Publicerat Juni 8, 201114 yr Om vi ponerar att händelsen skett ungefär så som tidningarna rapporterat. (Och för tillfället glömmer diskussionen om ifall det verkligen gått till så eller ej) Då måste jag tillstå att det värsta inte är att det är ett skott utanför jakt tid. Ett skott från bil är illa i sig. Blev det dessutom en skadeskjutning så skapar det ju ne hel del risker. Dels så är en skadad björn inte att leka med. Dels så kan man ju fundera på hur bra kulfång det fanns. Det rapporterades ju om att det skedde i utkanten på byn!
Publicerat Juni 8, 201114 yr Det har jag aldrig påstått. Jag har konstaterat att det inte ENBART är negativt. " Varg, Björn, Järv och Lo är ju även en tillgång för den större delen av befolkningen i vårt land. Det är självklart så att de som blir drabbade förtjänar vår omtanke och samhälleliga välvilja. Men det skapar ju en turism runt detta som genererar pengar, jakten på dem genererar pengar etc etc så enbart negativt ur ekonomisk synpunkt är det ju inte heller. Dessutom har vi ju demokratiskt bestämt att vi skall ha dem så det e ju som det är. Finns massa demokratiska beslut som jag personligen inte tycker är så bra men det ger ju inte mig rätt att skita i det för det." Var var jag sa! Och börja nu inte dividera huruvida det är en tillgång eller ej för det finns ju som sagt ett riksdagsbeslut på att det förhåller sig så. Alldeles oavsett vad vi personligen här i tråden tycker om det. Vill vi ändra på det så får vi ju rösta in något i riksdagen med majoritet att ändra det. Vidare anser jag att det är en STOR tillgång för oss att ha dessa djur i vårt natur. Detta är dock min personliga åsikt. Och för att återkomma till den ursprungliga frågan, ja jag tycker det e fördjävligt när nån idiot sitter i bil och skjuter på björn med unge när det inte ens är jakttid på björn och jag tycker det är dåligt att det nästan var en försvars stämning i tråden när tråden startade. Även detta är min personliga åsikt. Får nog säga att du har rätt! Det finns lokala ekonomiska vinster med att ha rovdjur, framför allt varg! Kanske inte för dom som har varg, men för dom med vargfria marker. I dag vallfärdar jägare från vargdrabbade områden till vargfria norrlands marker. Där finns det hyffsade pengar för den som kan sälja vargfri jakt. För att inte nämna bensinbolagen som tjänar bra med slantar på att jägare inte kan jaga på hemma marken utan åker 50-60 mil enkel resa till vargfri jakt.
Publicerat Juni 9, 201114 yr Får nog säga att du har rätt! Det finns lokala ekonomiska vinster med att ha rovdjur, framför allt varg! Kanske inte för dom som har varg, men för dom med vargfria marker. I dag vallfärdar jägare från vargdrabbade områden till vargfria norrlands marker. Där finns det hyffsade pengar för den som kan sälja vargfri jakt. För att inte nämna bensinbolagen som tjänar bra med slantar på att jägare inte kan jaga på hemma marken utan åker 50-60 mil enkel resa till vargfri jakt. Hmm, det är ju också ett sett att se på saken. Lite som de som tycker att det är bra med dvärgbandmasken för det blir väldigt få bär o svampplockare i skogen i framtiden.
Publicerat Juni 9, 201114 yr Hmm, det är ju också ett sett att se på saken. Lite som de som tycker att det är bra med dvärgbandmasken för det blir väldigt få bär o svampplockare i skogen i framtiden. Det går altid hitta något positivt med det som är dåligt. Sällan så att det uppväger men.... Se en trafikolycka. Det finns eg ingen vinnare där. Skadade/döda människor. Förstörda fordon. Utgifter för samhället med insatser av räddningstjänst och sjukvården mm. Miljöskador. Men det hela räknas in som något positivt och höjer vårt lands BNP I övrigt så vinner vårt samhälle och vår natur på att ha en så begränsad vargstamm som är möjligt.
Publicerat Augusti 27, 201114 yr http://ltz.se/nyheter/stromsund/1.3844849-kulan-kan-falla-tjuvjagaren en liten uppdatering