Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

BJÖRN JAKTEN 2011

Featured Replies

Publicerat

Då någon avlossar skott mot björnen och den inte ligger så räknas den av från tilldelningen under eftersöket, om björnen sedan "friskförklaras" så räknas björnen på igen. Det är för att undvika överskjutning.

En björn avräknas på en gång när skott har avfyrats, besiktningsmannen kommer till platsen och gör en grundlig undersökning av vad som hänt. Om han inte kan hitta kulnedslagen efter de kulor som avfyrats så förblir även en helt frisk björn avräknad! Även om skytten säger att det vart bom och/eller att blod eller hår ej anträffats så räknas den av. I princip så blir alla björnar som det skjuts mot i Dalarna och Gävleborg avräknade eftersom nedslaget sällan hittas i skogsterräng.

• Svar 92
  • Visningar 14,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Fy fan vilket meck! Inte konstigt en del avstår att skjuta björn.

Tack för info -_-

Publicerat

Finns väl lite skogs terräng kvar i Norr och västerbotten med ;):P

Publicerat

Det är svår ångest att se antal återstående björnar räknas ner på SVA snabbare än antalet dagar tills jag själv kommer ut i skogen...

Publicerat

Det är svår ångest att se antal återstående björnar räknas ner på SVA snabbare än antalet dagar tills jag själv kommer ut i skogen...

Kan inte annat än instämma... <_<

Publicerat

Kan inte annat än instämma... <_<

Vafalls?!? Ska DU åka utanför 50-skyltarna :wacko:

Publicerat

Vafalls?!? Ska DU åka utanför 50-skyltarna :wacko:

Finns väl för fan inga 50-skyltar där jag bor... :P

Publicerat

Finns väl för fan inga 50-skyltar där jag bor... :P

Det är väl enskild väg?

Publicerat

Det är väl enskild väg?

Vadå väg? ;)

Publicerat

2st finskstövare jagade just fram en björn,Grattis grytjägarn för dina kanon hundar :wub:

Publicerat

2st finskstövare jagade just fram en björn,Grattis grytjägarn för dina kanon hundar :wub:

tackar! va riktigt skoj för hundarna.

post-2956-0-10521500-1315852718_thumb.jp

• 3 weeks later...
Publicerat

4 björnar kvar på kvoten av 72 för Norrbotten. Bra jobbat av skyttarna.biggrin.gif

Publicerat

Ni som har björnhundar, hur blir situationen när hunden tar upp hona med ungar?

Är det för dum fråga för att svara eller är det ingen som ids?

Hur ofta sker det?

Hur agerar ni som hundförare?

Hur agerar björnarna?

Att ungar "träar" händer väll ibland men som sagt någon måste väll veta lite mer.

Publicerat

Är det för dum fråga för att svara eller är det ingen som ids?

Hur ofta sker det?

Hur agerar björnarna?

Att ungar "träar" händer väll ibland men som sagt någon måste väll veta lite mer.

Det är allt en liten "dum" fråga eller konstig rättare sagt :rolleyes: Om hunden/arna skäller fel djur får man så lov att koppla dem och fortsätta leta efter lovligt vilt...

Hur ofta det sker beror nog på hur tät stam det är osv

Björnar agerar björnar på björnars sätt liksom :blink: De kan ju skicka upp ungarna i träd ibland eller så håller dem ihop, ibland försvarar honan ungarna och är lite grinig ibland inte. Mvh

Publicerat

Det är allt en liten "dum" fråga eller konstig rättare sagt :rolleyes: Om hunden/arna skäller fel djur får man så lov att koppla dem och fortsätta leta efter lovligt vilt...

Hur ofta det sker beror nog på hur tät stam det är osv

Björnar agerar björnar på björnars sätt liksom :blink: De kan ju skicka upp ungarna i träd ibland eller så håller dem ihop, ibland försvarar honan ungarna och är lite grinig ibland inte. Mvh

Ni går alltså bara fram och kopplar hunden. Eller har alla hundar som kommer direkt på inkallning?

Publicerat

Vad är du ute efter med frågan? verkar som du har en dold agenda o söker ett passande svar

Att hunden jagar hona med ungar är ju inget problem i sig utom att man inte får "avsluta" jakten med skott utan med att koppla ist.

Publicerat

Vad är du ute efter med frågan? verkar som du har en dold agenda o söker ett passande svar

Att hunden jagar hona med ungar är ju inget problem i sig utom att man inte får "avsluta" jakten med skott utan med att koppla ist.

Det jag undrar är fortarande: Hur ofta sker det?

Hur agerar björnarna?

Jag vara bara lite nyfiken eftersom jag inte har någon erfarenhet av björnjakt. Du kan lägga ner ditt överanalyserande av min fråga.

EDIT: Ni som har erfarehet av detta kan svara om ni vill. Folk som inte har något vettigt svar behöver INTE svara på min fråga.

Publicerat

...och nu är björnjakten slut även för Norrbotten.biggrin.gif

Siste föll i Jokkmokk .Drygt 1/4 del av länets björnar sköts inom Jokkmokks kommun. 22 av 72 föll där.biggrin.gif