Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakt 11-12

Featured Replies

Publicerat

Härligt Lars! Inte lite avis på livet du lever ;)

• Svar 150
  • Visningar 28,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Gratulerar till 2½ tupp :)!

/R

Gjorde ett ännu ett försök idag att få ned tuppen... 16 skott sköts på kvistar utan att lyckas, blir att ladda ett gäng V-max till nästa tur tuppen ligger väl dold i kronan så kanske inte kungsörnar som härjar i trakten hittar den :unsure:

Med två skott kvar sökte jag levande fågel istället fann en orrflock på ett 30tal här knappt hälften på bild innan skott ;)

post-857-0-42271900-1325271519_thumb.jpg

Fint väder här en från bilden ovan efter skott ;)

post-857-0-37158000-1325271592_thumb.jpg

Följde efter flocken och sköt en till med mitt sista skott....... givetvis valde flera orrar att sitta kvar medan jag grävde igenom alla fickor och bara fann tomhylsor, nåja skulle ändå hinna hem till jobbet där jag nu sitter sedan 18 och ska vara vaken till 06 det blir nog segt :(

Japp Rikard toppjakt är en helhetsupplevelse med fin natur tuffa fyspass och skapligt avancerat skytte mycket bättre blir det inte :wub:

Publicerat

Gjorde ett ännu ett försök idag att få ned tuppen... 16 skott sköts på kvistar utan att lyckas, blir att ladda ett gäng V-max till nästa tur tuppen ligger väl dold i kronan så kanske inte kungsörnar som härjar i trakten hittar den :unsure:

Med två skott kvar sökte jag levande fågel istället fann en orrflock på ett 30tal här knappt hälften på bild innan skott ;)

post-857-0-42271900-1325271519_thumb.jpg

Fint väder här en från bilden ovan efter skott ;)

post-857-0-37158000-1325271592_thumb.jpg

Följde efter flocken och sköt en till med mitt sista skott....... givetvis valde flera orrar att sitta kvar medan jag grävde igenom alla fickor och bara fann tomhylsor, nåja skulle ändå hinna hem till jobbet där jag nu sitter sedan 18 och ska vara vaken till 06 det blir nog segt :(

Japp Rikard toppjakt är en helhetsupplevelse med fin natur tuffa fyspass och skapligt avancerat skytte mycket bättre blir det inte :wub:

Tjena Lars

Riktigt fina bilder, blir inte så lite avis när man ser såna bilder.

Synd att du inte fick tag på tjädern, men det är väl sånt som händer ibland tyvärr.

Mvh jocke

Publicerat

Riktigt fina bilder, Lars!

Får ta mig i kragen & försöka luska fram någon bild värd namnet "Toppjakt".

/R

Publicerat

Hej!

Årets första tupp trillade ner idag. Ingen stor herre men efterlängtad efter 5 dagar & X antal mil i benen.

Bild kommer då jag lyckas prångla in en...

Tjäder

God Fortsättning

/R

Publicerat
  • Författare

Hej!

Årets första tupp trillade ner idag. Ingen stor herre men efterlängtad efter 5 dagar & X antal mil i benen.

Bild kommer då jag lyckas prångla in en...

God Fortsättning

/R

Gött :)

Är XCén invigd då och vilken kula kör du med?

Publicerat

Gött :)

Är XCén invigd då och vilken kula kör du med?

Jepp, nu är den invigd :) . Jag hade bråttom att "få igång" bössan så jag spelade safe och köpte ett gäng Scenar 90g som jag skedat. Har tänkt att jag ska försöka få en FMJ att leverera men det får vänta då jag ännu inte fått verktygen.

/R

Publicerat
  • Författare

Jepp, nu är den invigd :) . Jag hade bråttom att "få igång" bössan så jag spelade safe och köpte ett gäng Scenar 90g som jag skedat. Har tänkt att jag ska försöka få en FMJ att leverera men det får vänta då jag ännu inte fått verktygen.

/R

Ok känns som att 90gr får rätt hög fart ur en XC du har inte testat ScenarL 105or dessa skjuter fånigt tätt i min XC och farten blir lämpligare. Sköt ett gäng orrar med Xcén ifjol med berger 105or det fungerade bra men gissar att det kan bli lite grisigt på tjäder om man inte sätter kulan exakt rätt.

Publicerat

Kanske dum fråga men ni som hänger i denna tråd verkar har riktigt bra koll, gammelsläkten på markerna jag jagar på antyder att det finns eller har funnits topfågel där. Någon som har några tips hur man tar reda på detta förutom att speja själv?

Publicerat

Kanske dum fråga men ni som hänger i denna tråd verkar har riktigt bra koll, gammelsläkten på markerna jag jagar på antyder att det finns eller har funnits topfågel där. Någon som har några tips hur man tar reda på detta förutom att speja själv?

De är bara ut att spana!

Vet du att de finns orre och tjäder så är chansen stor att du hittar dom i träden!

Om de nu inte finns en massa mat på backen.

Publicerat

De är bara ut att spana!

Vet du att de finns orre och tjäder så är chansen stor att du hittar dom i träden!

Om de nu inte finns en massa mat på backen.

Tack! Misstänkte de, bara sett herr berguv än så länge!

Publicerat

Imorn ska jag syna mina marker som ev har kvar ngr uppräta frötallar.

Då de avverkat och gallrat mkt skog kanske de rent av blivit bättre toppmarker?

Åtm lär de bli mer lättöverskådliga marker.

De lär märkas imorgon om allt annat stämmer.

Nu, sängen.

Publicerat
  • Författare

Klart bakåt skott kommer :lol:

post-857-0-57642700-1325865934_thumb.jpg

Resultatet ögonblicklig död B)

post-857-0-91770900-1325866008_thumb.jpg

Stämningsbild i ett underbart väder :wub:

post-857-0-55314600-1325866094_thumb.jpg

Publicerat

Klart bakåt skott kommer :lol:

post-857-0-57642700-1325865934_thumb.jpg

Resultatet ögonblicklig död B)

post-857-0-91770900-1325866008_thumb.jpg

Stämningsbild i ett underbart väder :wub:

post-857-0-55314600-1325866094_thumb.jpg

Jadu lars, de ser jämt ut som att du har så tråkigt ;) man blir knappt nå avundsjuk :P

Mycket fina bilder!

Publicerat
  • Författare

Jadu lars, de ser jämt ut som att du har så tråkigt ;) man blir knappt nå avundsjuk :P

Mycket fina bilder!

Inte det minsta tråkigt just fått i mig en stadig middag och skickat ut kompisen att elda igång bastun, medan jag smuttar på en GT mår helt Ok faktiskt hoppas vädret står sig - 18 vindstilla sol upplega och bra skidföre typ fullpott för toppjakt :)

Imorgon ska det sökas orre så man får skjuta av sig lite mera, gav mig efter två tuppar idag trots att det satt kvar två st inom skotthåll.

Publicerat

Inte det minsta tråkigt just fått i mig en stadig middag och skickat ut kompisen att elda igång bastun, medan jag smuttar på en GT mår helt Ok faktiskt hoppas vädret står sig - 18 vindstilla sol upplega och bra skidföre typ fullpott för toppjakt :)

Imorgon ska det sökas orre så man får skjuta av sig lite mera, gav mig efter två tuppar idag trots att det satt kvar två st inom skotthåll.

Härliga tider!

Imorgon blir de att packa ner pojken i segerbaden och fara ut på en lill-sväng :)

Publicerat

Härligt Lars! Som alltid ;)

Fick rapport av jaktkompis idag: "Precis tillbaka. Fin dag, bra före, ca 50 cm snö. Men en katastrofdag - 5 träffade fåglar - ingen hittad. xxx 4, jag 1. Min såg jag trilla ner ur trädet, men icke. Har nog lagt 2 timmar på eftersök. FAN!".

Vad kan detta bero på? :unsure:

Publicerat
  • Författare

Dåliga träffar!

Sedan kanske dåliga kulor också spetsiga torpeder kräver att man träffar i ryggplåten annars har man ett supersvårt eftersök, fåglar har typ Afrikansk seghet om man inte träffar ryggen då faller dem som lod oavsett kula och kaliber.

Publicerat

Tack Lars. Vidarebefordrat via sms! Hoppas ni njuter av bastun nu ;)

Publicerat

Man blir avundsjuk på alla som kunnat vara ute på toppjakt!!! Var ute två dgr innan nyår men hade en förkylning i kroppen som har sänkt mig totalt!!! Blev väl inte bättre av att jag åkte genom isen på en bäck. Kollade ju isen med staven innan... Nåväl känner mig betydligt piggare nu så söndag ska jag ut oavsett vad som händer!!!.../Flash

Publicerat

Blev less på gårdaens fågelskådning o sköt av mig lite på tippen idag.

Imorgon ska jag försöka mig på en ny tur med orre o tjäder som målsättning.

Ser mörkt ut men de var underbart skidföre igår o "en" fågel SÅG jag.

Tyvärr insåg jag snabbt att jag inte skulle komma åt den uppe på berget med enbart skidor under fötterna.

Imorgon följer snöskorna också med samt att jag ska ta andra sidan berget.

Publicerat
  • Författare

Idag var det en sliten jägare som kom ur skogen först kl.16:30 och fick äta snö sista biten då jag var helt tom på vätska och aldrig bär med mig termos :unsure:

Vägen som var plogad sist hade snöat igen och jag hade bestämt mig för att försöka få ned tjädern som sköts fast förra resan hade en dryg mils åkning dit som avverkades i hårt tempo.

V-max var rätt val för att skjuta kvist redan på andra skottet rasade tuppen flera meter men slog fast igen. För att göra historian kort sitter tuppen kvar men på sista kvistvarvet 12 meter upp :(

Tuppen är fryst och dem avskjutna kvistarna följer med ner så den ligger i något som liknar ett örnbo men 2-3 skott till hade räckt för att få ned den ångrar att jag bara laddade 20st.

Kunde inte hålla mig från att jaga när jag väl var långt från bilen så det blev riktig maraton åkning och fysiken är inte lika bra längre :(

Nåja utan blev jag inte :)

post-857-0-12990100-1325958240_thumb.jpg

Publicerat

Var ut en snabbsväng igår till ett ställe där jag passat på bäver på våren, och varje gång jag gått på de området på våren så har jag stött både tjäder och orre.

Så jag gjorde en chansning och tänkte att dom kanske håller till där på vintern också.

kom fram till ett hygge där dom nästan bara lämnat kvar björk och asp.

Stod och spanade en kort stund och tänkte för mig själv att här måste orrarna vara!

Jag tog ner kikaren och åkte 3 m och då flög de 7 st orrar 2 m framför mig.

Dom for långt, provade åka efter men hittade dom inte!

P1000050.JPG

Hygget

Idag var jag också ute en sväng, hade med mig pojken i segerbaden så jag kunde vara ute lite längre idag!

Kom till ett litet skogsspänne mellan 2 myrar och stötte 10-tal orrar som låg under snön, dom flög bara ca 250 ut på ett hygge och satte sig.

Tog av mig skidorna och börja smyga, då jag var ca 210 m ifrån så stötte jag en tjädertupp som också låg under snön och då den flög upp så skrämde den mest troligt iväg orrarna som lyfte ganska precis samtidigt som tjädern!

Provade att följa efter men hittade varken igen tjädern eller orrarna!

Varför fåglarna låg under snön idag har jag ingen aning om!?

-4 vindstilla och mulet.

Solen hade varit uppe ca 1,5 timme.

P1000065.JPG

Fika pause!

Nu är de 1 veckas jobb och sen är jag pappa ledig januari ut! :D

post-9376-0-07998600-1326029449_thumb.jp

post-9376-0-89305400-1326029686_thumb.jp

Publicerat

Ännu en tur utan fågel, förstår inte vad som har hänt.

Inte sett en tupp i topp på hela vintern och endast ett par enstaka tecken på närvaro. Tror de har flyttat till grannmarken <_<

Men det blir en hel del mil i benen iaf, och det är ju bra inför öppet spår ^_^

Publicerat
  • Författare

Då var man hemma igen för att arbeta fyra nätter :(

Testade ett ställe som brukar vara säkra orrmarker men det var klent med dem såg ett tiotal som det kom en skoter och skrämde då jag börjat åka på dem :angry:

Fick sedan syn på en tupp inne i rätt tät myrskog den fick följa med hem som dagens enda byte mynningsskyddet är lika impusivt fixat denna vinter med ett finger från en arbetshanske :unsure:

post-857-0-50244000-1326056203_thumb.jpg