasinlösningen, snelltrycket och det lägre kikarmontaget.

Har själv en KR1 sedan flera år tillbaka och kan rekommendera den. Tycker du ska känna på båda och låta ergonomin avgöra, vi är ju inte alla lika.

Okej hörs ju bra det. :) Finns kr1:an i syntet stock???

Publicerat

Jaha okej ja nog ingen dålig kaliber på lång håll. men när det gäller älg så skjuter vi inte på såna håll i alla fall där ja jagar för vi har inga såna möjligheter, tongue.gif

Nej, det är det inte! :) Den duger riktigt bra på korthåll också! :)

Kompisen sköt en björn i Jämtland på ca. 9 m med sin. :D

Den passar säkert riktigt bra på gris också med en 220 gr kula. :)

Publicerat
  • Författare

Nej, det är det inte! :) Den duger riktigt bra på korthåll också! :)

Kompisen sköt en björn i Jämtland på ca. 9 m med sin. :D

Den passar säkert riktigt bra på gris också med en 220 gr kula. :)

Okejokej hur mycket sönder skjutet blir inte viltet man skjuter på nära hål för måste ju va na jävulst å skjut med :) :)

Publicerat

Okejokej hur mycket sönder skjutet blir inte viltet man skjuter på nära hål för måste ju va na jävulst å skjut med :) :)

Inte så farligt faktiskt om man skjuter med en kula som Swift A-frame och håller precis bakom bogbladen så att den går igenom revbenen bara och sedan beror det hur mycket krut man har i också. :) Du kan ju ha laddningar från ca. 820 m/s-ca. 900 m/s med 220 gr kula. :)

Publicerat
  • Författare

Inte så farligt faktiskt om man skjuter med en kula som Swift A-frame och håller precis bakom bogbladen så att den går igenom revbenen bara och sedan beror det hur mycket krut man har i också. :) Du kan ju ha laddningar från ca. 820 m/s-ca. 900 m/s med 220 gr kula. :)

Jaha okej ja kanske blir en sådan kaliber i framtiden vem vet :) :) men om man skulle skjuta mitt i bogen då hur mycket skada blir det då??

Publicerat

Jaha okej ja kanske blir en sådan kaliber i framtiden vem vet :) :) men om man skulle skjuta mitt i bogen då hur mycket skada blir det då??

Ja, det blir det men det blir det ju oavsett kula. ^_^

Publicerat
  • Författare

Ja, det blir det men det blir det ju oavsett kula. ^_^

Jo det är ju sant det men trodde först att den hade en jäkla hög utgångshastighet men den hade ju inta allt för hög så misstog mig nog lite :)

Publicerat

Jo det är ju sant det men trodde först att den hade en jäkla hög utgångshastighet men den hade ju inta allt för hög så misstog mig nog lite :)

Ca. 900 m/s med en 14,26 g kula dunkar på bra. Jag sköt en pinntjur för 2 år sedan i halskotpelaren och den stöp direkt. Jag ligger runt 870 m/s i laddningarna.

Hylsan rymmer max 82 gr Norma MRP med federal 215 tändhatt och A-frame 220 gr där framme ger ca. 910 m/s i max med 24" pipa. :)

Publicerat
  • Författare

Ca. 900 m/s med en 14,26 g kula dunkar på bra. Jag sköt en pinntjur för 2 år sedan i halskotpelaren och den stöp direkt. Jag ligger runt 870 m/s i laddningarna.

Hylsan rymmer max 82 gr Norma MRP med federal 215 tändhatt och A-frame 220 gr där framme ger ca. 910 m/s i max med 24" pipa. :)

Okejokej ja då är det död i dom kulorna alltid :) Blir det genomskott på en normal stor älg med den kalibern eller stannar kulan kvar i kroppen ???

Men beror ju mycket också var kulan träffar

Och du har inte lust att lägga upp nån bild på hur en sådan ser ut ?? :)

Publicerat

Okejokej ja då är det död i dom kulorna alltid :) Blir det genomskott på en normal stor älg med den kalibern eller stannar kulan kvar i kroppen ???

Men beror ju mycket också var kulan träffar

Inte ens efter +300 m hittade jag någon kula i kvigan. :lol: Ja, det kan jag garantera! Jag har aldrig hittat en kula. Inte ens på 10-taggaren med slaktvikt 279 kg som kom med en jämte i hasorna i full trav. :wub:

Jag hade den inskjuten på 200m vid detta tillfälle och höll ca 15 cm över och sätter en 5-1 med stöd och älgen stod stilla vid detta tillfälle. :)

Publicerat
  • Författare

Inte ens efter +300 m hittade jag någon kula i kvigan. :lol: Ja, det kan jag garantera! Jag har aldrig hittat en kula. Inte ens på 10-taggaren med slaktvikt 279 kg som kom med en jämte i hasorna i full trav. :wub:

Jag hade den inskjuten på 200m vid detta tillfälle och höll ca 15 cm över och sätter en 5-1 med stöd och älgen stod stilla vid detta tillfälle. :)

Okej ja förstår nästan det är det nån större reckyl i dom då??