Publicerat Augusti 23, 201114 yr Ja något sådant , jag skyller på vargen den har ätit upp min energi Jag förstår det! Jag beklagar att ni behöver dras med gråben söder ut och jag är glad för att slippa eländet. Det räcker med enstaka på genomgång antingen från Finland el. på väg tillbaka till Finland är ännu bättre.
Publicerat Augusti 24, 201114 yr Redigering av uppgifter om skjuten björn.Första björnen skjuten i Kalix kommun i år. Den är skjuten i trakterna av Tjäruträsk norr om Kalix mot Överkalix.Grattis till skytten iaf!
Publicerat Augusti 24, 201114 yr En björn på 198kg skjuten på de marker jag har jakt på i Jämtland. Varför är man inte där?
Publicerat Augusti 24, 201114 yr Åhoj! Det börjar lugna sig lite nu med "eftersysslor", så... Hade i söndags eftermiddag allt på min sida och fick skjuta en gammal hona på 124.5 kg för unghunden. Första för henne och första för mig!
Publicerat Augusti 24, 201114 yr Åhoj! Det börjar lugna sig lite nu med "eftersysslor", så... Hade i söndags eftermiddag allt på min sida och fick skjuta en gammal hona på 124.5 kg för unghunden. Första för henne och första för mig! Härligt! Stort grattis! Kul att prägla unghund.
Publicerat Augusti 24, 201114 yr Jag förstår det! Jag beklagar att ni behöver dras med gråben söder ut och jag är glad för att slippa eländet. Det räcker med enstaka på genomgång antingen från Finland el. på väg tillbaka till Finland är ännu bättre. Personligen så lider jag inte så mycket direkt av gråben men vi har ju inte så täta stammar här i västmanland och dom jag har haft i min närhet har ju skött sig bortsett från någon enstaka incident i en fårhage. Jag har större problem med kungsörnarna här som försöker plocka höns, katter, småhundar, lamm och t om gjort dykningar mot hästföl.
Publicerat Augusti 24, 201114 yr Vill gratulera vår västerbotniska björnskytt här på forumet! Kul med ny hund och allt!
Publicerat Augusti 24, 201114 yr Personligen så lider jag inte så mycket direkt av gråben men vi har ju inte så täta stammar här i västmanland och dom jag har haft i min närhet har ju skött sig bortsett från någon enstaka incident i en fårhage. Jag har större problem med kungsörnarna här som försöker plocka höns, katter, småhundar, lamm och t om gjort dykningar mot hästföl. Ok! Ja, men det är ju ett ofog dessa gråben som springer runt o tar hundar m. m.
Publicerat Augusti 24, 201114 yr Ser att de två björnarna som är skjutna i Rättvik är skjutna ganska nära vår gård där uppe, iof inte förvånande.
Publicerat Augusti 24, 201114 yr Åhoj! Det börjar lugna sig lite nu med "eftersysslor", så... Hade i söndags eftermiddag allt på min sida och fick skjuta en gammal hona på 124.5 kg för unghunden. Första för henne och första för mig! Grattis, jag fick höra det häromdagen att du hade skjutit Jag var ut idag och fick en hona med tre ungar i pass, lämpligt avstånd var det oxå ca:25m och där satt jag på ryggan.... hon blängde på mig i några sekunder men fortsatte sen förbi, trevligt var det iaf.
Publicerat Augusti 24, 201114 yr Stort grattis till dig och hunden asti. Måste vara en härlig känsla och särskillt med unghunden oxå.
Publicerat Augusti 24, 201114 yr lämmna kvar någon nalle till mig! Så man får möjligheten att ha extra bonus på älgjakten!
Publicerat Augusti 24, 201114 yr Ja, men björnungar är ju så GULLLLIGA! Det är faktiskt "pyjamasgrisarna" också...
Publicerat Augusti 24, 201114 yr Det är faktiskt "pyjamasgrisarna" också... "Ja, men dom kan man äta.."
Publicerat Augusti 24, 201114 yr Ja något sådant , jag skyller på vargen den har ätit upp min energi Det är klart det är mer synd om vissa djur, djuren har ju olika värde. Dock tror jag dom flesta jägare är med på att oavsett art så ska man undvika att skjuta moder från ungarna och hoppas att det handlar om ett misstag och inte något som gjorts avsiktligt. Jag tror inte heller att någon gör det med flit.. men vissa djur hamnar mer(läs alltid) i massmedia än andra, och det är detta jag blir så sur/sne på. Fick lära mig en gång i tiden att ALLA djur har ett lika värde och ska behandlas där efter. Det är väl så här man skapar klyftor i samhället. Jägare/icke jägare.
Publicerat Augusti 24, 201114 yr "Ja, men dom kan man äta.." Jag har sett många och långa recept på björn också..
Publicerat Augusti 24, 201114 yr Jag har sett många och långa recept på björn också.. Äter björnkött vid jul, påsk och andra större högtider, dock tror jag att jag ska sluta med det på grund utav att jag inte vet om köttet innehåller trikiner eller inte. Smakar som rådjur ungefär. Mvh
Publicerat Augusti 24, 201114 yr Äter björnkött vid jul, påsk och andra större högtider, dock tror jag att jag ska sluta med det på grund utav att jag inte vet om köttet innehåller trikiner eller inte. Smakar som rådjur ungefär. Mvh Du är smått galen, rysk roulette måste jag säga. trodde det var obl.(av hälsoskäl) med trikintest på björn. Smakar rådjur skriver du, jag trodde det var som med alla skumma maträtter, typ orm och krokodil- Det smakar som kyckling.
Publicerat Augusti 24, 201114 yr Jag tror inte heller att någon gör det med flit.. men vissa djur hamnar mer(läs alltid) i massmedia än andra, och det är detta jag blir så sur/sne på. Fick lära mig en gång i tiden att ALLA djur har ett lika värde och ska behandlas där efter. Det är väl så här man skapar klyftor i samhället. Jägare-icke jägare. Det fick jag också lära mig en gång i tiden, och jag lär ut det så fort jag får chansen. Folk i allmänhet värderar djur väldigt olika, även så gott som alla jägare sätter mer eller mindre medvetet olika värde på djuren. Men nu börjar vi kännas lite Off-topic. Så åter till björnjakten då. Jag ser på SVAs sida att det skjuts för fullt uppe i skogarna kring mina området (dock inget på mina områden)så jag får väl hoppas att det inte är helt slut innan första september då jag ska upp
Publicerat Augusti 24, 201114 yr Du är smått galen, rysk roulette måste jag säga. trodde det var obl.(av hälsoskäl) med trikintest på björn. Smakar rådjur skriver du, jag trodde det var som med alla skumma maträtter, typ orm och krokodil- Det smakar som kyckling. Jag ska ju helt klart käka björnkött om jag skjuter någon, dock som vildsvinsjägare så är jag ju van vid trikintester så det blir självklart ett trikintest för min del. Jag hoppas verkligen inte att det finns folk här som slänger sitt björnkött eller något annat dumt.
Publicerat Augusti 25, 201114 yr Du är smått galen, rysk roulette måste jag säga. trodde det var obl.(av hälsoskäl) med trikintest på björn. Smakar rådjur skriver du, jag trodde det var som med alla skumma maträtter, typ orm och krokodil- Det smakar som kyckling. Njae, har väl inte tänkt så mycket på det, utan har väl istället fått de tankarna nu efteråt. Skulle va ganska obra att få i sig trikiner.. :/ Ska vara helt säker på om köttet är trikintestat nästa gång iaf. Nu vet jag helt enkelt inte... Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Augusti 27, 201114 yr Imorse fick vi äntligen tag på björnen som vi letat hela veckan, björnen sköts på ståndskall för en Jämthund. En hane på 145 kg. :-D
Publicerat Augusti 27, 201114 yr Brukar ju alltid bli lite rykten och "hausse" kring vissa hundar som det flutit på extra bra för och som det också trillat några björnar för. Vilka hundar/raser snackas det om iår???
Publicerat Augusti 29, 201114 yr Nu har det trillat björnar i länet. 12 st skjutna nu. 60 kvar. http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/bjornjakt/lagesrapport/Pages/default.aspx