Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelmarodörens Tikka T3 för bukskytte...

Featured Replies

Publicerat

Längesedan man såg en bild nu......

//

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

• Svar 535
  • Visningar 71,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ok, lite klokare och lite fundersam... Efter lite torrträning och en omgång med torx och insexnycklar så har jag nu justerat både optikens position (ögonavstånd) och kindstödets höjd. Resultatet ble

• Blyström sade att jag fick ta lite Hardox av honom... Måste jaga rätt på honom så jag kan komma förbi och och kapa som en tok någon dag framöver! Man kan ju inte skjuta rakt igenom prylarna liksom

• Perfekt, jag var först på underbeslaget och magasinen! Jag skickade ett sms till honom klockan 08:00 också för att vara på den säkra sidan och sen tog det inte lång stund innan han svarade på mail.

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Längesedan man såg en bild nu......

Får väl ta med mig kameran ut sen då ;)

Har faktiskt försökt fokusera på lite detaljer inom skyttet och då tänker man inte på sådana triviala saker... hehe...

Publicerat
  • Författare

Eftersom Skuris ville ha bilder och jag är knappt gåbar i dag så tog jag några bilder inomhus.

spak1.jpg

spak2.jpg

Som sagt så ramlar det snart på en 4-way adjustable buttplate från Tubbs inom kort - sen skall den maskinellt vara färdig!

Det som är kvar av originalbössan jag köpte förra året är pipan, lådan och delar av slutstycket, resten är utbytt!

Jag tänkte måla pipan och lådan i en ljusare ton, typ sand eller khaki och kolven mörkare och sedan lägga ett naturligt camomönster med vegetation och nätsäck med samma ljusa färg som systemet.

OD Green och Brown blir troligen de andra färgerna som kolven målas med.

Men detta är ett STORT kanske! Det känns inte helt kurant att måla prylarna eftersom det absolut inte tillför något värde... (snarare tvärtom!)

Den skjuter inte bättre bara för att den ser cool ut så det kommer jag verkligen att få fundera över ordentligt framöver...

Vad tycker ni? Är det korkat att måla riggen eller skall jag köra på? Tänkte använda Krylon så det faktiskt går att skrubba bort med Aceton en vacker dag...

En sak jag märkte när jag satte på nya slutstyckshandtaget och styrhylsan i dag är att slutstycket nu blev trögare att öppna och stänga av någon anledning. :huh:

Skall kika närmare på detta i morgon vad det kan bero på...

Jag har fortfarande lite svårt att fatta att detta är MITT gevär :blink:

Det skjuter som en dröm och med nya trycket blev det en fruktansvärt komplett rigg som verkligen funkar!

Eftersom alla vet att jag är en total sucker på katter så lägger jag här in en bild på en av mina fyra kattungar som jag har nu! :wub:

kattunge.jpg

Helt underbara små troll som ännu inte har börjat upptäcka världen utanför lådan :blush:

Denna liraren är den som väntade mer än ett dygn på att komma ut efter de andra tre och jag fick faktiskt hjälpa till att trycka ut den lite...

Den är klart större än de andra och verkligen en bestämd liten herre!

Tippar på att när denna rackaren blir större kommer det inte att finnas en mus, råtta eller åkersork kvar på gården!

Barnen tycker det är riktigt kul och de kämpar verkligen för att hålla sig lugna... Inte lätt när man har fler bokstäver än en lastbilsinstruktör har i körkortet :P

Äldsta grabben och en kompis till han fick skjuta .22LR i helgen efter ett långt uppehåll och efter en hel del trugande från min sida så blev det riktigt bra.

Prestationsångest är inte lätt att överkomma men han sätter ju 10 av 10 på ett mål något större än snusdosan med stöd så det finns hopp!

Skall försöka fixa en lite halvorganiserad skjutbana här hemma för honom att skjuta lite på i sommar. Bra avbrott från den digitala världen liksom ;)

Synd bara att grabbarna aldrig kommer att kunna bli några jägare... :(

Publicerat

Måla bössan om du tycker det är kul, för egen del tycker jag dock att Frankenstein-looken blir rätt charmig när man vet att man har plockat in de bästa delarna som går att hitta till bössan enbart utifrån funktion.:)

Angående katten så har jag en fet kastrerad hankatt av samma färg och snitt som din, och jävligare råttfångare står inte att finna!

Förutsätter att du kastrerar de små så de inte drar ut på friarstråt och aldrig kommer tillbaka.

Publicerat

Tycker din bössa ser riktigt bra ut som den är, prestanda finns där så det räcker och blir över. Målning hade jag övervägt om jag visste att jag skulle behålla vapnet i egen regi. Finns minsta tanke på att avyttra så hade jag inte målat. Håller med föregående talare, roligt att se de olika prestandadelarna på plats, målar du så försvinner detaljerna ^_^

Ruggigt söt kattunge, frun undrade vad jag satt och tittade på som fångade mitt fullständiga intresse och när hon såg skärmen så var där en kattunge. Hon vart ganska snopen faktiskt då det brukar vara idel vapendelar eller google maps bilder på jaktmarker :D

Roligt med grabbarna och skyttet! Är det uteslutet med jakt även med handledare?

/M

Publicerat
  • Författare

Mina katter är alltid kastrerade/steriliserade.

Mamman till dessa små katterna kom inte för inte så länge sedan som "kattunge" och innan jag hann reagera så var det redan kört! :lol:

Jag har alltid plockat in snälla övergivna katter men nu har jag fullt här hemma ett tag.

Vad gäller bössan så håller jag med dig. Jag plockar ju in det bästa jag hittar - och har råd med/kan få tag på,

Jag har ju inte direkt någonting extremt som sticker ut så den kommer att funka även under jakt.

Skall försöka se varför slutstycket går lite trögt i dag... Någonting bromsar det hela och jag gissar på att nya styrhylsan är boven i dramat...

Publicerat
  • Författare

Tycker din bössa ser riktigt bra ut som den är, prestanda finns där så det räcker och blir över. Målning hade jag övervägt om jag visste att jag skulle behålla vapnet i egen regi. Finns minsta tanke på att avyttra så hade jag inte målat. Håller med föregående talare, roligt att se de olika prestandadelarna på plats, målar du så försvinner detaljerna ^_^

Ruggigt söt kattunge, frun undrade vad jag satt och tittade på som fångade mitt fullständiga intresse och när hon såg skärmen så var där en kattunge. Hon vart ganska snopen faktiskt då det brukar vara idel vapendelar eller google maps bilder på jaktmarker :D

Roligt med grabbarna och skyttet! Är det uteslutet med jakt även med handledare?

/M

Jag har tre till som skall plåtas så det finns mer ögongodis för de som gillar kattungar!!!

Här har det inte funnits kattungar på närmare 30 år så det var faktiskt ett trevligt tillskott! ^_^

Grabbarna har för många bokstäver för att bära det ansvaret så det kommer aldrig att komma på tal och det är inget som jag försöker skapa något intresse för.

Det är precis av samma anledning som de inte kommer att få ta körkort. Det är absolut inget fel på intelligensen, snarare tvärtom, utan det handlar om fokus och det har de inte på samma sätt...

I trafiken måste man ha full koll på vad man gör och det går inte när hjärnans synapser inte signallerar som normalt, då kan det lätt bli misär. Av denna anledningen så kan de inte släppas med eget vapen i skogen. Detta är dock inget som känns betungande utan är normen här hemma, de klarar ju av så otroligt mycket annat dock! :wub:

Jag är glad att ni ser samma problematik som jag ser med att måla bössan och att det är helt ok om den inte är helt matchande! Då behöver man inte bekymra sig för det! B)

Jänkarna verkar måla allt de har nästan och en del får till det riktigt snyggt medans andra borde ha låtit bli... De har ju lite andra priser än vi på prylarna dock... ;)

Publicerat

Mmm nice gun mate :wub:

Vill åxå bygga o dona, tyvärr finns varken tiden orken eller ekonomin till det just nu... <_<:(

Men plötsligt händer det sägs det ju, så vem vet.

//

Publicerat

Hmm ok,

då skall jag vara den avvikande rösten då,

anser helt klart att du skall coata, låda, pipa och bulthandtag, skena och ringar. att stocken är en färg, tuben och benstöden en annan är helt ok.

jag skulle säga att FDE eller CB vore bra färger som inte skämmer pangen, frågan om det påverkar värdet, tja du hade väl inte för avsikt att kränga riggen eller?

Samtidigt om man håller målandet till låda och pipa främst så kan man alltid med en vända i blästerskåpet återställa dem till ringa/ingen kostnad.

En annan sak och då talar jag från egen erfarenhet,

det där är ingen "vardagsrigg" och jo då det medför ett stort socialt åtagande att dyka upp med en slik, efter att ha jagat en gång i sällskap med "tuben" ägt/jagat med en lila/svart 9,3;a, kört med en lätt uppställt Sako 591:a under hösten/vintern i år samt under ett antal år innan alltid varit han som haft störst tub på riggen, 6-24: Zeiss så får man konstant veta att det där passar sig inte eller hur små djur/långa håll avser du att skjuta på, eller är den där laglig (Tuben),

sammantaget medför det att man bäst för sin egen skull skjuter väl, för sig väl i övrigt och alltid ser till att ha tur att fälla vilt.

Missar man endera av dessa kan man ta Jante i handen och promenera stilla hemmåt, för att någon annan chans det har/får man inte.

Nu har jag haft turen att jaga med folk som inte är fullt så enkelspåriga men det är trots allt ganska många som är det och de ser avvikande vapen som en brist hos jägaren,

de ser inte jägare för den han är.

Nåväl- slut på tiraden med slutsatsen att har man tur som jag har, dvs skjuter tämligens ofta och har den sanslösa turen att djuren brukar falla ner efter skott så (kula) så kommer man undan

med mer "roliga" vapen.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Riggen har jag absolut inte köpt för att sälja den! Inte en chans!!!

Den kommer nog att vara den plattform jag kör med så länge prylarna håller.

Fördelen med T3 lådan är att den tar allt från 6BR till 6.5-283 hylsor (och lite till) så det är bara magasinet och slutstycksspärren som måste moddas beroende på hur lång hylsa man petar i ;)

Målningen... Vi får väl se vad som händer...

Vad gäller jakten så är den inte lämplig till så många jakterformer så det löser nog sig själv. Den skall absolut med på älgjakten och jag har en .50BMG blindpatron med mig så jag kan lura gubbarna att det är en .50 BMG och inte en .308 :lol:

Vi har haft heta diskussioner under många år om precision osv och varför vi (några enstaka yngre förmågor) inte tycker att ett skott någonstans i kroppen är adekvat utan vi vill kunna placera skottet exakt där vi vill. Debatten tog nog slut förra året tror jag...

Dock är det till räven jag tar med mig bössan upp och inte älgen!

Här nere är det primärt räv som skall skjutas men den lär också vara trevlig på pürshen!

Sen har jag ett par ställen där det lämpar sig att ligga ner och då kommer den med, resten är bara för sportskytte och det är nog på en sådan licens den kanske hamnar en dag... Vi får väl se!

Att någon sneglade lite snett på din gamla tub förstår jag eftersom den mer ser ut att vara en AR plattform och inte en Remmy i botten men man skall också respektera om man jagar med Mauser-klubben att de har sin syn på jakten. Vill man bli respekterad får man respektera andra ^_^

Jag skulle dock inte ta med mig denna riggen som gästjägare, om det inte var renodlad predatorjakt, för att inte sticka ut.

Det står flera bössor i skåpet som är betydligt bättre anpassade för jakt och man tar det vapnet som är bäst lämpat för jaktformen.

För mig har inte detta vapnet handlat om att bygga någonting tufft eller någon gammal våt dröm, det är en skytteform som jag hoppades skulle funka med min rygg och att jag sen gjorde en all-in berodde på att jag snabbt insåg att jag ändå skulle satsa på det och då ville jag eliminera utrustningen som felkälla.

Förra året den här tiden skulle jag aldrig ha funderat på att skjuta på en snusdos på 300 meter... Jag hade inte träffat!

Nu träffar man snusdosan om den ligger ner :wub:

Vad gäller mig som jägare har jag lärt mig ofantligt mycket om andning, kontrollerad avfyrning och att kunna läsa av naturen vad gäller vind - en oväntad bonus som jag verkligen uppskattar!

Jag känner mig ödmjuk inför uppgiften och försöker jobba på en sak i taget och en vacker dag så kan man ta nästa steg och sträcka ut hållen. Det är ju trots allt mitt mål har jag kommit på...

1000 meter skall jag kunna skjuta med träff i mål (taktiskt skytte). Synd att det är lite "glest" mellan banorna bara... <_<

Nehepp, lite jobb var det visst också :blush:

Publicerat

Ta en titt så det inte är lådskruven som tar i nya styrhylsan. Jag har fått byrålåda i 455an pga skruven, men han ska strax tuktas med slipmaskinen.. B)

Publicerat
  • Författare

Ta en titt så det inte är lådskruven som tar i nya styrhylsan. Jag har fått byrålåda i 455an pga skruven, men han ska strax tuktas med slipmaskinen.. B)

Ah, det skall jag banne mig kolla!

Tack för tipset!

Publicerat
  • Författare

Det är styrhylsan som behöver slitas in lite mot slutstycket.

163bf59aa4c811e1aebc1231381b647a_7.jpg

Färgen är rät tjock på prylarna eftersom de är dopp-målade och jag fick slipa av färgen på slutstyckshandtaget där den skulle passas in i slutstycket.

Nu är det verkligen tight-fit som gäller ;)

100 skott, sen är den perfekt igen gissar jag på! ^_^

Publicerat

Lägg lite fett på uppspänningskurvan också om det går tungt att lyfta när du klickat

Publicerat
  • Författare

Jag skrapade av färgen som var på insidan av styrhylsan och nu går den fin-fint igen!

En droppe fett skall dock appliceras också som Lars rekommenderade för det är verkligen snäva toleranser där nu...

Publicerat

Fettet ska vara på kurvan som spänner fjädern rätt liten yta som ligger an där, kommer minsta skräp blir det repor och skär i ytan

Publicerat

Jag är ingen vän av att måla kolvar,men jag gillar inte rostfria pipor och lådor så där duracoatar jag.Du har ju svart pipa så antingen behåller du den så eller kör den i OD green.

Min 243 har pipa och låda i Tactical dark earth,min 308 är i OD green,min 260 är i woodland tan och min 270wsm är i tactical black.

Mycket snyggare än att ha det i rostfritt B)

/Mike

Publicerat
  • Författare

Måla eller inte måla, det får ge sig.

Skall jag måla har jag ett övningsobjekt som heter 6.5x55 och det är min finkalibriga hundförar och allvädersbössa.

Den kan inte sjunka i värde om jag målar den så blir det av så övar jag på den!

Problemet är att jag har kollat en massa på film om taktiskt skytte och långhåll och det finns nästan ingen som inte har målat bössan... Det var nog så jag kom in på den banan :blush:

Nu vill jag bara skjuta! :D

Publicerat
  • Författare

Har påbörjat ett litet projekt som har med mitt skytte att göra och vi kan väl säga så här att från och med i dag så har ungarna en gungställning mindre :D

Publicerat

Stooor hängare för plåtmål.;)

Publicerat
  • Författare

Stooor hängare för plåtmål. ;)

Jajemensan! B)

Det blir både stora och små mål - allt för att testa en!

Publicerat
  • Författare

Nu åkte minsann Master Card fram igen när frugan passade på att vila lite...

3919_1_stor.jpg

Silva ADC Wind för 899 riksdaler blev min vindmätare jag till slut skaffade.

Har budat på en äldre version på Tradera men det är redan flera som lägger bud så den lär säkerligen nå nypris om även jag hänger på...

Nästa pryl blir avståndsmätare men då handlar det helt plötsligt om betydligt mer pengar så det får vänta tills behovet verkligen uppstår.

Gissar på att min Tubbs 4-way dyker upp på Måndag eller Tisdag och då skall jag göra de modifieringar som krävs på kolven för att den skall kunna passas in med nya justerbara bakkappan.

EAS var förbi på en fika i dag och leendet han gav när han blindavfyrade svallrar om hur j-la bra mitt nya trycke blev! :)

Har även kikat på två revolvrar, S&W 629 .44 Magnum och Chiappa Rhino 6" .357 Magnum men det tar vi i en annan tråd, en annan dag ;)

Pistolskyttet har så smått plockats upp igen efter 20 års dvala och det är en bra kombination med bukskyttet för att träna andning, avfyrning och framförallt koncentration!

Men som sagt, det tar vi i en annan tråd en annan dag! ^_^

Jag skall verkligen göra mitt yppersta för att bli en riktigt bra skytt och mitt gamla hagelavtryckarfinger måste nötas in för andra prylar :lol:

Publicerat
  • Författare

Här är min nya "gungställning" :D

Undrar vad folk kommer att tänka när de ser den...

-"Han är ju dum i huvudet! Hur f-n skall man kunna gunga när däcket är åt fel håll???" B)

f40c939ea81911e1bf341231380f8a12_7.jpg

Har ställningen riggad så jag kan skjuta mot den från ungefär 120-130 meters håll och även om 15mm biten i däcket inte plingar så mycket av en .22LR så låter sågklingan desto mer!

Jag kommer INTE att skjuta med annat än .22LR på dessa målen där den är placerad nu pga riskfaktorerna om någon nu undrar det, även om det är en övervuxen stenmur bakom.

-Pling! ^_^

Publicerat
Har även kikat på två revolvrar, S&W 629 .44 Magnum...

Lägg i kundvagn! Har en själv och den "äger" :cool::wub:

Fin gungställning :rolleyes:

Publicerat

Japp, tom jag var farlig för de utlagda lerduvorna med den revolvern. :wub: