Publicerat Maj 20, 201114 yr Måste bara säga.... klockan är nu starx innan 4 på morgonen, jag tänkte kolla Blocket.se om det fanns några fynd där, dömm om min förvåning när det står som en av nyhetsrubrikerna.. Björn skjadeskjuten ? Jag var tvungen att klicka på det, trodde att det var ett dåligt eftersök vid en trafikolycka ???? Men vad jag kan få ut av hela notisen har någon ( pappskalle ) lyckats skadeskjuta en björn i maj ??? Mig veterligen startar jakten efter björn 21/8 i hela landet... Jag har själv suttit under 5 meter från björn vid pyrschjakt o kan inte äns tänka mig att det ska var anledningen till detta, och skulle DET vara fallet så hoppas jag innerligt att den jägaren får lämna in sina licenser... Vad säger dem vid självförsvar ? 8 meter har jag hört ??? Idioten som har ställt till detta ska avgå som jägare, han drar skam över jägar-kåren... Jag har aldrig hört eller sett en varning från polisen när det är jakt på björn !! Det är skillnad på jägare och jägare.. Jag ska inte säga att jag är guds bästa barn och att jag aldrig felskjutit, men jag jagar inom jakttidtabellen iaf...
Publicerat Maj 20, 201114 yr Det här är vad jag hittat om det http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=4514418
Publicerat Maj 20, 201114 yr Lite intressant att man direkt drar slutsatsen att björnen är skjuten. Låter som man kanske vet mer än vad man säger?
Publicerat Maj 20, 201114 yr Oroväckande detta. Så fort något blöder eller ligger dött så utgår man ifrån att det är tjuvjakt varför inte ta det lite piano och verkligen göra klart vad som hänt innan man läcker till media ? Hamnar denna nalle nu i statistiken för tjuvjakt per automatik ? Om det sedan visar sig att det är revirstrid eller trafikolycka så lär det ju inte bli ett minus i statistiken. Vilket i förlängningen slår mot jägarna iom felaktig grundfakta och felaktiga siffror. /M
Publicerat Maj 20, 201114 yr Oroväckande detta. Så fort något blöder eller ligger dött så utgår man ifrån att det är tjuvjakt varför inte ta det lite piano och verkligen göra klart vad som hänt innan man läcker till media ? Hamnar denna nalle nu i statistiken för tjuvjakt per automatik ? Om det sedan visar sig att det är revirstrid eller trafikolycka så lär det ju inte bli ett minus i statistiken. Vilket i förlängningen slår mot jägarna iom felaktig grundfakta och felaktiga siffror. /M Samma tänkte jag när jag läste artikeln, den kan ju ha skadat sig på annat sätt.
Publicerat Maj 20, 201114 yr Oroväckande detta. Så fort något blöder eller ligger dött så utgår man ifrån att det är tjuvjakt varför inte ta det lite piano och verkligen göra klart vad som hänt innan man läcker till media ? Hamnar denna nalle nu i statistiken för tjuvjakt per automatik ? Om det sedan visar sig att det är revirstrid eller trafikolycka så lär det ju inte bli ett minus i statistiken. Vilket i förlängningen slår mot jägarna iom felaktig grundfakta och felaktiga siffror. /M Visst är det så. Märkligt att vissa alltid ska börja yla om tjuvjakt och oseriösa jägare så fort det hittas lite blod eller ett kadaver ute i grönsakerna. Fastställ dödsorsaken först innan drevet går igång, vore ju rimligt kanske.. Till trådskaparen: Välkommen till forumet, det är brukligt att man som nyreggad medlem presenterar sig på medlemssidans "Vem är". Nu blev det ju ett ganska saftigt inlägg som start istället..
Publicerat Maj 20, 201114 yr Detta om tjuvjakt har stått i dagstidningarna här i jämtland i några dagar nu! är väl inte så insatt men hittar dom blod så borde dom väl- kunna spåra fram till eventuell skottplats med hund.. skulle inte bli förvånad om det nu är tjuvjakt! men det kan ju vara anan orsak som lett till blod som ni skriver om. har väldigt duktiga björnjägare med hundar här som jag gissar polis kommmer att anlita.. tror svaret kommer inom ganska snar framtid vad som kan ha hänt., Sen är ju tidningar ganska bra på att vinkla saker.. //peter
Publicerat Maj 20, 201114 yr okej nu tror jag vet vad det handlar om läste tidningen i dag! det handlar om en by i strömsund-jämtland som har besök av flera björnar.- Sen har nån i byn skjutit på en av björnarna, sen var en naturbevakare dit när han hört om besöken av björn. när han är på plats några hundra meter utanför- Byn så ser han blod +spår han följer spåren en bit in i skog där ser han blod i trädgrenar b.l.a nu håller dom på o letar en skade skjuten björn utanför byn- Så det handlar om nån väldigt smart person som tröttnat på björnbesök o bestämmer sig för att skjuta på en av björnarna.. undra om denna person- Känner sig lika nöjd nu när det finns en skadeskjuten björn i närheten plus att polis är där o letar efter skytten, jägare kan man inte kalla en- sån korkad person med dåligt omdömme.. eftersöksekipaget har tydligen hittat flera sårlegor i närheten av byn, får hoppas att björnen är död. gå efter en skadeskjuten björn är nog inte det man vill göra själv..
Publicerat Maj 21, 201114 yr okej nu tror jag vet vad det handlar om läste tidningen i dag! det handlar om en by i strömsund-jämtland som har besök av flera björnar.- Sen har nån i byn skjutit på en av björnarna, sen var en naturbevakare dit när han hört om besöken av björn. när han är på plats några hundra meter utanför- Byn så ser han blod +spår han följer spåren en bit in i skog där ser han blod i trädgrenar b.l.a nu håller dom på o letar en skade skjuten björn utanför byn- Så det handlar om nån väldigt smart person som tröttnat på björnbesök o bestämmer sig för att skjuta på en av björnarna.. undra om denna person- Känner sig lika nöjd nu när det finns en skadeskjuten björn i närheten plus att polis är där o letar efter skytten, jägare kan man inte kalla en- sån korkad person med dåligt omdömme.. eftersöksekipaget har tydligen hittat flera sårlegor i närheten av byn, får hoppas att björnen är död. gå efter en skadeskjuten björn är nog inte det man vill göra själv.. Ajdå,den personen(om det är en person) som orsakade detta, är inte den"vassaste kniven i lådan". Jag hoppas verkligen att björnen hittas, oavsett vad som har hänt, innan det händer något tråkigt.
Publicerat Maj 21, 201114 yr okej nu tror jag vet vad det handlar om läste tidningen i dag! det handlar om en by i strömsund-jämtland som har besök av flera björnar.- Sen har nån i byn skjutit på en av björnarna, sen var en naturbevakare dit när han hört om besöken av björn. när han är på plats några hundra meter utanför- Byn så ser han blod +spår han följer spåren en bit in i skog där ser han blod i trädgrenar b.l.a nu håller dom på o letar en skade skjuten björn utanför byn- Så det handlar om nån väldigt smart person som tröttnat på björnbesök o bestämmer sig för att skjuta på en av björnarna.. undra om denna person- Känner sig lika nöjd nu när det finns en skadeskjuten björn i närheten plus att polis är där o letar efter skytten, jägare kan man inte kalla en- sån korkad person med dåligt omdömme.. eftersöksekipaget har tydligen hittat flera sårlegor i närheten av byn, får hoppas att björnen är död. gå efter en skadeskjuten björn är nog inte det man vill göra själv.. Handlar ju inte om jakt i ordets rätta bemärkelse. Självförsvar skulle jag ev. kalla det. Hade jag en massa björnar eller vargar runt mina hus skulle jag oxå försvarat mig
Publicerat Maj 21, 201114 yr Är det enda man hittat blod och spår efter björnen..? Bevisar det då att den är skadeskjuten ? Nu kan de väl mycket väl va så men va jag vet så skadar sig djuren i vår nartur helt nartuligt oxå... Björnar kan väl slåss sinsemellan dessutom.
Publicerat Maj 21, 201114 yr Är det enda man hittat blod och spår efter björnen..? Bevisar det då att den är skadeskjuten ? Nu kan de väl mycket väl va så men va jag vet så skadar sig djuren i vår nartur helt nartuligt oxå... . enligt polis o naturbevakare så har dom hittat skottplats med blodstänk på träd. idag under eftersök så- kom dom på spår efter en ensammen björnunge som strövar i närområdet .. men det finns väl en chans att björnen kan ha slagits fast då skulle dom- hittat plats där björnen slagits eller hur? skulle tro att björnjägare o polis är tillräckligt kunniga att avgöra om det är en påskjutning eller- ett slagsmål mellan björnar.. men det är bara att hoppas dom hittar björnen! å är den påskjuten får man hoppas att dom får tag på skytt i så fall
Publicerat Maj 21, 201114 yr Handlar ju inte om jakt i ordets rätta bemärkelse. Självförsvar skulle jag ev. kalla det. Hade jag en massa björnar eller vargar runt mina hus skulle jag oxå försvarat mig om det är som det skrivits i tidning att den är påskjuten enligt polis + eftersöksjägare så är ju det hela korkat..................... en sån person är inte - värd att kallas jägare.. sen tror jag länstyrelsen, varit där 2010 å skjutit en närgången björn.. då begärdes skyddsjakt. att skjuta på rovdjur å- hävda självförsvar jaaa lycka till i tingsrätt
Publicerat Maj 22, 201114 yr Handlar ju inte om jakt i ordets rätta bemärkelse. Självförsvar skulle jag ev. kalla det. Hade jag en massa björnar eller vargar runt mina hus skulle jag oxå försvarat mig Tja, jag har min familjegård ca 2 mil därifrån.... Inte e jag rätt för att gå ut o pinka på kvällen direkt även om björnen går över lägderna med jämna mellanrum. De e väl snarast så att man blir rätt att gå ut om idioter skjuter på björn som sedan går undan... Vad jag vet så har INGEN utan gevär och/eller hund blivit attackerad av björn vilket man kan fundera över lite. Men till saken, länk enligt nedan. http://op.se/stromsund/1.3181961-bjornen-skadeskots-mitt-i-byn
Publicerat Maj 22, 201114 yr Tja. enl länken i inlägget ovan så kan man väl inte säga att det är bevisat att det är en skottskada? Citerar från ÖP "– Det är klart att det kan bli stora skador när stora björnar slåss, men efter att ha tittat på den här platsen så är vi rätt så säkra att det handlar om att björnen blivit skjuten. Vi jobbar bara efter den teorin." Rätt säkra är inte samma sak som att det är bevisat. För bevis måste björnen hittas eller kulan eller skjutplats och tomhylsa. Hittas tomhylsa så kan man nog oxå spåra den ev skytten. Kan inget om björneftersök men har den tagit sårlega 3 ggr borde den väl inte va så långt borta ?
Publicerat Maj 24, 201114 yr Tja. enl länken i inlägget ovan så kan man väl inte säga att det är bevisat att det är en skottskada? Citerar från ÖP "– Det är klart att det kan bli stora skador när stora björnar slåss, men efter att ha tittat på den här platsen så är vi rätt så säkra att det handlar om att björnen blivit skjuten. Vi jobbar bara efter den teorin." Rätt säkra är inte samma sak som att det är bevisat. För bevis måste björnen hittas eller kulan eller skjutplats och tomhylsa. Hittas tomhylsa så kan man nog oxå spåra den ev skytten. Kan inget om björneftersök men har den tagit sårlega 3 ggr borde den väl inte va så långt borta ? Nu kan vi nog ta det som fakta i alla fall. http://op.se/stromsund/1.3195199-skadad-bjorn-avlivad Trist historia rätt igenom tycker i alla fall jag.
Publicerat Maj 24, 201114 yr Tja, jag har min familjegård ca 2 mil därifrån.... Inte e jag rätt för att gå ut o pinka på kvällen direkt även om björnen går över lägderna med jämna mellanrum. De e väl snarast så att man blir rätt att gå ut om idioter skjuter på björn som sedan går undan... Vad jag vet så har INGEN utan gevär och/eller hund blivit attackerad av björn vilket man kan fundera över lite. Men till saken, länk enligt nedan. http://op.se/stromsund/1.3181961-bjornen-skadeskots-mitt-i-byn Jonten Måste hålla med om att det var något klantigt av den som skjutit här. Dessutom har han ju verkligen framkallat fara för andra. Inte bara det att han fixat till så man haft en skadad björn i området. Skottplatsen var väl tydligen inte heller den bästa ur säkerhetssynpunkt om jag fattat det hela rätt. Men när det gäller ditt uttalande ovan så vill jag påpeka att både han som blev dödad i Valsjöbyn häromåret och joggaren i Finland något år tidigare var obeväpnade. Innebär att två av de tre senaste som blivit dödade av Björn i "norden" har varit obeväpnade. Sedan vet jag minst två fall av skogsarbetare och en skidåkare som har bitmärken som minne av björnmöten! En av dem bekannt med min far. (DVS jag har mer info än vad som stått i tidningarna) Så björnens farlighet skall man nog inte avfärda hur som helst...
Publicerat Maj 24, 201114 yr Måste bara säga.... klockan är nu starx innan 4 på morgonen, jag tänkte kolla Blocket.se om det fanns några fynd där, dömm om min förvåning när det står som en av nyhetsrubrikerna.. Björn skjadeskjuten ? Jag var tvungen att klicka på det, trodde att det var ett dåligt eftersök vid en trafikolycka ???? Men vad jag kan få ut av hela notisen har någon ( pappskalle ) lyckats skadeskjuta en björn i maj ??? Mig veterligen startar jakten efter björn 21/8 i hela landet... Jag har själv suttit under 5 meter från björn vid pyrschjakt o kan inte äns tänka mig att det ska var anledningen till detta, och skulle DET vara fallet så hoppas jag innerligt att den jägaren får lämna in sina licenser... Vad säger dem vid självförsvar ? 8 meter har jag hört ??? Idioten som har ställt till detta ska avgå som jägare, han drar skam över jägar-kåren... Jag har aldrig hört eller sett en varning från polisen när det är jakt på björn !! Det är skillnad på jägare och jägare.. Jag ska inte säga att jag är guds bästa barn och att jag aldrig felskjutit, men jag jagar inom jakttidtabellen iaf... Om det är sant att björnen är skadeskjuten håller jag med om att det är fel och förjävligt. Men jag tycker även att det är fel att gå ut och idiotförklara folk innan man har hela sanningen i sin hand. Det är ingen som vet hur björnen är skadad officielt ännu. Du skriver dessutom han, kan det inte vara en kvinlig jägare om det nu är en jägare som orsakat skadan?
Publicerat Maj 24, 201114 yr Jonten Måste hålla med om att det var något klantigt av den som skjutit här. Dessutom har han ju verkligen framkallat fara för andra. Inte bara det att han fixat till så man haft en skadad björn i området. Skottplatsen var väl tydligen inte heller den bästa ur säkerhetssynpunkt om jag fattat det hela rätt. Men när det gäller ditt uttalande ovan så vill jag påpeka att både han som blev dödad i Valsjöbyn häromåret och joggaren i Finland något år tidigare var obeväpnade. Innebär att två av de tre senaste som blivit dödade av Björn i "norden" har varit obeväpnade. Sedan vet jag minst två fall av skogsarbetare och en skidåkare som har bitmärken som minne av björnmöten! En av dem bekannt med min far. (DVS jag har mer info än vad som stått i tidningarna) Så björnens farlighet skall man nog inte avfärda hur som helst... Vad jag förstår e väl uppfattningen att han eller hon skjutit från en bil inne i byn, i princip, så det är väl bortom klantigt om man säger så.. Jag förringar inte de stora rovdjurens drifter, dock vill jag bara belysa att i de fall, som jag är medveten om, är det människans beteende som har skapat situationerna såvitt jag förstår. Tragiskt det som skede uppe i Valsjöbyn men även där verkar ju en hund varit inblandad i skeendet. Jag förstår även dem i Norrby som tyckte det var lite kymigt med björn och björnunge inne på gården 3 dagar i rad tyckte det var jobbigt, de tog ju kontakt med länsstyrelsen och bad dem fixa problemet. Det var ju i samband med detta som det uppdagades att nån flane varit där o skjutit på dem. Och det är här som min poäng finns. Den hätska stämning och mordiska uttalanden, åtminstone i skydd av sin dator, som florerar jämt o ständigt gentemot mot de stora rovdjuren istället hade varit lite mer nyanserad så hade säkert det smittat av sig på lite fler och hela debatten hade tenderat att bli lite mer nyanserad och rimlig. Och kanske hade varit lite färre som fått för sig iden att tjuvjaga dem o all den här Skjut o Gräv idiotin som en hel massa säger sig praktisera, verklig eller om det bara internet tuffhet så e det jäkligt tröttsamt o lyssna på.. Varg, Björn, Järv och Lo är ju även en tillgång för den större delen av befolkningen i vårt land. Det är självklart så att de som blir drabbade förtjänar vår omtanke och samhälleliga välvilja. Men det skapar ju en turism runt detta som genererar pengar, jakten på dem genererar pengar etc etc så enbart negativt ur ekonomisk synpunkt är det ju inte heller. Dessutom har vi ju demokratiskt bestämt att vi skall ha dem så det e ju som det är. Finns massa demokratiska beslut som jag personligen inte tycker är så bra men det ger ju inte mig rätt att skita i det för det. Och personligen tycker jag att det är mäktigt att man kan ha möjlighet att få se några av dessa djur i verkligheten. Jag är ialla fall inte rädd för att gå ut o plocka hjortron o blåbär ej ens att gå ut på gården o pinka på kvällen... Däremot, jag skulle nog tänka mig för lite med att skicka ut en hund som drev vadsomhelst mot mig om jag inte visste vad jag pysslade med i vissa områden. Men det är ju inte någon annans ansvar än mitt eller hur?
Publicerat Maj 24, 201114 yr Om det är sant att björnen är skadeskjuten håller jag med om att det är fel och förjävligt. Men jag tycker även att det är fel att gå ut och idiotförklara folk innan man har hela sanningen i sin hand. Det är ingen som vet hur björnen är skadad officielt ännu. Du skriver dessutom han, kan det inte vara en kvinlig jägare om det nu är en jägare som orsakat skadan? Jag förstår inte varför ni blir så jäkla kränkta av att nån påstår något som är ganska rimligt, oavsett om det är en hon eller han som man misstänker för något jaktbrott? I detta fallet var det ju dessutom riktigt som sades och relativt rimligt iom att länstyrelsen spårare hade gått ut med det offentligt, ändå misstror ni det av hela ert hjärta. Varför är det så?
Publicerat Maj 24, 201114 yr Jag förstår inte varför ni blir så jäkla kränkta av att nån påstår något som är ganska rimligt, oavsett om det är en hon eller han som man misstänker för något jaktbrott? I detta fallet var det ju dessutom riktigt som sades och relativt rimligt iom att länstyrelsen spårare hade gått ut med det offentligt, ändå misstror ni det av hela ert hjärta. Varför är det så? Det kan ju bero på att massmedia, och även myndigheter i många fall är snabba att dra slutsatser om tjuvjakt, även om det saknas grud. Se bara på älgskinnet som någon fotat och polisen trodde var vargskinn.. Där var de6t till och med en politiker som erbjöd hittelön för den som tog fast tjuvjägarna. Tror det finns en inneboende misstro då en ny medlem på forumet går direkt in och skriver ett inlägg som detta med idel höga rop och tillmälen.
Publicerat Maj 24, 201114 yr Jag förstår inte varför ni blir så jäkla kränkta av att nån påstår något som är ganska rimligt, oavsett om det är en hon eller han som man misstänker för något jaktbrott? I detta fallet var det ju dessutom riktigt som sades och relativt rimligt iom att länstyrelsen spårare hade gått ut med det offentligt, ändå misstror ni det av hela ert hjärta. Varför är det så? Jag blir inte alls kränkt, men rätt less på att allt som händer i skogen är Jägarnas fel. Jag skrev dessutom att jag också tycker att det är förjävligt om björnen är "fulskjuten" vilket jag tycker. Det som stör mig är den senaste tidens anklagelser på oss jägare tex, två älgar som hittades påstods vara två illegalt skjutna vargar, grävlingungen som också var en illegalt skjuten varg. därför tycker jag att man ska tänka en gång extra innan man slår på stora trumman.
Publicerat Maj 24, 201114 yr Jag blir inte alls kränkt, men rätt less på att allt som händer i skogen är Jägarnas fel. Jag skrev dessutom att jag också tycker att det är förjävligt om björnen är "fulskjuten" vilket jag tycker. Det som stör mig är den senaste tidens anklagelser på oss jägare tex, två älgar som hittades påstods vara två illegalt skjutna vargar, grävlingungen som också var en illegalt skjuten varg. därför tycker jag att man ska tänka en gång extra innan man slår på stora trumman. + 1