Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelmarodörens Tikka T3 för bukskytte...

Featured Replies

Publicerat

Att pelarbädda om stocken kan bli ett alternativ om detta inte blir bra men den är ju redan proffsbäddad av Robertson och det vill man ju inte bara fräsa bort liksom...

Sen skall man inte glömma att prylarna är gjorda för Tikka T3 och borde i min värld inte vara någon större magisk aktivitet för att få att lira ;)

I kväll skall jag ut på uppdrag i parker men i morgon så skall jag slipa ner det sista och se om det inte blir bra för det tror jag faktiskt det kommer att bli!

(men visst har det skitit sig förr :lol:)

Proffsbäddat utan att dem haft DITT system gör att det aldrig blir 100% bra finns bara ett sätt att bädda perfekt och det är att göra det med låset, många drop-in stockar fungerar men själv bäddar jag alltid för att vara säker att allt ligger bra och utan spänningar för att minska risken för sätt skott CBS finns inte i mina bössor :thumbsup:

• Svar 535
  • Visningar 71,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ok, lite klokare och lite fundersam... Efter lite torrträning och en omgång med torx och insexnycklar så har jag nu justerat både optikens position (ögonavstånd) och kindstödets höjd. Resultatet ble

• Blyström sade att jag fick ta lite Hardox av honom... Måste jaga rätt på honom så jag kan komma förbi och och kapa som en tok någon dag framöver! Man kan ju inte skjuta rakt igenom prylarna liksom

• Perfekt, jag var först på underbeslaget och magasinen! Jag skickade ett sms till honom klockan 08:00 också för att vara på den säkra sidan och sen tog det inte lång stund innan han svarade på mail.

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Jag är fullt medveten om det men fixar den 16 mm grupper på 300 meter känns inte bäddningen som ett problem :tongue:

Men man kanske skall bädda om den ordentligt när allt är på plats? Just nu håller jag ju som sagt på att bygga lite och då kanske man skall ta det piano...

Det tål att funderas på och du har absolut helt rätt i det du säger!

Bör man ha speciella rör för pelarbäddningen eller kan man kapa och slipa till egna?

Har aldrig bäddat ett system i hela mitt liv men det är inget jag känner mig främmande för att testa å andra sidan :blush:

Argh... Nu fick jag mer att tänka på!!!

Publicerat

Grattis du tog just svenskt rekord dagens 300 ligger på 26,57 för visst håller du 16mm i snitt :tongue:

Bäddningen ger ofta bättre precision men jag gör den mest för att minska risken för sättskott rätt trist med en jaktbössa som skjuter 1/2 moa men sprätter första skottet ibland......

Pelare fungerar med vad som för dig som inte räds vikt annars använder man ofta aluminium, rör blir som regel väl tunna man önskar lite gods i pelarna för att få lite yta och för att kunna göra låsningar så plasten gjuter fast dem.

Publicerat
  • Författare

Inte skjuter jag några 16 mm i snitt och jag skjuter ju inte ens grupper men när jag koncentrerade mig lite så gick det bra. ;)

Det jag menar är att bössan verkligen inte verkar sprida mer än självprecisionen och gubben som håller i prylarna! :P

Vi får se vad som händer under helgen då! :lol:

Publicerat

Skojar bara lite men tycker det är viktigt att inte fastna på någon liten serie man skjutit och tro att bössan skjuter så bra då lurar man bara sig själv.

Publicerat
  • Författare

Skojar bara lite men tycker det är viktigt att inte fastna på någon liten serie man skjutit och tro att bössan skjuter så bra då lurar man bara sig själv.

Absolut inte!

Jag strävar efter att utvecklas som skytt hela tiden och försöker eliminera alla andra variabler utom just mig och ger pelarbäddning mig en variabel mindre så kommer jag tveklöst att göra det!

Jag vill bara kunna skylla på mig när det inte går som planerat och jag tror jag är på väg mot det så gott det går i alla fall...

Men jag är intresserad av vapnets egenprecision och vad den levererar i bänk för då har jag någonting att sträva efter. Har man ett vapen som sprider 50mm men inte känner till det så är det fruktansvärt svårt att reda ut sina serier om jag säger så ;)

Nehepp, nu skall det passas in ett underbeslag och det är inte så mycket jobb kvar faktiskt! I morgon så kanske det kan komma en bild -_-

Publicerat

Det kommer nog bli trevligt med nya underbeslaget!

Inget för mig i nuläget, men jag överväger en magasinbotten med hängbuk och ny fjäder vilket ger 7skott i magasinet. :)

Publicerat
  • Författare

Mycket jobb är det men jag har mätt och donat mig och om mina beräkningar stämmer så blir det perfekt med flush-fit och då är det mätt med 2 decimaler!

Just nu ser det kanske lite grovt ut inuti men det skall snyggas till för det skall vara lika snyggt inuti som utanpå!

bdm1.jpg

bdm2.jpg

Jag blir inte klar till i morgon för jag skjuter inte ett skott om jag inte är 100% klar!

Surt om man skulle fuska och så blir det någon mysko spänning i prylarna så får det att rasa... :ph34r:

Men det är ett spännande projekt och jag känner nu att jag faktiskt "bygger" min rigg och inte bara "skruvar på" dyra prylar :blush:

Snart är underbeslaget på plats och jag kan åter igen börja "nöta" på banan!

Magasinen går lite trögt men de är ju helt nya så lite polering kanske inte skadar ;)

• 2 weeks later...
Publicerat

Hur går det med underbeslaget? :) Vi börjar bli otåliga ;)

Publicerat
  • Författare

Har haft paus med detta pga packande...

Skall köra en stor runda renovering nästa vecka och det kommer hit släktingar och hjälper till.

Alla möbler skall plastas och flyttas ut till stallet eller ladan och 5 eller 7 rum skall tömmas helt och förberedas för att putsas om...

Pausen beror också på att jag inte har bestämt mig hur jag skall slutföra detta. Jag har nämligen två olika sätt att göra på och jag har inte bestämt mig än...

Bättre att ta det lugnt och få det rätt än att stressa och ångra någnting ;)

Publicerat

Bättre att ta det lugnt och få det rätt än att stressa och ångra någnting ;)

Vem fan har lurat i dig det??

Gör rätt snabbt o lätt annars gör man om, hur svårt kan det vara.

Lerning by error funkar faktiskt :cool:

//