Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelmarodörens Tikka T3 för bukskytte...

Featured Replies

• Svar 535
  • Visningar 71,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ok, lite klokare och lite fundersam... Efter lite torrträning och en omgång med torx och insexnycklar så har jag nu justerat både optikens position (ögonavstånd) och kindstödets höjd. Resultatet ble

• Blyström sade att jag fick ta lite Hardox av honom... Måste jaga rätt på honom så jag kan komma förbi och och kapa som en tok någon dag framöver! Man kan ju inte skjuta rakt igenom prylarna liksom

• Perfekt, jag var först på underbeslaget och magasinen! Jag skickade ett sms till honom klockan 08:00 också för att vara på den säkra sidan och sen tog det inte lång stund innan han svarade på mail.

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Tack!

Den verkar ju absolut vettig!

Klart billigare i USA utan tvekan...

http://www.davidtubb.com/4-way-adjustable-buttplate

Vikten ser jag som min vän faktiskt så det är inga problem men stående skytte är mer eller mindre helt kört med min bössa nuförtiden...

Tur det är bukskytte det handlar om ;)

Publicerat

Sköt stående med stöd med min rigg i den gågna helgen,

550 meter stod en plåt på, den "pingade"

man orkar med mer vikt än man tror.

Angående Tubb delen, jag har också en sådan och den är inte alls dum.

/Christian

Publicerat
  • Författare

För två år sedan hade jag klarat stående men inte med hur muskulaturen ser ut i dag på min vänstra sida i kroppen... Muskelförtvining går skitfort och jag har 27 månader att hämta igen.

Det var ju en av anledningarna till att jag tog beslutet att prova på mukskyttet eftersom det inte ställde så stora krav på styrka i vissa delar av kroppen.

I dag har jag bara styrka att kunna stå upp med högra benet, det vänstra kan bara fungera som stöd men det orkar inte bära upp.

Sjukgymnastiken skall dock försöka återställa detta så gått det går!

Jag får ta och lägga en beställning hos Tubb om några veckor då! B)

Publicerat
  • Författare

Sådär, lite kapande, svetsande och pulande så har jag gjort ett plinkermål!

fbd286b2a05111e19e4a12313813ffc0_7.jpg

Det är en bit 15mm plåt som jag hittade på skjutbanan. Den var dassigt upphängd i en klen kedja så den hade flygit iväg och jag hittade den av en slump. (någon hade gjort aja-baja... ;))

Jag svetsade på två kedjor som jag sen monterade i två hål i ett gammalt Jeep-däck som jag hade kasserat.

Har inte provskjutit än men det är ett armerat däck så jag hoppas det fångar splittret.

Skall prova skapelsen i morgon och då skall jag montera däcket i ställningen jag också har byggt i dag. Funkar det som jag hoppas har jag nu ett mobilt plinkermål med lite adderad säkerhet! ^_^

Sen undrar jag hur lång tid det tar för ett paket att flygas från USA till sverige?

Eller är det så att USPS trackingen slutar fungera när paketet lämnar USA?

Vill liksom montera trycket nu!!!

Skall lägga en beställning hos Tubb på en Tubb Precision 4-Way Adjustable Buttplate. Tackar för tipset Lars och inser att det bara är att fortsätta beställa från USA eftersom det är ett så sjukt stort påslag på prylarna här!

Klart att handlarna måste tjäna en slant de också men när man har ett påslag på mellan 100-200% på prylarna börjar det fan handla om ocker... <_<

Skall försöka idka syjunta också i morgon om jag får tag i bra tyg. Jag skall sy en dämparkådis och två squeese bags. Tur man har en gammal Husqvarna 2000 som pallar att sy i det mesta! :wub:

Publicerat

Har ett paket med laddprylar själv som lämnade USA idag, lite beroende på tullen och posten brukar man ha grejorna hemma på runt veckan efter.

Kolla bara att någon skickar kappan minns att flera inte exporterade då jag beställde och har glömt vart den köptes, Sinclair där jag köper mesta laddprylarna skickar den inte och var dessutom dyr på den. Gissar att det finns i min projekttråd vart jag handlade ska kolla ;)

Edit: inget om vart jag köpte där men du löser det säkert

Publicerat
  • Författare

Reglerna verkar ha ändrats fram och tillbaka ett par gånger den sista tiden och jag stötte ju på lite patrull när jag beställde mitt trycke... (det höll ju på att skita sig)

Greg på tikkaperformance.com lusläste till slut reglerna för export och så länge de skickade alla sakerna i separata paket och det inte var laddad ammunition eller en licenspliktig del var det helt ok att skicka till sverige.

Har kollat på FAQ hos Tubb och det enda de inte skickar utomlands är laddad ammunition, resten var ok!

Han tar $115 +p&p vilket brukar landa på $10 så den lär kosta $125 vilket är ungefär 900 riksdaler - vilket känns helt ok med tanke på att Midway tar över 2000 kr och de är inte i närheten av att vara dyrast i landet direkt ;)

Det känns riktigt bra att kunna ha en totalt justerbar rigg framöver eftersom jag inte kan "justera" min kropp exakt som jag kanske borde för att få en optimal ställning. ^_^

Publicerat
  • Författare

I dag låg äntligen mitt nya trycke i brevlådan!!! :wub:

Satte nog nytt rekord i att byta trycke på ett vapen tror jag :lol:

Första tre avfyrningarna hade jag lite släp men sen var det som att knäcka en mycket tunn glasstav!!!

Lyckligtvis skall jag på skjutbanan i morgon efter ett extra årsmöte och nu kan jag avfyra helt avslappnat som det känns.

Trycket är helt i klass med Jewel så är det någon som vill ha nytt trycke till sin Tikka kan jag rekommendera JARD. Jag köpte 14oz varianten men det finns en lång lista beroende på vilken dragvikt man vill ha.

I samma brevlåda såg det en stor påse med Barnes TSX från Skuris! Tack som attans!!! :wub:

Nu skall jag prova att jaga älg blyfritt i år och se hur det går!

Har även äntligen fått tummen ur och åkt till posten och hämtat ett paket från exabit med 300 st Lapua Scenar 155gr HPBT!

Nu skall det skjutas ordentligt i år, den saken är säker!

Nehepp, lite provskjutning är banne mig på sin plats ;)

Publicerat

Så här roligt kan man ha om man har tur, bor i sthlm och skjuter på 400 meter,

IMAG0771.jpg

Som en ren referens hade vi en skytt som sköt två träffbilder under 30 mm på 400 meter, bra förhållanden direkt på morgonen.

6xc btw

/Christian

Publicerat
  • Författare

Mycket trevlig träffbild Christian!!! :wub:

Här kör vi med analoga tavlor och klisterlappar.

Dock har vi mekaniserad kontroll av träffbilderna... (vi åker Land Rover mellan skjutplats och tavlorna :lol:B))

Tråkigt nog har jag den modernaste skjutbanan i skåne endast 4 km från mitt hus men de gillar inte kikarsikten tydligen... <_<

300 meter verkar också vara ett magiskt max här nere och oddsen att det byggs en ny skjutbana med 500+ meter är nog 0% chans.

Jag får nog dra mig norröver senare i år för att hitta en skjutbana med riktigt långa avstånd för att kunna testa detta under kontrollerade former.

Vad finns det att tillgå? Någon som känner för att anordna en heldag eller liknande någonstans?

Publicerat

Tack,

själv var jag inte helt nöjd med mitt skytte men det är jag sällan, men vi hade roligt som grupp.

Jag tror säkert att det kommer fler chanser och att om han som bjöd till ser detta så får han fnula på att utvidga med en galning till, du skulle med lätthet passa in bland övriga.

/C

Publicerat
  • Författare

Jag tror säkert att det kommer fler chanser och att om han som bjöd till ser detta så får han fnula på att utvidga med en galning till, du skulle med lätthet passa in bland övriga.

Det skulle verkligen uppskattas!

Jag tar alla chanser jag får att lära mig mer och att observera andra.

Mitt skytte går både bra och framåt men det hjälper ofantligt att bli observerad och korrigerad.

T ex så hittar jag alltid rätt ställning när jag lägger mig ner hemma för att torrklicka men av någon anledning så verkar jag hamna fel när jag är på banan.

Jag känner på en gång att det är fel men hittar inte alltid rätt ställning igen på en gång...

Har hittat en grej som kanske kan hjälpa mig att lägga mig rätt och den skall jag prova i morgon på banan!

Är så sjukt glad över att ha hittat ett trycke som är så lätt och "crisp" som jag vill ha det! Ungefär 390g ligger det på B)

Nu skall jag förhoppningsvis slippa mina flyers pga pissiga avfyrningar som jag har då och då.

Publicerat

Du kan få komma och panga i ¨min¨ kraftledningsgata , upp till 750m om du är snäll - dvs tar en tur till sportingbanan efteråt och ger lite tips.... ;)

Ligger ca 4 mil norr om Varberg.

/sem

Publicerat
  • Författare

Du kan få komma och panga i ¨min¨ kraftledningsgata , upp till 750m om du är snäll - dvs tar en tur till sportingbanan efteråt och ger lite tips.... ;)

Tack för erbjudandet! ^_^

Det är ju inte extremt långt härifrån så man vet aldrig!

Dock är inte längre bilkörning min starka sida med min rygg...

Man får väl ta och arrendera en markbit utan jakträtt på 10x500 meter eller något i den stilen med en rejäl grushög i ena ändan så man har något att skjuta på...

Ligga och skjuta på jaktmarken känns inte helt kurant om det handlar om riktigt långa håll eftersom man omöjligen kan ha full koll över marken här nere. Det är för mycket folk i rörelse för det.

Fast om man köper en gammal flytboj ute i havet 800 meter ut och svetsar fast en 100x100 cm bit Hardox på den så har man en bra och säker skjutbana med tanke på översikten!

Fast det finns inte många ställen mellan Ystad och Trelleborg som skulle kunna husera en skjutplats så det är nog rökt innan man börjar... Men det skulle vara kul B)

Publicerat
  • Författare

Sådärja, nya trycket testat på skjutbanan och det blev en enorm skillnad!

Jag kan skjuta med hela fingret på avtryckaren om jag vill utan att vapnet rör sig det minsta, mycket trevligt! (inte för att jag gör det men det kan vara bra vid snabbskytte)

Provade på lite snabbskytte 10 skott på 10 små cirklar och det var skitenkelt att skjuta kontrollerade avfyrningar och det var aldrig någon tvivel om att jag inte skulle på träff på samtliga! ^_^

Ett problem som har börjat inträffa oftare nu är att dämparen skruvar loss sig själv när jag skjuter och det resulterar i träfflägesförändring... <_<

Vad skall man göra med en gänga som är skuren med på tok för stort spel? Kopparpasta?

Jag vill ha tight-fit när jag skruvar på dämparen och den skall inte kunna lossa när man skjuter!

Passade även på att skjuta 10 serier pistol på banan också i dag... Är man nu ordförande på en skjutbana måste man fanimig skjuta samtliga discipliner också när man får chansen! :D

Nästa gång blir det snabbskytte med Glock och S&W .44 Magnum! Skall även skjuta svartkrut (revolver och gevär) med Maichel framöver och det ser vi fram mot!

Ja just det, testade mitt trick jag kom på här hemma på golvet i matsalen när jag torrklickade och nu hittade jag rätt ställning varje gång! Det är en stor lättnad kan jag tala om!

I morgon blir det plinkerskytte här hemma på mina nya plinkermål. Det stora hänger med kedjor i ett jeepdäck och skall förhoppningsvis funka med klass 1 men det blir .22LR i morgon eftersom jag tänkte skona grannarnas hästar i morgon...

Publicerat

Klart impad av ditt engagemang när det gäller att förbättra ditt bukskytte ^_^ Keep it up! :rolleyes:

Publicerat

/sem

Det här har jag varit sugen på själv. Alltså att använda en kraftledning till att skjuta i. Men jag vet inte hur det ligger till med detta? Jag menar, börjar det inte närma sig en skjutbana om man stakar ut avstånd och mål?

Antar att jag kan gå in till polisen och fråga. Men då det dök upp här så tänkte jag att jag slänger iväg frågan här först.

Och sen.. Impad av tråden! Hoppas själv kunna bygga mig en renodlad banrigg någon gång framöver. Kanske till nästa år!

Publicerat
  • Författare

Det här har jag varit sugen på själv. Alltså att använda en kraftledning till att skjuta i. Men jag vet inte hur det ligger till med detta? Jag menar, börjar det inte närma sig en skjutbana om man stakar ut avstånd och mål?

Antar att jag kan gå in till polisen och fråga. Men då det dök upp här så tänkte jag att jag slänger iväg frågan här först.

Man får övningsskjuta upp till 5000 skott per år på sin jaktmark så det är helt kurant.

Säkerheten ansvarar man själv för dock!

Publicerat
  • Författare

Klart impad av ditt engagemang när det gäller att förbättra ditt bukskytte ^_^ Keep it up! :rolleyes:

Tack! ^_^

En gör så gott han kan :lol:

Publicerat

Man får övningsskjuta upp till 5000 skott per år på sin jaktmark så det är helt kurant.

Säkerheten ansvarar man själv för dock!

Så pass! Jo naturligtvis är det så med säkerheten. Men det är inga som helst problem i den kraftledningen jag har tänkt mig.

Har letat runt lite, då jag inte har tillgång till någon 'riktig' skjutbana som erbjuder längre håll än 250 meter.. Så är det när man bor i små samhällen <_<

Publicerat
  • Författare

Håller nu på att beställa en 4-way adj. buttplate från David Tubb.

_MG_2395_900x600_large4.jpg

De ville att jag skulle ringa in min internationella beställning men för att ge dem en chans att fixa min adress har jag mailat den till dem och bett om en tid när jag kan ringa.

Har fått en del "kreativa" förslag på min adress förut...

Prylarna till slutstycket ligger i lådan vilken dag som helst och med denna butt-plate skall då riggen vara "klar"!

Uppdatering: Stötte på patrull igen... <_<

De kunde inte skicka varor över $100 eftersom de saknade någonting med export... FAN!!!

Försöker nu med lite tricks via mail... Jag bad dem att dela prylen i två delar och ta $60 x2 men jag tror inte de kommer att nappa på det :D

Publicerat

Jensa- jag har ett ställe som skickar utan bekymmer, sök på Creedmore sports,

de skickade till mig.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jensa- jag har ett ställe som skickar utan bekymmer, sök på Creedmore sports,

de skickade till mig.

/Christian

TACK!!! :wub:

Börjar bli lite less på alla mysko exportregler och andra till synes helt märkliga paragrafer som kanske, kanske inte, gäller... <_<

Publicerat
  • Författare

Sådärja, Tubbs 4-way buttplate beställd!

Dock hade de ganska saftig frakt... $42.70

tikkaperformance.com tog en bråkdel av det och de skickade med USPS även de...

...men WTF liksom, nu får jag ju hem prylarna och det är ju det som räknas! B)

Har funderat på att måla riggen eftersom den nu börjar se ut som Frankensteins moster med alla olika delar i olika nyanser...

Kommer absolut INTE att måla optiken men resten skulle vara trevlig att hålla i samma tema...

Duracoat - finns det ens att få tag på i Sverige?

Andra färgval?

Nåja, det är absolut inget prioriterat utan det skulle bara bli pricken över "i" eller något i den stilen... :blush:

Är sjukt nöjd med riggen och Henrik skall ha ett stort TACK som ledde in mig på rätt stig innan jag tog mina första steg och det uppskattar jag verkligen i dag!

Nu kommer jag att labba med lite olika kulor och laddningar för att nästa år troligen gänga på en 6XC pipa och fortsätta denna resan där ^_^

Publicerat

Durano.no