Publicerat Augusti 17, 201114 yr Nu gäller inte 210 vargar som tak längre och det kommer inte bli någon licensjakt! Fy fan säger jag! Hoppas skyddsjakten utökas rejält, men det lär knappast bli mer jakt än föregående vinter. Edit: Tror jag tolkade det rätt även om jag inte såg allt.... vill ni se och hinner kan ni se live sändningen http://www.regeringen.se/sb/d/15056/a/173405
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Historien kopierar sig, adel och borgare har alltid styrt över bönder. Schack matt!
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Ska passa på att ta ett kort nästa gång jag ser ett rådjur för det kan vara det sista jag ser.
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Missade större delen av sändningen men.. Jag tyckte det lät vettigt. Målsättningen är få men friska vargar och då genetiken tillåter så kan man ta ned stammen rejält. Grovt förenklat förfarande vid skyddsjakt, regeringen är medveten om att vi har satans mycket varg nu och då finns ett rejält uttag att göra via skyddsjakt. Förmodar att jakten kommer att genomföras i någon utsträckning men att man kallar den skyddsjakt i stället för licensjakt. Om tex Riala inte hade varit genetiskt viktiga så hade nog den etableringen blivit "lovlig" efter alla incidenter och en uppmumsad kalv. Tror alltså att tröskeln kommer att sänkas rejält! Sen ok att skjuta väck hela revir om man haft dokumenterade problem där.. Ok jag är naiv, jag vet men jag tycker nog inte detta var så illa som man befarat. Känt till att det skulle komma ngt beslut av negativ karaktär och hade nog väntat mej betydligt mer elände. Mvh!
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Fast man lägger besluten i händerna på rovdjursförvaltningsområdena/Lst och de är ju inte kända för att vara de mest jaktpositiva, men visst, det är efter vintern som vi ser hur illa det blir/blev. En annan sak som jag tror/anser är viktigare är frågan om tilldelningen på Lo, om den blir som förra vintern, ja då blir det obra. /Christian
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Tja då får vi se om jag har rätt i mina farhågor att detta kommer vara i allra högsta grad negativt för vargen.
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Håller med dej Christian! Men som jag uppfattade det så kommer man att ge direktiv om att sänka kraven avseende skyddsjakten. Sen, och det är rejält mycket viktigare tycker jag, utgör en exploderande lostam ett större problem! Markerna blir ju fan sterila då! Mvh!
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Återigen så har regeringen lagt sig platt för EU. Men det är ju bra att det ska bli lättare med skydsjakt.
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Om det blir skyddsjakt utan utredning om grovt jaktbrott är det väl ok. Annars är det väl högt på tiden om en ny folkomröstning ang. att lämna/stanna kvar i EU. Jag anser att EU tillför ingenting till Sverige. Kostar oss dock en djävla massa miljarder
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Och nu väntar vi på artikeln där JRF fördömer detta och säger att det är SJF fel. Någon som vill sätta emot? Jag väljer att tro på Hippens linje.. Man får en ökad möjlighet att skjuta bort hela grupper. Sen är detta inget som har med oss jägare och vår vilja att göra. Det är enbart politik där vi är en oviktig bricka i spelet.
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Nåja, vi har erhållit ett par hundra miljarder i lantbruksstöd, omställningar/träda mm, det är till fromma för div djur och odjur, ja typ sånt vi vill jaga. Men regelmässigt har EU inte medfört något, vi försöker ju att följa reglerna. /Christian
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Nåja, vi har erhållit ett par hundra miljarder i lantbruksstöd, omställningar/träda mm, det är till fromma för div djur och odjur, ja typ sånt vi vill jaga. Men regelmässigt har EU inte medfört något, vi försöker ju att följa reglerna. /Christian Du Christian , du är en klok man på många vis. Hur många miljarder har vi inte lämnat ifrån oss till att stödja lantbruk på ställen det överhuvudtaget inte är lönt att bedriva lantbruk på ??? Tänker då på bergstrakter i Spanien o Portugal tex. Offtopic i know.
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Klistrar in det jag skrev på fäjsboock. "Mja, spontant känns det som attans elände... Men får jag suga lite på't så tycker jag nog att det är mer bra än dåligt. Inte samma cirkus i media, och troligen ett större uttag totalt. Eller tänker jag fel? Jag brukar nämligen göra det..."
Publicerat Augusti 17, 201114 yr tror inte det kommer bli enklare med skyddsjakt kan aldrig i min innersta fantasi tro att vi skulle få tillstånd att utrota hela revir nej det är som vanligt svenska politiker kan aldrig stå för vad de lovat när det väl börja brännas och vi jägare får stå åt sidan
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Tror det är ett genomtänkt politiskt drag. Länstyrelserna o NVV får ta skiten då man beslutar om att skjuta vargar. Politikerna slipper EU domstolen o slipper tappa väljare inom städerna. Får vi sen skjuta fler vargar så blir alla glada!
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Ska passa på att ta ett kort nästa gång jag ser ett rådjur för det kan vara det sista jag ser. Skjut de istället så vargen och lodjuren inte får mat....
Publicerat Augusti 17, 201114 yr Ska passa på att ta ett kort nästa gång jag ser ett rådjur för det kan vara det sista jag ser. Blir det så illa så får jag ta och bjuda över dig till åland... hit får vi nog ingen varg på ett bra tag
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Författare Som för många andra är mitt förtroende för vargpolitiken är numera noll! Visst vill man se det positivt så kan det möjligtvis utifall att och kanske bli utökad jakt på varg i realiteten genom detta beslut men det tror jag inte. Galenpannorna på bevarandesidan har vunnit ett slag men inte hela kriget utan de kommer förhoppningsvis märka att de pissat ned sig med tiden. Tror att det finns stor risk för ökad tjuvjakt nu vilket man naturligtvis måste fördöma men vet i fan om jag är emot det egentligen. Vargstammen kommer få svårt att sprida sig och då kan jag slippa fast revir på markerna. Har inte förstått är om detta börjar gälla från nu, nyår eller någon annan datum? Oavsett hoppas jag alla som får möjlighet ansöker om skyddsjakt så att de nya reglerna kan testas så fort som möjligt. Ang. Lo så tror jag inte på några underverk där heller men håller med de som anser att det är en minst lika viktig fråga om vi skall ha jaktbara rådjurstammar kvar. Skjöt en bock på premiären men det är inte utan att man känner sig lite dum då de 2 senaste vintrarna med mycket snö och lo som besöker foderplatserna gjort att antalet rådjur är på väg att totalt krascha.
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Tror det är ett genomtänkt politiskt drag. Länstyrelserna o NVV får ta skiten då man beslutar om att skjuta vargar. Politikerna slipper EU domstolen o slipper tappa väljare inom städerna. Får vi sen skjuta fler vargar så blir alla glada! Tänkte också så ett kort ögonblick, men vilka är det som sitter och beslutar om skyddsjakten, tror inte för ett ögonblick att de tänker byta strategi, om inte regeringen ger tydliga direktiv som de inte kan tassa runt! själv blir det operation No food!
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Det är inte så lätt att hålla sig lugn och sansad. Fattar inte varför man skall vara så rädd för att hamna inför domstolen. Vi har som jag ser det torrt på fötterna så det borde gå smula sönder "åklagarens" motiveringar både framlänges och baklänges. Ähh, jag klarar inte av att skriva i affekt så jag låter bli!
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Tänkte också så ett kort ögonblick, men vilka är det som sitter och beslutar om skyddsjakten, tror inte för ett ögonblick att de tänker byta strategi, om inte regeringen ger tydliga direktiv som de inte kan tassa runt! själv blir det operation No food! Det finns en risk att ansökningarna om skyddsjakt kommer behöva dras i långbänk med överklagan på överklagan.. ¨ Men väljer man den optimiska linje så kan scenariot vara så.. Men du har helt klart en poäng där!
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Det är inte så lätt att hålla sig lugn och sansad. Fattar inte varför man skall vara så rädd för att hamna inför domstolen. Vi har som jag ser det torrt på fötterna så det borde gå smula sönder "åklagarens" motiveringar både framlänges och baklänges. Ähh, jag klarar inte av att skriva i affekt så jag låter bli! Det nämmndes på presskonferensen, det skulle bli interrimstopp för både licensjakt & skyddsjakt under det att processen pågår och den skulle kunna ta flera år. Vi är rädda för att det inte kommer skjutas varg, journalisterna på presskonferensen var rädda för att det skulle skjutas mer varg och vare sig Carlgren eller Eskilsson ville prata siffror utan nämnde istället att det primära är skyddsvärdet (vid skyddsjakt) för de som lever med varg.
Publicerat Augusti 18, 201114 yr Skrev ett litet mess till landsbygdsministern! Direktiv Jag hoppas nu att ni inför tydliga direktiv till naturvårdsverket och länsstyrelserna i rovdjursfrågan, problem vargar ska bort, varför kan man inte sätta en gräns på 1km från bostadshus eller gård får varg avlivas, vi blir av med problemdjuren och byråkratin behöver inte mala sönder förtroendet, jag kan erkänna att jag blev uppriktigt förbannad och ledsen när jag hörde nyheterna igår, nu hoppas jag att vi kan göra det bästa av situationen, jag tror att en sån regel skulle ge ett hållbart förtroende för regeringen, vargproblemen kommer minska även om antalet individer kommer öka. --------------------------------------------------------------------------------