Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Browning Auto 5

Featured Replies

Publicerat

Herr C Gustafsson har chansen att övertyga mig om A5:s överlägsenhet vid kommande provskjutning och jag är inte främmande för att byta bort min pasta-racer om jag finner Browningen bättre. ;)

• Svar 117
  • Visningar 34,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag har på senare tid fått hem ytterligare en 16 A5 och då en sweet sixteen , sen gick det helt bananas när jag hittade ytterligare 2 st A5 en 16 & en 12 som jag genast  tingade  

• Elvis, Nixon, and Browning's Lost Auto-5

• Behövs inte.. John Moses Browning är min husgud och jag är hans profet. Jag tar inte lätt på avfällingar, klentrogna och de som far med orena läror. /T

Posted Images

Publicerat

Den kompletta storyn så här långt om min Browning A5

....

I USA där A5an är och har varit omåttligt populär så har Browning inga egna tillverkningsuppgifter från FN fabriken som är säkra då registret försvann under första världskriget - gissa vem som tog det? Jo tyskarna! Så i tyskland via hemsidan Shot Gun World hittar man det man söker om gamla A5or. A5orna för USA marknaden tillverkades mestadels av Remington

Det är ganska många som lever i villfarelsen att Browning är ett märke och en tillverkare. Men browning har i relaliteten aldrig gjort några vapen utöver det lilla fåtal John Moses och hans bröder gjorde i verkstaden i Utah. Alla vapen brandade Browning är gjorda av Miroku/FN/Remington/Winchester/GM mfl.

Nu måste jag vända mig till någon kunnig för att få reda på vad som gäller om magasin pluggningen, limning, svetsning eller inslag i magasin röret.

Kravet är att det ska vara "varaktigt" blockerat, dvs den pinne av rosenträ som man förr hade är definitionsmässigt ej godkänd. man brukar såga två hack på magasinsröret och slå in kanten så patronföraren inte kommer ända ner.

Och om den kommer att utstå gastrycket från moderna stålhagel patroner?

Med risk för att vara kräkigt självgod så citerar jag mig själv:

Jodå, så länge du tar normalpatroner men inte högeffektspatroner. Normalpatronen funkar i en vanlig bössa för blyhagel så länge choken är modest dvs under 1/2. Egentligen har man inget krav på maxchoke, men stålet presterar som rege så utomordentligt uselt om man överchokar att det liksom inte blir vett och sans i att försöka jaga med skiten om man har för hög choke.

Högeffektspatronen däremot har samma arbetstryck som en 3" magnum, och där krävs det en lite starkare pipa - det som kallas Q-talet som minskar risken för skottbulor. Och max 1/2 choke....

Se stålstandard.

Så ska man ha högeffektspatroner så kräver det dels en magnumbroms, (det finns A5:or i 12/76 så en mahnumbroms kan man köpa via bla Midway - alla reservdelar man behöver finns att få tag i. Det är världens näst mest tillverkade automat, bara 1100 är tillverkad i fler exemplar.) dels en lite starkare pipa med max 0,5mm strypning dvs ungefär 1/2 choke.

Nu antar jag att du menar lösa choker, men dessa har nada noll nichts med stålhagel att göra - även om folk inbillar sig det. Har du en bössa med lilja är den per definition inte stålgodkänd om du skruvar i 3/4....

Av standarden ovan kan man se att i princip alla bössor med 3" patronläge och giltigt magnumprov stålgodkända om de stryper mindre än 1/2mm. De flesta magnum är lite tyngre pangar med lite tyngre pipor så de brukar klara Q-talet, tunna pipor på en 12/70 gör det inte med risk för att man får en bula bakom chokekonan.

Däremot är det inte förknippat med risk för liv och lem om man skjuter stålhagel utan lilja - men man riskerar att slita ut bössan fortare (för höga arbetstryck) och få en bula bakom choken (lågt q-tal).

Sett i det ljuset är svensken totalt orationell: man tvekar som regel aldrig att pilla ien tokladdad patron i en gammal m/96 låda, men får stora självan om man ser en stålpatron och hagelbössan saknar lilja......

/T

Bössan har alltså inget större samlarvärde fast den är gammal och i hyfsat skick då den ju har tillverkats i så många tusentals ex och finare ex än min går säkert med lätthet att komma över för den som vill samla på den här modellen, så jag kanske köper en nyare pipa med mindre choke!

SS//

Krasst sett är det världens näst mest tillverkade hagelautomat med lite över 5 miljoner ex gjorda. Men det finns "udda modeller" mest eftertraktade är de med "Sweet sixteen" på lådan, kaliber 20 och de militära versionerna.

Sedan kan en pang var unik sett till sin proveniciens..... Så dokumentera din pang, den kan vara lite unik just i det att du har hela dess historia - det är ganska ovanligt.

/T

Publicerat
  • Författare

Herr C Gustafsson har chansen att övertyga mig om A5:s överlägsenhet vid kommande provskjutning och jag är inte främmande för att byta bort min pasta-racer om jag finner Browningen bättre. ;)

Challenge accepted!

Publicerat

Challenge accepted!

Ta med 410an också. :D

Publicerat
Behövs inte.. John Moses Browning är min husgud och jag är hans profet. Jag tar inte lätt på avfällingar, klentrogna och de som far med orena läror.

Tilläggas bör göras att på den tiden då JM Browning konstruerade sin A5 a så sköts en hel del svartkrutspatroner i hagelvapen.Han var tvungen att tas häsyn till detta .

Dubbeltrap med halvautomater laddade med svartkrutspatroner kunde nog belysa konstruktionens förmåga att tugga i sig ammunition av alla möjliga och omöjliga slag.

Publicerat

Tilläggas bör göras att på den tiden då JM Browning konstruerade sin A5 a så sköts en hel del svartkrutspatroner i hagelvapen.Han var tvungen att tas häsyn till detta .

Dubbeltrap med halvautomater laddade med svartkrutspatroner kunde nog belysa konstruktionens förmåga att tugga i sig ammunition av alla möjliga och omöjliga slag.

Ja, inbilla er inte att dagens halvmessyrer hade fixat det med samma glada min.....

Det finns fyra vapen som var och en på sitt vis definierat ett trendbrott med ett "före" och ett "efter":

Anson&Deeleys boxlås - 1875

Bröderna Mausers m/98 - 1896-7 (det vi kallar m/98 är egentligen en samling patent från Mauser kombinerade i ett vapen som presenterades för den tyska armen 1897 och sedermera antogs 1898 som just m/98)

John Moses A5 - 1902 patent(även om den var "klar" runt 1898), produktion 1905....

John Moses och Val Brownings B25 1926 (första patentet), även om det rekylopererade trycket patenterades lite senare av Val Browning (efter JM's död 1926). Produktionen kom inte igång med ngn reda förrän 1931.

B25 anses i dag vara världens mest kopierade vapenkonstruktion, tätt följd av A-D's boxlås..... Och notera bara 1100:an är gjord i fler exemplar än A5. Vi snackar alltså här om världens två mest tillverkade vapen...

Tråkigt för vår svenske Sjögren som gjorde en fullt fungerande hagelautomat 1902 (men dyr och onödigt komplicerad) - snacka om att komma för sent till matchen....

/T

Publicerat

Det är det här tvära stoppet på reciverlådan som har givit A5an det amerikanska smeknamnet "humpback" (puckelryggen)

post-10034-0-59885300-1319030708_thumb.j

I Första Världkriget hette den bara formellt "trench gun" - man rensade troligtvis inne i stridsgravarna med den.

Under Andra Världskriget kallades den också för "Bushwhacker gun"(busksmällan) eller senare för "The Iwo Jima bruch hacker" (buskröjaren från Iwo Jima)

Under Vietnamkriget kallades den för Hump Back eller för "Bunny flute". (kaninflöjten)

Private "Bunny" i filmen Platoon använder sig inte av en hump back, han använder sig av någon modernare typ av hagelautomat, jag gissar att namnet på rollfiguren med hagelbössan endå hänger ihop på något sätt med slangordet Bunny flute.

SS//

Publicerat

......

I Första Världkriget hette den bara formellt "trench gun" - man rensade troligtvis inne i stridsgravarna med den.

JA, nu var det ju mer än A5:an som användes till det. Och namnet trench gun var just för att det var det den var: nått man använde i skyttegraven när man rensade den....

Om det finns något som gör mig knäsvag så är det just stridsskjutningar där man rensade skyttegravar, minsta misstag och man är bildligt och bokstavligt talat rökt. Och då var det inte ens någon som sköt tillbaka.....

Under Andra Världskriget kallades den också för "Bushwhacker gun"(busksmällan) eller senare för "The Iwo Jima bruch hacker" (buskröjaren från Iwo Jima)

Under Vietnamkriget kallades den för Hump Back eller för "Bunny flute". (kaninflöjten)

Stevens gjorde den vanligaste hagelpumpen ibruk under andra vk, 1300 var den vanligaste i vietnamn. Men A5 var med vid båda tillfällena....

Den som råkar springa på en A5 med bajonettfäste kan sälja den riktigt dyrt, de är mycket sällsynta i dag.

Private "Bunny" i filmen Platoon använder sig inte av en hump back, han använder sig av någon modernare typ av hagelautomat, jag gissar att namnet på rollfiguren med hagelbössan endå hänger ihop på något sätt med slangordet Bunny flute.

Med tanke på vilken förband och när filmen ska utspelas skulle jag säga att det skulle vara en 1300. Och det tror jag det är med om jag ska vara ärlig, jag kan inte minnas att jag reagerade på den när jag såg filmen (annars är jag en av de där som gnäller när "fel" vagn, uniform eller vapen dyker upp vid fel tid i en film).

/T

Publicerat

Lite MÖP:igt med en hagelbössa där pipan rör sig som på en luftvärnskanon. Tänk om nån får för sig att börja skjuta albatrosser på 200m höjd? :o

Publicerat
  • Författare

Lite MÖP:igt med en hagelbössa där pipan rör sig som på en luftvärnskanon. Tänk om nån får för sig att börja skjuta albatrosser på 200m höjd? :o

Känns spontant som lite långsökt.

Publicerat

Nej, nej. Lång piprekyl har inget med kanonens vagga och eleverande system.... A5:an är poesi, lvakan bara primitivt militär i jmf. Därtill inte en Browning konstruktion. Där öppnar man "slutstycket" i rörelsen mer enligt knälåset på en Luger.... Och kilen rör sig i sidled, inte i längsled.

Däremot har den en viss likhet med laddbryggan/hissen, men den konstruktionen är liksom ett måste på alla konstruktioner som har magasinet parallellt med pipa/eldrör. Så laddbrygga har nästan alla autmatkanoner som kör med magasinliknande konstruktioner, annars får du ha ett band och en ansättare....

JM har en snarlik konstruktion i sin kulspruta (med kort piprekyl) som är bandmatad med tygband och patronen måste dras ut bakåt, hissas ner och ansättas. Därav att man måste göra laddrörelsen två gånger.... En gång för att gripa tag om patronen, och en gång för att dra ut och ansätta.

/T

Publicerat

Skulle gärna skruva isär en. Å provskjuta för den delen. Synd att den är så ful.

Den där tvåskotts automaten som ibland kallas twelvette. Är även det en JB-konstruktion? Vad var själv tanken och vitsen med den?

Publicerat

Skulle gärna skruva isär en. Å provskjuta för den delen. Synd att den är så ful.

Designen är styrd av funktionen, de som har sluttande låda brukar inte använda den sista biten låda till nått vettigt - dvs det är en ren design för ögat och som driver fram tyngdpunkten....

Den där tvåskotts automaten som ibland kallas twelvette. Är även det en JB-konstruktion? Vad var själv tanken och vitsen med den?

Delvis. Vill minnas att den är till största delen konstruerad av Val Browning dvs geniets son - tillika samma som gjorde enkeltrycket på B25. Kallas oftast Browning Automatic.

Det var en lite felplacerad produkt egentligen. Men det var en uppblossande debatt kring automaternas magasinskapacitet även i USA mellan krigen när man lyckades skjuta slut på nån duvart och det var en ganska infekterad debatt kring fågeljakten och magasinskapacitet – alltså tog Browning fram en automat med bara två skott eftersom det verkade som det var ”framtiden”. Med bara två skotts kapacitet behöver man inget egentligt magasin, man kan ha det andra skottet liggande på hissen… Och då slipper man det klumpiga och korkade magasinet. Men nu valde man att inte ge sig på magasinen utan reglerade jakten i stället - de som tror USA är frihetens land sett till vapen och jakt får nog tänka om lite - deras jakt är mycket reglerad även om vapenägandet i sig är mycket liberalare än i europa generellt sett.

Då kunden man göra pangen betydligt kompaktare och mer välbalanserad – den hade också framgång på banorna fram för allt och är en himla trevlig automat i grund och botten. Och likt annat från FN under dessa år – tramsigt välgjord i en fantastisk kvalitet. Men jägarkåren vände den mangrant ryggen, och det blev lite av en marknadsmässig flopp även i Europa där man faktiskt införde begränsningar i magasinskapaciteten. I dag med treskottsregeln så är hela frågan liksom stendöd, och man ser ofta Browning Automatic stå ganska länge innan ngn förbarmar sig över dem. Men det värdelösa turkiska möget säljer som fan fast det är hopplöst obalanserat att man inte kan ha det till nått vettigt…..

/T

Publicerat

Var i Stockholmsområdet kan jag inhandla större mängder billig kal. 12/65 ammunition för sjöfågeljakt?

Stålhagel i storlek 6-7.

SS//

Publicerat

Den kompletta storyn så här långt om min Browning A5

post-10034-0-53077700-1318981046_thumb.j

Så har jag då äntligen kunnat hämta hem "min morfars gamla värdefulla hagelbössa" - låter den inte bekant den slitna klyschan så säg, då det ekonomiska värdet på vapnet knappast överstiger kostnaden för licensavgiften!

Den har varit beslagtagen av polisen i Finland efter att den dök upp där i min mors dödsbo och brorsans grabb plötsligt stod där helt oönskat med den på halsen då han övertog morsans ställe.

Jag fick originallicensen till den redan i början på åttiotalet men fick aldrig tag på själva bössan då. Originallicensen är utskriven 1933 i min morfars namn.

Bössan är en Browning Auto 5 i originalskick, helt i det utförande som den hade då den lämnade FN fabriken i Herstal Liege i Belgien efter att den hade tillverkats där 1908.

Bössans hela historia har jag med lite möda lyckats spåra, första serietillverkningen startades upp 1903 och man tillverkade på den tiden ca 1-3000 bössor om året.

Tillverkningen upphörde 1999 och den var då förlagd till Japan, man har genom åren troligtvis tillverkat miljoner av A5an, den har deltagit i WWI och WWII samt i Korea och i Vietnam och nu senast i Irak - Googla gärna på Browning Auto 5 och läs varför och hur den användes med sån förkärlek av olika arméer, bla annat också av Royal Army i Storbritannien, Nord Irland och på Falklandsöarna.

post-10034-0-96321700-1318980127_thumb.g

Andra nöjda innehavare av Browning Auto 5 (korta versioner?) var Amerikanska folkhjältar som Bonnie & Clyde, John Dillinger mfl.

Min bössa exporterades av fabriken till en vapenhandlare i St.Petersburg Ryssland (före Sovjetunionen bildades), denne hade lagt till alla dom extra tillbehör som på den tiden gick att beställa extra till sin beställning, säkring typ3, magasin spärr, trapetsgänga i låsningen av magasintuben och framstocken, extra låsskruvar för skruvarna i lådan mm - dessa skruvar är numrerade med vapennumrets 3 sista siffror och det gjorde man enbart 1908.

Enligt vapennumret, som endast är 5 siffrigt - 28XXX- så är vapnet tillverkat någon gång i maj - juni 1908.

Kalibern är 12/65 vilket kanske är lite kort som patronlängd idag.

I USA där A5an är och har varit omåttligt populär så har Browning inga egna tillverkningsuppgifter från FN fabriken som är säkra då registret försvann under första världskriget - gissa vem som tog det? Jo tyskarna! Så i tyskland via hemsidan Shot Gun World hittar man det man söker om gamla A5or. A5orna för USA marknaden tillverkades mestadels av Remington

Min morfars bössa såldes till Finland 1910 (som ju på den tiden var ett ryskt furstendöme) via postorder, den var bara en av alla dom i mängden som såldes till Finland i organiserat skyddskårs syfte - den skulle läggas upp i arsenaler som rika fabriksägare och stora gods och gårdar anskaffade för att kunna försvara sig mot den annalkande kommunistfaran. I Finland hette det ”Skyddskåren”, motsvarande organiserade vapenlager i Sverige kallades för ”Driftvärn”.

post-10034-0-38603200-1318980275_thumb.j

Bild ur den ryska postorderkatalogen

Ett annat vapen som också införskaffades via St. Petersburg till Finland på samma sätt var Winchesters bygelrepeter M1895 i kaliber .30-40 Krag, från början en dansk patron som blev populär både i Ryssland och i USA.

post-10034-0-33891900-1318980766_thumb.j

En Winchester utan tubmagasin.

Inför det förestående inbördeskriget i Ryssland så införskaffade den Ryska Tsaren 1917 en massa Winchester M1895 men nu utrustade med bajonettfäste och i den nya ryska kalibern 7,62 X 54R. vilket gjorde att ammunitionen i .30-40 Krag inte längre gick att få tag på i Finland.

Så då show downen med kommunisterna i Finland bröt ut år 1917, så fick man lov att lita till dom Browning Auto 5 man hade tillgång till, för att kväsa alla kommunistuppror inom den "privata sektorn" som man kanske skulle uttrycka det idag.

post-10034-0-77413300-1318980480_thumb.j

Bild på Winchesters bygelrepeter M1895 i samma ryska postorderkatalog.

Notera patronerna i lådan, lätt Europa anpassad eller en något "Mauseriserad" version.

Min bössa stannade kvar i Skinnarvik Gårds och Skinnarvik Glasbruks Arsenal fram till 1933 då min morfar alltså köpte ut den av glaspatron Gustavsson (japp - han var smålänning från Vimmerby). Min morfar var yrkesofficer i Finska armen och ansågs nog som tillräckligt "pålitlig" då han ju stod på de vitas sida under det finska inbördeskriget.

Jag har jagat med den här bössan sedan barnsben i Åbolands Skärgård och nu står den i mitt vapenskåp här hemma i Tumba, jag tänker fortsätta att jaga med den men nu först måste jag bygga in en magasinstopp så att den bara går att ladda med 3 patroner, det är väl Naturvårdsverket som kräver det, licensen säger "Halvautomatiskt flerskotts vapen avsett för jakt" – ingenting om antalet patroner i magasinet nämns i licensen!

Nu måste jag vända mig till någon kunnig för att få reda på vad som gäller om magasin pluggningen, limning, svetsning eller inslag i magasin röret. Och om den kommer att utstå gastrycket från moderna stålhagel patroner?

Bössan har alltså inget större samlarvärde fast den är gammal och i hyfsat skick då den ju har tillverkats i så många tusentals ex och finare ex än min går säkert med lätthet att komma över för den som vill samla på den här modellen, så jag kanske köper en nyare pipa med mindre choke!

SS//

Min morfars licens i original från 1933:

post-10034-0-55335300-1319377561_thumb.j

SS//

Publicerat

Var i Stockholmsområdet kan jag inhandla större mängder billig kal. 12/65 ammunition för sjöfågeljakt?

Stålhagel i storlek 6-7.

SS//

Det får du nog fasen beställa, jag kan inte tänka mig att de har 12/65 i stål hemma. Jag har då aldrig sett en krämare som haft hemma.... Men jag har för mig att Gamebore gör

Har du brått köp Eley Bismut - de finns i 12/65, det finns en liten mikroskåpisk chans att de har Eley Impax 12/65 Vismuth hemma. OBS - de brukar vara i UK-storlekar, inte US....

/T

Publicerat

Känner någon till en lämplig sida där man kan lära sig justera rekylbromsen på en A5 på rätt sätt?

Publicerat
  • Författare

Känner någon till en lämplig sida där man kan lära sig justera rekylbromsen på en A5 på rätt sätt?

http://www.chuckhawks.com/browning_A-5_running.htm

Där står det vad som är rätt setup. Hur du justerar för olika laddningar ka säkert PMT redogöra för.

Publicerat
  • Författare

Om någon snubblar över en ny pipa med choker som är stålgodkänd ny/begagnad till a-5 så hojta till. Skulle vara trevligt att kunna dra i en sådan när man är nere i våtmark och ha problemet löst.

Kostar det dubbelt att få hem en mot vad jag betalt för bössan är det skit samma. Kommer då ha bland det bästa som finns och det kommer att vara framtidssäkert och utan bekymmer.

Antar att man senare få vända sig till aktuell generalagent för Browning när det väl är aktuellt annars.

Publicerat

Manualer inkluderande sprängskisser samt instruktion för hur man justerar bromsen finns på: http://www.browning.com/customerservice/ownersmanuals/index.asp.

/T

Publicerat

Om någon snubblar över en ny pipa med choker som är stålgodkänd ny/begagnad till a-5 så hojta till. Skulle vara trevligt att kunna dra i en sådan när man är nere i våtmark och ha problemet löst.

Kostar det dubbelt att få hem en mot vad jag betalt för bössan är det skit samma. Kommer då ha bland det bästa som finns och det kommer att vara framtidssäkert och utan bekymmer.

Antar att man senare få vända sig till aktuell generalagent för Browning när det väl är aktuellt annars.

Kan inte tänka mig att ngn i sverige skulle ligga på en ny pipa med choker till en A5 när halva sverige är nerlusade med dessa gamla pangar. Kolla med Midway - de har annars alla delar - du kan behöva köpa pipan genom en smed eftersom det är en licensbelagd del....

/T

Publicerat

Kan inte tänka mig att ngn i sverige skulle ligga på en ny pipa med choker till en A5 när halva sverige är nerlusade med dessa gamla pangar. Kolla med Midway - de har annars alla delar - du kan behöva köpa pipan genom en smed eftersom det är en licensbelagd del....

/T

Fick i går tag på några askar 12/65 v1smut hagel via Tumba Järn - dom var inte billiga!

Kan jag låta borra om patronläget till 12/70?

Kan jag därefter ladda den patronlängden i magasinet och kan patroner med den längden röra sig fritt i lådan?

Minns att i min ungdom använde jag en Ungersk patropnsort i A5an som hette "Mondial", dom patronerna var 67mm långa

och dom funkade bra fast dom var 2mm för långa! Morfar köpte dom i 500 pak så jag susade iväg några sådana genom åren.

SS//

Publicerat

Har du ett vattendjup på ..var det 6 meter som är sagt? eller mer så kan du köra bly.

Underskatta inte ståltrap heller, jagar du för vettar på en optimal plats så torde du kunna få in fåglen på riktigt bra håll och då lär du dräpa dem med modern ståltrap.

Annars tror jag det blir svårt, stålet tar plats och kräver långa patroner.

Mvh!

Publicerat

Fick i går tag på några askar 12/65 v1smut hagel via Tumba Järn - dom var inte billiga!

Nej, inte om du köper dem ask för ask....

Kan jag låta borra om patronläget till 12/70?

Ja

Kan jag därefter ladda den patronlängden i magasinet och kan patroner med den längden röra sig fritt i lådan?

Fritt i lådan ska de aldrig röra sig, men det funkar med den aningens längre hylsan.

Minns att i min ungdom använde jag en Ungersk patropnsort i A5an som hette "Mondial", dom patronerna var 67mm långa

och dom funkade bra fast dom var 2mm för långa! Morfar köpte dom i 500 pak så jag susade iväg några sådana genom åren.

SS//

Det där med 65, 67 och 70mm

/T

Publicerat

Har du ett vattendjup på ..var det 6 meter som är sagt? eller mer så kan du köra bly.

Underskatta inte ståltrap heller, jagar du för vettar på en optimal plats så torde du kunna få in fåglen på riktigt bra håll och då lär du dräpa dem med modern ståltrap.

Annars tror jag det blir svårt, stålet tar plats och kräver långa patroner.

Mvh!

Njae - 260 US5 tar lika stor plats oavsett vilket material de är gjorda av.....

Men släpper man in dem nära precis som du säger så är det inget som helst problem, stål funkar bra på korta håll - givet att choken är modest så patronen inte sprutar.

/T