Publicerat September 19, 201114 yr Informationen om dessa bössor är ganska så dålig och jag tror att fler och fler kommer att uppskatta detta vapen på sikt och en samlad tråd kan sprida kunskap och inspiration, därav startar jag denna tråd. Givetvis inte bara helt sådär. Blev nämligen idag helt otippat ägare till en Browning A5 med dubbla pipor (full båda) . En kommer att öppnas upp till troligtvis 1/4 så dem kompletterar varandra bra. Sneglat på dem länge och idag kom rätt bössa till någorlunda pris. När licensen dimper ner kommer även rangerapport och mer bilder. Kommer först och främst bli gås och duvjaktsbössa så sportingbössan inte blir helt förstörd ute på fälten . Erfarenheter, tankar & funderingar, bilder, frågor m.m kring Browning Auto 5 tas nedan. //C
Publicerat September 19, 201114 yr Författare Datera din bössa. http://www.browning.com/customerservice/dategun/detail.asp?id=13
Publicerat September 19, 201114 yr Författare Datera din bössa. http://www.browning.com/customerservice/dategun/detail.asp?id=13 Min skulle ha tillverkningsnummer 20480. Är den då tillverkad innan andra världskriget? Edit: varför kan jag inte ta bort inlägg om det blev fel??! Ser ut som jag är schizofren
Publicerat September 20, 201114 yr Trevligt, här kan vi konservativa bakåtsträvare vältra oss i övertygelsen att hagelautomatens perfektion uppnåddes 1902 och ringakta alla gasomladdande nymodigheter. Länge leve den långa piprekylen
Publicerat September 20, 201114 yr Jag blir inte klok på serienumren i länken, det ser inte ut som på min bössa. Under lådan framför magasinöppningen är stämplat: F59576 och på pipan:S51300 Det stämmer ju inte alls med vad som står beskrivet. Det är ett enkelt M under pipan, det skulle kunna vara det som står för standard weight men det sitter inte alls ihop med något serienummer. En annan fundering, efter alla tryckstämplar på pipan samt kaliberbeteckningen (12-70), står 18,4. Jag antar att detta är trångborrningen i mm, men vet inte vad det står för i den gradering vi normalt pratar om trångborrning i. Jag tror att det är full eller 3/4. Någon som vet?
Publicerat September 20, 201114 yr När den kommer hem masar du dig ner till min bana illa kvickt så man får testa den under en eftermiddag, annars må J.M. Browning hemsöka din A5 och göra så du missar.
Publicerat September 20, 201114 yr En annan fundering, efter alla tryckstämplar på pipan samt kaliberbeteckningen (12-70), står 18,4. Jag antar att detta är trångborrningen i mm, men vet inte vad det står för i den gradering vi normalt pratar om trångborrning i. Jag tror att det är full eller 3/4. Någon som vet? Kaliber 12 är väl 18.35mm, så det är inte så att den helt enkelt anger kalibern i milimeter? Annars borde det väl vara full choke?
Publicerat September 20, 201114 yr Författare Trevligt, här kan vi konservativa bakåtsträvare vältra oss i övertygelsen att hagelautomatens perfektion uppnåddes 1902 och ringakta alla gasomladdande nymodigheter. Länge leve den långa piprekylen De e du och jag Markus. Du och jag. Och PMT förstås. Jag gillar lite ovanliga grejer, vill inte vara som alla andra Vad gäller dateringen kan det nog vara en smula rörigt. Pipan är utbytbar så det borde enbart vara lådan som är det viktiga? För mig att jag läst om chokningen på shotguns.se men jag hittade inget.
Publicerat September 20, 201114 yr Jag har googlet vidare lite, efter 1957 så är inte numren på pipa och låda matchade. Men jag hiitar fortfarande ingenting om serienummer som börjar med ett F som på min. Om man ska gå bara på numret och strunta i F:et så skulle min kunna var tillverkad 1958, men den köptes ny av min frus farfar 1968 -70 någonting så det tycker jag inte stämmer riktigt heller, kan den verkligen ha stått osåld hos en vapenhandlare i över 10 år? jaja, det spelar iofs ingen roll men det är ju kul att veta.
Publicerat September 20, 201114 yr Författare Jag blir inte klok på serienumren i länken, det ser inte ut som på min bössa. Under lådan framför magasinöppningen är stämplat: F59576 och på pipan:S51300 Det stämmer ju inte alls med vad som står beskrivet. Det är ett enkelt M under pipan, det skulle kunna vara det som står för standard weight men det sitter inte alls ihop med något serienummer. En annan fundering, efter alla tryckstämplar på pipan samt kaliberbeteckningen (12-70), står 18,4. Jag antar att detta är trångborrningen i mm, men vet inte vad det står för i den gradering vi normalt pratar om trångborrning i. Jag tror att det är full eller 3/4. Någon som vet? Din borde vara tillverkad innan 1976 då det blev magnum 12/76 m.m. ? Kan vara en pre ww2. När den kommer hem masar du dig ner till min bana illa kvickt så man får testa den under en eftermiddag, annars må J.M. Browning hemsöka din A5 och göra så du missar. skall bli Äntligen är jag med halvautomat! Saknade det som faaan när jag jagade gås i början på säsongen. håll inte andan bara. Dock blev min ansökan på win 70 överförd till uddevalla och hon sa att den kanske kommer i slutet på veckan . Så man vet ju aldrig!
Publicerat September 20, 201114 yr Informationen om dessa bössor är ganska så dålig och jag tror att fler och fler kommer att uppskatta detta vapen på sikt och en samlad tråd kan sprida kunskap och inspiration, därav startar jag denna tråd. Givetvis inte bara helt sådär. Hör! Hör! Erfarenheter, tankar & funderingar, bilder, frågor m.m kring Browning Auto 5 tas nedan. //C Erfarenheter: en fullkomlig konstruktion av guds son Funderingar: behövs inte, den är konstruerad av guds son Så det är bara att kasta sig i stoftet inför den störste.... Trevligt, här kan vi konservativa bakåtsträvare vältra oss i övertygelsen att hagelautomatens perfektion uppnåddes 1902 och ringakta alla gasomladdande nymodigheter. Länge leve den långa piprekylen Det finns två automater vars konstruktion är sant unika: A5 och Sjögren, den första genial och fulländad - den andra tok fel. Resten efter detta är bara rent skit och trams, gasomladdning är den inkompetente konstruktörens val..... Rekylopererat vridlås är totalt fantasilöst dravvel som kräver tossigt tunga slutstycken, även om det är väldans mycket bättre än tramset med pistonger.... Genier kör med piprekyl! .... En annan fundering, efter alla tryckstämplar på pipan samt kaliberbeteckningen (12-70), står 18,4. Jag antar att detta är trångborrningen i mm, men vet inte vad det står för i den gradering vi normalt pratar om trångborrning i. Jag tror att det är full eller 3/4. Någon som vet? Belgiska provstämplar, står det 18,4 det pipans diameter 9" upp i pipan. Chokemåttet föregås normalt med texten CHOKE. På den länkade sidan hittar du dateringsstämpeln med.... De flesta A5 som man inte öppnat ligger på 3/4 eller full. /T
Publicerat September 20, 201114 yr Författare Om jag skulle öppna upp en pipa i förhoppningen om att skjuta stål skulle det vara 1/4 då? Läste att du (PMT)tidigare skrivit att de är för tunt gods för att göra den öppen. Kommer jag på något sätt förstöra vapnet om jag öppnar upp och skjuter stål? Vill minnas att det bara är att köra på men jag vill som sagt inte förstöra vapnet. Inte fått så mycket info än men enligt säljare var det stämplat en stjärna på pipan vilket han trodde stod för full choke. //C
Publicerat September 20, 201114 yr Tack för den länken, jag borde såklart tänkt ut att stämplarna är belgiska, men snöade in på en massa amerikanska forum med mest meningslös info. Om jag tolkar stämplarna rätt så är min tillverkad tidigast 1968 då pipans proofmark togs i bruk då och möjligtvis kontrollerad av Maurice Scorpion om ett enkelt M under pipan är den stämpel han använde i intervallen 1954-68 samt 1974-90. Bössan är köpt runt 1970 så den skulle i så fall vara från 1968 Men det stämmer då inte alls med serienummerinfon på Brownings hemsida. Det finns ingen chokestämpel, och det som borde vara en bergisk årsstämpel är en svårtydd krumelur. Eller också har jag fått allt om bakfoten
Publicerat September 20, 201114 yr Författare Hur upplever du att det är att skjuta med piprekyl Markus?
Publicerat September 20, 201114 yr Hur upplever du att det är att skjuta med piprekyl Markus? Det slamrar bara till, rekylen är skön
Publicerat September 20, 201114 yr När jag bara är hemma med sjuka barn så har jag googlat vidare. Jag är ju lite sugen på att låta gänga pipan för choker. Det finns en gammal tråd här om det btw. Teague gör det men det är inte gratis. Beroende på vilka choker du vill ha så kostar det från 2 till 3000, plus frakt med försäkring. Det är ju en ansenlig summa, sannolikt mer än vad bössan är värd, men det är ju bara upp till var och en att bestämma vad man vill lägga i en bössa. Briley gör det också men det blir säkert mer krångel att skicka pipan till Texas. Att bara brotcha upp har jag för mig kostar ca 300 spänn + frakt här hemma i Svedala.
Publicerat September 20, 201114 yr Annars, omladdning med olika laddningar m.m. ? Stål? Laddar inte gärna 24g bly, 24g stål går helt fint. Gyttorp har en blyammo som heter Lead sport "semiauto" 28g trapammo som säkert duger fint att mula fulfågel med också, den är alldeles utmärkt förutsatt att du inte får skäll på skjutbanan för att du kör med bly. Tyngre stålladdningar har jag inte provat, det känns lite olustigt när den är så trång, ävern om jag vet att den är välbyggt med bra kvalitet i stålet.
Publicerat September 20, 201114 yr Om jag skulle öppna upp en pipa i förhoppningen om att skjuta stål skulle det vara 1/4 då? Läste att du (PMT)tidigare skrivit att de är för tunt gods för att göra den öppen. Kommer jag på något sätt förstöra vapnet om jag öppnar upp och skjuter stål? Vill minnas att det bara är att köra på men jag vill som sagt inte förstöra vapnet. Inte fått så mycket info än men enligt säljare var det stämplat en stjärna på pipan vilket han trodde stod för full choke. //C Stjärnan är nog inspektörens märke..... Ofta har FN generellt sett ljävligt bra stål, tunna pipor och trånga choker, du får helt sonika kolla vad du har för choke (dvs testa på 35 m) och se vad du behöver göra (hur mycket du måste brotcha upp). Det händer att det går, ibland kan man inte ta så mycket man vill. Stål kan man som regel skjuta på banan, men de kan vara lite kinkiga att justera så de laddar om med Gyttorps banammunition - en ganska vanlig åkomma på automater. All justering gör man i rekylbromsen - läs manualen och fippla aldrig med fjädrarna. Men det är oftast ganska meningslöst att göra hål i luften med 3/4 eller så..... Jag menar - det är ju kul om en eller annan duva träffas.... Och då är det 1/4 choke eller mindre som ger vettigast förutsättningar med stål. Tack för den länken, jag borde såklart tänkt ut att stämplarna är belgiska, men snöade in på en massa amerikanska forum med mest meningslös info. Ja - synnerhet som de ofta refererar till A5 ala USA - där kan den vara gjord av lite olika figurer. Nu snackar vi FN, INTE Browning som bara var en försäjlningsorganisation för Brownings konstruktioner på den amrerikanska marknaden. Så nummerliggaren är inte direkt tillförlitlig där, leta upp FN's..... Om jag tolkar stämplarna rätt så är min tillverkad tidigast 1968 då pipans proofmark togs i bruk då och möjligtvis kontrollerad av Maurice Scorpion om ett enkelt M under pipan är den stämpel han använde i intervallen 1954-68 samt 1974-90. Bössan är köpt runt 1970 så den skulle i så fall vara från 1968 Men det stämmer då inte alls med serienummerinfon på Brownings hemsida. Det finns ingen chokestämpel, och det som borde vara en bergisk årsstämpel är en svårtydd krumelur. Japp, kan stämma. Inspektören ska ha STJÄRNA över bokstaven.... Eller också har jag fått allt om bakfoten Inte allt, men bilden var lite svårtydd. Vräk på mer ljus..... Årtalsstämpeln för 1968 är ett g dvs ett understruket g. Annars, omladdning med olika laddningar m.m. ? Stål? Går som regel alldeles utomförträffligt - allt handlar om att justera rekylbromsen rätt. Rekylen är behaglig: "pang, tjång, klonk".... Säger det pang, TJÅNG, klonk får man öka motståndet (vända ringen), laddar den inte om ordentligt vänder man eller flyttar ringen. ........... Jag är ju lite sugen på att låta gänga pipan för choker. Det finns en gammal tråd här om det btw. Pipans gods är för tunnt för det om du inte monterar en Cutts. Så antingen fast, Cutts eller så köper du en ny pipa med lösa choker. Alla reservdelar finns..... Inkludernade nya pipor eller pipor i 12/76 med eller utan lösa choker. Teague gör det men det är inte gratis. Beroende på vilka choker du vill ha så kostar det från 2 till 3000, plus frakt med försäkring. Det är ju en ansenlig summa, sannolikt mer än vad bössan är värd, men det är ju bara upp till var och en att bestämma vad man vill lägga i en bössa. Briley gör det också men det blir säkert mer krångel att skicka pipan till Texas. Alltså - det blir billigare om du köper en ny pipa.... Jag lovar. Teauge tar 3000 för att göra jobbet, sedan ska du ha chokerna med. Och innan den får exporteras tillbaka till sverige (med flygfrakt a 2000kr) måste den provas i ett provhus (London eller Birmingham) a 1500-2000 kr..... /T
Publicerat September 20, 201114 yr Författare Får invänta hemkomst av skönheten innan vidare spekulationer kring ålder förs till ingen nytta. Nu blir det bara en stunds väntan. Får se hur det blir med jakt med bössan i år. Jag har god tid att stifta bekantskap med den tills nästa år dock .
Publicerat September 21, 201114 yr Det finns en bra artikel om A5an i VT nr8/2009, skriven av en inte helt okänd hagelentusiast, jag antar att den går att beställa hem från VT för de som är intresserade.
Publicerat September 22, 201114 yr Författare Det finns en bra artikel om A5an i VT nr8/2009, skriven av en inte helt okänd hagelentusiast, jag antar att den går att beställa hem från VT för de som är intresserade. Helt klart något som man skulle vilja läsa! Får bli en liten A-5 pärm framöver med lite smått och gott i om bössan m.m. Lämnar in licensen idag. Håller tummarna för att det ska gå fort!
Publicerat September 22, 201114 yr Helt klart något som man skulle vilja läsa! Får bli en liten A-5 pärm framöver med lite smått och gott i om bössan m.m. Lämnar in licensen idag. Håller tummarna för att det ska gå fort! Jag råkar vara ägare till det nr av VT.
Publicerat September 22, 201114 yr Inte länge till... Asså, ni behöver inte slåss om den pöjkar. Man kan beställa den på vapentidningen.se med..... /T