Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu ska blymängden i älgfärs undersökas av Livsmedelsverket

Featured Replies

Publicerat

Kommer ihåg att man tuggade friskt på pelletsen, kan inte varit helt nyttigt. Men åter till blyproblematiken så är det knappast ngt större idé att försöka motbevisa hyfsat vetenskapliga testersom pågått i många år. Däremot är det ganska intressant hur faktiskt bly påverkar oss i föda och i fast form. Sedan har vi problematiken med "långsamma" standardkalibrar och kopparkulor som gärna vill ha minst 2500fps vid träffen för att expandera ordentligt, folk använder dem helt enkelt fel. Frågan är inte svart-vit. Dock är det otvetydigt att om du drar en alaska genom ordentligt med kött på djuret lär du få käka många gram bly sen.

• Svar 98
  • Visningar 10,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Anklagade du precis Christian för att trolla. Kan varit det roligaste jag hört sen i manegen med Glenn Killing

• Outdoorsman
    Outdoorsman

Vet inte var jag ska börja, så jag orkar knappt... allt detta är avhandlat i detalj i tidigare trådar. Med bättre ton än denna, åtminstone i stora delar. Definitivt med mer koppling till faktiska data

• Outdoorsman
    Outdoorsman

Helt rätt, Raggarö. Detaljläser du rapport 1A ser du att slutsatsen för rå och dovkalv just är att bogkött inte bör ätas alls med skottplacering i bogen. Rygg rakt ovanför normal skottplacering funkar

Posted Images

Publicerat

Gram? Är du innerligt säker på det, oavsett mina stora dubier till dessa undersökningar i övrigt ger de inte stöd för påstående som ditt.

Har du annan, ytterligare information? Christian

Publicerat

Jepp gram, en stor del av den restvikt du har, en hel del av det pulvriseras och sprids ut i köttet. Finns studier från allehanda uni i amerikat. Vidare finns otaliga praktiska tester och studier, tex: https://www.youtube.com/watch?v=2OnzCgwq8gY.

Men det är väl inget konstigt, normal vetenskap säger att om en mjuk metall som bly träffar ett annat material i närmare tusen meter per sekund så händer grejer och alla vet väl att restvikten är ett par gram -. Tex en 10g kula, 70% restvikt = 3 gram som hamnar någon annanstans. Sen förstår jag att det finns motsånd mot ev förbud. Jag säger inte att det är samma sak att tugga i sig bly i fast form som att dricka gammal bly-vit linoljefärg. Hagel lär det ju också vara annorlunda med då man har helt andra hastigheter och restvikten (om man pillar ut haglen) är mkt hög, samt att restvikten nog är ganska hög när det väl har paserat kroppen också. Skulle själv aldrig få för mig att stoppa i ngt annat än blyhagel i min brakare om jag inte måste. Vidare så får man såklart inte några större mängder om man väljer "alternativa" skottplaceringar eller drar en oryx med ett perfekt skott genom lungorna på ett rådjur.

Saken är den att frågan om bly i kött inte är svart och vit.

Jag anser personligen tex att det behövs ganska höga hastigheter för att expansion av kopparkulor skall vara tillfredställande, det passar inte de flesta vanliga kalibrar, och dessutom bör man göra som man vill sålänge man själv käkar grejerna.

Men att x gram med bly avsöndras i djuret med blykulorna behöver knappast diskuteras i 10 år till.

Publicerat

Ditt resonemang haltar betänkligt då enda möjligheten för mig att få i mig dessa tre gram är att äta upp mitt fällda vilt med hull och hår inkl inälvor.

Det finns inga tre gram kvar i ett djur som är urtaget,flått och välputsat.

/Mike

Publicerat

Ja du mike, tydligen känsligt ämne, så jag ger mig, i just dina djur blir det bara 1 gram...

Jag tror för övrigt att de flesta förstår att ett välplacerat skott ger både mindre köttförstöring och bly i kroppen, det har vi redan avhandlat på 1900 talets början.

Publicerat

Känsligt och känsligt,jag tycker du ska läsa livsmedelsverkets råd angående hantering av viltkött där det bland annat framgår att det är sällsynt att hitta fragment av bly efter 10cm från sårkanalen.

Således så blir det nog svårt att hitta några gram i en välputsad kropp.

/Mike

Publicerat

Det är väl ganska uppenbart att bly inte är nyttigt....

Det jag funnit intressant (för mig) i diskussionen är:

Det är inte bättre att skjuta bondat än obondat pga småfragment vid bondade kulor.

Kopparkulor fungerar ut till expansionen uteblir ca. 2000 fps (600 m/s)

Alternativ skottplacering (om så att man byter skottplacering från bog till bakom bog) minskar blyrisken betydligt, väljer man att alternera mera vinner man mer.

Jag har heller inga förhöjda blyvärden i blodet, har aldrig haft, trots storkonsumtion av vilt i perioder. 

Raggarö

Publicerat

S- tror du på allvar att om en kula har 70 % restvikt att 30 % av kulans innehåll då återfinns i det kött man slaktar fram? I så fall vet du mer än vad alla forskare har kommit fram till.

kan du vara vänlig att lägga upp en länk till forskning som stöder din åsikt, en i övrigt relevant faktamässig del, det är extremt få kulor som träffar vilt i högre hastighet än 800 m/s, oftast är den oändligt mycket lägre än så. Christian

Publicerat

Jepp, och "småfragment" har visat sig vara i princip allt från små fragment till rent pulver, således inga "bitar" som man sätter tänderna i utan härligt för ögat osynligt bly, dessa har upptäckts vid studier av bly-pangat viltkött med mikroskop.

Stora problemet är väl snarare (som du påpekar raggarö) att väldigt många har dålig skytteträning, tar ofta inte den biten på allvar och då får man dessa dåliga skott och massa skit i djuren. Bogskott på rådjur tex, jag måste ha missat ngt, men vem vill på allvar med fri vilja sätta ett bogskott om det inte handlar om ett skadeskjutet djur eller liknande i en taskig situation, uppenbarligen gör folk det. Och om man är en halvtaskig skytt och inte speciellt intresserad av precision och gillar att sätta "bogskott" så bör nog aldrig använda ngt annat än blyfria alternativ. Jägarexamen är ju som den är, ett skämt vad beträffar kunskaps och vapenhanteringsnivån, man kanske borde börja där.

Sedan håller jag inte riktigt med när det gäller 2000fps, Barnes menar att *absolut minimum* hastighet för expansion är runt 2000fps med deras varianter av tsx. Men många, inkl mig själv, menar att det snarare handlar om en bit över 2500 fps för att det skall ge tillfredställande resultat. Tom barnes har jag läst (men tyvärr ingen länk just nu) mig rekommenderar någonstans att tsx eller ttsx kräver minst 2600fps för perfekt dödande expansion.

Har själv varit med om sådana situationer, tex för några år sedan när jag sköt en råbock på nästan 300 meter, perfekt träff med GMX 80gr i 243. Utgångshålet var i princip lika stort som ingångshålet och den gick en bra bit den bocken, På den tiden hade jag inte börjat räkna riktigt på hur långt rimligt dödande avstånd för en 243 med en sådan kula är. Faktum är att fast jag hade en välladdad gmx på över 1000 m/s var kombinationen med 80gr, alldeles för låg energi och hastighet vid träffen.

Dagens koppar kulor är inte frälsaren som många påstår, men det är en bra början, det kräver att man tänker efter och använder rätt vikt. Det blir ofta fel i tester där de slänger in en tung kopparkula i en 308 som knappt når upp till expansionshastigheter på lite längre avstånd och sen jämför man det med en oryx eller liknande i samma vikt och avstånd.

Däremot är en hel del av de koppar kulor som finns ruskigt bra om man skjuter med "höghastighets" pang eller om man skaffar sig kunskap, tänker efter och laddar/köper rätt.

Publicerat

S- tror du på allvar att om en kula har 70 % restvikt att 30 % av kulans innehåll då återfinns i det kött man slaktar fram? I så fall vet du mer än vad alla forskare har kommit fram till.

kan du vara vänlig att lägga upp en länk till forskning som stöder din åsikt, en i övrigt relevant faktamässig del, det är extremt få kulor som träffar vilt i högre hastighet än 800 m/s, oftast är den oändligt mycket lägre än så. Christian

När det står djur så menar jag djur, inte ica's viltbiff. Läser du lite nogrannare skriver jag att en stor del av restvikten hamnar i djuret.

Men jag tror du fattar, man skjuter med bly mot djur, ut kommer mindre vikt än som gick in. Resten av materialet finns sannolikt i djuret.

Skjuter man dåligt, som många gör, hamnar detta i köttet. Skjuter man bra eller riktigt bra, tex headshot, hamnar inget i biffen.

Tror inte vi behöver diskutera detta.

Publicerat

Just det, till studier kring detta. Man får främst vända sig utomlands, us och kanada har hållit på med detta ganska länge (och även förbjudit bly i bla cali) och det finns otaliga mängder studier. Är du intresserad Söker du tex "study lead bullets meat" kan du sitta o läsa fram till nyår :)

Här har du en liten artikel som i sig länkar till studier: http://www.nps.gov/pinn/learn/nature/leadinfo.htm

Men det är väl ingen fråga om östersjöfiskar är giftiga eller om vi får bly i viltkött utan hur eller om det påverkar oss och andra djur (för att inte tala om slaktavfall).

Publicerat

S- Du inser förmodligen att du argumenterar över hela spektrumet samt att många av dina påståenden inte ens är nära att vara korrekta,

1- få kulor från klass 1 vapen eller andra för den delen gör 1000 m/s

2- det bly som blir kvar i köttet efter att man först skottrensar ett urtaget vilt kommer aldrig att vara nära som du anför dvs runt 30% av kulans vikt, det är frågan om någon procent, det andra påverkade köttet kommer alla normalt fungerande att kassera ändå

3- ja det blir en viss mängd bly kvar i kött, inte sällan i ganska små partiklar, delar, trots det är blyupptaget i mage/tarm så pass begränsat att det är svårt för forskare att ange hur stor andel som tas upp.

Angående de studier som du länkar till är flertalet av dem lika bristfälliga som de inledande svenska var, dvs att underlagen, var så små att det är inte underlag för statistiska slutsatser, enbart grund för att notera förekomster.

Att kondorerna var utdöende har väldigt lite med bly och väldigt mycket med frågan om ett extremt minskat habitat och därmed tillgången på mat, men det är enklare att förbjuda bly än att flytta folkmassor. En viss insikt i större samband kan ibland krävas när man påstår saker. 

Angående Östersjöfisk som du anger är giftig är det i sig roande att du påstår det, viss sådan fisk innehåller andra former av giftiga föroreningar med resultat att man skall inte äta dem ofta, ganska klart angivet enligt rekommendationer och mätningar av halterna i dem.

Fisken är således inte ens nära att vara giftig enligt ett normalt språkbruk, den har för höga halter av vissa giftiga substanser för att utgöra grund för daglig kost, vilket är något helt annat.

Om jag tror att du är en person som tar till dig av ovanstående eller ens vill förstå det, nej det är inte troligt men det är rätt viktigt att övriga läsare av tråden erhåller en nyanserad och korrekt bild av verkligheten. /Christian

Publicerat

S- Du inser förmodligen att du argumenterar över hela spektrumet samt att många av dina påståenden inte ens är nära att vara korrekta,

1- få kulor från klass 1 vapen eller andra för den delen gör 1000 m/s

2- det bly som blir kvar i köttet efter att man först skottrensar ett urtaget vilt kommer aldrig att vara nära som du anför dvs runt 30% av kulans vikt, det är frågan om någon procent, det andra påverkade köttet kommer alla normalt fungerande att kassera ändå

3- ja det blir en viss mängd bly kvar i kött, inte sällan i ganska små partiklar, delar, trots det är blyupptaget i mage/tarm så pass begränsat att det är svårt för forskare att ange hur stor andel som tas upp.

Angående de studier som du länkar till är flertalet av dem lika bristfälliga som de inledande svenska var, dvs att underlagen, var så små att det är inte underlag för statistiska slutsatser, enbart grund för att notera förekomster.

Att kondorerna var utdöende har väldigt lite med bly och väldigt mycket med frågan om ett extremt minskat habitat och därmed tillgången på mat, men det är enklare att förbjuda bly än att flytta folkmassor. En viss insikt i större samband kan ibland krävas när man påstår saker. 

Angående Östersjöfisk som du anger är giftig är det i sig roande att du påstår det, viss sådan fisk innehåller andra former av giftiga föroreningar med resultat att man skall inte äta dem ofta, ganska klart angivet enligt rekommendationer och mätningar av halterna i dem.

Fisken är således inte ens nära att vara giftig enligt ett normalt språkbruk, den har för höga halter av vissa giftiga substanser för att utgöra grund för daglig kost, vilket är något helt annat.

Om jag tror att du är en person som tar till dig av ovanstående eller ens vill förstå det, nej det är inte troligt men det är rätt viktigt att övriga läsare av tråden erhåller en nyanserad och korrekt bild av verkligheten. /Christian

Mycket trampande på tår idag...

1. Det är bra att du förstår det men vad det har med bly i viltkött vet jag inte. Du nämnde ngt om 800ms lösryckt i ett annat inlägg.

Blandar du ihop inlägg och diskussioner?

2. Det är riktigt, dock beror procenten som du nog förstår på hur bra skytt du är och naturligtvis vilken kula du använder. 30% var som jag sade ett exempel, ofta är nog restvikten lite lägre. Det spelar heller ingen större roll om det är 0.5g eller 5g. Det som det främst handlar om är att man kommit fram till att det finns mkt mer rest i form av, för ögat,  osynligt blypulver, särskillt när det gäller bondade kulor. Och de flesta kan nog vid det här laget räkna ut att vid rena "köttskott" så hamnar mycket av denna restvikt i köttet, Vid bra skott så gör det naturligtvis inte det, då får ett annat djur ofta käka upp det istället. Således får iaf ngn oftast käka upp de där grammen bly.

3. Även detta har du förstått korrekt.

Jag skickade dig en länk på ett exempel, om du gör en liten googlesökning kan det hända att du hittar fler och studier som matchar dina kriterie, det har ju iaf forskats kring detta i rätt många år :)

Har aldrig ritkigt förstått denna för och emot ställning som många tar med alla medel och varför just detta skapar sådan olust att man knappt kan diskutera det.

Med grundläggande kunskaper och lite öppet sinne så är det ganska logiskt.

Men att förespråka blyfria kulor för duktiga jägare kan ju knappast vara ett problem?

Sen när det gäller liknelsen vid östersjö fisk är den väl ganska bra? Faktum är att jag själv gladeligen fiskar och äter östersjö fisk ofta, lika ofta som jag käkar polarnas bly-kött och bjuder på mitt egna blyfria kött, eller ibland goda blyfåglar.

Publicerat

Får man fråga vart man ska skjuta utan att träffa kött?

Publicerat

-"men att förespråka blyfria kulor för duktiga jägare kan ju knappast vara ett problem?"

Hmm just det, du förstår inte problemet, helt ok, men det förklarar vidare även allt övrigt. 

Jag har inga ömma tår, enbart en outsläcklig och oförtruten fördragsamhet med omgivningen, 

så du kan inte frambringa underlag för dina egna ogrundande påstående, helt i sin ordning. 

För egen del tar jag inte ställning till vad du, använder, lika lite som jag anser att du har något som helst inflytande på vilket sätt jag äter mitt kött, hur jag har kommit att framställa det och med vilken kula det sköts.

Frågan är inte ens laddad för egen del, men jag blir lika förundrad varje gång någon vill ta sig rätten att bestämma för andras räkning, vad som är bäst för dem. 

Men de är helt ok om du vill fortsätta att föra diskurs på det sätt du kommit in i tråden, det roar säkert dig vilket i sig är gott nog. /Christian 

Publicerat

-"men att förespråka blyfria kulor för duktiga jägare kan ju knappast vara ett problem?"

Hmm just det, du förstår inte problemet, helt ok, men det förklarar vidare även allt övrigt. 

Jag har inga ömma tår, enbart en outsläcklig och oförtruten fördragsamhet med omgivningen, 

så du kan inte frambringa underlag för dina egna ogrundande påstående, helt i sin ordning. 

För egen del tar jag inte ställning till vad du, använder, lika lite som jag anser att du har något som helst inflytande på vilket sätt jag äter mitt kött, hur jag har kommit att framställa det och med vilken kula det sköts.

Frågan är inte ens laddad för egen del, men jag blir lika förundrad varje gång någon vill ta sig rätten att bestämma för andras räkning, vad som är bäst för dem. 

Men de är helt ok om du vill fortsätta att föra diskurs på det sätt du kommit in i tråden, det roar säkert dig vilket i sig är gott nog. /Christian 

Jag tror nog både du och jag förstår ganska mycket.

Du tar det lite för personligt eller så vaknade någon på fel sida idag, det börjar dock se ut som rena nättrolleriet, det är synd.

Publicerat

Ja visst är det lustigt.

Är emot alla former av förbud, tycker kopparkulor har mkt brister, gör ett enkelt räkneexempel på mängden restvikt i djur, resonerar kring skottplacering och påverkan av blyavlämmningar, men underskattar redovisningen av ett statistiskt säkerställt bevis för att blypulver existerar i hög grad i viltkött (borde lärt mig läxan när jag själv forskade).

Att användandet av en annan metall kan skapa sådan upprördhet.

Tror blymobben helt enkelt käkat för mkt bly idag.

Publicerat

Hur är det med bly i fast form? Tex mina 15 us 3or eller farsans ca 200 us 7or som sitter i kroppen. Jag har haft mina i ca 30 år och gubben i 28 år. Borde vi inte vara dödssjuka?

Publicerat

Så han sköt dig först o du honom två år senare? :)

Publicerat

hmm gjordes det inte nån undersökning där det visade sej att jägare hade mindre bly än stadsmänniskor i kroppen ?? 

Publicerat

Har läst något om det också. Vi ger väl bort det dåliga köttet :). Dock är det väl så att det mesta bly som intas via föda går ut i kroppsvätskor. Utöver det så har väl bly en halveringstid i kroppen på ca en månad.

Publicerat

Jag är inte emot blyfria alternativ, men jag vet vad som hände när man träffar halskotepelaren med en barnes x så kopparlegeringen kommer i kontakt med ryggmärgsvätskan, inte många som skulke vilja äta köttet där den runnit mellan hinnorna.

Publicerat

Så han sköt dig först o du honom två år senare? :)

Inte riktigt men nästan :-)