Publicerat December 11, 201114 yr Va ute för ett par dagar sedan och fick mig en orre. Säsongen är invigd!
Publicerat December 13, 201114 yr Till helgen blir det toppjaktspremiär för min del, hoppas bara att dessa plusgrader kan gå ner till minus igen så inte all snö sjunker ihop! Ställde ut skidorna idag och 6,5an är i ordning, bara tre arbetsdagar kvar sen väntar tre veckor ledighet med en jävla massa jakt! kan knappt vänta... Mvh Cris
Publicerat December 21, 201114 yr Idag har jag skidat runt i fyra timmar utan att se en enda fågel! en ekorre var allt jag såg, suck. ville bara skriva av mig... Mvh Cris
Publicerat December 22, 201114 yr Var ut en sväng idag då jag hade abstinens, runt -8 och mulet. Resulterade i 3 timmars skidåkning och endast en tjäderhöna som visade sig. Så inget som följde med hem men gott ett par timmars skön skidåkning
Publicerat December 22, 201114 yr Nya skidor införskaffade o bindningar monterade idag. Nu ska byssen skjutas in, eller rättare sagt kontrollskjutas, sen så....... Synd att de e så få lediga dagar i jul bara =(
Publicerat December 22, 201114 yr Författare Jag har varit aktiv idag först lite julfirande på morgonen sedan en tur i skogen där jag sköt två orrar nu sitter jag på jobbet sedan kl. 14. Har jagat med Lapua 90gr. fmj i BRén skjutit ett tiotal och kulan verkar fungera bra, fåglarna ser helt orörda ut och bara en har inte legat mitt under trädet. Kommer nog att köra med den kula i vinter för den skjuter riktigt fint i denna pipa
Publicerat December 22, 201114 yr Var ut för att i första hand plocka enris till morgondagens rökning av älghjärtan. I hopp om att ramla över en älg så fick tiken följa med. Väl på marken så kunde jag konstatera att den senaste dm med snö i princip gjort älgjakt med hund omöjlig om inte några dagar med tö inträffar. Pulsande med snö upp till knäna så gjorde jag en vände på 5-6km med vovven, nu när jag ändå var där, Gående på en myr så såg jag ett antal mörkare grenar i några tallar längre bort. Konstigt att snön fallit ur just dom grenarna tänkte jag och gick några tiotals meter till. Sen började jag fundera om det inte kunde vara ett gäng orrar som satt och myste... Upp och titta i kikaren, jopp det var orrar som satt där som några hopkrypna dunbollar. Dock var avståndet lite väl långt(200+) för dessa små dunbollar + stordelen av dom satt rätt illa till med kvistar som skymde delar av fågeln. Så det var bara att börja gå närmare. När jag kommit så jag var ca 70-80m från dom så hittade jag en lämplig plats att skjuta från. Pustande och med en hjärtfrekvens en bra bit över 100 så tänkte jag vila någon minut innan skottet skulle tas. Stannar man en kall dag(-12) då man är varm och lite svettig så immar glasögonen igen direkt man slutar gå. Jag hade hoppats att imman också skulla klarna i väntan på att jag kunde andas lugnare och hjärtat slår i mer lämplig takt. Jag hann inte så mycket mer än stanna och göra en provanläggning så upptäcker fåglarna hunden och börjar bli oroliga. Dom sträcker på sig och börjar titta runt. Så men immiga glasögon och anfådd med hjärtat fortfarnde dunkande över 100 slag/minut. Var det till att snabbt komma till beslut innan flocken lättade. Upp med bössan mot den orre som satt både närmast och högst. Sekunden senare sticker hunden till området där skottet gick, dock hade orren åkt rätt ner i snön så bara sista mm av stjärtfjädrarna stack upp ovanför snön. Det blev jag som hittade orren först! Resultatet av skottet finns att beskåda i tråden om: Effekt av kulor i vilt (http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/35740-effekt-av-kulor-i-vilt/page__pid__582723#entry582723)
Publicerat December 23, 201114 yr Nu vart man ledig för jul!!! Blir nog ett antal toppjaktsdagar nu då jag är ledig till den 9/1. Kör nog igång på juldagen då jag misstänker att man får smisk av frun om jag far imorgon!!!..../Flash
Publicerat December 26, 201114 yr Jag har varit aktiv idag först lite julfirande på morgonen sedan en tur i skogen där jag sköt två orrar nu sitter jag på jobbet sedan kl. 14. Har jagat med Lapua 90gr. fmj i BRén skjutit ett tiotal och kulan verkar fungera bra, fåglarna ser helt orörda ut och bara en har inte legat mitt under trädet. Kommer nog att köra med den kula i vinter för den skjuter riktigt fint i denna pipa Lapuas gamla FMJ eller Sierras FMJ? /R
Publicerat December 26, 201114 yr Författare Lapuas gamla FMJ eller Sierras FMJ? /R Har Lapua gjort någon egen? Vad jag vet så är det Sierra kulor i Lapua ask köpt för 4-5år sedan. Tanken är att åka iväg på jakt imorgon men verkar bli rätt blåsigt får se om man åker först på onsdag
Publicerat December 26, 201114 yr Författare klart dom har Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk Då fick man lära sig något idag med Den kula jag använder har BT och öppen botten Skidorna är vallade och matsäcken inhandlad men åker först på onsdag då det verkar bli dragit imorgon
Publicerat December 26, 201114 yr Allt var klart för en topptur idag Men..... Vädergudarna slog till med den värsta blåst ja varit med om sen jag flytta hit -92. Tog med sig några hustak nå hundra m härifrån o fällde en rejäl björk bak vårat hus o en massa andra jäkelskap. Värst av allt satte den stopp för dagens tur. Imorgon jobb t.om nyår
Publicerat December 27, 201114 yr Har Lapua gjort någon egen? Vad jag vet så är det Sierra kulor i Lapua ask köpt för 4-5år sedan. Tanken är att åka iväg på jakt imorgon men verkar bli rätt blåsigt får se om man åker först på onsdag Svåra att få precision på? Idag blev inbreakningen på den nya XC-pipan klar så imorgon blir det en skidtur :-). /R
Publicerat December 27, 201114 yr Författare Svåra att få precision på? Idag blev inbreakningen på den nya XC-pipan klar så imorgon blir det en skidtur :-). /R Jag körde bara in kulan i bommarna med samma laddning som till 90gr. Scenar det funkade direkt och samsköt med Scenar så var nästan för enklet även för en 6br. Gjorde just upp 7orrar skjutna med FMJ inte ett gram gick bort, men bara en hade skotthål i bröstköttet Gött med en ny pipa Lycka till på skidturen åker själv också imorgon för att jaga 3dagar hoppas det inte blir allt för blåsigt
Publicerat December 27, 201114 yr Jag körde bara in kulan i bommarna med samma laddning som till 90gr. Scenar det funkade direkt och samsköt med Scenar så var nästan för enklet även för en 6br. Gjorde just upp 7orrar skjutna med FMJ inte ett gram gick bort, men bara en hade skotthål i bröstköttet Gött med en ny pipa Lycka till på skidturen åker själv också imorgon för att jaga 3dagar hoppas det inte blir allt för blåsigt God luck med jakt & vind/brist på vind. Är just nu uppe i tornedalen & här har vi klarat oss ifrån de friska vindarna hittills. Kanonförhållanden med bärande snötäcke och inte alltför kallt. /R
Publicerat December 28, 201114 yr Jag gjorde ett tappert försök igår trots en elak förkylning och hård blåst. Hade en orre uppe men den satt i en björk och svajade nånting alldeles historiskt så det var inte lönt att försöka överhuvud taget. Gör nytt försök på fredag då frugan är ledig och därmed frigör mig från ungarna!!!..../Flash
Publicerat December 28, 201114 yr Författare Dagens toppjakt har utförts i skarföre som väsnades så extremt att man knappt vågade använda stavarna, men lättföre annars så ska inte klaga dessutom väntas snö inatt så då kanske man kan färdas tystare. Han inte åka långt då jag passerade en skogstapp med myrtall och fick syn på en tupp i en liten tall på 60-70 meter. Han satt sträckt så jag sjönk ihop och avvaktade en stund då tuppen blev tryggare åkte skidor och bössa av skottet kändes skapligt säkert liggande med en väl tunad 6br och 20x glugg Tuppen hängdes upp för att hämtas på hemvägen, skidade vidare och såg bara några flygande orrar på flera timmar. Slutligen stöttes en tupp ut ur en skogsdunge fick bra riktning på den och åkte efter med gott hopp att återfinna den. 5-600 meter bort fick jag syn på tuppen i en stor frötall han var varsk trots att jag var på 256 meter enligt lasern så bestämde mig för att skjuta från stället klickade upp 2,5moa vilket är spott on på 250 Tuppen i 20x med normal horimma på linserna Skottet blev en onödigt bra träff såg tuppen tippa framåt i kikaren väl framme i traktens högsta frötall mötte jag detta Testade att skjuta kvist för att få ned tuppen redan efter andra skottet rasade tuppen en meter men fastnade på nytt. Nu satt den sämre till så jag ödslade mina sista sex skott utan att få ned tuppen riktigt trist att lämna vilt i skogen men ska göra ett nytt försök imorgon. Men nu har väl tuppen stelnat och lär sitta som gjuten i den täta kronan Hoppet är en rejäl storm innan jag måste hem på fredag för att jobba natt.
Publicerat December 28, 201114 yr Det rullar på för dig Lars! Här i Jämtland där Dagmar dragit fram upptäckte jag två tuppar i topp som satt betydligt lägre än dina tuppar. De satt i snön och åt av de stormfällda träden. Rejäla bajshögar intill stammen så de hade suttit där bra länge. Lite svåra att upptäcka innan de flög även om man haft värsting kikare. Lite skare på det här så kan man använda hundarna bland plockepinnen som om det vore vanlig höstjakt.
Publicerat December 29, 201114 yr Dagens toppjakt har utförts i skarföre som väsnades så extremt att man knappt vågade använda stavarna, men lättföre annars så ska inte klaga dessutom väntas snö inatt så då kanske man kan färdas tystare. Han inte åka långt då jag passerade en skogstapp med myrtall och fick syn på en tupp i en liten tall på 60-70 meter. Han satt sträckt så jag sjönk ihop och avvaktade en stund då tuppen blev tryggare åkte skidor och bössa av skottet kändes skapligt säkert liggande med en väl tunad 6br och 20x glugg Tuppen hängdes upp för att hämtas på hemvägen, skidade vidare och såg bara några flygande orrar på flera timmar. Slutligen stöttes en tupp ut ur en skogsdunge fick bra riktning på den och åkte efter med gott hopp att återfinna den. 5-600 meter bort fick jag syn på tuppen i en stor frötall han var varsk trots att jag var på 256 meter enligt lasern så bestämde mig för att skjuta från stället klickade upp 2,5moa vilket är spott on på 250 Tuppen i 20x med normal horimma på linserna Skottet blev en onödigt bra träff såg tuppen tippa framåt i kikaren väl framme i traktens högsta frötall mötte jag detta Testade att skjuta kvist för att få ned tuppen redan efter andra skottet rasade tuppen en meter men fastnade på nytt. Nu satt den sämre till så jag ödslade mina sista sex skott utan att få ned tuppen riktigt trist att lämna vilt i skogen men ska göra ett nytt försök imorgon. Men nu har väl tuppen stelnat och lär sitta som gjuten i den täta kronan Hoppet är en rejäl storm innan jag måste hem på fredag för att jobba natt. Tjena Trillade tuppen ner till slut ? Mvh Jocke
Publicerat December 29, 201114 yr Författare Jagat på en annan mark idag då det ändå var vindstilla, åker dit imorgon för ett sista försök sedan måste jag hem och jobba natt
Publicerat December 29, 201114 yr Jagat på en annan mark idag då det ändå var vindstilla, åker dit imorgon för ett sista försök sedan måste jag hem och jobba natt Okej, fick du nån fågel där då ? Här har all snö försvunnit så den toppjaktsstämning som fanns har töat bort :( En tröst i det hela är att jag gick på frivecka i morse :D Mvh jocke
Publicerat December 29, 201114 yr Författare Vi fick en deci nysnö i natt så man färdas man skapligt tyst. Var magert med fågel där jag var idag åkte som ett jehu och blev riktigt sliten men tillslut fann jag en tupp som fick följa med hem Jag har haft min fri vecka tre nätter nu över nyår sedan frivecka igen
Publicerat December 30, 201114 yr Vi fick en deci nysnö i natt så man färdas man skapligt tyst. Var magert med fågel där jag var idag åkte som ett jehu och blev riktigt sliten men tillslut fann jag en tupp som fick följa med hem Jag har haft min fri vecka tre nätter nu över nyår sedan frivecka igen Gratulerar till 2½ tupp ! /R