Publicerat September 28, 201114 yr Har själv funderat på om man ska lämna eller inte. Att det inom en organisation alltid går att förbättra saker vet alla. Ett stort problem är ju vi själva som mer eller mindre struntar i våra lokala kretsmöten etc där vi har möjlighet att påverka. Men det är väl lite som i alla föreningar svårt att få folk till ideellt arbete.? Sen att det blir ett kanske för stort avstånd mellan de förtroendevalda och de sk: ”doktorstjänstemännen” är i dagens samhälle ganska naturligt då allt sker mycket snabbare än förr och det inte alltid finns tid att tillfråga ”gräsrötter” och förtroende valda innan besked ska lämnas. Och som någon nämnde så kanske inte de förtroendevalda är på rätt position och därmed inte kapabel till bra svar och argument, men det är ingen annan än vi själva som kan ersätta den personen med en bättre. Den fråga som avgjort är att jag inte finner något bättre alternativ, samt att jag anser det måste finnas en stor och stark jägarorganisation för att jag och mina barn ska kunna jaga i framtiden. Insåg att hoppar jag av så blir det lite som att fälla krokben på mig själv. Så jag blir då kvar tillsvidare….. /ekebo
Publicerat September 28, 201114 yr Nu tycker jag inte att det så långt mellan medlemmar och doktorshattar, vi har ju detta forum som inte fanns förr, sen att bojkotta en organisation för att politikerna spelar rävspel på sin planhalva, det känns lite fel, men visst säg att 80% hoppar av, vad har vi kvar? tror ni någon annan organisation kommer få samma uppdrag, det gör inte jag, beslutsfattarna och motståndsorganisationer har då blivit av med en potentiel bråkstake. 210 vargar var väl ändå inte SvJF idé, även om man ställde sig bakom den, men också den som skrikit högst när taket skulle bort eller när tilldelningen på lodjur gick åt skogen beroende på NVV, jag har inget emot franska metoder, italiensk inventering, men svensk näve i byxfickan! tillsammans kan vi komma någon vart! Sen kan jag väl tycka att de lokala stolarna känns väldigt bundna åtminstone i vår krets, samma människor gör samma sak varje år, nya ansikten ses som en fara och hotar lite av deras trygghet, medelåldern på mötena blir ju inte lägre precis, där bör man nog börja rensa ut på vissa håll, en maxtid eller att man kan visa att man gör något nytt, tar kretsen in i framtiden.
Publicerat September 28, 201114 yr Sen kan jag väl tycka att de lokala stolarna känns väldigt bundna åtminstone i vår krets, samma människor gör samma sak varje år, nya ansikten ses som en fara och hotar lite av deras trygghet, medelåldern på mötena blir ju inte lägre precis, där bör man nog börja rensa ut på vissa håll, en maxtid eller att man kan visa att man gör något nytt, tar kretsen in i framtiden. Håller med, en Max sitttid i styrelsen på ex 5-10 år skulle automatiskt sortera bort långsittarna. Många i Kretsens styrelse gör inte ett skit mer än går på mötena. Här har man löst det så att man har ett arbetsutskott där de som gör något sitter med. Jag kan ibland hänga upp mig på att det bara finns ett vilt som diskuteras på dessa möten och det är Älgen, Rådjur hare Viltvård pratas inte ett skit om. Jo lite gris med då förstås men endast för att man vill vara först med att skapa ett Vildsvinsområde. Jakten som sådan kommer väldigt långt ner på listan tyvärr. Och jag vet att jag är grinig och bör göra mera själv men jag vägrar sitta med så länge min svåger sitter där. Inte för jag har något emot honom men det är inte bra att vi två sitter där samtidigt. //
Publicerat September 28, 201114 yr Konkret, så får jag sakta se på när möjligheterna att jaga minskar. Rovdjursfrågan ÄR en central punkt som kommer direkt att påverka jakten. Så eg så är alla andra jaktliga frågor underordnad rovdjursfrågorna. Tillåter vi stora rovdjursstammar så försvinner glädjen med jakten. Först pga att jakthundarna riskerar livet i skogarna. Då blir det inte roligt att jaga med löshund. Man går mer och väntar på rovdjursangrepp än känner glädje när hunden arbetar. Sekundärt så påverka rovdjuren viltstammarna. Det blir färre individer av vilt att jaga. Tex så kan ett älglag få så kraftigt minskad älgstamm att det tar 5-6år i snitt, mellan att vare deltagare i laget faktiskt får skjuta. Köttlotterna minskar samtidigt som arrenden blir allt högre och skottchanserna/jägare minskar. Ja då är det tveksamt om jag kommer att känna glädje i skogen och tycka att det är värt pengarna och tiden som skall läggas ner. Även jakten på tex hare, fågel, rå och hjort kommer att påverkas negativt. Delvis för hundjakten inte går att bedriva, men även dessa stammar kommer att minska i antal med ett högt rovdjurstryck. Om tex vargen etablerar sig så kommer de mindre rovdjuren att vara tvungna att mer och mer försörja sig på de mindre djuren tex hare och fågel. Nu kan tex räven ta något rådjurs kid ibland, men i framtiden kanske det blir uteslutande hare, fågel och sork..... Lägg där till den nya älgförvaltningen. Framtiden får utvisa hur det kommer att bli. Men för mig känns det som att storbolagen kommer att få igenom en "rovdrift" på älgen. Vilket kommer att leda till att framtidens älgstammar kommer att vara betydligt mindre än vad dom är idag. Det tillsammans med rovdjurstrycket kommer att ge att det i princip kommer att vara omöjligt att jaga älg. Då det inte kommer att finnas tillräckligt med älg att bedriva jakt på. Så utan jaktbart vilt, inga jägare. Inga jägare ingen föryngring. Ej heller medlemmar i olika jägarförbund. Det kommer iof att alltid finnas plats för 5-10000 pers som kan lägga ner några 10000tals kronor för att kunna jaga. Frågan är om "allmoge" jakten är slut för den här gången?? Det känns lite som att SJF endast satsar på de 5000 som är ekonomiskt starka och lämnar allmogen åt sitt öde. Är medlemm, kommer nog att stanna kvar i SJF så länge jag tycker att det är meningsfullt att jaga. Mest för att övriga organisationer är för "spretiga" och ännu mer svåra att se vad dom står för.
Publicerat September 28, 201114 yr Konkret, så får jag sakta se på när möjligheterna att jaga minskar. Rovdjursfrågan ÄR en central punkt som kommer direkt att påverka jakten. Så eg så är alla andra jaktliga frågor underordnad rovdjursfrågorna. Tillåter vi stora rovdjursstammar så försvinner glädjen med jakten. Först pga att jakthundarna riskerar livet i skogarna. Då blir det inte roligt att jaga med löshund. Man går mer och väntar på rovdjursangrepp än känner glädje när hunden arbetar. Sekundärt så påverka rovdjuren viltstammarna. Det blir färre individer av vilt att jaga. Tex så kan ett älglag få så kraftigt minskad älgstamm att det tar 5-6år i snitt, mellan att vare deltagare i laget faktiskt får skjuta. Köttlotterna minskar samtidigt som arrenden blir allt högre och skottchanserna/jägare minskar. Ja då är det tveksamt om jag kommer att känna glädje i skogen och tycka att det är värt pengarna och tiden som skall läggas ner. Även jakten på tex hare, fågel, rå och hjort kommer att påverkas negativt. Delvis för hundjakten inte går att bedriva, men även dessa stammar kommer att minska i antal med ett högt rovdjurstryck. Om tex vargen etablerar sig så kommer de mindre rovdjuren att vara tvungna att mer och mer försörja sig på de mindre djuren tex hare och fågel. Nu kan tex räven ta något rådjurs kid ibland, men i framtiden kanske det blir uteslutande hare, fågel och sork..... Lägg där till den nya älgförvaltningen. Framtiden får utvisa hur det kommer att bli. Men för mig känns det som att storbolagen kommer att få igenom en "rovdrift" på älgen. Vilket kommer att leda till att framtidens älgstammar kommer att vara betydligt mindre än vad dom är idag. Det tillsammans med rovdjurstrycket kommer att ge att det i princip kommer att vara omöjligt att jaga älg. Då det inte kommer att finnas tillräckligt med älg att bedriva jakt på. Så utan jaktbart vilt, inga jägare. Inga jägare ingen föryngring. Ej heller medlemmar i olika jägarförbund. Det kommer iof att alltid finnas plats för 5-10000 pers som kan lägga ner några 10000tals kronor för att kunna jaga. Frågan är om "allmoge" jakten är slut för den här gången?? Det känns lite som att SJF endast satsar på de 5000 som är ekonomiskt starka och lämnar allmogen åt sitt öde. Är medlemm, kommer nog att stanna kvar i SJF så länge jag tycker att det är meningsfullt att jaga. Mest för att övriga organisationer är för "spretiga" och ännu mer svåra att se vad dom står för. Jag hade nog ställt frågan till Eskil Erlandsson!
Publicerat September 28, 201114 yr Här är nog ett av de stora problemet! Jag ser samma sak här, och till och med på läns nivå så händer ingenting! Två exempel på detta här: Vildsvinsfrågan och förvaltning av vildsvin drivs numera av LRF. SJF åker med och har inte mycket att bidra med. De har sina bergfasta positioner och ser LRF o SJF som motparter och inte som samarbetspartner. Vargen i Kronoberg! Här har också LRF tagit täten i frågan, i så väl media som i handling. Men som medlem så ska man inte bara klaga, om man inte göra något åt det hela. Jag har inte möjlighet att själv engagera mig, men jag kan däremot framföra mina åsikter. Att man sedan inte lyssnar är bara synd. Håller med om detta, LRF och SJF har samma presentationsmaterial angående vildsvinen. Att lyssna till LRF blir vinklat men betydligt närmare sanningen än om SJF framför samma budskap. Många människor som lämnar förbundet är just markägare, kanske är det svinnet värst då vi mitt i konflikten stad vs land har en konflikt mellan markägare och jägare. SJF är livrädda för ÄFO och gör allt i sin makt för att infiltrera markägarsidan vilket man inte heller gör nån hemlighet av. Ett stort ansvar vilar på framtida ÄFO, lägg tiden på att samarbeta i stället för att stjälpa är mitt råd. Skogsbrukets behov måste alltid går före jaktliga behov av en enkel anledning - dom äger älgmaten. Outdoorsman: Klart du skall vara stolt över din doktorshatt, den funkar säkert där du normalt sett rör dig och har inte kommit utan ansträngning. Problemet är bara att din organisation består av annat folk också. Läste att ni anställt en kommunikatör, är det rätt person tror jag det kan vara rätt satsning. Sätt ingen begränsning på hans tjänstemil för han har många stopp på vägen att göra kvällstid runtom i Sverige. Hamnar han bakom ett skrivbord bloggandes från Ö-M kan jag lova att det är verkningslöst.
Publicerat September 28, 201114 yr Oj, det finns en del att skriva här ser jag... Jag är just hemkommen efter en norrlandsturné med älgexkursioner så ni får väl ta mina kommentarer för vad de är. Först och främst kanske jag ska ge en lägesbeskrivning. Egentligen är detta säkert affärshemligheter men vi kör ändå. Jag tror nästan det krävs för att ens ha en chans att komma framåt i denna lätt yra diskussion. Vi gör mycket regelbundet medlemsundersökningar enligt konstens alla regler. Vi har aldrig haft så nöjda kunder / medlemmar som vi har just nu. Vad beror det på? Har de missnöjda slutat? Vi planerar därför just nu en stor undersökning av varför folk slutat vara medlemmar... Krisen har inte kommit nu över en natt. Vi har tappat cirkus 1 % av medlemmarna (årligen) under några år nu. Det som nu är alarmerande är att vi inte längre håller marknadsandelen, dvs tidigare har antalet jaktkortslösare minskat minst lika snabbt som antalet medlemmar. Nu ökar antalet jaktkortslösare men inte antalet medlemmar... Jägareförbundet har funnits i 182 år. Vi har aldrig stått inför ens en hälften så stor generationsväxling som vi gör just nu, bland personalen. I stort sett hela ledningen, och hälften av vår övriga personal har, eller kommer, försvinna inom 2 år. Det kommer att märkas. Jag tillöhör det gamla gardet på huvudkontoret snart och jag har inte ens varit där i 3 år. I södra Sverige har vi idag inte ens 30% av personalen som jobbat i mer än 2 år inom förbundet. Det är lite jobbigt, men också en möjlighet. Sist, men inte minst, glöm aldrig att vi är en medlemsorganisation. Som tjänsteman kan jag bara lova att vi gör som medlemmarna vill. Gud ska veta att jag och andra ibland vill göra annorlunda, men det går aldrig. Medlemmens vilja är lag. Så det är ni som är medlemmar, eller kan tänka er att bli, som styr. Jag har ingen egen agenda. Jag ska försöka bena ut era enskilda synpunkter imorgon men som "vanligt" blir det svårt. Alla har ni era käpphästar. Jag ska dock ge en guldstjärna redan nu till MKJ. Jag tror du har helt rätt i dina kommunikationstankar. Vi har inte riktigt fixat kommunikationen, på många olika sätt. Att bemästra en organisation som någorlunda enhetligt och tydligt kan hantera "gubben på stubben" och t ex Sofia Arkelsten är inte lätt. Är det ens görligt? Kanske ska vi släppa tanken på att finnas överallt? Jag tror också att du har en poäng i "doktorhattfenomenet". Utan tvekan behövs doktorer, det har Fredrik beskrivit. Men, hur får vi till kommunikationen mellan dem, förtroendevalda och medlemmarna? Det är en utmaning. Jag blir dock lite purken när du efterlyser obegränsad milersättning. Jag har 200 "externuppdrag", utanför Öster Malma, årligen. Vår nya kommunikationschef, som för övrigt är en HON, kommer aldrig finnas där ute. Inte heller jag, som jag tror sett snart en tredjedel av landets bygdegårdar, kommer hinna runt. Ska vi lyfta blicken så är det nog en vision, eller ett samlat budskap som behövs. Vi behöver samlas runt något gemensamt, enkelt och genomförbart, nu. Som av en händelse tror jag att jag finns väldigt nära MKJ imorgon. Uppskedika Bygdegård, 19:00, står det i min almanacka. Jag vet inte riktigt vad det ska handla om men syns vi så tar vi diskussionen. Bjuder du på "fika" kanske jag sover över...
Publicerat September 29, 201114 yr ... Som av en händelse tror jag att jag finns väldigt nära MKJ imorgon. Uppskedika Bygdegård, 19:00, står det i min almanacka. Jag vet inte riktigt vad det ska handla om men syns vi så tar vi diskussionen. Bjuder du på "fika" kanske jag sover över... Så här står det på kretsens hemsida. "Rovdjur och älgförvaltning i framtiden Biträdande riksjaktvårdskonsulent Daniel Ligné berättar och svarar på frågor." Länk till sidan
Publicerat September 29, 201114 yr Outdoorsman: Klart du skall vara stolt över din doktorshatt, den funkar säkert där du normalt sett rör dig och har inte kommit utan ansträngning. Problemet är bara att din organisation består av annat folk också. Läste att ni anställt en kommunikatör, är det rätt person tror jag det kan vara rätt satsning. Sätt ingen begränsning på hans tjänstemil för han har många stopp på vägen att göra kvällstid runtom i Sverige. Hamnar han bakom ett skrivbord bloggandes från Ö-M kan jag lova att det är verkningslöst. Tro mig, MKJ jag ser det INTE som ett problem; tvärtom ! Liksom Daniel ställer jag mig bakom en stor del av tankarna i ditt tidigare inlägg, men just när det gäller makten i ÄFO håller jag och vi som bekant inte med... Skogsbruket äger inte älgmaten, det gör vi markägare om man skall vara petig. Och jakträtten ligger redan på markägarna. För en fungerande, dvs accepterad, förvaltning måste vi samarbeta, det håller jag helt med om. Att ena sidan bestämmer och dikterar villkoren kallar jag dock inte att samarbeta.
Publicerat September 29, 201114 yr Författare Här sitter vi bara som en liten del av den större jägarkåren och framför våra åsikter som ibland är riktigt bra. Men alla de andra då? Vi är ett fåtal procent som skriver - eller bara läser här på forumet! Ibland känns det som en sfär och det finns inga andra jägare än vi... Det skulle vara mycket bättre att bredda upp och lämna denna trygga sfären emellanåt och mer synas i det offentliga samhällsskiktet och där mer sprida vårt budskap/information. Flera är enormt duktiga på att skriva och säkert finns det behov av er, även utanför detta forum.
Publicerat September 29, 201114 yr Här sitter vi bara som en liten del av den större jägarkåren och framför våra åsikter som ibland är riktigt bra. Men alla de andra då? Vi är ett fåtal procent som skriver - eller bara läser här på forumet! Ibland känns det som en sfär och det finns inga andra jägare än vi... Det skulle vara mycket bättre att bredda upp och lämna denna trygga sfären emellanåt och mer synas i det offentliga samhällsskiktet och där mer sprida vårt budskap/information. Flera är enormt duktiga på att skriva och säkert finns det behov av er, även utanför detta forum. Frågan är väl också vad vi medlemmar har för skyldighet att söka informationen? Informationen FINNS tillgänglig för alla och sprids även på de flesta tänkbara sätt, Svensk Jakt, Facebook, bloggar, hemsidan osv osv.. Personligen tycekr jag det hänt en hel del inom det området. På riskplanet tycker jag det funkar bra, men det är då vi kommer ut i kretsarna det faller. Vad gör man för att utbidla de förteoende valda i kretsarna? Hur jobbar man för att motivera och engagera? Hur utvecklar man länsföreningar och kretsarna? Tror det finns en hel del att göra där..
Publicerat September 29, 201114 yr Författare Frågan är väl också vad vi medlemmar har för skyldighet att söka informationen? Informationen FINNS tillgänglig för alla och sprids även på de flesta tänkbara sätt, Svensk Jakt, Facebook, bloggar, hemsidan osv osv.. Personligen tycekr jag det hänt en hel del inom det området. På riskplanet tycker jag det funkar bra, men det är då vi kommer ut i kretsarna det faller. Vad gör man för att utbidla de förteoende valda i kretsarna? Hur jobbar man för att motivera och engagera? Hur utvecklar man länsföreningar och kretsarna? Tror det finns en hel del att göra där.. Jo, men det är fortfarande små sfärer i det stora hela! Det har så klart gjort det bättre, men det finns många jägare som aldrig läser jakttidningar, bloggar etc. Att få dem lite mer engagerade, hur vi nu skall gå tillväga, då är mycket vunnet. Vi behöver fler som skriver i bl.a pressen, för att visa att vi är en maktfaktor de har att göra med. Det är nu det måste hända saker och speciellt i vargfrågan, annars är det stor risk att vi blir överkörda även när andra saker kommer upp på agendan. Det krävs eldsjälar i alla föreningar som med järnhand driver frågorna, men tyvärr räcker inte alltid det.. Folk har svårt att engagera sig i allt.. Hur vi skall samla trupperna, tycker jag är ett jobb för SJF!
Publicerat September 29, 201114 yr Linkis, tror inte ens på dig när du blir purken, i sak vet du att jag har rätt om det mesta. Det är inte min krets det där, Östhammar är betydligt mer framåt än min egen. Tror nog att du har en del tjänstemil på din kärra, antar att det är forsmark som gäller i helgen? På fredag kväll hjälper vi "girigbuken" dvs markägande bonde med grisarna i majsen. Räknar optimistiskt med slakt framåt midnatt och där finns nog en hel del folk att övertyga med på den jakten (typ alla) så välkommen när du är klar. Whisky och sovplats med frukost utlovas i egen svit, OSA via PM eller via min mobil. Outdoorsman: Uttryckte mig kanske klumpigt när jag kallade markägare för "skogsbruket" Jag tillhör det privata skogsbruket som markägare då jag anser att det är primärt skog som jag producerar och inte älgar. ÄFO får inte slarvas bort, lika lite som andra regeringsutfästelser typ rovdjursförvaltningen. Vi privata lider lika mycket eller mer än av älgproduktion, skillnaden är att storskogsbruket vet hur man räknar på skadorna. Behövde 1 minut för att googla fram följande dokument. Där framgår er strategi under nominering. http://www.google.se/url?url=http://www.jagareforbundet.se/stockholm/vallentunataby/images/nya__lgjaktsystemet.docx&rct=j&sa=U&ei=wjWETqmgM4aC4gSkq_2qDw&ved=0CA4QFjAA&q=%C3%A4fo&usg=AFQjCNHAVvq8YhZScs5nk76CA2c1jPVm1g Visst skall ni jobba för era särintressen, men innehåller uttrycket förvaltning egentligen särintressen och inte gemensamma intressen?
Publicerat September 29, 201114 yr Jo, men det är fortfarande små sfärer i det stora hela! Det har så klart gjort det bättre, men det finns många jägare som aldrig läser jakttidningar, bloggar etc. Att få dem lite mer engagerade, hur vi nu skall gå tillväga, då är mycket vunnet. Vi behöver fler som skriver i bl.a pressen, för att visa att vi är en maktfaktor de har att göra med. Det är nu det måste hända saker och speciellt i vargfrågan, annars är det stor risk att vi blir överkörda även när andra saker kommer upp på agendan. Det krävs eldsjälar i alla föreningar som med järnhand driver frågorna, men tyvärr räcker inte alltid det.. Folk har svårt att engagera sig i allt.. Hur vi skall samla trupperna, tycker jag är ett jobb för SJF! Kanske skulle lagt till att flertalet av mina frågetecken, mer var för SJF att räta ut. Frågan är OM jägarna verkligen är en maktfaktor? Var i ligger vår makt? Vad är våra maktmedel? Ibland får jag känsla av att vi jägare tror vi är viktigare och störe än vad vi faktiskt är..
Publicerat September 29, 201114 yr MKJ: Tyvärr så måste jag nog köra nedåt redan inatt. Jag har den stora lyckan att kunna fira rådjurspremiären (den riktiga) på marker utan lo... Visst har du rätt i mycket, men det blir inte helt lätt att hantera då du utgår från din världsbild. Jag och förbundets ledning måste nu försöka hitta de generella dragen. Kommunikationen är en sådan, kretsarnas funktion och överlevnad en annan. Men i andra frågor blir det lite motsägelsefullt. Ta ÄFO till exempel. Där säger såväl riksdagen som en mycket bred majoritet av våra medlemmar att de ska vara endast rådgivande. Det är en typfråga där vi faktiskt kan följa såväl flanell som de som bestämmer. Vår vildsvinsutbildning hålls av minst 40 olika personer, hur många har du hört? Kan man verkligen generalisera den bild du ger? Du har rätt i att det nu är dags att ställa diagnos, men det är inte särskilt enkelt. Det är ett avlångt land. En del i diagnosarbetet tror jag är att se över hur vi hanterar omvärlden. Idag springer vi på precis alla bollar och alla hittar då också en fråga där de inte är överens med förbundet och hotar med att gå ur eller går ur. Bara på förmiddagen idag har jag hanterat dvärgbandmask, eftersöksjägares deklarationer, en mård i en sommarstuga, hur man stänger ute en bäver från en stadspark och en segelbåtsbrygga, om man får handladda i hyreshus, rekommenderat vapensmed till medlem med bruten kolv, pratat viltmat i radion, skrivit på diplom till kretsmästerskap i eftersök mm mm. Kanske skulle vi gå "back to basics" och bara hantera de verkligt jägarnära frågorna som rör det breda jägarkollektivet allra mest? Samtidigt rimmar den strategin illa med den mycket tydliga trenden i samhället som följer av "whats in it for me" - generationens intåg på arenan. Vi samarbetar idag väldigt mycket med andra liknande organisationer inom Friluftslivet och den "gröna sfären" och det intressanta är att vi alla har identiska problem och får identisk kritik från medlemmarna, oavsett om det gäller golfförbundet, Friluftsfrämjandet, scouterna, seglarförbundet eller någon annan. Så i grunden tror jag det handlar om att ta folkrörelsen och den gammeldags föreningen in i framtiden. Det finns många sak- och delfrågor att lösa på vägen men det stora jobbet är nog ändå att hantera folkrörelsen. Däri ligger kretsar, kommunikation, hanteringen av förtroendevalda kontra personal mm mm.
Publicerat September 29, 201114 yr MKJ: Tyvärr så måste jag nog köra nedåt redan inatt. Jag har den stora lyckan att kunna fira rådjurspremiären (den riktiga) på marker utan lo... Visst har du rätt i mycket, men det blir inte helt lätt att hantera då du utgår från din världsbild. Jag och förbundets ledning måste nu försöka hitta de generella dragen. Kommunikationen är en sådan, kretsarnas funktion och överlevnad en annan. Men i andra frågor blir det lite motsägelsefullt. Ta ÄFO till exempel. Där säger såväl riksdagen som en mycket bred majoritet av våra medlemmar att de ska vara endast rådgivande. Det är en typfråga där vi faktiskt kan följa såväl flanell som de som bestämmer. Vår vildsvinsutbildning hålls av minst 40 olika personer, hur många har du hört? Kan man verkligen generalisera den bild du ger? Du har rätt i att det nu är dags att ställa diagnos, men det är inte särskilt enkelt. Det är ett avlångt land. En del i diagnosarbetet tror jag är att se över hur vi hanterar omvärlden. Idag springer vi på precis alla bollar och alla hittar då också en fråga där de inte är överens med förbundet och hotar med att gå ur eller går ur. Bara på förmiddagen idag har jag hanterat dvärgbandmask, eftersöksjägares deklarationer, en mård i en sommarstuga, hur man stänger ute en bäver från en stadspark och en segelbåtsbrygga, om man får handladda i hyreshus, rekommenderat vapensmed till medlem med bruten kolv, pratat viltmat i radion, skrivit på diplom till kretsmästerskap i eftersök mm mm. Kanske skulle vi gå "back to basics" och bara hantera de verkligt jägarnära frågorna som rör det breda jägarkollektivet allra mest? Samtidigt rimmar den strategin illa med den mycket tydliga trenden i samhället som följer av "whats in it for me" - generationens intåg på arenan. Vi samarbetar idag väldigt mycket med andra liknande organisationer inom Friluftslivet och den "gröna sfären" och det intressanta är att vi alla har identiska problem och får identisk kritik från medlemmarna, oavsett om det gäller golfförbundet, Friluftsfrämjandet, scouterna, seglarförbundet eller någon annan. Så i grunden tror jag det handlar om att ta folkrörelsen och den gammeldags föreningen in i framtiden. Det finns många sak- och delfrågor att lösa på vägen men det stora jobbet är nog ändå att hantera folkrörelsen. Däri ligger kretsar, kommunikation, hanteringen av förtroendevalda kontra personal mm mm. Roligt att du skriver min världsbild, tror du inte resterande medlemmar och icke medlemmar har sin egen världsbild? Det är ju det allt detta handlar om i medlemsorganisationer, tillmötesgå världsbilden för dom små och mindre vidsynta. Ni har klarat er med försumbart tapp, men som jag skrev kommer ni nu (delvis oförätt) få ta konsekvenserna över att ha raserat tiotusentals jägares världsbild, vidsyntare är inte folk "på min nivå" vilket ni snart blir varse. Läste fel på inbjudan, trodde det var i morgon. Fixar jag bara nån som kan passa ungarna så syns vi nog i kväll. Tills dess glädjer vi oss att Lena Ek sparkat Carlgren och att älgstammen i nord Uppland är bättre än på väldigt länge, jag menar när alla Jämtar får upp älg på provet är det ju inte riktigt katastrof som vissa organisationer påstår. http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=9564&avd1=0 Trist att Jämten sprang på en gris bara, dom är inte riktigt bygda för det
Publicerat September 29, 201114 yr Författare Kanske skulle lagt till att flertalet av mina frågetecken, mer var för SJF att räta ut. Frågan är OM jägarna verkligen är en maktfaktor? Var i ligger vår makt? Vad är våra maktmedel? Ibland får jag känsla av att vi jägare tror vi är viktigare och störe än vad vi faktiskt är.. Spelar ingen roll om det är jägare, eller vad det är för folk! Maktmedlet är gruppen i sig och storleken avgör om vi får vår röst hörd, eller ej.. Nej, det är bättre att vi knyter näven i fickan, för det är vi förbannat bra på..
Publicerat September 29, 201114 yr Jag har nyss gått med i SJF igen. När det blåser kallt gäller det att hålla ihop.
Publicerat September 29, 201114 yr Jag har nyss gått med i SJF igen. När det blåser kallt gäller det att hålla ihop. Väl talat! Efter att under kvällen hört Daniel Ligné föreläsa om hur vindarna gått i rovdjursjaktfrågan kan jag bara känna att jag tror inte det gått bättre oavsett vem som suttit bakom rodret. Tvärt om. Jag kommer betala in medlemsavgiften omgående och känna lite skam för att jag misstrott så in i bomben... Dessa människor gör vad de kan, men viktigast av allt är att de har viljan. Hoppas fler får möjlighet att träffa representanter och kan ställa frågor direkt. Det är nog inte så lätt att bemöta en storm på ett forum. Men alla tar sina egna beslut och jag pådyvlar inte detta på någon. Bara min egna vändning i frågan.
Publicerat September 29, 201114 yr Jag är och kommer fortsätta vara medlem. Tyvärr kan inte en organisation som jägareförbundet alltid få igenom alla förslag och frågor Förbundets åsikter kan inte heller till 100% stämma med vad alla medlemmar tycker, ska man vara medlem i en förening så tycker jag att man måste acceptera att det finns saker som man inte håller med om. Många förespråkar att man ska höja rösten ordentligt. Jag är övertygad om att det inte fungerar. Tänk såhär, ett tiotal personer försöker få fram sin åsikt till dig. En av dom står i ett hörn och skriker argt, vem kommer du ignorera trots att han/hon låter mest? Vad gäller t.ex vargen så är jag helt säker på att förbundet lägger ner väldigt mycket energi på att få politikerna att ändra sitt senaste beslut eller finna vägar som går vår väg. //Mekus, som värvade 14 medlemmar jaktåret 2010
Publicerat September 30, 201114 yr Författare Jag är och kommer fortsätta vara medlem. Tyvärr kan inte en organisation som jägareförbundet alltid få igenom alla förslag och frågor Förbundets åsikter kan inte heller till 100% stämma med vad alla medlemmar tycker, ska man vara medlem i en förening så tycker jag att man måste acceptera att det finns saker som man inte håller med om. Många förespråkar att man ska höja rösten ordentligt. Jag är övertygad om att det inte fungerar. Tänk såhär, ett tiotal personer försöker få fram sin åsikt till dig. En av dom står i ett hörn och skriker argt, vem kommer du ignorera trots att han/hon låter mest? Vad gäller t.ex vargen så är jag helt säker på att förbundet lägger ner väldigt mycket energi på att få politikerna att ändra sitt senaste beslut eller finna vägar som går vår väg. //Mekus, som värvade 14 medlemmar jaktåret 2010 På tal om att skrika högst... Jag har en kompis som är butikschef på en större radio/tv kedja och tyvärr är det så att de som skriker högst får ofta sin vilja igenom. Här kommer ett scenarie; En kund kommer in med en mobiltelefon som inte fungerar. Personal; Ja, då får vi skicka iväg den för lagning. Kunden; Finns det någon möjlighet att låna någon under tiden den andra är på reperation? Personal; Tyvärr, vi har inga för utlåning, så du får vänta! Kunden; Okey, då ringer ni när den är fixad!? Personal; ja, det gör vi! Nästa scenarie; Ny kund med samma problem! Personal; Den måste vi tyvärr skicka iväg för lagning! Kunden; okey, men jag måste ha en annan under tiden. Personal; Vi kan tyvärr inte lämna ut någon annan under tiden.. Kunden; (Högt) Jag har köpt min mobil här och kräver att ni lånar mig en under tiden! Personal; Vi kan forfarande inte låna ut någon, tyvärr... Kunden; Det var då fan, har ni ingen servicekänsla på detta stället!!!! (högt och tydligt). Personal; Vänta så skall jag höra vad vi kan göra... Kunden; (Mycket högt) Ja, annars köper jag aldrig något mer i denna butiken!! Personal kommer tillbaka; Vi har faktiskt en likadan här som du kan få låna... Detta är faktiskt sant!! Nu menar jag inte att vi skall gå på denna linjen med det sista scenariet, men vi får inte vara för rädda att höja rösten på ett trovärdigt sätt för att folk verkligen skall lyssna.. Är vi som han/hon i första exemplet blir vi överkörda i allt vad vi gör..
Publicerat September 30, 201114 yr På tal om att skrika högst... Jag har en kompis som är butikschef på en större radio/tv kedja och tyvärr är det så att de som skriker högst får ofta sin vilja igenom. Här kommer ett scenarie; En kund kommer in med en mobiltelefon som inte fungerar. Personal; Ja, då får vi skicka iväg den för lagning. Kunden; Finns det någon möjlighet att låna någon under tiden den andra är på reperation? Personal; Tyvärr, vi har inga för utlåning, så du får vänta! Kunden; Okey, då ringer ni när den är fixad!? Personal; ja, det gör vi! Nästa scenarie; Ny kund med samma problem! Personal; Den måste vi tyvärr skicka iväg för lagning! Kunden; okey, men jag måste ha en annan under tiden. Personal; Vi kan tyvärr inte lämna ut någon annan under tiden.. Kunden; (Högt) Jag har köpt min mobil här och kräver att ni lånar mig en under tiden! Personal; Vi kan forfarande inte låna ut någon, tyvärr... Kunden; Det var då fan, har ni ingen servicekänsla på detta stället!!!! (högt och tydligt). Personal; Vänta så skall jag höra vad vi kan göra... Kunden; (Mycket högt) Ja, annars köper jag aldrig något mer i denna butiken!! Personal kommer tillbaka; Vi har faktiskt en likadan här som du kan få låna... Detta är faktiskt sant!! Nu menar jag inte att vi skall gå på denna linjen med det sista scenariet, men vi får inte vara för rädda att höja rösten på ett trovärdigt sätt för att folk verkligen skall lyssna.. Är vi som han/hon i första exemplet blir vi överkörda i allt vad vi gör.. Jag menar inte att man inte kan ha en bestämd ton. Däremot att gå ifrån en bestämd ton till en skrikande ursinnig tycker jag är direkt olämpligt och dessutom förbannat oproffsigt. Det vore konstigt om inte förbundet har folk som klarar av att "be nån fara och flyga på ett sådant sätt att den ser fram emot resan" om du förstår vad jag menar. //Mekus
Publicerat Oktober 1, 201114 yr Jag menar inte att man inte kan ha en bestämd ton. Däremot att gå ifrån en bestämd ton till en skrikande ursinnig tycker jag är direkt olämpligt och dessutom förbannat oproffsigt. Det vore konstigt om inte förbundet har folk som klarar av att "be nån fara och flyga på ett sådant sätt att den ser fram emot resan" om du förstår vad jag menar. //Mekus Förbundet består i dag mest av "klubben för inbördes beundran", som alla andra styrelser där folk har pinkat in sig i sitt revir. Det är inte alls oproffsigt att höja rösten, det är något som kommer med erfarenhet och vill man ha någonting gjort på en gång utan att behöva diskutera så gör man så när man vet att man har rätt. Här i landet brunsås där alla skall vara så äckligt mesiga kanske inte alla tål det men jag gör så för att få saker gjorda direkt utan knussel. Jag tycker det är bra om folk höjer rösten mot SJF för då måste de besvara kritiken. SJF står precis inför nästa prövning... Snackade med min vapenhandlare i går om det kommande blyförbudet och ni kan vara så säkra på att inom 5 år så är det totalt blyförbud i Sverige! Här kommer Sverige gå i bräschen (som vanligt) och säga att vi är först på tåget och nu skall det bli intressant vad SJF gör och hur de agerar. Förbundet måste föryngra sig och ha den svenska jakten som fokus! (nu menar jag INTE plånboksjakten för den kan de ta hand om själva!)
Publicerat Oktober 1, 201114 yr Tror Linkis fick fina exempel på vidsynta människor i Uppskedika iaf. Nu jävlar Daniel bevisar du att vargarna är ryska annars går vi ur, och för böveln se upp för dvärgbandmaskens ägg när du skördar hö nästa gång.
Publicerat Oktober 1, 201114 yr Tror Linkis fick fina exempel på vidsynta människor i Uppskedika iaf. Nu jävlar Daniel bevisar du att vargarna är ryska annars går vi ur, och för böveln se upp för dvärgbandmaskens ägg när du skördar hö nästa gång. Och för att inte tala om att ha koll på Mörners alla brevunderskrifter!