Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakt 11-12

Featured Replies

Publicerat

Blir ett försök på toppfågel i norra värmland nu under lördag söndag. Varit dåligt med snö på dom markerna så får se hur det går. Ligger 15cm nu, hur är det med fåglarna när det är så lite snö. Sitter dom mer på backen då än när det är mycket snö?

• Svar 150
  • Visningar 28,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

I snöglopp o vind fick Tikkan bekänna färg idag.

Första viltet med 6,5 öht o tuppen liasom bara dratta ner på plats.

Jycken fick apportera

Ammo var hemmapulad Scenar 123g och avstånd 150m.

Mätte efter att ja skjutit tuppen. Vill ju inte va som alla andra B):lol:

Bilden e lite rolig för jag backade o föll o kom ingen vart så ja tog sonika bilden liggandes.

post-399-0-41529500-1327671591_thumb.jpg

En ngt bättre mob.bild vid bilen.

post-399-0-87314900-1327671604_thumb.jpg

Nån mil under skidorn o träningsvärk talar väl sitt egna språk.

De jävla tillsatserna i maten e onyttiga..... :wub:B)

Tyvärr var snön för elak mot hunden så kl13 var vi tillbaks vid bilen.

Men då hade vi ändå inte sett någonting på mina riktig hotspots.

Trevlig avslutning på toppjakten! (om man inte far på sön me)

Publicerat

Grattis empa!

Tjädern är ett speciellt vilt tror inte du glömmer din första :wub:

Jag gjorde min första dag utan att skjuta något idag men underbart väder och avslutade dagen med att få ned en tupp jag hade skjutit fast i en frötall så kanske man kan säga att jag fortsatt saknar nollan :lol:

58gr. Splitsking var en effektiv kviströjare och ingår numera i min standard utrustning för toppjakt.

post-857-0-65318900-1327523686_thumb.jpg

Som synes var det några kvistar att skjuta av innan tuppen kom ner, tallen blev lite luftig men det kan bolaget få bjuda på :P

post-857-0-63099100-1327523820_thumb.jpg

Tjena Lars

Hade tuppen klarat sej ? Eller hade nån fågel vart och ätit på den?

Mvh Jocke

Publicerat

Näst sista dagen.

Snöfall, 8 minus och lätt bris. Tydligen detta som lockar fram fåglarna på marken, sett hela 3 orrar och en tjäder idag.

Mer än jag har sett totalt sen snön kom. Troligen så är det nån av de tre kungsörnarna som ställer till oreda.

Så ingen fågel i säcken men väl en mård i en av fällorna så lite glädje blev det.

Imorn blir det sista fågeljaktsdagen för min del.

Nån som har nått bra förslag på bra gud man kan tillbe? ;)

Publicerat

Måste bara berätta att jag fick fälla min första Tjäder i lördag, detta toppade givetvis en kanon bra minisemester i Dalarna.

Kul grattis! :P

Publicerat

Idag gjorde jag min förmodligen sista toppfågeljakt för denna vinter. Såg en del fågel men kom inte åt dom.

Totalt för denna sässong blev det 5 orrar och 2 tjädrar. Lite magert men man får väl ta nya tag nästa jaktår.

Publicerat

Då har man gjort bort pajala svängen!

Började dåligt då skoter kälken välte på vägen till stugan på torsdag kväll!

Fredagen hade vi dåligt väder från början, lätt snö fall och ganska griniga vindar som bet sig fast i kinderna på dom stora myrarna!

Efter någon timme skideråkning så får vi första fågel kontakten, en flock på ca 20 orrar som vi stötter upp ur snön och dom flyger långt. Vi besluta oss för att vi lägger inte ner någon energi på dom, de är ju tjädern vi är ute efter!

Några kilometer senare hittar vi igen fin liten myr med lite planteringar och så runt om.

Där hitta vi också ca 6-7 gropar där tjädrarna hållit till, dom har även gott där på marken och betat från låga myrtallar!

Vi åkta lite kors och tvärs över de området i hopp om att hitta igen tjädrna!

Men tyvärr inget liv!

Nu hade de även börjat klarna upp och sista timmarna av dagen bjuds de på verklige fint väder!

När vi närmar oss sista området för dagen ser vi en rovfågel som cirkulerar ovanför ett bäcksystemområde.

Fan inte bra tecken!

Vi åker längs efter bäckkanten som också är myr, ett mycket fint område!

Tar inte länge innan vi stöter 3 st tjädrar som ligger och trycker under snön, trots de fina vädret!

Mest troligt pga rovfågeln som cirkulerat i området!

Vi åker in där dom flög upp ifrån och hittar då ca 5 st legor plus att dom gått där inne och ätit från myrtall!

Vi provade att följa efter dom men utan resultat, förmodligen stack dom ner under snön direkt igen.

På kvällen blev de att elda bastu och dricka någon kall öl!

Lördag: Samma väder som på fredag morgon, men tar max 2 timmar så spricker de upp och blir kanon väder!

ca -15 strålande sol och näst in till vindstilla!

Nu ska de bli att dräpa tjäder!

Vi hittar massor med legor och och betningar men inga livstecken!

Efter lunch tid stöter vi upp en tjäder som sitter på marken och betar, och han var verkligen på sin vakt, vi är ca 200 m ifrån och han sticker!

Vi följer efter men utan resultat.

Han hade inte varit ensammen där han hade gått och beta, 4-5 gropar talar sitt tydliga språk!

ca 300 m senare stöter vi ännu en tjäder som sitter i myrkanden, den hära tuppen flyger rakt över myren och de ser lovande ut att den kan träa!

Mycke riktigt, den sätter sig 263 m ifrån där vi står i en gran topp!

Den sitter och balanserar i toppen!

Jag för chansen att skjuta, fan får bara inte missa de här!

Smyger in så jag är på 212 m, vågar inte gå nå närmare då tjädern blivit stött en gång + att han sitter och balanserar i gran toppen!

Pulsen ligger på minst 160 och de känns jävligt nervöst, rädd för att misslyckas!

Skottet går av, vad händer? Tupp jäveln lyfter och flyger därifrån utan ens minsta lilla tecken på att blivit träffad!

Jag fattar ingenting!

Nåja vi fortsätter och åker och hittar några legor till och stöter en tjäderhöna..

När vi kommer tillbaka till stugan och börja packa ihop börja vi fundera på vad som hände vi skott tillfället?

Jag vet att jag träffar en tjäder på 212 m utan några större problem, speciellt med dom förhållande jag hade idag!

Jag börja misstänka att de hänt nånting med bössan i samband med att pulkan välte på torsdag kväll!

Jag har varit och provskjutit bössan idag på 200 m vallen!

Vanligt viss håller jag strax ovanför ryggen på en orre på 200 m.

Hade gjort en linge på tavlan och höll ca 2-3 cm över den linjen och träff bilden hamnade 6 cm över linjen istället för ca 6 cm under!

Alltså måste de ha stött till kikaren ordentligt för bössan skjuter riktigt dåliga serier nu.

Kanske blivit några spänningar om de flyttat kikaren? Den sprider uppåt och neråt och åt höger och vänster och ibland 2 st täta skott!

Fan, trist med ett sånt tråkigt slut på en halv dålig toppjakt säsong!

Publicerat

Då har jaktrookien haft sin sista fågeljaktsdag för denna säsongen.

Dagen bjöd på växlande molnighet, lätt vind, ca 10 minus.

Hittade inga fåglar alls så till slut gav jag upp och spårade efter en mård istället, vilket också blev resultatlöst.

Har inte lyckats peta ner en enda fågel under fågeljakten, men tar med mig alla nyvunna kunskaper från säsongen och känner mig ändå rätt nöjd då jag startade helt grön utan någon som helst form av vägledning.

Så nu sadlas det om för andra villebråd! Lyfter på hatten och tackar fåglarna och hoppas vi möts nästa säsong igen!

Publicerat

Sista dagen jag kunde jaga,fick jag avsluta med en trippel.

Såg minst nio tuppar till i området.

Kommer en bild senare.

Publicerat

Kan ngn ge mig tips hur jag fixar in bilder på forumet?

Datorerna är ej riktigt min grej.

Stefan

Publicerat

Har dels prioriterat annan jakt, dels väntat på skidföre. Nu gick det dock inte gärna att vänta längre... tog mig därför ut en sväng igår. -10, sol och ingen vind. Bara en knapp decimeter snö här i Norduppland... var litet sent ute när jag följde dubbla lospår in på marken. Började med att kolla av en liten tjädermyr utan resultat. Övergick därmed till de mer säkra platserna för orre, men utan att hitta några silhuetter mot himlen. Valde en annan väg än jag brukar ta, för att slippa ha solen i ögonen och dessutom få med ett par små myrar på väg mot den hetaste platsen för orre. Massor med räv och harspår, en del älg och någon enstaka mård. Och lo igen. Inte ett enda rådjursspår...

Över en liten fin myr och genom vad som numer är ungskog snarare än hygge planterat med gran. Just som jag kliver förbi en gran ser jag plötsligt en svart silhuett i ögonvrån, bara 70 meter bort. Tvärstopp, och orren sitter lika still med sträckt hals. SNart fortsätter han att frenetiskt beta knopp, och jag ser att det sitter fyra tuppar till längre ned i björken. Sjunker ned och lyckas efter en stund ha bökat till en skjutställning där jag kan utnyttja en lucka mot tuppen i topp. Den fäller ihop i skottet och de andra tuppparna drar norrut. Bryter mig vidare fram genom unggranskogen fram mot björken. Plötsligt slutar granplanteringen kant i kant med ett kärr med halvlåga björkar där orrarna suttit. Vilken björk var det nu... känner onekligen igen känslan, men under björk nummer två ligger tuppen.

Fortsätter min runda, och smyger mot en av de tuppar som jag stött. Den försvinner dock innan jag hunnit fram.

Toppfågelsäsongen blev... kort. För kort. Får väl ta med mig 100 % utdelning till nästa år, och då kommer jag igen! Toppfågeljakt är riktig naturupplevelse för mig...

Publicerat

Är de mycke snö tror jag inte hunden påverkar så mycke. Då håller den sig förhoppningsvis bara efter dig för att få så lätt som möjligt i de tunga föret. Om du nu inte har en så lätt hund så den kan gå på snön?

En livlig hund stör nog ganska mycke medans en lugn hund inte stör alls!

Sen då du hittar fågel så blir de nog svårt att komma närmare än 200 m då du har med hund.

Om nu inte hunden ligger still och väntar tills du har smygit, lagt dig och skjutit! :)

Lite från egna erfarenheter :D

Själv åker jag upp mot pajala och jagar fredag-lördag i ett sista försök att få mig någon topp-tjäder i år :)

Kan även hjälpa dig sparka upp fågel som ligger i snön men då krävs att du har en hund som orkar , brukar ha med mina vohrstrar å låta dom söka på som vanligt , sen platsa dom vid skidorna om man måste smyga

Det gick över förväntan att ha med sig min lille vorsteh i skogen. Inga fåglar i topp utan ett orrtupp och en tjädertupp som satt nere i snön (10-30 cm) och väldigt långa flygsträckor efter att dom blivit stötta vilket resulterade i noll skjutna fåglar. Kändes som om det var extremt dåligt med fågel eller så blev vi överlistade ;-)

Dock skönt att lämna storstan, och se att hunden fungerar. Utan hunden hade vi nog inte sett något alls..

Publicerat

Kan samanfatta årets fågeljakt..

URUSELT..

OTROLIGT DÅLIGT MED FÅGEL BÅDE HEMMA I ORSA SKOGEN OCH ÄVEN USELT HÄR UPPE I GRÅSJÖN .

Man ser knappt någon fågel alls här i Jämtland.

Hoppas det blir bättre till nästa år då nobsen som är 6 mån ska jagas in.

Publicerat
  • Författare

Då var ännu en toppjaktsäsong över det är lite blandade känslor trist att inte få ränna efter fågel något mera men ändå lite skönt att få sätta fokus på annat ett tag utan att känna att man försakar jakten, fan vet om man inte börjar bli gammal på riktigt ändå :unsure:

Nyss hemkommen från en veckas jakt och är riktigt förkyld så sista dagarna blev det väldigt klena dagar. Säsongen kan samanfattas med ett otroligt fint före nästa hela tiden och skapligt väder, fågel har det var lite klent med och dem har inte visat sig i träden så gärna.

Dock skall man inte glömma att vi haft rätt många goda år på slutet så man har nog blivit lite bortskämd på ett snitt på en längre period är nog detta ett rätt normalt år. Min jakt har flutit på skapligt och skyttet har gått som på räls hade bara en bom fram till i förrgår men lyckades klanta till det med 3st på rad då :unsure:

Känner en trist vibb i magen att vi kommer att få magra fågelår nu, det är sällan jag sett mård och rävspåren så täta i skogen som nu och med riklig mängd duvhök och kungsörn kan det bli tufft kommande yngelperiod för småviltet :(

Publicerat

Då var ännu en toppjaktsäsong över det är lite blandade känslor trist att inte få ränna efter fågel något mera men ändå lite skönt att få sätta fokus på annat ett tag utan att känna att man försakar jakten, fan vet om man inte börjar bli gammal på riktigt ändå :unsure:

Nyss hemkommen från en veckas jakt och är riktigt förkyld så sista dagarna blev det väldigt klena dagar. Säsongen kan samanfattas med ett otroligt fint före nästa hela tiden och skapligt väder, fågel har det var lite klent med och dem har inte visat sig i träden så gärna.

Dock skall man inte glömma att vi haft rätt många goda år på slutet så man har nog blivit lite bortskämd på ett snitt på en längre period är nog detta ett rätt normalt år. Min jakt har flutit på skapligt och skyttet har gått som på räls hade bara en bom fram till i förrgår men lyckades klanta till det med 3st på rad då :unsure:

Känner en trist vibb i magen att vi kommer att få magra fågelår nu, det är sällan jag sett mård och rävspåren så täta i skogen som nu och med riklig mängd duvhök och kungsörn kan det bli tufft kommande yngelperiod för småviltet :(

vi ligger nog en säsong före här då effekterna av all mård och räv redan syns, då även jag har märkt att speciellt räv vekar ha exploderat totalt i antal. orren har jag aldrig sett så lite av och tjädern kräver många kilometer innan man ser någon.

Publicerat

O mängden gnagare har inte gjort att de fötts mindre av dem, rovdjuren, direkt.

Publicerat

Toppjakten blev väl inte som jag hoppast på heller.

Tyvärr är mina "hemma marker" helt öde på fågel och faktiskt allt annat småvilt också.

Mina fotsnaror för räv är kvar i säcken, för här finns inte ett spår att lägga på. :angry:

Däremot har det funnits bra med fågel på andra områden där jag löst gästkort.

Tyvärr har det också varit oroväckande mycke räv och mårdspår på dessa marker.

Men eftersom jag nu är heltaggad inför rävlock säsongen i mars-april kommer jag och mina lockpipor göra livet surt för förhoppningsvis flera rävar.

Fler borde verkligen göra en insats på sina jaktmarker och ha ihjäl en räv eller två.

Var skeptisk till lockjakten från början då det bara gick åt helsike, men är nu överbevisad på hur jäkla effektivt det är, så ut och locka mer er fågeljägare....

Publicerat

Hej!

Årets toppjakt har bjudit på väldigt många jaktdagar då jag varit arbetslös för att sedan få ett nytt jobb den 1/2...ha, ha riktigt nöjd med planeringen!

Endast 5 skott avlossade: började med en bom på en orre för att sedan följa upp & avsluta med 4 raka tjädrar. Den sista veckan bjöd dock på kanonväder & riktigt fina upplevelser trots avsaknad av eget byte. Fick dock vara med då en barndomskompis fick skjuta sin första tjäder i topp, oförglömligt att se hans stolta uppsyn!!

På det hela riktigt nöjd med bl a uppgradering av vapen & kläder. Han dock tyvärr inte få skidorna från Östergren men de har dock heller inte behövts då föret varit klockrent.

Förberedelser för nästa år har redan påbörjats då jag har 2 olika FMJ´s liggandes hemma :-).

Love this!

/R

• 2 weeks later...
Publicerat

Hei!

Hva slags sekk er det du har på bildet lengre oppe Jimbolo? Takk for svar :-)

www.Bak7Fjell.com

Publicerat

Hei!

Hva slags sekk er det du har på bildet lengre oppe Jimbolo? Takk for svar :-)

www.Bak7Fjell.com

Eberlestock X1 camo

• 8 months later...
Publicerat

Dax att damma av tråden då årets första tupp fallit från sin topp :-).

post-5863-0-46454300-1350735694_thumb.jp

Publicerat

Har ni nån ny kaliber eller kula ni ska prova i år?

Publicerat

Skjuter en "gammal" Norma 100g FMJ i min 6XC som nu fällt 2 tuppar :-). Och nu dimper snön ner ordentligt :woot: !!

Även fått Hornadys 80g FMJ att lira.

/R

Publicerat

Dax att damma av tråden

Snarare dags att skapa en ny tråd för säsongen 12-13 ;)

Grattis till tuppen förresten! :thumbsup:

Publicerat

Snarare dags att skapa en ny tråd för säsongen 12-13 ;)

Grattis till tuppen förresten! :thumbsup:

Tack, jag är dock lite gammalmodig av mig och har en förkärlek för det beprövade...fast snickrar du ihop en ny så bygger jag gärna vidare på den :yes:!!