Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ingen licensjakt på varg i vinter!

Featured Replies

Publicerat

Skrev ett litet mess till landsbygdsministern!

Direktiv

Jag hoppas nu att ni inför tydliga direktiv till naturvårdsverket och länsstyrelserna i rovdjursfrågan, problem vargar ska bort, varför kan man inte sätta en gräns på 1km från bostadshus eller gård får varg avlivas, vi blir av med problemdjuren och byråkratin behöver inte mala sönder förtroendet, jag kan erkänna att jag blev uppriktigt förbannad och ledsen när jag hörde nyheterna igår, nu hoppas jag att vi kan göra det bästa av situationen, jag tror att en sån regel skulle ge ett hållbart förtroende för regeringen, vargproblemen kommer minska även om antalet individer kommer öka.

--------------------------------------------------------------------------------

Inte illa skrivet! Fortsätter det som nu så blir det snart som de säger om filmerna "Wolf... soon in the area around you"

• Svar 69
  • Visningar 7,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

För de med Facebook kan ju också passa på att kolla av med Herr Erlandsson..

Publicerat

Har försökt följa debatten på nätet lite om denna kontrovers och det känns inte helt bra...

Kontentan kommer att bli att när första ansökan om att får skjuta en problemvarg kommer in kommer den att ses som avgörande. Blir det nobben så är risken stor för viltvård a 'la Italien vad jag förmodar... :(

Jag kan bara inse hur bra jag har det som bor i skåne och inte har dessa problemen här samt att på mina marker i jämtland så finns det helt enkelt inte varg.

Björnar har vi gott om men jakten och skyddsjakten funkar tämligen bra på denna rasen så problemindividerna är få och lätträknade. (vilket gör att acceptansen hos lokalbefolkningen är mycket god!)

Det är bara att inse att EU inte har viltvård på sin agenda för den typen av jakt vi har i sverige har de antingen aldrig haft eller förstörde för mycket länge sedan!

Att tvinga sverige att bli ett slags "vilthabitat" för alla arterna som de andra länderna utrotade känns klart obra - speciellt med tanke på att det är vi som får ta notan!

Publicerat

viltvård a 'la Italien

Vill du förklara detta begrepp för en annan? :)

Publicerat

Vill du förklara detta begrepp för en annan? :)

En lång historia kort så handlar det om att skjuta bort de vargar man ser, inga ansökningar inga frågor inga problem med EU

Publicerat

Blir det nobben så är risken stor för viltvård a 'la Italien vad jag förmodar... :(

Jag tror det kommer att grävas i skogen som aldrig förr :ph34r:

Publicerat

Känns spontant lite som när vi frågade den ansvarige för viltförvaltningen i Slovenien om de hade problem med att lodjuren tog får.

Detta mot bakgrunden att de sade sig ha runt 4000 lodjur på ett mycket begränsat område...

Svaret vi fick var kort: No problem!

Publicerat

Var det seriöst folk här inne som trodde på att Sverige skulle ta strid för vargjakten i EU-domstol? varför skulle de göra det och få dålig publicitet?

det skrivs dessutom att antalet 450 vargar är lämpligt vilket mer än fördubblar.

Vem av oss/er som sysslar med viltvård och fodrar vill "tvingas" skyddsjaga varg för att de är ett problem? inte jag, jag tycker det låter skitjobbigt och skall jag syssla med jakt är det fan inte för att politikerna skapat ett problem i skogen för att vara poppis i EU. Då är vi fan det dummaste djuret i skogen vill jag hävda.

Regeringen kan seriöst förlora valet på allt dumt den duon hittat på, helt klart! Vi vill ju ha politiker som står för sverige och de vi vill, dvs vi som bor I LANDET!

Karl

Publicerat

Kan nån påminna mig när vi (Sverige alltså) senast stod upp för någonting?? Det här är så j-vla svenskt det kan bli...buga och bocka och be om ursäkt för att vi finns!!

Så nu kommer våra hjälplöst flata poliker kunna sitta på finmiddagarna i Bryssel och berätta vad duktiga vi är, förstår vad glada de övriga länderna ska vara får vår otroliga förmåga att agera världens samvete, eller i det här fallet europas.

När de ändå håller på finns det ju fler hotade rovdjur, sibirisk tiger och snöleopard skulle säkert göra sig fint i den svenska faunan!! Då skulle vi absolut vara världsbäst, i särklass.

Utökad skyddsjakt, jo hoppsan, det tror man ju på.

/jävligt less svensk

Publicerat

Det enda positiva jag kan se är att licensjakten är begränsad i tid och i antal fällda djur... vid skyddsjakt gäller inga tider på året eller dygnet och individerna som ska skjutas är verkliga problemdjur men det är väl en liten tröst i det stora hela.

Publicerat

Nu tycker jag många verkar sura ihop totalt här. Visst är det förjävligt att regeringen böjer sig för EU (även i mina vargälskande ögon) men den förvaltning som fanns kan vi väl alla hålla med om att den inte var bra? Eller var det någon som var nöjd med den?

Nu förändras saker, vi vet inte ännu exakt hur det kommer se ut men vi kan vara rätt säkra på att det förändras. Det kanske är nu vi jägare på något vis kan vara med och få till en bra vargförvaltning bara vi inte sätter oss och tjurar för att vi inte får skjuta av några ynka 10% av vargstammen varje år utan tänker till lite, hur vill vi att det förändras och vilka realistiska förslag kan vi lägga fram för att få en lösning som vi gillar?

Publicerat

All förändring är positiv, eller ?

I mina "mindre vargälskande ögon" var vi fram till 2011 års vargjakt på väg mot något tolerabelt i "vargfrågan", trots brister i förvaltningen.

Med den skrala tilldelningen i vintras och iom detta besked så förväntar jag mig allsköns elände i fortsättningen.....

Raggarö

Publicerat

I mina "mindre vargälskande ögon" var vi fram till 2011 års vargjakt på väg mot något tolerabelt i "vargfrågan", trots brister i förvaltningen.

Med den skrala tilldelningen i vintras och iom detta besked så förväntar jag mig allsköns elände i fortsättningen.....

Raggarö

Tror också på allsköns elände. Men hoppas att de flesta som tänker sig ställa till med detta elände ändå försöker fundera på lagliga metoder.

Jag har inga riktigt bra förslag på hur vi på laglig väg skall kunna minska vargstammen till ca200 när politikerna motarbetar den i mina ögon bästa lösningen. (DVS avlysningsjakten)

Att köra på dem med motorfordon är knappast en rimlig lösning. Framförallt riskerar man nog ett stort antal allvarliga olyckor men det är även risk för plågsam död för vargen. Dessutom håller de ju inte alltid till på vägarna.

Att jobba med någon form av "Varg Vobbler" är minst lika olämpligt. Dels riskerar vi i förändringar i lagen. Dels lär polisen jävlas på sitt sätt. DVS risken är stor att du inte har tillgång till dina vapen under utredningen. Dels och kanske framförallt så riskerar du liv och hälsa på din "Vobbler"...

Att inte avliva skabbrävar kanske eventuellt kan vara LAGLIGT. Men varför det är en dålig metod oavsett om det är lagligt eller ej hoppas jag att jag inte ens behöver kommentera.

Fler "lagliga" förslag har jag inte. Och alla var de ju dåliga...

Hemska hemska tanke. Det enda jag kan komma på just nu involverar Marit Paulsen... Så då är nog inte hoppet så stort...

Publicerat

Funderade på en sak.. Man ahr alltså slopat maxnivån, men har man även slopat miniminivån?

Publicerat

Ja, se vilka klantarsel det finns i regeringen...

Skabbrävar, motorfordon, illegal jakt, samt paragraf 28 gör sitt till och den sistnämnda blir generösare gör att vargstammen kanske hålls på "rätt" nivå.

Nu är varken de 3 första exemplen bra, men det är inget jag lobbar emot...

Nej, ner med allt på regional nivå där besluten tas där problemen finns!

Varg - människa konfrontation och vi behöver inte bry oss längre.. Ack hemska tanke, men med många närgångna vargar som vi läst om, är vi kanske snart där!

Publicerat

Raggarö

Denna förändring behöver inte nödvändigtvis vara negativ varken för dig eller mig, det gäller bara att hitta rätt sätt att använda den på. Bättre skyddsjaktsregler är ju något vi efterlyst länge då det gäller varg eller hur? Kanske har vi nu vår chans att få dom om vi spelar våra kort rätt. Jag skulle gärna se regler som går i stil med dom som finns för räv som kommer i närheten av hönsgårda, kanske t ex att varg som uppehåller sig i eller i direkt anslutning till en hage med tamdjur i får skjutas.

Publicerat

Samma skyddsjaktregler som för sumpbäver, mårdhund, tvättbjörn, wapitihjort, sikahjort, vitsvanshjort, mufflonfår, frett, vildkanin, mink, mullvad, sorkar, lämlar, råttor, skogsmöss, näbbmöss, husmus och amerikansk kopparand bör gälla för vargen som inte varit naturligt förekommande i landet på 150 år...

Publicerat

Samma skyddsjaktregler som för sumpbäver, mårdhund, tvättbjörn, wapitihjort, sikahjort, vitsvanshjort, mufflonfår, frett, vildkanin, mink, mullvad, sorkar, lämlar, råttor, skogsmöss, näbbmöss, husmus och amerikansk kopparand bör gälla för vargen som inte varit naturligt förekommande i landet på 150 år...

Nja

Jag tror du har en inte helt försumbar uppförsbacke innan du lyckas övertala regering och riksdag om detta.

Publicerat

Nja

Jag tror du har en inte helt försumbar uppförsbacke innan du lyckas övertala regering och riksdag om detta.

Så är det säkert... men alla har vi våra sätt att se på saker och ting... bara för att riksdag och regering anser att det är på ett vis så innebär det inte att det är en sanning vilket nog ganska många just nu håller med mig om.

Publicerat

Har just skickat ett mail till Eskil Erlandsson i denna fråga.

Hej

Jag har en del synpunkter på det senaste beslutet om licensjakten på Varg. Jag med flera jägare i landet är besvikna på detta beslut. Jag är rädd för att nu kommer tyvär tjuvjakten på Varg att öka igen och det är troligen dödsstöten för vargen i vårat land.

Jag är själv centerpartist och jägare, men jag bor inte i ett vargrevir då det inte får finnas varg i dessa trakter Västerbotten då vi har renverksamhet i vårat län. Men det är du medveten om.

Jag bor ju så jag berörs ju inte av detta beslut just nu, men jag har många jägarvänner i de områden som berös av varg och tyvär har fått lägga ner löshundsjakten pga av Varg och även annan jakt då viltet har radikallt minskat för att det finns vargrevir i området. En annan sak som vi tycker är underligt är att nu är taket på 210 vargar borta varför är taket borta för?

Jag anser att dessa två beslut kommer att minska acceptansen för varg, denna fråga är ju redan nu så pass infekterad och het så det kommer att bli svårt att få folk att accepera varg i Sverige. Sen tycker jag detta beslut är att spela vissa organisationer som motarbetar jakt i all dess former i händerna. Men tyvär är detta ett resultat över att vi är med i EU.

Ta detta med skydsjakten jag tycker det är bra att Regeringen har som målsättning att det skall bli enklare att få tillstånd för skydsjakt. Men jag är orolig att det endå kan bli knepigt att få tillstånd för skyddsjakt.

Detta var mina synpunkter i dessa frågor jag hoppas att regeringen tar ett nytt beslut denna fråga och slutar lägga sig platt för EU i vissa jaktfrågor.

MVH

Peter Forsberg,Kusmark

Publicerat

Läste en insändare idag från Carlgren mfl.. De skrev fortsatt begränsning av tillväxten genom utvecklad skyddsjakt.

"Skyddsjakten utökas 2012. Den växande vargstammen behöver förvaltas genom jakt, och regelverket ses i höst över för attt öka möjligheterna att utöva jakt på utökade skyddsskäl. Den jakten kan komma att ske som licensjakt men då motiverad av skyddsskäl."

Jag tycker detta låter helt ok, vi kommer att jaga varg men i vinter ingen allmän licensjakt men något snarlikt. Rimligen kan man då bevilja ett högre uttag där det är tätt som i rovdjursbältet eller något.

Tvivlar på att politikerna hade fattat detta kontroversiella beslut om de inte haft goda skäl för det, nu får vi jaga i någon utsträckning i alla fall.

Mvh!

Publicerat

Nu är jag inte lika positivt lagd som du Hippen.

Jag ser att trendbrottet (upphävning av licensjakten) som slutet för en vettig förvaltning av vargen.

Det hade i mina ögon varit vettigare att tagit striden med EU, att försöka med något som kallas "förstärkt skyddsjakt" "förtäckt licensjakt" eller något liknande tror jag inte kommer att föregå oupptäckt eller odebatterat.

De blir en nedrans uppförsbacke att 2013 ha ca 673 vargar som ska licensjagas efter försiktighetsprincip på försiktighetsprincipen enligt modellen 2010/2011

OBS! Jag kan ju ha tokfel en gång även detta århundrade ;)

Raggarö

Publicerat

Den sista vargflocken (så när som på ett djur) sköts 1965 så det där med 150 år vete tusan...