Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu ska blymängden i älgfärs undersökas av Livsmedelsverket

Featured Replies

• Svar 98
  • Visningar 10,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Anklagade du precis Christian för att trolla. Kan varit det roligaste jag hört sen i manegen med Glenn Killing

• Outdoorsman
    Outdoorsman

Vet inte var jag ska börja, så jag orkar knappt... allt detta är avhandlat i detalj i tidigare trådar. Med bättre ton än denna, åtminstone i stora delar. Definitivt med mer koppling till faktiska data

• Outdoorsman
    Outdoorsman

Helt rätt, Raggarö. Detaljläser du rapport 1A ser du att slutsatsen för rå och dovkalv just är att bogkött inte bör ätas alls med skottplacering i bogen. Rygg rakt ovanför normal skottplacering funkar

Posted Images

Publicerat

Det är väl inte 1:a April?

Ibland undrar man hur man egentligen har överlevt... Cyklat utan cykelhjälm, ingen skolskjuts, dricker kranvatten...

Publicerat

Är man inte oumbärlig får man göra sig det.

Publicerat

Kan undra om det finns fragment av nötter på SVR :lol:

Publicerat

....så för att ha något att jämföra med måste tusen älgar sjutas med pilbåge till nästa år.

Publicerat

....så för att ha något att jämföra med måste tusen älgar sjutas med pilbåge till nästa år.

:lol::lol::lol: Klockrent!

//F

Publicerat

Har litet svårt att förstå varför man inte tycker det är bra om Livsmedelsverket kollar svensk färs när man hittat rejält höga nivåer i Norge? Vi vet inte om det ser likadant ut i Sverige, men rimligen vore väl det bra att veta så att man kan anpassa kötthanteringen och möjligen även ammunitionsval?

Publicerat

Den intressanta frågan blir ju; hur ska undersökningen genomföras ?

Beroende på undersökningsmetod (eller snarare -urval) så kommer resultatet att variera.

Jag tycker att Jägarförbundets rekommendationer rörande hantering av fällt vilt m.a.p. eventuella blyfragment är fullt tillräckliga.

Raggarö (som använder kulor som han själv valt, varav en del är av koppar )

Publicerat

Nu har jag skrivit rekommendationerna, så jag är väl inte helt opartisk :rolleyes: ... men visst håller jag med dig. Med tanke på vilka värden man funnit i Norge så står det helt klart att där är inte alla fullt så noggranna som man borde vara. Vad det handlar om nu är att ta reda på om det finns ett problem. Gör det det så är nästa steg att undersöka hur man bör bete sig för att minimera/få bort problemet. Men där är vi alltså inte ännu. Beteendet borde dock inte skilja särskilt mycket mellan Norge och Sverige när det gäller kulval, skottplacering och kötthantering. Därmed har vi gått ut med rekommendationer medan en undersökning görs. I första steget blir det troligen någon form av liknande undersökning som i Norge, dvs att samla in köttfärs från jägarnas frysboxar. Det ligger i allas intresse att undersökningen blir korrekt utförd, och vi som jobbar med saken på SJF, SLV och SVA har ett bra samarbete i samsyn. Det handlar inte om någon hetsjakt på bly, utan att i steg ett undersöka om det finns någon anledningen till oro och om så är fallet i steg två att undersöka hur hantering och kulval bör gå till.

Länkar till rekommendationer och mer info:

http://www.jagarefor...ken-i-viltkott/

http://www.jagarefor...ng-i-blyfragan/

Den intressanta frågan blir ju; hur ska undersökningen genomföras ?

Beroende på undersökningsmetod (eller snarare -urval) så kommer resultatet att variera.

Jag tycker att Jägarförbundets rekommendationer rörande hantering av fällt vilt m.a.p. eventuella blyfragment är fullt tillräckliga.

Raggarö (som använder kulor som han själv valt, varav en del är av koppar )

Publicerat

Outdoorsman,

De "nya undersökningar från utlandet" som nämns i din skrift "Ny utveckling i blyfrågan" kanske är länkningsbara så man kan läsa om ärendet.

Raggarö

Publicerat

Det finns en del vetenskapliga artiklar från främst USA, men även England. Sedan har ett par norska forskare gjort undersökningar i Norge, men deras resultat är inte vetenskapligt publicerade ännu. Däremot finns de återgivna i norsk media, men alltså utan möjlighet att skärskåda den vetenskapliga metodiken.

Jag kan inte länka till de vetenskapliga artiklarna, för då måste man ha behörighet till något universitetsbibliotek (möjligen kan man även finna dem genom Google Scholar, som börjar få med ganska mycket av den vetenskapliga litteraturen). Här är dock en länk till vad som rimligen är den mest objektiva källan för de norska resultaten så långt:

http://www.forskning.no/artikler/2011/september/299844

• 1 year later...
Publicerat

Fredrik

Finns det någon statistik som visar på fördelar med bodat/koppar.

Jag vet att det borde vara så men undrar om vi kan backa upp det med statistik. Eller egentligen så kanske frågan borde vara om man tar hänsyn till / undersöker detta i den pågående utredningen. Och givetvis vore det intressant att veta om det är några skillnader eller ej i åtgången av bondade/koppar kulor mellan Sverige/Norge. Kanske även finns skillnader mellan olika delar av Sverige?

Publicerat

Vår älgfärsstudie visade trots litet material ett resultat där älgar skjutna med bondade kulor hade lägre blyhalter än färs från älgar skjutna med konventionella kulor. ÄLgar skjutna med kopparkulor har förstås inget bly i färsen. Vi hittade inga mätbara halter av koppar i någon färs.

Vi frågar om kulval, ja. Ofta är det dock förstås så att en jägare äter kött från djur som andra i laget skjutit med annan ammunition. Det kommer göra det svårare men inte omöjligt att finna samband.

Svenskar och norrmän använder samma typ av kulammunition, 60-70 kör bondat och 3-4 % koppar. I Finland är det snarare 20-30 % som använder koppar till älg.

Publicerat

Det finns redan en undersökning som visar att jägare har lägre halter av bly i blodet än ickejägare. Har det forskningsresultatet "försvunnit"?

Publicerat

Nils I: Var inte det från en högst ovetenskaplig test gjord på normas fabrik? Annars vill jag gärna ha en referens på det.

Publicerat

Som sagt så har den "försvunnit" Men det stod i någon jakttidning för något år sedan om att man fått "fel" resultat när man testat jägare och ickejägare.

Publicerat

Nils I: Var inte det från en högst ovetenskaplig test gjord på normas fabrik? Annars vill jag gärna ha en referens på det.

Ja det var nog det men vad säger att den var ovetenskaplig? Var har man tagit jägarna i det här fallet? Är det från området runt blygruvan i Vassbo och de ickejagande från någon annan by i inlandet?

Publicerat

Det är nog i alla fall den mest ovetenskapliga undersökning/sammanställning jag någonsin sett återgiven i tryck, åtminstone när artikeln faktiskt var skriven av en forskare. Fanns i Jakt & Jägare. Om du inte hittar den så kan du PM:a mig en mailadress; jag har omsorgsfullt laddat ned den ;-)...  

Vi mäter halterna hos frivilliga från AB, AC, C, D, U, X och Z-län.

Publicerat

Nja, jag vet inte vart jag ska börja att kritiseras, och det kan ju vara så att han har skrivit helt annorlunda och journalisten ändrat allt, men några av lågvattenmärkerna är:

Testar människor som dagligen jobbar med bly och gör uttalanden om befolkningen i allmänhet.

Drar slutsatser om bly i skjutvallar.

Testar 10 personer, får standardavvikelse på 50 resp 30 % och drar slutsatser om hela befolkningen, då har man missat statistik-kursen.

Till hans försvar kan man säga att han håller en lågmäld och försiktig ton, men den går förlorad med rubriker som "Jägare har mindre bly i blodet" och "Jägare inte drabbade". Labb-arbetet må vara hur välgjort som hellst, men slutsatserna är helt upp åt väggarna.

Publicerat

Fredrik

Den nya undersökningen som är på gång.

Kan man hitta någonstans vad som görs för att säkerställa att provgrupperna är någorlunda representativa? Eller för att jämföra äpplen med äpplen.

T.ex. kan jag tänka mig att ni frågar hur mycket arbete de utfört med tvåtaktsmotordrivna redskap. (Eller om de använt blyad bensin i hög omfattning)

Eller om de har stor tillverkning av babbitslager i källaren. osv...

Publicerat

Nej. De är inte utvalda slumpmässigt, utan utvalda för att vara storkonsumenter av viltlkött. Det finns redan en undersökning av slumpmässigt utvalda svenskar, där de som äter viltkött hade högre blodblyhalter än de som inte gjorde det. Nu ställer vi dock utöver en ohygglig massa frågor om kost även detaljerade frågor om jakt, skytte, handladdning och fiske. Varför storkonsumenter av viltkött, inklusive barn 3-17 år, skulle använda mer tvåtaktsmotorer än andra vet jag inte? Hur vanligt är det? Visste inte ens att sådan bensin fortfarande är blyad? Men det har jag faktiskt inte reflekterat över.

Babbit? Efter att ha googlat hittar jag en legering som består av tenn, antimon och koppar?

Publicerat

Fredrik

Jag kan mycket väl ha fel. Där (också) vet du betydligt mer. Men jag tvivlar på att vi (när det gäller tvåtaktsbränslen) varit utan blyet under tillräckligt lång tid för att de som utsatt sig för stora doser skall ha blivit av med det idag. Men jag är inte ute efter just detta exemplet. Det kanske är helt ointressant. Jag är ute efter principen. Vilka "felaktigheter" har ni försökt undvika.

Babbits skall egentligen även innehålla bly. Kanske något modernt påfund att försöka ta bort...

Babbitslager är i alla fall en typ av glidlager som ofta används på ångmaskiner, Tändkulemotorer, fartygsdieslar osv. Finns förvånandsvärt många som sysslar med att gjuta dylika i sina källare.