Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Borzaa

Bäverjakt

Recommended Posts

Beaver92

Sköt min första bäver på skärtorsdagen! En kompis filmade det hela, en bäver på 6 kg, perfekt att skjuta, då finns dom kvar. Såg även en större bäver. Några dagar senare for vi till samma ställe, 3 hyddor inom 1 km och mycket höstfällningar och mycket färskt på matplatserna såg två bävrar och bra film blev det, blev mörkt och dålig film efter ett tag så struntade i att skjuta någon:) Vilket väder föredrar bävern tycker ni? Varit öppet vatten här sedan 3 mars:) Har jagat 25 gånger nu och sett dåligt med bäver på ställen som är kanonbra, finns hur mycket färska matplatser som helst men ser dåligt med bäver:) är det så att ni upplever att de kommer upp sent på kvällen och går ner tidigt på morgonen den här tiden på året? alltså när det är mörkt så att det inte går att skjuta, det verkar vara så här på mitt område men åker man 5-8 mil norrut så är de ute kl 6-7 på kvällen.

lsjonsson

Sköt min första bäver på skärtorsdagen! En kompis filmade det hela, en bäver på 6 kg, perfekt att skjuta, då finns dom kvar. Såg även en större bäver. Några dagar senare for vi till samma ställe, 3 hyddor inom 1 km och mycket höstfällningar och mycket färskt på matplatserna såg två bävrar och bra film blev det, blev mörkt och dålig film efter ett tag så struntade i att skjuta någon:) Vilket väder föredrar bävern tycker ni? Varit öppet vatten här sedan 3 mars:) Har jagat 25 gånger nu och sett dåligt med bäver på ställen som är kanonbra, finns hur mycket färska matplatser som helst men ser dåligt med bäver:) är det så att ni upplever att de kommer upp sent på kvällen och går ner tidigt på morgonen den här tiden på året? alltså när det är mörkt så att det inte går att skjuta, det verkar vara så här på mitt område men åker man 5-8 mil norrut så är de ute kl 6-7 på kvällen.

Grattis! Det var en liten bäver. Bättre än ingen alls. :)

strävhår

Gratulerar till lillgnagar´n ^_^ Jo men nog är det som du säger, ju längre in på våren desto mer jämnhet när det gäller aktiviteten. Men sen som alltid, med lite tur så är dom ute tidigare.

Jag bodde granne med en hydda i många år och där kunde man vissa år ställa klockan efter dem när våren kommit igång på allvar, 18:45 ploppade de upp en efter en.

All heder oxå till "rätt" avskjutning ;)

Eckepecke

Gratulerar!

Och jag har lite samma problem.. Var ute ett par kvällar i påskhelgen utan att se en enda. Platserna är bra, men nån bäver ser man inte.

Så jag gav upp efter tre kvällar i rad och tänkte att jag ska vänta en vecka till i alla fall.

Jag och en kompis ska ut i helgen så då får man väl se.. Vet om säkert 6-7 olika säkra hyddor, så brist på bäver är det då inte.

V70

Grattis till lillen men dom räknas oxå ;) Här är kommer dom ut sent har varit ut 6-7dagar då kom dom ut när det nästan är mörkt :ph34r: .. men det är lika varje år det är bäst sista 2- 3 veckorna

Jag har 18 hyddor som jag brukar vara vid :unsure: 6 hyddor måste bort dom lägger skog under vattnet.Nä nu måste jag nog ut en sväng :D

Beaver92

Skönt att flera har samma problem, kompisar har alltid klockat bävern i just den här ån och dom senaste 6 åren så har det varit bäver uppe halv 8 på kvällen:) men nu är de tvär lugnt. Har nog en teori nu iaf, satt i 20 min igår sen ser jag något skymta 15m bredvid i ögonvrån, kikade försiktigt och där stod en ful skabbräv utan svans och halvnaken mitt på bäverhyddan, han tittade på mig och jag vågade inte ens blinka, räven tittade bort och ställde sig med röven emot mig då flippade jag upp skyddet på siktet (spöregna) och sköt han i nacken, blev ett flyktskott för han fick vind av mig med det lyckades och fan vad glade jag blev att man fick undan den! Rävarna smyger runt och letar bäver, sett 4 rävar nu på kort tid och alla under bäverjakt och vid bäver hyddor, kanske är svaret på varför herr bäver dröjer med att komma upp?:)

AnteL

Nu då rävjakten slutar så blir det att fokusera på bäverjakten :) Nästa helg blir det bäverjakt om det inte fryser och bli minus igen :(

Mvh

Beaver92

Fick skjuta andra bävern ikväll! 17,5 kg med 222an och en 55gr maxladdad v-max avståndet var 120 m siktade mitt i bogen, hittar inget hål i bävern och den stendog:) spännande att flå i morron och se vad kulan har åstakommit!:)

lsjonsson

Fick skjuta andra bävern ikväll! 17,5 kg med 222an och en 55gr maxladdad v-max avståndet var 120 m siktade mitt i bogen, hittar inget hål i bävern och den stendog:) spännande att flå i morron och se vad kulan har åstakommit! :)

Grattis! Det där låter ju som en vuxen bäver iaf. :lol:;)

strävhår

Fick skjuta andra bävern ikväll! 17,5 kg med 222an och en 55gr maxladdad v-max avståndet var 120 m siktade mitt i bogen, hittar inget hål i bävern och den stendog:) spännande att flå i morron och se vad kulan har åstakommit! :)

Återigen gratttis och lite kuriosa när det gäller just v-maxen. I fjol sköt vi en på 4m med en 22-250 och inget uthål, däremot så lossna det hår i en radie på några centimeter runt ingången . Rätt blöt kula ^_^

Uteiskogen

Ska ut och reka inför helgens jakt ikväll. :)

Marken ligger några mil söder om Östersund. Markägarna börjar få lite problem blötläggning av granskogen... Kanske läge att damma av storstövlarna, alt. vadarna. <_<

I normala fall använder jag 6,5x55 med 100 grain TSX, men nu är tyvärr hänvisad till .30-06an som jag inte riktigt trivs med. Får bli en sväng till Lungre och nöta bana innan den får följa med ut. :unsure:

Ett helt oumbärligt hjälpmedel är en hemmagjord teleskopisk huggkrok (gammalt fiskespö där sista två spölängderna är borttagna och ersatta med en krok, fastsatt med lintråd och epoxi) :wub:

strävhår

Sablar va sugen man blir när det pratas så..måste försöka få en valpvakt nån kväll framöver...

Herr Olsson

Ja det låter spännande!! Ska försöka komma iväg imorgon och sätta upp min nya jaktstege! Får återkomma med bilder och info om aktivitet! :)

lsjonsson

Ska ut och reka inför helgens jakt ikväll. :)

Marken ligger några mil söder om Östersund. Markägarna börjar få lite problem blötläggning av granskogen... Kanske läge att damma av storstövlarna, alt. vadarna. <_<

I normala fall använder jag 6,5x55 med 100 grain TSX, men nu är tyvärr hänvisad till .30-06an som jag inte riktigt trivs med. Får bli en sväng till Lungre och nöta bana innan den får följa med ut. :unsure:

Ett helt oumbärligt hjälpmedel är en hemmagjord teleskopisk huggkrok (gammalt fiskespö där sista två spölängderna är borttagna och ersatta med en krok, fastsatt med lintråd och epoxi) :wub:

Haha! Har du hittat det tipset från mig??? :lol:;)

post-144-0-26086700-1334341647_thumb.jpg

strävhår

Kom ut ikväll, fick tyvärr inte se nån bäver men väl två uttrar. Känns som en höjdare, bara tredje gången jag haft förmånen att se såna. Riktigt kul! The beavers ska få sig en returmatch framöver.

AnteL

Just nu känns bara bäverjakten längre och längre ifrån :( Har snöat hela natten och det snöar fortfarande och isen har inte brytit heller där vi ska jaga :( Men jag kommer nog hinna med nåt pass innan jakten slutar! Skitjakt på er som jagar för fullt :)

Mvh

lsjonsson

Just nu känns bara bäverjakten längre och längre ifrån :( Har snöat hela natten och det snöar fortfarande och isen har inte brytit heller där vi ska jaga :( Men jag kommer nog hinna med nåt pass innan jakten slutar! Skitjakt på er som jagar för fullt :)

Mvh

Det gör det här också, men det brukar bli mellan 5-10 dagars bäverjakt för mig om jag inte ska plumsa i 1/2 m blötsnö och sist jag var förbi så låg isen och det var ännu mera snö då.

AnteL

Det gör det här också, men det brukar bli mellan 5-10 dagars bäverjakt för mig om jag inte ska plumsa i 1/2 m blötsnö och sist jag var förbi så låg isen och det var ännu mera snö då.

Hoppas att isen har brutit nästa helg så blir de nog nåt pass :)

lsjonsson

Hoppas att isen har brutit nästa helg så blir de nog nåt pass :)

Hoppas kan man ju alltid göra! :rolleyes:

AnteL

Hoppas kan man ju alltid göra! :rolleyes:

Jo men att de går i uppfyllelse är en annan femma ;):P

lsjonsson

Jo men att de går i uppfyllelse är en annan femma ;):P

Jepp! :rolleyes:

Ca 1 dm blötsnö från i natt någon gång och nu är det lite sol o +2,5 så det tar på snön. :rolleyes::D

AnteL

Jepp! :rolleyes:

Ca 1 dm blötsnö från i natt någon gång och nu är det lite sol o +2,5 så det tar på snön. :rolleyes::D

Ungefär samma här också :)

lsjonsson

Ungefär samma här också :)

Vädrets makter är underbara ibland! :lol: :lol: :lol:

AnteL

Vädrets makter är underbara ibland! :lol: :lol: :lol:

Haha jo de är dom :) Hur många bävrar har du skjutit i ditt liv? Lite nyfiken :)

lsjonsson

Haha jo de är dom :) Hur många bävrar har du skjutit i ditt liv? Lite nyfiken :)

2 + 2 bisam. -08 och -10. Ingen förra året men en bisam mellan ögonen.