Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu ska blymängden i älgfärs undersökas av Livsmedelsverket

Featured Replies

Publicerat

Halveringstiden på bly i blodet är 30 dagar, i levern några månader och i skelettet ett antal år. Det sker ett visst utbyte där också, men i huvudsak är det alltså intag under den drygt senaste månaden som kommer att synas i proverna. Gjutning vill jag minnas att vi frågar om

Vi har främst försökt täcka in skytte i olika former, inklusive handladdning, och fiske där man använder sänken. Dels står ammunition och blysänken för en extremt hög andel av spridningen av bly idag, dels har vi inte kommit på några andra källor som borde vara överrepresenterade just för viltköttskonsumenter. 

• 6 months later...
  • Svar 98
  • Visningar 10,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Anklagade du precis Christian för att trolla. Kan varit det roligaste jag hört sen i manegen med Glenn Killing

• Outdoorsman
    Outdoorsman

Vet inte var jag ska börja, så jag orkar knappt... allt detta är avhandlat i detalj i tidigare trådar. Med bättre ton än denna, åtminstone i stora delar. Definitivt med mer koppling till faktiska data

• Outdoorsman
    Outdoorsman

Helt rätt, Raggarö. Detaljläser du rapport 1A ser du att slutsatsen för rå och dovkalv just är att bogkött inte bör ätas alls med skottplacering i bogen. Rygg rakt ovanför normal skottplacering funkar

Posted Images

Publicerat
  • Författare

En av killarna på grannforat har nu lagt ut sitt brev med provresultat men utan namn.

http://forumbilder.se/DBIH4/dsc-0386

• 1 month later...
Publicerat

Även jag läste krönikan med stor behållning.

//

• 7 months later...
Publicerat

Jo nu blåser nya vindar. Med rätt forskning så ska man bevisa att bly är farligt. De förra undersökningarna gjordes ju när andra vindar blåste.

Publicerat

Det återstår inget att bevisa när det gäller blyets farlighet. Slutsatserna ovan gällande blyhalter i blodet hos de som äter viltkött presenterades för flera år sedan, även av SJF och diskuterades även här på forumet.

Som väl är, är det enkelt att minimera exponeringen. Använd bondad eller helst blyfri kula, skottrensa ordentligt runt sårkanalen - enligt rekommendationen ovan.

Publicerat

Vore intressant att se skillnad i bly i kött/blod beroende på bondat. Icke bondat. Och beroende på om jägarna även jagar med blyhagel.

Publicerat

Ingen signifikant skillnad bondat/ickebondat, Henke. Det är inte jag som gjort de statistiska beräkningarna som presenteras i den delrapporten, men jag har räknat på en del saker. Bland annat detta. Ruggigt komplicerat att ta hänsyn till alla olika intag av föda, kan man säga...

Vi såg ingen uppenbar skillnad i halter i vårt starkt begränsade material i delrapport 1A heller, och det gäller även den gigantiska undersökning som genomfördes i Tyskland och presenterades i våras.

Budskapet är alltså att man måste skära bort lika mycket oavsett bondat/obondat, vilket inte var vad vi trodde.

Publicerat

TTSX är ingen dum kula med andra ord :thumbsup:

Publicerat

Näpp. Kommer i ABC ikväll skulle jag tippa, och möjligen i Rapport... 

Publicerat

Nej, säkerligen inte Mike. Men jag tror inte du heller anser att det är ett lämpligt råd för alla jägare eller alla jaktformer?

Publicerat

Nej absolut inte men för rätt jaktform är det absolut ett alternativ.

Börjar vi hamna i en diskussion där 1/3 av djuret måste kasseras efter skottet tror jag att vissa grupper i samhället får mer ved att kasta på antijaktbrasan vilket knappast behövs i dessa tider.

Etik runt jakten handlar inte bara om hur jakten bedrivs utan lika mycket om att faktisk ta tillvara det man skjuter fullt ut,att skjuta sönder/slänga världens bästa köttråvara för mitt höga nöjes skull är inget som passar mig.

/Mike

Publicerat

För egen del har jag i många år jagat med alternativ skottplacering vilket resulterar i 0% skadat/kastat kött.

Det tankesättet verkar dock aldrig bli aktuellt att ens snudda vid rek från officiella håll.

/Mike

Av någon anledning tänkte jag på dig när jag skrev kommentaren om TTSX. :wink:

Det är som jag ser det en lite kluven frågeställning.  Jag håller helt med dig om att diskussionen om "alternativ skottplacering" inte borde vara så känslig som den verkar vara, precis som frågan om vad som är ett försvarligt skotthåll.

Samtidigt kan jag ha förståelse för att man inte tar ställning för det och har en officiell hållning som förespråkar alternativa träffområden. Det ställer ganska mycket högre krav på anatomikunskap, erfarenhet och förmåga till praktisk precision än vad jägarexamen gör.

Publicerat

Det ställer ganska mycket högre krav på anatomikunskap, erfarenhet och förmåga till praktisk precision än vad jägarexamen gör.

Huvudet på spiken mackan!

Det är ju precis detta som en öppen diskussion och artiklar skulle kunna resonera runt men i detta extrema pk land så lär vi aldrig hamna där.

/Mike

Publicerat

Jag skrev så här i en annan tråd:

"En kort fråga: Vad menas med förbundets text ?; De nya råden innebär att man bör skära bort allt kött som ser ut att vara blodsprängt eller påverkat av kula och splitter, samt ytterligare 10 cm synbarligen opåverkat kött runt sårkanalen efter kulan

Om jag tolkar texten rätt så försvinner 200mm + sårkanal från en älgbog, mindre djur kan man fetglömma att skjuta i bog överhuvudtaget (eller skjuta alls). Ska man dessutom tänka sig att detta gäller rätt igenom hela djurkroppen vid genomskott ?".

Man kan tydligen dessutom skippa frågan bondat/obondat och gå direkt på kopparn, jag tror jag fortsätter på min utstakade väg att sätta skottet bakom bogen, förlusterna där blir mindre.

Raggarö

• 1 year later...
Publicerat

uuuummmm,,,, om allt nu stämmer med (forskningen ådant) så är hela jägargänget (dvs så gott som alla män i min hemkommun) så gott som döda? xp ne jag tycker att man ska ta de hela med en nypa salt och skära bort de som är skadat ;) har sj tappat räkningen hur mycke hagel som jag har spottat ut under min uppväxt å inte fan är mina blodvärden nå knepigare för de :P då har vi värre problem med tungmetallerna i fisken och skaldjuren imo ^^

Publicerat

Det är sannolikt värre än så. När det gäller blykulor (bondande eller obondade) så visar flera amerikanska tester att blyget pulvriseras och sprider sig upp till 50cm från sårkanalen. Dvs stora delar av djuret. Har faktiskt svårt att förstå att man, som hyfsad skytt med förstånd, vid vanlig skottplaceeing och jakt fortfarande använder blykulor när det finns mkt bra alternativ. Varför vill man frivilligt käka bly?

Publicerat

Jag har ätit blyskjutet vilt under 50 år och i mitt blod finns inga förhöjda blyvärden alls,så jag kommer helt enkelt fortsätta att äta blyskjutet vilt de kommande 50 åren också.

/Mike

Publicerat

Gillar man att käka bly så är det bara att köra, man gör ju som man vill.

Tror dock att attityden kommer förändras, tom norma börjar överge alaska-handgranater och tillverka blyfritt. Eftersom det nästan är förbjudet att skjuta ngt annat norma i Svea så är det nog ett hårdare påbud än blyförbud!

Publicerat

Jag misstänker att jag har fått i mig mer bly när jag lekt och övningsskjutit med luftgevär under uppväxten än vad jag ätit upp via viltköttet.

Lite mer hantering av bly då och är man också en nagelbitare av rang så är det en naturlig del av födan..

Publicerat

Gillar man att käka bly så är det bara att köra,

Du verkar inte förstå vad jag menar,jag har ju bevisligen inte ätit något bly så jag ser ingen anledning att sluta skjuta med bly.

/Mike