Publicerat Augusti 31, 201114 yr Vad får folk att tro att man kommer att få ner vargstammen nu när man inte ens fick det med licensjakten? Tror inte ett skit på att en ökad skyddsjakt kommer bli till något bättre. Kanske är det regeringens ambiton men naturvårdsverket och länstyrelena kommer med all säkerhet göra allt dom kan för att så lite vargar som möjligt skjuts Som jag ser det finns det 2 alternativ, det ena alternativet är olagligt det andra är slutet på jakten som det ser ut idag för många län.
Publicerat Augusti 31, 201114 yr Vad får folk att tro att man kommer att få ner vargstammen nu när man inte ens fick det med licensjakten? Tror inte ett skit på att en ökad skyddsjakt kommer bli till något bättre. Kanske är det regeringens ambiton men naturvårdsverket och länstyrelena kommer med all säkerhet göra allt dom kan för att så lite vargar som möjligt skjuts Som jag ser det finns det 2 alternativ, det ena alternativet är olagligt det andra är slutet på jakten som det ser ut idag för många län. Eller alternativ nr 3. Är man inte nöjd med hur saker och ting sköts så kan man engagera sig för att förändra saker och ting.
Publicerat Augusti 31, 201114 yr Eller alternativ nr 3. Är man inte nöjd med hur saker och ting sköts så kan man engagera sig för att förändra saker och ting. +1!
Publicerat Augusti 31, 201114 yr Eller alternativ nr 3. Är man inte nöjd med hur saker och ting sköts så kan man engagera sig för att förändra saker och ting. Helt rätt, men med tanke på hur lång tid byrokratin tar för att få igenom sånahär bestämmelser så har det som jag ser det ingen betydlese, vargstammen 2013 kommer vara för stor. Sätter min ena arm på att stammen sommaren 2013 kommer bli den som rovdjursutredaren har som referensvärde, alltså ganska långt från 150 vargar. Närmare 500kanske? Innan dess så har vi svårt att få igenom någonting. Men visst har du rätt, själv tycker jag örebro går rätt väg. Engagerar mig ganska mycket, hoppas andra gör det samma.
Publicerat Augusti 31, 201114 yr Helt rätt, men med tanke på hur lång tid byrokratin tar för att få igenom sånahär bestämmelser så har det som jag ser det ingen betydlese, vargstammen 2013 kommer vara för stor. Sätter min ena arm på att stammen sommaren 2013 kommer bli den som rovdjursutredaren har som referensvärde, alltså ganska långt från 150 vargar. Närmare 500kanske? Innan dess så har vi svårt att få igenom någonting. Men visst har du rätt, själv tycker jag örebro går rätt väg. Engagerar mig ganska mycket, hoppas andra gör det samma. Vintern 2013-2014 har vi nog passerat 500 strecket, 2011-2013 tror jag inte vi har passerat 500 strecket men det är inte omöjligt, jag tror snarare 350-400 st. Jag tvivlar på att vi har något att tjäna på att inte hjälpa till i inventeringsarbetet, i framtiden kommer vi nog få höra att det finns för dålig koll på vargarna och att vi därför inte kan jaga dom i någon större omfattning. Inte heller tror jag att vi har något att tjäna på att vägra hjälpa till vid skyddsjakter, dom är inte till för att hjälpa staten utan dom som lever med vargen och det är nog fel att slå sina vänner på käften. Jag tror att det absolut effektivaste vore att påverka dom som finns på naturvårdsverket på något sätt, det är nog dit vi ska rikta vår energi.
Publicerat Augusti 31, 201114 yr Vintern 2013-2014 har vi nog passerat 500 strecket, 2011-2013 tror jag inte vi har passerat 500 strecket men det är inte omöjligt, jag tror snarare 350-400 st. Jag tvivlar på att vi har något att tjäna på att inte hjälpa till i inventeringsarbetet, i framtiden kommer vi nog få höra att det finns för dålig koll på vargarna och att vi därför inte kan jaga dom i någon större omfattning. Inte heller tror jag att vi har något att tjäna på att vägra hjälpa till vid skyddsjakter, dom är inte till för att hjälpa staten utan dom som lever med vargen och det är nog fel att slå sina vänner på käften. Jag tror att det absolut effektivaste vore att påverka dom som finns på naturvårdsverket på något sätt, det är nog dit vi ska rikta vår energi. Det finns ju många andra som kan inventera t ex. Vargen är statens vilt så det är väl upp till dom att räkna in dom hur dom vill. Varför räkna med att jägarna ska göra det idiellt, vad vinner vi på det? Skyddsjakten kan jag hålla med dig om. Däremot så finns ju trafikeftersöken med, men det är ju riktigt tråkigt om man ska behöva ta till stopp för det. Många har ju dock totalt tröttnat villket jag kan förstå. Ja det är ju inte alls bra att naturvårdsverket går sin egen väg. Dom verkar göra lite som dom vill. Tror sälv att det är viktigaste är att få med sig "folket" i frågan. Inte lätt bara då media och myndigheter inte är opartiska.
Publicerat Augusti 31, 201114 yr Det finns ju många andra som kan inventera t ex. Vargen är statens vilt så det är väl upp till dom att räkna in dom hur dom vill. Varför räkna med att jägarna ska göra det idiellt, vad vinner vi på det? Skyddsjakten kan jag hålla med dig om. Däremot så finns ju trafikeftersöken med, men det är ju riktigt tråkigt om man ska behöva ta till stopp för det. Många har ju dock totalt tröttnat villket jag kan förstå. Ja det är ju inte alls bra att naturvårdsverket går sin egen väg. Dom verkar göra lite som dom vill. Tror sälv att det är viktigaste är att få med sig "folket" i frågan. Inte lätt bara då media och myndigheter inte är opartiska. Så länge man får nåt i utbyte tycker jag att man kan ställa upp på både det ena och andra. Men när man blir utnyttjad och sen hånad och bortslängd så blir jag sur. Som trafikeftersök, jag blev väckt kl 3 en natt, körde 1 mil konstaterade ett dött rådjur, hem igen och fick 35skr för besväret. Kostar 50skr att lösa ut checken jag fick och det kostar 60skr i bensin mm att köra 2 mil. När jag sen försökte göra hundavdraget på deklarationen så gick det inte igenom. Näää, det är bättre att det anställs nån arbetslös som kan pyssla med eftersök på heltid (statsanstäld) och så får alla vara med och betala.
Publicerat September 6, 201114 yr Det är väldigt vad ni ojar er över den inställda licensjakten på varg och diskuterar olika missnöjesyttringar. Jag har fått så in i helvete med skit på alla jaktliga debattforum när jag förespråkat bojkott av licensjakten på varg. Nu kommer besked om bojkotter av alla de slag från flera SJF-distrikt, men det verkar ingen av er här på forumet vara intresserade av att diskutera. Är det inte just er halvljumma inställning till politisk strid som faktiskt bäddat sängen där vi nu förväntas ligga still - och gilla läget. Utan ert okej till planen med vargstammen hade vi sannolikt aldrig befunnit oss i den situation vi just nu upplever. Varför är det ingen här som fortsätter att framhärda med den gamla taktiken, att det är bäst att kompromissa och invänta smidiga förhandlingslösningar bakom stängda dörrar? Precis som tongångarna var när jag grillades som värst. Är det nåt som förändrats, eller...? Kanske är det vi "extremister" som är skyldiga, nu också. Det skulle inte förvåna mig om även det påståendet dyker upp.
Publicerat September 7, 201114 yr Det finns ju många andra som kan inventera t ex. Vargen är statens vilt så det är väl upp till dom att räkna in dom hur dom vill. Varför räkna med att jägarna ska göra det idiellt, vad vinner vi på det? Skyddsjakten kan jag hålla med dig om. Däremot så finns ju trafikeftersöken med, men det är ju riktigt tråkigt om man ska behöva ta till stopp för det. Många har ju dock totalt tröttnat villket jag kan förstå. Ja det är ju inte alls bra att naturvårdsverket går sin egen väg. Dom verkar göra lite som dom vill. Tror sälv att det är viktigaste är att få med sig "folket" i frågan. Inte lätt bara då media och myndigheter inte är opartiska. visst finns det andra som kan inventera men jag tvivlar på att dom kommer genomföra någon slags effektiv inventering, den delen jägarna stått för kommer nog helt enkelt bara falla bort. Trafikeftersöken handlar om djurets bästa, visst kan man ju ge fan i att åka ut och städa upp döda djur men dom som fortfarande lever tycker jag man ska ge ett snabbt avslut oavsett hur våra rovdjursdisskusioner går. Något som vore bättre där är väl att dels vägra åka ut om djuret är dött, dels vägra lyfta ett finger efter att man avlivat djuret, lämna en position till polisen och låt dom sköta resten om ni vill vara besvärliga. Jag förstår att folk tröttnar, jag förstår att situationen skapar frustration, det gör den även för mig till och från men det finns rätt och fel metoder för att förändra saker och ting, jag tror att rätt metod är att engagera sig i något av dom partier som finns, påverka beslutsfattare och genom demostrationer eller liknande fredliga manifestationer visa sitt missnöje. Jag fick ett par kloka ord ifrån jägarförbundets representant på älgmötet också, en viktig sak just nu är att rapportera in avskjutningen av småvilt ordentligt så att det syns tydligt hur situationen ute i skogarna ser ut på småviltsfronten, helt enkelt beslutsfattarna sitter med gamla siffror som troligen inte stämmer idag och genom att rapportera avskjutning (särkilt i rovdjursområderna) så kan dom få siffror som visar på att rovdjuren påverkar småviltet i väldigt hög grad.
Publicerat September 7, 201114 yr Det är väldigt vad ni ojar er över den inställda licensjakten på varg och diskuterar olika missnöjesyttringar. Jag har fått så in i helvete med skit på alla jaktliga debattforum när jag förespråkat bojkott av licensjakten på varg. Nu kommer besked om bojkotter av alla de slag från flera SJF-distrikt, men det verkar ingen av er här på forumet vara intresserade av att diskutera. Är det inte just er halvljumma inställning till politisk strid som faktiskt bäddat sängen där vi nu förväntas ligga still - och gilla läget. Utan ert okej till planen med vargstammen hade vi sannolikt aldrig befunnit oss i den situation vi just nu upplever. Varför är det ingen här som fortsätter att framhärda med den gamla taktiken, att det är bäst att kompromissa och invänta smidiga förhandlingslösningar bakom stängda dörrar? Precis som tongångarna var när jag grillades som värst. Är det nåt som förändrats, eller...? Kanske är det vi "extremister" som är skyldiga, nu också. Det skulle inte förvåna mig om även det påståendet dyker upp. Mikael, På vilket sätt tror du att det hade varit bättre? JRF har ju provat att bete sig som småbarn och bara tjura de har ju med det lyckas att marginalisera sig själv till att vara extrimister, hur är det bra?? Klart att den inställda licensjakten inte är bra men samtidigt så har vi iaf haft jakt på varg, med din metod så hade vi inte haft något... /Håkan H
Publicerat September 7, 201114 yr Jag är väl ute och cyklar nu men jag måste bara släppa tanken! Om nu Svenska vargen är så inavlad som det sägs och behöver ett så stort antal så varför inte börja om från nollan eller åtminstone arbeta från det? Den Svenska vargen är väl ändå Rysk från start eller har den vuxit upp ur blåbärsriset?? Ryssarna har väl ändå inget emot att sälja några friska starka ,icke skotermanglade vargar till oss för de har ju fullt upp med att göra sig av med dem för de har blivit för talrika det borde ju inte kosta lika mycket som dagens skogstokiga lösningar. Om vi då börjar om med dessa icke inavlade individer så borde vi kunna minska stammen till 200 individer direkt, vi kan till och med spara några av de Svenska vargarna så att det känns som en "Svensk" stam även om det kanske håller kvar inavel och de medfödda felen (mest för vargkramarnas skull ) . Är jag helt fel ute???
Publicerat September 7, 201114 yr Mikael, På vilket sätt tror du att det hade varit bättre? JRF har ju provat att bete sig som småbarn och bara tjura de har ju med det lyckas att marginalisera sig själv till att vara extrimister, hur är det bra?? Klart att den inställda licensjakten inte är bra men samtidigt så har vi iaf haft jakt på varg, med din metod så hade vi inte haft något... /Håkan H Antingen tänker man själv och agerar eller så låter man andra tänka och agera åt en utan kontroll, valet är fritt. Är en stor organisation i ryggen, som alla har förutfattade meningar om, en fördel eller en hämsko i lobbyarbetet lokalt? Kommer förvaltningsrätten ut på LST som utlovat är det viktigare än en uppschåsad licensjakt, däri är jag övertygad.
Publicerat September 7, 201114 yr Antingen tänker man själv och agerar eller så låter man andra tänka och agera åt en utan kontroll, valet är fritt. Är en stor organisation i ryggen, som alla har förutfattade meningar om, en fördel eller en hämsko i lobbyarbetet lokalt? Kommer förvaltningsrätten ut på LST som utlovat är det viktigare än en uppschåsad licensjakt, däri är jag övertygad. Det tror jag du har rätt i det är säkert därför som MP är helt emot den typen av förvaltning.. /Håkan H
Publicerat September 7, 201114 yr Som politiskt engagerad kan jag inte bli annat än påtagligt uppbragt över den undfallenhet som regeringen visar. Sveket är påtagligt, i synnerhet när två centerpartistiska ministrar vilka åtminstone på en ideologisk nivå skall företräda landsbygden viker ned sig på detta vis. I mitt upprörda tillstånd såg jag mig tvungen att skriva ihop artikel med tämligen svidande ideologiskt förankrad kritik.. http://www.newsmill.se/artikel/2011/09/07/cs-svek-i-vargfr-gan-hotar-hela-alliansen
Publicerat September 8, 201114 yr Som politiskt engagerad kan jag inte bli annat än påtagligt uppbragt över den undfallenhet som regeringen visar. Sveket är påtagligt, i synnerhet när två centerpartistiska ministrar vilka åtminstone på en ideologisk nivå skall företräda landsbygden viker ned sig på detta vis. I mitt upprörda tillstånd såg jag mig tvungen att skriva ihop artikel med tämligen svidande ideologiskt förankrad kritik.. http://www.newsmill.se/artikel/2011/09/07/cs-svek-i-vargfr-gan-hotar-hela-alliansen Mycket väl skrivet, tummen upp !
Publicerat September 8, 201114 yr Som politiskt engagerad kan jag inte bli annat än påtagligt uppbragt över den undfallenhet som regeringen visar. Sveket är påtagligt, i synnerhet när två centerpartistiska ministrar vilka åtminstone på en ideologisk nivå skall företräda landsbygden viker ned sig på detta vis. I mitt upprörda tillstånd såg jag mig tvungen att skriva ihop artikel med tämligen svidande ideologiskt förankrad kritik.. http://www.newsmill.se/artikel/2011/09/07/cs-svek-i-vargfr-gan-hotar-hela-alliansen Mycket bra skrivet. Jag har agerat liknande som Centeraktiv även fast jag valt andra media och forum att sprida mitt missnöje i. Vi skall ha helt klart för oss att det är inte primärt Centern som viker sig, detta är ministerstyre ovanför dessa två. Väl dolt men beslutet huruvida Sverige skall dras inför EU domstol eller ej har inte Carlgren/Erlandsson nåt med att göra, dock får Centern klä skott praktiskt nog. Detta är en ödesfråga större än kärnkraften för Centern, MP ser sprickan och agerar nu därefter. Oppnerar man sig är nästa regering M+MP+FP i egen majoritet, och då föredrar iaf jag sosseledd regering.
Publicerat September 8, 201114 yr Oppnerar man sig är nästa regering M+MP+FP i egen majoritet, och då föredrar iaf jag sosseledd regering. Inte skrämmas så där!
Publicerat September 8, 201114 yr Detta är en ödesfråga större än kärnkraften för Centern, MP ser sprickan och agerar nu därefter. Oppnerar man sig är nästa regering M+MP+FP i egen majoritet, och då föredrar iaf jag sosseledd regering. Håller med, allt för att inte MP ska få nåt att säga till om, t o m SD är bättre.
Publicerat September 8, 201114 yr Håller med, allt för att inte MP ska få nåt att säga till om, t o m SD är bättre. OJA
Publicerat September 8, 201114 yr Mycket bra skrivet. Jag har agerat liknande som Centeraktiv även fast jag valt andra media och forum att sprida mitt missnöje i. Vi skall ha helt klart för oss att det är inte primärt Centern som viker sig, detta är ministerstyre ovanför dessa två. Väl dolt men beslutet huruvida Sverige skall dras inför EU domstol eller ej har inte Carlgren/Erlandsson nåt med att göra, dock får Centern klä skott praktiskt nog. Detta är en ödesfråga större än kärnkraften för Centern, MP ser sprickan och agerar nu därefter. Oppnerar man sig är nästa regering M+MP+FP i egen majoritet, och då föredrar iaf jag sosseledd regering. Jag håller med om att det per se inte bara är Centern/Erlandsson/Carlgren som viker ned sig utan att EU´s vansinniga direktiv i mångt om mycket styr detta. Likväl blir detta en mycket viktig symbolfråga och är därtill symptomatiskt för hur Centern tappat kontakten med gräsrötterna. Att ha tagit strid i frågan hade man säkerligen vunnit politiskt på, nackdelen hade å andra sidan förmodligen legat i ett juridiskt nederlag i vargjaktsfrågan. Man får nog acceptera att partiet aldrig kommer att komma tillbaka till över 20% som under Fälldins tid men om Centern skall fortleva som parti bör man nog hitta hem till sin hemvisst och acceptera att vara ett småfolkets och landsbygdens parti. Några nyliberala experiment finns det inte utrymme för..