Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelmarodörens Tikka T3 för bukskytte...

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Lägg i kundvagn! Har en själv och den "äger" :cool::wub:

Har du koll på 629 Tactical Hunter?

Den har magna portad pipa och vad jag förstår lite upphottat trycke och sikten. (och så ser den riktigt mysig ut att skjuta med!!! ^_^)

Gillar verkligen S&W revolvrar och det är nu på tok för länge sedan jag slutade och känner att eftersom jag ändå är på skjutbanan så mycket nu så kan jag ändå passa på att skjuta lite korthåll i samma veva B)

Hoppas även att min Tubbs 4-way dyker upp i morgon för monteringen av den lär ta lite mer tid än alla de andra sakerna jag har skruvat på och den måste vara färdig till lördagens skytte...

Var inte på banan i lördags och jag vill verkligen fortsätta jobba med alla detaljerna!

En annan rolig sak är att jag provade min nya gungställning nu i kväll med sub-sonic och jag testade stående skytte på 100 meter.

Fan ta mig men jag träffade 8 skott av 8! :blink:

Har utvecklats som skytt i största allmänhet otroligt mycket av detta och det är riktigt kul för mitt självförtroende också!

Även om jag har varit en hyffsat duktig hagelskytt i mina dar så har jag varit en ganska medioker kulskytt och det har alltid irriterat mig... Det var inte skyttet som behövde tränas, det var primärt andningen och sekundärt kontrollerad avfyrning som det handlade om.

Älgjakt om tre månader bådar gott för mig och mindre gott för älgarna! :D

• Svar 535
  • Visningar 71,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ok, lite klokare och lite fundersam... Efter lite torrträning och en omgång med torx och insexnycklar så har jag nu justerat både optikens position (ögonavstånd) och kindstödets höjd. Resultatet ble

• Blyström sade att jag fick ta lite Hardox av honom... Måste jaga rätt på honom så jag kan komma förbi och och kapa som en tok någon dag framöver! Man kan ju inte skjuta rakt igenom prylarna liksom

• Perfekt, jag var först på underbeslaget och magasinen! Jag skickade ett sms till honom klockan 08:00 också för att vara på den säkra sidan och sen tog det inte lång stund innan han svarade på mail.

Posted Images

Publicerat

Har du koll på 629 Tactical Hunter?

Den har magna portad pipa och vad jag förstår lite upphottat trycke och sikten. (och så ser den riktigt mysig ut att skjuta med!!! ^_^

Nej, dåligt med den saken. Själv föredrar jag retro-stuket även om det då egentligen är en 29:a med den djupa blåneringen som gäller. De gamla har dock en nackdel och det är den breda räfflade avtryckaren vilken inte är särskilt bra för double action. Där är min 629:a något av en dröm då den har en lite smalare och ffa slät avtryckare som inte dikterar hur pekfingret ska röra sig under DA-rörelsen :wub:

Skickat från min MK16i via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

En fråga om AICS DBM... (Underbeslag för AI magasin om någon undrar)

Har filat och filat på min standard T3 .308 magasin så det funkar med COL 72-72.5 mm och det är nu på mushåret... Mer kan jag inte fila utan att det riskerar att spricka så jag har tittat på en AICS DBM från CDI Precision.

Frågan är nu om jag skaffar detta underbeslag och tillhörande magasin framöver, kommer det att funka med 6XC?

Jag vill inte göra några förbättringar som inte funkar med 6XC eftersom det troligen blir en kaliber jag gärna vill testa nästa år...

cdi1.jpg

ib_p015_1_5.jpg

Magasin för 10 skott är dubbelt så roligt när man ligger på skjutbanan! :D

Publicerat

6XC klarar sig bra i AICS magg.

Fabriks ammon från Norma med 105gr berger är 66mm men jag väljer att skära mina patronlägen för 69mm då sitter kulan på "rätt" ställe i halsen

Publicerat

6xc har en kortare COL än 308 Win,

eller med andra ord du har inga bekymmer att få plats med den, snarare det motsatta,

jag måste köra varianten med att knacka magget mot låret för att få pilarna placerade mot framkanten av magget för att säkra matningen.

Du kommer inte att ha några bekymmer med den delen,

det absolut nödvändiga är att få underbeslaget med mag på plats på rätt nivå för att säkerställa matningen.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jag hade fått för mig att hylsan var grövre på 6XC än .308 så det var där min oro fanns, att den är kortare råder det inget tvivel om!

Lite arbete krävs på stocken för inpassningen och om jag bestämmer mig för att köpa detta underbeslaget så får vi se om jag gör det själv eller om jag lejer bort det.

Är lur på om det måste fräsas lite...

Har hittat tillverkaren och snackat med honom via mail och underbeslaget kostar bara ungefär $210 vilket är rejält mycket billigare än om man köper det i Norge eller de andra få ställena som levererar.

Magasinen kostar mellan $65-80 beroende på storlek. Snart blir jag känd hos tullen tror jag med tanke på att jag har beställt en hel del prylar från USA den sista tiden ;)

Skulle gärna vilja fräsa ur öppningen på lådan för att förbättra utkastningen av hylsor också... Det är lite vält trångt!

2.5-3mm bredare öppning är det jag vill ha för det är ganska ofta hylsan blir kvar i lådan om man inte drar exakt rätt i slutstycket när man skall ladda om.

Håkan Spuhr har skrivit lite intressant om detta och han kräver urtagning på en T3 om man monterar hans skena och scenariot han beskriver är exakt det samma jag har på mitt vapen.

Inte dök det upp någon justerbar bakkappa i dag heller... <_<

Måste lite akut gänga min .22LR i M14x1 men det tar jag i min vanliga jaktdagbok! ^_^

Publicerat

En 6XC är en 22-250 som är körd lite kort,

dvs det är exakt samma grund som för en 308 Win.

/C

Publicerat

Vill du vara lite patriot finns det grejer gjorda i Sverige ;)

http://www.alutek.eu

Publicerat
  • Författare

Vill du vara lite patriot finns det grejer gjorda i Sverige ;)

http://www.alutek.eu

Jo har kollat på dem innan men samma pryl i usa kostar 1500 riksdaler + frakt och det är nästan halva priset...

Jag är den som köper allt lokalt i byn hemma för att supporta den lokala handeln men i detta fallet så är jag inte lika patriotiskt om jag skall vara ärlig :blush:

Anledningen till att jag har kunnat "färdigställa" min T3/Robertson är just att jag har köpt en massa saker från USA med dagens billiga frakt och växelkurs. Hade jag köpt allt här, om det ens gick, så hade det blivit rejält mycket dyrare...

CDI har fått sina grejer testade på Snipers Hide med mycket bra betyg så jag är inte orolig för kvalitén heller!

Sen bodde jag utomlands i tvåsiffrigt antal år och ser mig mer som Britt än Svensk så det där med patriotism vete sjutton hur jag filosoferar längre :lol:

Publicerat
  • Författare

...och där passerade jag fan 10000 inlägg på jaktsidan! :blink:

Publicerat

...och där passerade jag fan 10000 inlägg på jaktsidan! :blink:

Grattis :lol:

Publicerat

Äh, Jonsson ligger inne med 30 000 så du kan lugnt skriva vidare. ;)

Publicerat

Redan 10.000 :D

Grattis

//

Publicerat
  • Författare

Jahapp, min Tubbs 4-way adjustable buttstock fastnade i tullen...

...men lossnade i går!

Nu är den åter igen på väg till mig men den lär inte dyka upp den här veckan som det ser ut <_<

Ja, ja. Något att leka med nästa vecka då...

I morgon skall jag gänga min CZ 453 för att kunna montera dämpare.

Hoppas min RCC T41 funkar bra innan jag får tag i en dedikerad rimfire dämpare för sub-sonic ammunition.

Det är väl ingen optimal lösning men jag får beställa korrekt dämpare med M14x1 gänga så kommer det att funka ändå!

Sen skall licensen skickas in för klass 4 dämpare!

Det är mycket skytte nu och det är aldrig fel! :wub:

Publicerat

Jahapp, min Tubbs 4-way adjustable buttstock fastnade i tullen...

...men lossnade i går!

Får bara hoppas att ingen skojfrisk tulltjänsteman busar med dig och byter ut den mot en 4-way adjustable buttplugg.

Publicerat
  • Författare

Får bara hoppas att ingen skojfrisk tulltjänsteman busar med dig och byter ut den mot en 4-way adjustable buttplugg.

:blink::ph34r::o:P:lol:

Kommer det en rosa multi-dildo i brevlådan blir jag tämligen tvär!!! :lol:

Borde få min vindmätare också någon dag...

Sen klarar jag mig ofantligt bra ända tills jag börjar med fältskytte och det har vi i princip inte här nere... Avståndsmätare skall jag skaffa senare i höst men då vill jag ha en bra som fixar över 1000 meter.

Jösses vilken press man kommer att ha på sig nu med all denna utrustningen... hehe...

Men vi gör så här, kommer det en buttplugg så får du den! :D

Publicerat
  • Författare

Hittade en bra artikel/intervju med en snuskigt duktig skytt som bejakar min teori om att .22LR skytte verkligen gör nytta!

Jag rekommenderar er att läsa båda sidorna för han pratar både om skyttet och handladdningen för att kunna skjuta hål i hål med bara benstöd och sandpåse och en hyffsat standard bössa!

http://www.6mmbr.com/TacticalFroggyA1.html

Jag läser en del sådana artiklar för att få både idéer och inspiration och denna artikeln gav mig båda två! :)

Publicerat
  • Författare

Jag är inte i ett sådant läge att jag vet exakt vilka pinaler jag behöver på min bössa och då är det nog bättre att börja med en bössa som funkar och helt sonika stocka om den och köra så det ryker. wink.gif

Hade jag pengarna hade jag tveklöst köpt en TRG-22 men nu har jag inte 30+ papp över så det får bli snikvarianten.

Hehe... Läste lite i denna trådens start i oktober förra året och då trodde jag att jag skulle bygga en bössa med "snikvarianten"... Jag kunde ju inte spendera 30+ :lol:

Ett halvår senare så har man halat upp en bra bit över 50k och inte är man färdig än ^_^

Men jösses vad glad jag är att jag valde Tikka och inte Remington!

Då hade inte Henrik erbjudit sin Robertson kolv och då hade jag inte insett att det bara var att göra en all-in!

Visserligen skulle jag nog ha satsat på en begagnad Tikka och inte stycka en flong ny men å andra sidan så har jag ju full koll på mitt system nu och jag vet mer eller mindre exakt hur många skott det har gått.

Sen tillhör jag den lilla skaran som faktiskt gillar att köpa nya vapen (inte hagel dock) så det känns helt ok.

Spännande resa detta halvåret! Undrar vart man befinner sig om ytterligare ett halvår? Det får tiden utvisa helt enkelt!

Publicerat

Ibland är målet inte alls lika spännande som vägen dit har jag märkt!

Publicerat
  • Författare

Äh, tullen packade upp mina varor och snällt nog lade till 400 riksdaler för besväret... <_<

I stället för att få prylarna hemkörda - som jag hade önskat - får man nu åka till posten och lösa ut paketet.

Men jag får hem min ställbara bakkappa i dag hur som haver så det är ju en positiv sak!

Kanske man hinner montera prylarna i dag så man kan testa på skjutbanan i morgon? :wub:

Publicerat

Hur ser det ut bakom din bakkappa? Är den skruvad på plats eller limmad?

Jag är rädd för att det kan vara en något mer avancerad historia än du anar för tillfället att montera bakkappan.

Inte för att det inte går men det är kanske ingen "bolt on" sak att göra. sen länger en tubbs stocken med en dryg tum ie 2,5-3 cm rakt av, så i varje fall jag kapade min stock, just det, stocken med motsvarande längd,

det är kanske inte något som du måste göra.

Nåväl med detta tråkiga sagt,

fn va härligt, pangen blir en helt annan med en justerbar bakkappa på plats.

/Christian

Publicerat

Fint att kappan landat som Christian säger är det en del pyssel och den bygger nog dryga 50mm fullt inskjuten, så har du rätt LOP nu behövs nog kapning.

Sedan är del av vitsen med justerbart att man även ska kunna korta så tycker man ska montera så den inte ligger i botten för liggande skyttet som iregel kräver längsta LOP.

Detta med resan och målet är det fina med skytte man kommer liksom aldrig i mål det är ständig förbättring man ska söka även om kurvan planar ut så pikar den aldrig finns alltid möjligheter att bli bättre inte minst när vi snackar vindläsning. Där finns nog ingen skytt i värden som inte förvånas med jämna mellanrum och tänker hur fan gick det där till skottet tog inte alls där det borde :unsure:

Publicerat
  • Författare

Just nu har jag 4 st iläggsplattor för att förlänga kolven och då tycker jag ändå att den är i kortaste laget men 5 kändes lite för mycket.

Med det sagt så har jag redan tillräckligt med mån för att få plats med en justerbak bakappa! ^_^

Dessutom så skall en aluminiumplatta skruvas bort också vilket get ytterligare 5 mm så det skall nog funka.

Det som återstår är att borra ett hål i kolven (om det inte redan finns ett) och det är inget man gör i en handvändning heller...

Jag tar det lugnt och jag tänker inte stressa! Blir det inget skytte i morgon så blir det inget skytte utan då blir det att meka kolv i stället!

Det går ju alltid att skjuta på söndag i stället! :lol:

Lämnade bort min CZ 453 varmint till vapensmeden i går för gängning av pipan så det blit inget .22 skytte i helgen heller... Med andra ord så måste jag få till åtminstonde en bössa i helgen!

Det var intressant att läsa tråden från början hur jag tog mina första vacklande steg och hur jag filosoferade då... Det känns som att man har kommit en bit på vägen redan men man har långt var att åka innan man ens kan skönja ett mål...

Fast resan är ju roligare än resultatet så jag har massor av kul i många år vilket också är syftet med det hela!

Hämtar prylarna på posten när jag skall hämta frugan efter jobbet och då får man skapa sig en uppfattning om jobbets omfattning!

Vindmätaren torde dyka upp i början av nästa vecka också så man kan få ett bättre hum om vinden när man skjuter.

Min tanke är att först försöka gissa hur stark vinden är för att sedan mäta. Gör man så hela tiden så lär man sig nog ganska snart att tyda den "normala" vinden i alla fall och behöver inte använda mätaren hela tiden.

Publicerat
  • Författare

Då har man lekt vapensmed och det här verkar bli riktigt bra faktiskt! ^_^

Stötte dock på ett problem och det är fästet för vapenremmen är i vägen för hålet som jag fick borra i kolven för att axeln på bakkappan skall kunna gå att skjuta in.

Jag kommer aldrig att bli längre så jag kommer att kapa av den axeln och eftersom jag inte heller har för avsikt att sälja bössan någon gång så bygger jag den så den passar mig och ingen annan!

tubbs1.jpg

Har provlegat och blindavfyrat lite och nu har jag riktigt jävla supernice kolvkontakt med axeln!!! :wub:

Direkt så blev kindkontakten bättre också vilket kommer att innebära stabilare skytte och bättre kontroll!

Hinner inte bli färdig i kväll så det får bli skjutbana på söndag i stället.

Nära nu, riktigt nära!!! :D

Skall slipa in fästplattan så det blir snyggt också men det får bli i morgon.

Publicerat

Ser riktigt bra ut att kapa axeln lite stör inte den är längre än man behöver justera normalt.

Testa lite olika inställningar på banan att vrida den lite kan göra rätt stor skillnad du märker vad som passar bäst med hur väl bössan ligger kvar i målet efter skott. Skjuter du tex Basic Rifel däremot är det rätt jobbigt med snedställd kappa då man skjuter fel axel gör rätt ont även på min tunga XC :lol: