Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Browning Auto 5

Featured Replies

På 2011-09-19 at 21:12 goven sa:

Informationen om dessa bössor är ganska så dålig och jag tror att fler och fler kommer att uppskatta detta vapen på sikt och en samlad tråd kan sprida kunskap och inspiration, därav startar jag denna tråd. Givetvis inte bara helt sådär.

Blev nämligen idag helt otippat ägare till en Browning A5 med dubbla pipor (full båda) ^_^. En kommer att öppnas upp till troligtvis 1/4 så dem kompletterar varandra bra.

köpebild.jpg

Sneglat på dem länge och idag kom rätt bössa till någorlunda pris.

När licensen dimper ner kommer även rangerapport och mer bilder.

Kommer först och främst bli gås och duvjaktsbössa så sportingbössan inte blir helt förstörd ute på fälten :blush:.

Erfarenheter, tankar & funderingar, bilder, frågor m.m kring Browning Auto 5 tas nedan.

//C

Jag har en jänkare som är överjävlig på A5:or i alla kailbrar  då han samlar på dom,  så hittar ni nåt udda som ni inte får fram 

nåt på så kan jag fråga honom.. 

/ P

• 2 months later...
  • Replies 117
  • Views 34k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag har på senare tid fått hem ytterligare en 16 A5 och då en sweet sixteen , sen gick det helt bananas när jag hittade ytterligare 2 st A5 en 16 & en 12 som jag genast  tingade  

• Elvis, Nixon, and Browning's Lost Auto-5

• Behövs inte.. John Moses Browning är min husgud och jag är hans profet. Jag tar inte lätt på avfällingar, klentrogna och de som far med orena läror. /T

Posted Images

Efter 10 veckors väntan hör PM av sig och förkunnar att jag måste uppvisa ett pluggningsintyg fr tyskarna innan dom kan ge mig import tillstånd och licens på den min Sweet sixteen -66 , tyvärr så har inte de grundliga Tyskarna svart bälte i att svara på mail eller fax, så efter en vecka och ca 10 mail + fax vaknade dom och med lite tur får dom iväg ett intyg asap...

A5 är hursom en jävla kul bössa speciellt om den har speed load, den konstruerade Browning när de andra konstruktörerna sket i trasor ! 

/P

• 2 months later...
På 2011-09-20 at 09:51 pmt sa:

Det finns två automater vars konstruktion är sant unika: A5 och Sjögren, den första genial och fulländad - den andra tok fel.

hehe ;)

DSC_0078.JPG

• 1 month later...

När jag var och sköt lite sporting på Hemmabanan  så träffade jag Yngling som hade blivit impad av en stiligt klädd äldre herres framfart med sin Vintage Browning A5 kal  16 ( vete fan va han druckit  )  Så När han hittade en Remington Sportsman kal 16 på Blocket klippte han till.

Det är en Remington made Browning A5 i det mesta och jag tror de flesta delarna är kompatibla, tror dessutom att Sportsman är en

sk " 3-shot "  modell

/ P

På 2017-02-20 at 22:38 culot sa:

Jag har på senare tid fått hem ytterligare en 16 A5 och då en sweet sixteen ,

sen gick det helt bananas när jag hittade ytterligare 2 st A5 en 16 & en 12 som jag genast 

tingade :huh: 

image.jpeg

Sweet, var ordet :thumbsup:

1 hour ago MarkusR sa:

Sweet, var ordet :thumbsup:

Man kan hitta likadana utan 

sweet sixteen graverat och dom är betydligt billigare men i princip samma puffra . 

För övrigt så ska min -53:a säljas nu ;)

Min A5 16 /70 ligger ute på säljes nu här och p Robsoft för kännedom,

/P

På 24 april 2017 at 12:04 culot sa:

Min A5 16 /70 ligger ute på säljes nu här och p Robsoft för kännedom,

/P

Och nu är den såld ( -53:an )  min Sweet har jag kvar , sen är det minst en till ev två på gång  , ja tre då med en tolva åxå  sen hR jag nog A5:or så det räcker en stund .

/P

Min nya 16 jag ropade in för 15min sedan .. :P

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

• 4 weeks later...

Den här auktionsvinsten kantas av strul :(   säljaren är det segaste helvetet på jorden, han svarade efter nästan en månad

iaf  3 veckor +   och han verkar vilja fortsätta den sega linjen, hursom är det jävligt enerverande  speciellt när vi har lite sega

handläggningstider i stockholm.... Tyska handlare kan vara sega det vet jag sen gammalt, men den här jäveln slår alla rekord.

Hade det inte bössan vart så jävla fin skulle jag be honom fara åt helvete, dock vet jag inte om man bara kan skita i en auktions-

affär man gått in i utan repressalier  men han har bevisligen INTE vart speciellt behjälplig  det är solklart..

/ P

Jag var nära att trycka gilla, men det gör jag ju inte... 

Surt. 

• 3 weeks later...

En liten update,   efter massor av strul är papper komna fr Tyskland och insända till PM för ansökan om 

Licens och importtillstånd, och självklkart lär det kollidera med PM:s semestertider så Murphy fortsätter flina åt mig.... 

Dock ett glädjeämne  är att de andra 2 A5:orna  en 12 & och en 16  där har hustrun inlämnat papper för licens och importtillstånd,

och den säljaren har vart mkt proffisionell fr dag 1  och även hjälpt mig ropa in en annan 12:a då den första var behäftad med en defekt.

Sen har min Sweet sixteen -64 fått smaka på de fr usa nyinköpta Brotscharna så nu har den 5/10  ( mod) kvar

Jag köpte  även brotsch till 12 för där och då så hade jag tingat en 12:a som hade fast choke, dock byttes den 12:an  ut mot en

med invector/win  choker, men man vet aldrig om det kommer fler A5:or i skåpet som behöver öppnas B)

/ P

20 minutes ago culot sa:

En liten update,   efter massor av strul är papper komna fr Tyskland och insända till PM för ansökan om 

Licens och importtillstånd, och självklkart lär det kollidera med PM:s semestertider så Murphy fortsätter flina åt mig.... 

Dock ett glädjeämne  är att de andra 2 A5:orna  en 12 & och en 16  där har hustrun inlämnat papper för licens och importtillstånd,

och den säljaren har vart mkt proffisionell fr dag 1  och även hjälpt mig ropa in en annan 12:a då den första var behäftad med en defekt.

Sen har min Sweet sixteen -64 fått smaka på de fr usa nyinköpta Brotscharna så nu har den 5/10  ( mod) kvar

Jag köpte  även brotsch till 12 för där och då så hade jag tingat en 12:a som hade fast choke, dock byttes den 12:an  ut mot en

med invector/win  choker, men man vet aldrig om det kommer fler A5:or i skåpet som behöver öppnas B)

/ P

Jag vet en 12a som behöver öppnas :ph34r:

Men det har vi ju redan resonerat om. :thumbsup:

• 6 years later...

Jag hade äran att härom dagen brotcha upp en mkt fin Sweet 16 -65   Med en smäcker 16,7 borrad pipa med en choke på 7 tiondelar ( 0,70 )  Den vanligaste loppdiametern som jag själv sett är 16,8 som det vart på alla de 5 kal 16 jag haft i skåpet , men jag fick även köpa en extra sweet 16 pipa senare  och den var borrad  16,7  och den var åxå med 0,70 choke  som den jag nyligen brotschade, och den vart så jäkla bra att jag även ska ta upp min till 0,50 ( mod/halv )  och att ta bort 2 tiondelar gick i ett nafs .. 

Din Sjögren skulle få min Granne på landet gå i spinn, lika stor Fäbless som jag har för auto5 har han för Sjögren automater. 

På 2011-10-19 at 01:41 Sture Sjöberg sa:

Den kompletta storyn så här långt om min Browning A5

post-10034-0-53077700-1318981046_thumb.j

Så har jag då äntligen kunnat hämta hem "min morfars gamla värdefulla hagelbössa" - låter den inte bekant den slitna klyschan så säg, då det ekonomiska värdet på vapnet knappast överstiger kostnaden för licensavgiften!

Den har varit beslagtagen av polisen i Finland efter att den dök upp där i min mors dödsbo och brorsans grabb plötsligt stod där helt oönskat med den på halsen då han övertog morsans ställe.

Jag fick originallicensen till den redan i början på åttiotalet men fick aldrig tag på själva bössan då. Originallicensen är utskriven 1933 i min morfars namn.

Bössan är en Browning Auto 5 i originalskick, helt i det utförande som den hade då den lämnade FN fabriken i Herstal Liege i Belgien efter att den hade tillverkats där 1908.

Bössans hela historia har jag med lite möda lyckats spåra, första serietillverkningen startades upp 1903 och man tillverkade på den tiden ca 1-3000 bössor om året.

Tillverkningen upphörde 1999 och den var då förlagd till Japan, man har genom åren troligtvis tillverkat miljoner av A5an, den har deltagit i WWI och WWII samt i Korea och i Vietnam och nu senast i Irak - Googla gärna på Browning Auto 5 och läs varför och hur den användes med sån förkärlek av olika arméer, bla annat också av Royal Army i Storbritannien, Nord Irland och på Falklandsöarna.

post-10034-0-96321700-1318980127_thumb.g

Andra nöjda innehavare av Browning Auto 5 (korta versioner?) var Amerikanska folkhjältar som Bonnie & Clyde, John Dillinger mfl.

Min bössa exporterades av fabriken till en vapenhandlare i St.Petersburg Ryssland (före Sovjetunionen bildades), denne hade lagt till alla dom extra tillbehör som på den tiden gick att beställa extra till sin beställning, säkring typ3, magasin spärr, trapetsgänga i låsningen av magasintuben och framstocken, extra låsskruvar för skruvarna i lådan mm - dessa skruvar är numrerade med vapennumrets 3 sista siffror och det gjorde man enbart 1908.

Enligt vapennumret, som endast är 5 siffrigt - 28XXX- så är vapnet tillverkat någon gång i maj - juni 1908.

Kalibern är 12/65 vilket kanske är lite kort som patronlängd idag.

I USA där A5an är och har varit omåttligt populär så har Browning inga egna tillverkningsuppgifter från FN fabriken som är säkra då registret försvann under första världskriget - gissa vem som tog det? Jo tyskarna! Så i tyskland via hemsidan Shot Gun World hittar man det man söker om gamla A5or. A5orna för USA marknaden tillverkades mestadels av Remington

Min morfars bössa såldes till Finland 1910 (som ju på den tiden var ett ryskt furstendöme) via postorder, den var bara en av alla dom i mängden som såldes till Finland i organiserat skyddskårs syfte - den skulle läggas upp i arsenaler som rika fabriksägare och stora gods och gårdar anskaffade för att kunna försvara sig mot den annalkande kommunistfaran. I Finland hette det ”Skyddskåren”, motsvarande organiserade vapenlager i Sverige kallades för ”Driftvärn”.

post-10034-0-38603200-1318980275_thumb.j

Bild ur den ryska postorderkatalogen

Ett annat vapen som också införskaffades via St. Petersburg till Finland på samma sätt var Winchesters bygelrepeter M1895 i kaliber .30-40 Krag, från början en dansk patron som blev populär både i Ryssland och i USA.

post-10034-0-33891900-1318980766_thumb.j

En Winchester utan tubmagasin.

Inför det förestående inbördeskriget i Ryssland så införskaffade den Ryska Tsaren 1917 en massa Winchester M1895 men nu utrustade med bajonettfäste och i den nya ryska kalibern 7,62 X 54R. vilket gjorde att ammunitionen i .30-40 Krag inte längre gick att få tag på i Finland.

Så då show downen med kommunisterna i Finland bröt ut år 1917, så fick man lov att lita till dom Browning Auto 5 man hade tillgång till, för att kväsa alla kommunistuppror inom den "privata sektorn" som man kanske skulle uttrycka det idag.

post-10034-0-77413300-1318980480_thumb.j

Bild på Winchesters bygelrepeter M1895 i samma ryska postorderkatalog.

Notera patronerna i lådan, lätt Europa anpassad eller en något "Mauseriserad" version.

Min bössa stannade kvar i Skinnarvik Gårds och Skinnarvik Glasbruks Arsenal fram till 1933 då min morfar alltså köpte ut den av glaspatron Gustavsson (japp - han var smålänning från Vimmerby). Min morfar var yrkesofficer i Finska armen och ansågs nog som tillräckligt "pålitlig" då han ju stod på de vitas sida under det finska inbördeskriget.

Jag har jagat med den här bössan sedan barnsben i Åbolands Skärgård och nu står den i mitt vapenskåp här hemma i Tumba, jag tänker fortsätta att jaga med den men nu först måste jag bygga in en magasinstopp så att den bara går att ladda med 3 patroner, det är väl Naturvårdsverket som kräver det, licensen säger "Halvautomatiskt flerskotts vapen avsett för jakt" – ingenting om antalet patroner i magasinet nämns i licensen!

Nu måste jag vända mig till någon kunnig för att få reda på vad som gäller om magasin pluggningen, limning, svetsning eller inslag i magasin röret. Och om den kommer att utstå gastrycket från moderna stålhagel patroner?

Bössan har alltså inget större samlarvärde fast den är gammal och i hyfsat skick då den ju har tillverkats i så många tusentals ex och finare ex än min går säkert med lätthet att komma över för den som vill samla på den här modellen, så jag kanske köper en nyare pipa med mindre choke!

SS//

Mycket gammal tråd , men jag vet inte om jag svarat Sture ang bilden med det han trodde var Choken .. 18,2 är loppets diameter och choken är med största sannolikhet 17,2  dvs 1,00mm som var brukligt då med papphylsor , fiberförladdingar, och blöta hagel  och för den delen svartkrutsladdade patroner . 

• 1 year later...