Publicerat September 24, 201114 yr Författare Längtade efter min käresta idag Duvjakt som helt plötsligt blev gåsjakt. Lyckades vända en flock kanadagäss med enbart pipa, två ggr . 10 duvor och tre gäss var resultatet. Hade säker varit mer med en halvauto .
Publicerat September 25, 201114 yr Författare Det var faktiskt en halvauto på plats... Det blir snart två, jag lovar
Publicerat September 30, 201114 yr Hej - hittade till denna er tråd om Browning Auto 5. Jag hämtade för ett par veckor sedan hem mitt arvgods från Finland i form av denna gamla bössa som egentligen inte har något annat värde än att det är "min morfars gamla bössa" och att den är en Browning Auto 5 i originalskick, och att jag lärde mig att jaga sjöfågel med den redan på det tidiga sextiotalet. Den har då också legat på durken i den gamla läckande eka vi använde för ändamålet! Bössan har ett lågt tillverkningsnummer 28XXX och är tillverkad av FN i mitten av 1908 enligt uppgifter hämtade i en tråd på Shot Gun World. Om min A5a är den vi nu tror att den är via tillverkningsnumret så exporterades av FN till en lokal vapenhandlare i St Petersburg 1909 (före Sovjettiden) den såldes 1010 till Finland via postorder, Finland var ju ännu på den tiden ett ryskt furstendöme. Den ryska handlaren beställde all "extra utrustning" av FN 1908 och som året därpå, 1909, blev standard på alla A5or. Säkring typ 3, magasinspärr, extra låsskruvar i reciverlådan mm. Fabriken i Herstal tillverkade på den tiden ca 3-4000 bössor om året. Jag återkommer med fortsättningen på vapnets historia i ett kommande inlägg. Några bilder: Ingen vidare bra choke för dagens patroner! Field stripped. Säkring typ 3, 1928 bytte man till en avtryckare som var betydligt mera böjd. I original skick. SS//
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Det här är den bästa tråden jag har kunnat hitta på nätet - iaf. om man vill veta fakta om äldre A5or. Martin heter grabben och han har tydligen tillgång till allt vi vill veta.(FNs register kanske, som ju tyskarna lär ha lagt beslag på under kriget?) I USA vet man inte så mycket om Browningens tidigaste år då dom har större serier av den amerkanska versionen som tillverkades av Remington. http://www.shotgunworld.com/bbs/viewtopic.php?f=53&t=216472 Martin har tydligen jäkligt exakta uppgifter om serienummren tex, med hjälp av dessa kan jag tex. utfinna att min är tillverkad 1808! SS// Redigerad Oktober 2, 201114 yr med Hipshot Raderat en del på signaturens uppdrag.
Publicerat Oktober 2, 201114 yr ...... Martin har tydligen jäkligt exakta uppgifter om serienummren tex, med hjälp av dessa kan jag tex. utfinna att min är tillverkad 1808! SS// Lite imponerade med tanke på att John Moses hade designen klar 1898 - 90 år senare...... /T
Publicerat Oktober 3, 201114 yr Författare Ska bli kul att undersöka vilken årgång det är när den kommer hem. Tack för länken Ballistics! Tror det är ett skrivfel pmt
Publicerat Oktober 3, 201114 yr Ska bli kul att undersöka vilken årgång det är när den kommer hem. Tack för länken Ballistics! Tror det är ett skrivfel pmt Det tror jag med.... Min A5 bok är utlånad, men annars kunde jag kollat upp numren.... /T
Publicerat Oktober 3, 201114 yr Författare Det tror jag med.... Min A5 bok är utlånad, men annars kunde jag kollat upp numren.... /T Vad heter boken?
Publicerat Oktober 3, 201114 yr Vad heter boken? Browning Auto-5 shotguns - FN production har jag för mig. Standardverket om A5..... /T
Publicerat Oktober 5, 201114 yr Författare Satt just och funderade kring blyfrågan då det nämnts i en annan tråd att den igen är ytterst aktuell igen. Vi har inte diskuterat möjligheten att skjuta stålladdningar för jakt ännu? Eller skulle även detta funka med 1/4-1/2 choke? Om detta inte är att rekommendera, skulle i sådana fall enda möjligheten att rädda dessa fina bössor vara att köpa nyare pipor med choker? //C
Publicerat Oktober 5, 201114 yr Satt just och funderade kring blyfrågan då det nämnts i en annan tråd att den igen är ytterst aktuell igen. Vi har inte diskuterat möjligheten att skjuta stålladdningar för jakt ännu? Eller skulle även detta funka med 1/4-1/2 choke? Jodå, så länge du tar normalpatroner men inte högeffektspatroner. Normalpatronen funkar i en vanlig bössa för blyhagel så länge choken är modest dvs under 1/2. Egentligen har man inget krav på maxchoke, men stålet presterar som rege så utomordentligt uselt om man överchokar att det liksom inte blir vett och sans i att försöka jaga med skiten om man har för hög choke. Högeffektspatronen däremot har samma arbetstryck som en 3" magnum, och där krävs det en lite starkare pipa - det som kallas Q-talet som minskar risken för skottbulor. Och max 1/2 choke.... Se stålstandard. Så ska man ha högeffektspatroner så kräver det dels en magnumbroms, (det finns A5:or i 12/76 så en mahnumbroms kan man köpa via bla Midway - alla reservdelar man behöver finns att få tag i. Det är världens näst mest tillverkade automat, bara 1100 är tillverkad i fler exemplar.) dels en lite starkare pipa med max 0,5mm strypning dvs ungefär 1/2 choke. Om detta inte är att rekommendera, skulle i sådana fall enda möjligheten att rädda dessa fina bössor vara att köpa nyare pipor med choker? //C Nu antar jag att du menar lösa choker, men dessa har nada noll nichts med stålhagel att göra - även om folk inbillar sig det. Har du en bössa med lilja är den per definition inte stålgodkänd om du skruvar i 3/4.... Av standarden ovan kan man se att i princip alla bössor med 3" patronläge och giltigt magnumprov stålgodkända om de stryper mindre än 1/2mm. De flesta magnum är lite tyngre pangar med lite tyngre pipor så de brukar klara Q-talet, tunna pipor på en 12/70 gör det inte med risk för att man får en bula bakom chokekonan. Däremot är det inte förknippat med risk för liv och lem om man skjuter stålhagel utan lilja - men man riskerar att slita ut bössan fortare (för höga arbetstryck) och få en bula bakom choken (lågt q-tal). Sett i det ljuset är svensken totalt orationell: man tvekar som regel aldrig att pilla ien tokladdad patron i en gammal m/96 låda, men får stora självan om man ser en stålpatron och hagelbössan saknar lilja...... /T
Publicerat Oktober 7, 201114 yr Författare Jodå, så länge du tar normalpatroner men inte högeffektspatroner. Normalpatronen funkar i en vanlig bössa för blyhagel så länge choken är modest dvs under 1/2. Egentligen har man inget krav på maxchoke, men stålet presterar som rege så utomordentligt uselt om man överchokar att det liksom inte blir vett och sans i att försöka jaga med skiten om man har för hög choke. Högeffektspatronen däremot har samma arbetstryck som en 3" magnum, och där krävs det en lite starkare pipa - det som kallas Q-talet som minskar risken för skottbulor. Och max 1/2 choke.... Se stålstandard. Så ska man ha högeffektspatroner så kräver det dels en magnumbroms, (det finns A5:or i 12/76 så en mahnumbroms kan man köpa via bla Midway - alla reservdelar man behöver finns att få tag i. Det är världens näst mest tillverkade automat, bara 1100 är tillverkad i fler exemplar.) dels en lite starkare pipa med max 0,5mm strypning dvs ungefär 1/2 choke. Nu antar jag att du menar lösa choker, men dessa har nada noll nichts med stålhagel att göra - även om folk inbillar sig det. Har du en bössa med lilja är den per definition inte stålgodkänd om du skruvar i 3/4.... Av standarden ovan kan man se att i princip alla bössor med 3" patronläge och giltigt magnumprov stålgodkända om de stryper mindre än 1/2mm. De flesta magnum är lite tyngre pangar med lite tyngre pipor så de brukar klara Q-talet, tunna pipor på en 12/70 gör det inte med risk för att man får en bula bakom chokekonan. Däremot är det inte förknippat med risk för liv och lem om man skjuter stålhagel utan lilja - men man riskerar att slita ut bössan fortare (för höga arbetstryck) och få en bula bakom choken (lågt q-tal). Sett i det ljuset är svensken totalt orationell: man tvekar som regel aldrig att pilla ien tokladdad patron i en gammal m/96 låda, men får stora självan om man ser en stålpatron och hagelbössan saknar lilja...... /T Bra svar! Kommer säkerligen kunna vägleda många som funderar på A5. Kommer att undvika skytte med stål över lag men framför allt högeffektspatroner. //C
Publicerat Oktober 7, 201114 yr Bra svar! Kommer säkerligen kunna vägleda många som funderar på A5. Kommer att undvika skytte med stål över lag men framför allt högeffektspatroner. //C Den förra A5:an jag hade sköt jag nog 2000 stålsmällar i på banan om året med, jag öppnade den till 1/2. Det enda som den inte var så himskandets pigg på var Gyttorp SteelMax vilken man fick jobba lite för att få den att ladda om med.... Det är på intet vis unika vapen, den är gjord i hiskeligt många exemplar och det finns inget skäl att ha en religös vördnad på den punkten. Skjut och njut, skulle pangen ta slut så hittar man ganska snart en ny. Det är liksom inte motiverat att hålla på och reparera en A5:a för speciellt mycket pengar när man kan hitta en i fungerande skick (givet att man kan ställa in bromsen....) för mellan 1000 och 2000 kr. Man kan köpa en, slakta den och ha som reservdelsbössa - pipan tar man licens på och lådan skrotar man. Resten är licensfritt. Det är billigare än att gynna Midways ofta hutlösa priser. Men vad gäller stål överlag ska man vara medveten om vilka egenskaper stålhaglen har och hur de fungerar i pangen innan man skjuter. Men det är ju knappast rocket science...... /T
Publicerat Oktober 7, 201114 yr få se om denna kan tävla med originalet? http://www.browning.com/library/infonews/detail.asp?id=372
Publicerat Oktober 7, 201114 yr få se om denna kan tävla med originalet? http://www.browning.com/library/infonews/detail.asp?id=372 Trams! En modern billig förenklad massproducerbar halmfläkt. Man ger sin INTE på Brownings konstruktioner och kallar det "utveckling" - man kallar det för vad det är: en försämring styrd av sketna ekonomer och navelskådande produktionsingenjörer som inte begriper ett skit. Den har ju inte ens piprekyl - bara det..... Patetiskt att de ens har mage att kalla den A5! Impulsomladdning och gasurtag är för korkade konstruktörer och sketna ekonomer, inbilla er inget annat. Genier förstår piprekyl, så enkelt är det. /T
Publicerat Oktober 7, 201114 yr Man kan nästan tro att du hållt bössan i dina händer efter den recensionen.
Publicerat Oktober 8, 201114 yr Författare Är beredd att hålla med PMT här. Kan förstå att de gör en ny sväng med A5an med tanke på alla andra amerikanska klassiker som nyproduseras (mustang, charger, camaro m.m.) Men att ta bort en sån grundläggande del av konstruktionen som piprekyl gör det hela till ett skämt. Endast för att krama ut lite extra pengar. Tror dock att den kommer att säljas till en hel del dumma amerikaner, vilket säkerligen är målet och målgruppen....
Publicerat Oktober 9, 201114 yr Surt sa Räven! Jag hade redigerat färdigt ett inlägg med bifogade bilder! Det tog lite tid! När jag var färdig så valde jag att se på en av dom bifogade bilderna! När jag var klar klickade jag på den vänstra pilen för att återvända till inlägget. Då möttes jag av texten "Sidan gäller inte längre" och jag kunde inte återfinna mitt inlägg! Vad gjorde jag för fel? SS//
Publicerat Oktober 9, 201114 yr Trams! En modern billig förenklad massproducerbar halmfläkt. Man ger sin INTE på Brownings konstruktioner och kallar det "utveckling" - man kallar det för vad det är: en försämring styrd av sketna ekonomer och navelskådande produktionsingenjörer som inte begriper ett skit. Den har ju inte ens piprekyl - bara det..... Patetiskt att de ens har mage att kalla den A5! Impulsomladdning och gasurtag är för korkade konstruktörer och sketna ekonomer, inbilla er inget annat. Genier förstår piprekyl, så enkelt är det. /T Vari ligger piprekylens praktiska fördel? Jag säger inte att du har fel och inte heller att det är ett dåligt system, men en väl konstruerad hagelautomat tenderar att tugga på oavsett om den har piprekyl, gasport eller rekylomladdning. Fråga två, är inte piprekyl en form av rekylomladdning?
Publicerat Oktober 9, 201114 yr Man kan nästan tro att du hållt bössan i dina händer efter den recensionen. Behövs inte.. John Moses Browning är min husgud och jag är hans profet. Jag tar inte lätt på avfällingar, klentrogna och de som far med orena läror. /T
Publicerat Oktober 18, 201114 yr Om man nu skall till och häda hejdlöst i guds hus, skulle det fungera att montera någon form av optiskt riktmedel på en A5 och innan pmt minerar skånegränsen kan jag säga att jag inte har en dylik än att våldföra mig på det stod faktiskt en sådan i en lokal jaktbutik med Browning dubbelautomat på lappen för ett tag sen men den är borta nu
Publicerat Oktober 18, 201114 yr Den kompletta storyn så här långt om min Browning A5 Så har jag då äntligen kunnat hämta hem "min morfars gamla värdefulla hagelbössa" - låter den inte bekant den slitna klyschan så säg, då det ekonomiska värdet på vapnet knappast överstiger kostnaden för licensavgiften! Den har varit beslagtagen av polisen i Finland efter att den dök upp där i min mors dödsbo och brorsans grabb plötsligt stod där helt oönskat med den på halsen då han övertog morsans ställe. Jag fick originallicensen till den redan i början på åttiotalet men fick aldrig tag på själva bössan då. Originallicensen är utskriven 1933 i min morfars namn. Bössan är en Browning Auto 5 i originalskick, helt i det utförande som den hade då den lämnade FN fabriken i Herstal Liege i Belgien efter att den hade tillverkats där 1908. Bössans hela historia har jag med lite möda lyckats spåra, första serietillverkningen startades upp 1903 och man tillverkade på den tiden ca 1-3000 bössor om året. Tillverkningen upphörde 1999 och den var då förlagd till Japan, man har genom åren troligtvis tillverkat miljoner av A5an, den har deltagit i WWI och WWII samt i Korea och i Vietnam och nu senast i Irak - Googla gärna på Browning Auto 5 och läs varför och hur den användes med sån förkärlek av olika arméer, bla annat också av Royal Army i Storbritannien, Nord Irland och på Falklandsöarna. Andra nöjda innehavare av Browning Auto 5 (korta versioner?) var Amerikanska folkhjältar som Bonnie & Clyde, John Dillinger mfl. Min bössa exporterades av fabriken till en vapenhandlare i St.Petersburg Ryssland (före Sovjetunionen bildades), denne hade lagt till alla dom extra tillbehör som på den tiden gick att beställa extra till sin beställning, säkring typ3, magasin spärr, trapetsgänga i låsningen av magasintuben och framstocken, extra låsskruvar för skruvarna i lådan mm - dessa skruvar är numrerade med vapennumrets 3 sista siffror och det gjorde man enbart 1908. Enligt vapennumret, som endast är 5 siffrigt - 28XXX- så är vapnet tillverkat någon gång i maj - juni 1908. Kalibern är 12/65 vilket kanske är lite kort som patronlängd idag. I USA där A5an är och har varit omåttligt populär så har Browning inga egna tillverkningsuppgifter från FN fabriken som är säkra då registret försvann under första världskriget - gissa vem som tog det? Jo tyskarna! Så i tyskland via hemsidan Shot Gun World hittar man det man söker om gamla A5or. A5orna för USA marknaden tillverkades mestadels av Remington Min morfars bössa såldes till Finland 1910 (som ju på den tiden var ett ryskt furstendöme) via postorder, den var bara en av alla dom i mängden som såldes till Finland i organiserat skyddskårs syfte - den skulle läggas upp i arsenaler som rika fabriksägare och stora gods och gårdar anskaffade för att kunna försvara sig mot den annalkande kommunistfaran. I Finland hette det ”Skyddskåren”, motsvarande organiserade vapenlager i Sverige kallades för ”Driftvärn”. Bild ur den ryska postorderkatalogen Ett annat vapen som också införskaffades via St. Petersburg till Finland på samma sätt var Winchesters bygelrepeter M1895 i kaliber .30-40 Krag, från början en dansk patron som blev populär både i Ryssland och i USA. En Winchester utan tubmagasin. Inför det förestående inbördeskriget i Ryssland så införskaffade den Ryska Tsaren 1917 en massa Winchester M1895 men nu utrustade med bajonettfäste och i den nya ryska kalibern 7,62 X 54R. vilket gjorde att ammunitionen i .30-40 Krag inte längre gick att få tag på i Finland. Så då show downen med kommunisterna i Finland bröt ut år 1917, så fick man lov att lita till dom Browning Auto 5 man hade tillgång till, för att kväsa alla kommunistuppror inom den "privata sektorn" som man kanske skulle uttrycka det idag. Bild på Winchesters bygelrepeter M1895 i samma ryska postorderkatalog. Notera patronerna i lådan, lätt Europa anpassad eller en något "Mauseriserad" version. Min bössa stannade kvar i Skinnarvik Gårds och Skinnarvik Glasbruks Arsenal fram till 1933 då min morfar alltså köpte ut den av glaspatron Gustavsson (japp - han var smålänning från Vimmerby). Min morfar var yrkesofficer i Finska armen och ansågs nog som tillräckligt "pålitlig" då han ju stod på de vitas sida under det finska inbördeskriget. Jag har jagat med den här bössan sedan barnsben i Åbolands Skärgård och nu står den i mitt vapenskåp här hemma i Tumba, jag tänker fortsätta att jaga med den men nu först måste jag bygga in en magasinstopp så att den bara går att ladda med 3 patroner, det är väl Naturvårdsverket som kräver det, licensen säger "Halvautomatiskt flerskotts vapen avsett för jakt" – ingenting om antalet patroner i magasinet nämns i licensen! Nu måste jag vända mig till någon kunnig för att få reda på vad som gäller om magasin pluggningen, limning, svetsning eller inslag i magasin röret. Och om den kommer att utstå gastrycket från moderna stålhagel patroner? Bössan har alltså inget större samlarvärde fast den är gammal och i hyfsat skick då den ju har tillverkats i så många tusentals ex och finare ex än min går säkert med lätthet att komma över för den som vill samla på den här modellen, så jag kanske köper en nyare pipa med mindre choke! SS//
Publicerat Oktober 19, 201114 yr Författare Om man nu skall till och häda hejdlöst i guds hus, skulle det fungera att montera någon form av optiskt riktmedel på en A5 och innan pmt minerar skånegränsen kan jag säga att jag inte har en dylik än att våldföra mig på det stod faktiskt en sådan i en lokal jaktbutik med Browning dubbelautomat på lappen för ett tag sen men den är borta nu Den är min nu . Var den fin?
Publicerat Oktober 19, 201114 yr Vari ligger piprekylens praktiska fördel? Jag säger inte att du har fel och inte heller att det är ett dåligt system, men en väl konstruerad hagelautomat tenderar att tugga på oavsett om den har piprekyl, gasport eller rekylomladdning. För att svara på den frågan måste man förstå hagelautomatens konstruktion och funktion. Och det är inte utan för utan John Moses på ålderns höst svarade "hagelautomaten" på frågan "Vilken av alla dina konstruktioner är du mest nöjd med?". Konstruktionen var den han hade mest bekymmer med att få att fungera optimalt. Ordet "rekyl" är här lite missvisande, ska man vara petig är "rekyl" det vi upplever men det som ger funktionen är en impuls. Tex så säger många att en Benelli är rekylomladdad - det är den inte alls. Den är impulsomladdad. Impulsen driver bössan lite bakåt, den bromsas upp mot skytten axel och vikten (gud vilken patetiskt ynklig konstruktion - man adderar bara lite massa....) kommer när bössan bromsas in att fortsätta och låsa upp slutstycket. Resten sköter trycket mot slutstycket som ger omladdningsrörelsen. Och det gäller faktiskt de flesta - för att inte säga alla - hagelautomater. Det som skiljer dem åt är hur de låser upp.... Och "gasomladdade" är egentligen om vi ska vara petiga "gasupplåsta" och impulsomladdade, den första rörelselängden mekanismen gör är ju "låslångd" dvs ramstyckets rörelse till slutstycket släpper. rekyllängden/omladdningsrörelsen ska man egentligen mäta mellan pipa och stötbotten. Men ramstycket rör sig rekyllängd + låslängd. Och det är nu vi ser det brillianta med den långa piprekylen: rekyllängden är den total rörelselängden och inget annat efter som den saknar låslängd. Låslängd (om man kan prata om den) tas ut när pipan och slutstycket bottnat och låst upp, därefter rör sig pipan framåt och omladdning sker. Man håller pipan stängd längre och minskar mängden skit i lådan (gastrycket är noll när det öppnar) när man väl öppnar (skjuter man A5 slipper man att få en massa skit på glasögonen, eller man får mindre än med Benelli som sprutar slagg och olja omkring sig som en brittisk motorcykel). Den långa piprekylen lagrar impulsen i pipa och slutstycke vilket gör att man "sparar in" ramstyckets massa - konstruktionen blir lättare och man samlar vikten mellan händerna (för att känna på den raka motsatsen - prova en Baikal MP, maken till framtungt trögt skit för man ju leta efter - den är gjord som en T55 (och det är en förolämpning om ni inte förstår det). För till skillnad mot kulvapen som har en betydligt skarpare impuls (som är kortare i tid) passar därmed den långa piprekylen som handen i handsken till hagelpangar. Och med den genialt enkla rekylbromsen kan amn enkelt utan att klippa fjädrar, borra gaskanaler eller andra våldtäkter få bössan att gå med de flesta patroner. Därav att John Moses körde med kort piprekyl på sina de flesta andra kosntruktioner för kulor.... Gasupplåsning är helt enkelt bara enkelt att konstruera, enkelt att bygga industriellt men till priset av att det blir bara riktigt bra inom ett givet spann av tryckprofiler - kommer man utanför börjar de konstra.... Piprekyl kräver mer av konstruktören, gör att industrialiseringsingenjören blir om inte arbetslös så i alla fall omyndigförklarad och tarvar att man klarar av att konstruera och industrialisera parallellt - och det klarar bara genier. Brödkonstruktörer och ekonomer får hållas med trams som gaspistonger.... Fråga två, är inte piprekyl en form av rekylomladdning? Se ovan. Ugh! Jag har talat! /T