Publicerat Januari 21, 201214 yr Var igår på området jag hade haft kontakt med tjäder. Helst stendött. Åkte för mg själv och undra vad fan som hade hänt. Sista 200 m innan jag kom tillbaka till bilen såg jag att dom hade börjat avverka även på detta område Få se hur länge till vi har alls kvar tjädern här nere vid kusten då dom nu har börjat ta bort nästan all gammelskog. Börjar vara dåligt med skydd nu för skogsfågeln då de börjar vara 70 % hyggen Och priset på timret har stigit gör ju inte att de avverkas mindre! Det averkas lite för mycket nu. Ser ju bara på vissa områden där jag jagar så är det stora hål i skogen för att ett nytt kalhygge har dykt upp.
Publicerat Januari 21, 201214 yr Var igår på området jag hade haft kontakt med tjäder. Helst stendött. Åkte för mg själv och undra vad fan som hade hänt. Sista 200 m innan jag kom tillbaka till bilen såg jag att dom hade börjat avverka även på detta område Få se hur länge till vi har alls kvar tjädern här nere vid kusten då dom nu har börjat ta bort nästan all gammelskog. Börjar vara dåligt med skydd nu för skogsfågeln då de börjar vara 70 % hyggen Och priset på timret har stigit gör ju inte att de avverkas mindre! Enkelt med vad som hänt, vi har varit utan riktig föryngring sen 2006. Nä rookien, lägg ner toppjakten och kom och ladda lite mårdfällor med mig ist
Publicerat Januari 21, 201214 yr Var igår på området jag hade haft kontakt med tjäder. Helst stendött. Åkte för mg själv och undra vad fan som hade hänt. Sista 200 m innan jag kom tillbaka till bilen såg jag att dom hade börjat avverka även på detta område Få se hur länge till vi har alls kvar tjädern här nere vid kusten då dom nu har börjat ta bort nästan all gammelskog. Börjar vara dåligt med skydd nu för skogsfågeln då de börjar vara 70 % hyggen Och priset på timret har stigit gör ju inte att de avverkas mindre! Enligt forskningen brukar tjäderpopulationerna kollapsa när gammelskogsandelen understiger ca 30%. Dina hemmamarker kan nog sjunga på sista verset vad gäller tjädern... Det averkas lite för mycket nu. Årtusendets understatement ???
Publicerat Januari 22, 201214 yr Enligt forskningen brukar tjäderpopulationerna kollapsa när gammelskogsandelen understiger ca 30%. Dina hemmamarker kan nog sjunga på sista verset vad gäller tjädern... Jag tog i ganska mycke då jag sa 70 % hyggen men de börjar vara mycke nu. Man ser ju att tjädern har minskat och orren har ökat. Orren trivs ju bra då de är mycke hyggen! Som tur är finns de ju biotopskyddad gammelskog där dom inte får avverka!
Publicerat Januari 22, 201214 yr Enkelt med vad som hänt, vi har varit utan riktig föryngring sen 2006. Nä rookien, lägg ner toppjakten och kom och ladda lite mårdfällor med mig ist Säg bara till så kommer jag
Publicerat Januari 23, 201214 yr Ok känns som att 90gr får rätt hög fart ur en XC du har inte testat ScenarL 105or dessa skjuter fånigt tätt i min XC och farten blir lämpligare. Sköt ett gäng orrar med Xcén ifjol med berger 105or det fungerade bra men gissar att det kan bli lite grisigt på tjäder om man inte sätter kulan exakt rätt. Sent omsider kronograferat, 90g Scenar med 38,5g N160 ur 65cm LW - 840 m/s. Hittade förresten en gammal 100 grains FMJ från Norma hos en handlare, 66002, erfarenheter?
Publicerat Januari 23, 201214 yr Sent omsider kronograferat, 90g Scenar med 38,5g N160 ur 65cm LW - 840 m/s. Hittade förresten en gammal 100 grains FMJ från Norma hos en handlare, 66002, erfarenheter? Hej 840m/s lät väldigt lågt, min xc har 61 cm lw pipa och 37,5 grains norma 203b ger 925m/s med en 90 grains scenar. dessutom sotar den laddningen på hylshalsen, skjuter dock bra träffbilder. Mvh Jocke
Publicerat Januari 24, 201214 yr Författare Sent omsider kronograferat, 90g Scenar med 38,5g N160 ur 65cm LW - 840 m/s. Hittade förresten en gammal 100 grains FMJ från Norma hos en handlare, 66002, erfarenheter? Skjuter den laddningen bra så tror jag den fungerar utmärkt, kör själv med Vo 890 ur min br med 90gr. Scenar. Har inte laddat min XC med annat än 1211/203b men 38,5gr N160 låter väldigt lågt då det krutet är klart trögare än 203b.
Publicerat Januari 24, 201214 yr Skjuter den laddningen bra så tror jag den fungerar utmärkt, kör själv med Vo 890 ur min br med 90gr. Scenar. Har inte laddat min XC med annat än 1211/203b men 38,5gr N160 låter väldigt lågt då det krutet är klart trögare än 203b. Vid 37,5 grains sotade bröstet men vid 38,5 märks inget av detta. 840m/s lät väldigt lågt, min xc har 61 cm lw pipa och 37,5 grains norma 203b ger 925m/s med en 90 grains scenar. dessutom sotar den laddningen på hylshalsen, skjuter dock bra träffbilder. Mvh Jocke Jakt & Jägare hade en artikel om XC´n där de laddat Scenar 90g med 40g N160 och hade då fått ut dryga 900 m/s ur en 62 cm´s pipa. I förhållande till detta tror jag att hastigheten är ok. /R
Publicerat Januari 24, 201214 yr Hoppas jag blir pigg igen så att man hinner ut minst en gång till innan det hela är över. Hatar att vara sjuk
Publicerat Januari 24, 201214 yr Författare Vid 37,5 grains sotade bröstet men vid 38,5 märks inget av detta. /R Har du bra precision så är det inga problem Vo840 är nog ganska perfekt med 90gr. Scenar fast känns väl lite pjuttigt att skjuta XC med sämre prestanda än br. Jag har precis gjort sista skiftet för denna månad och åker iväg på jakt imorgon för att nöta sista veckan, vädret ser lovande ut och föret är hyfsat så ser fram mot en härlig vecka med 100% fokus på jakt
Publicerat Januari 24, 201214 yr Har du bra precision så är det inga problem Vo840 är nog ganska perfekt med 90gr. Scenar fast känns väl lite pjuttigt att skjuta XC med sämre prestanda än br. Precisionen är finfin och laddningen synkad med IOR´ns julgran men...840 m/s är ju inte direkt något man skryter med . Nä, jag är grymt nöjd med bössan!! Jag har precis gjort sista skiftet för denna månad och åker iväg på jakt imorgon för att nöta sista veckan, vädret ser lovande ut och föret är hyfsat så ser fram mot en härlig vecka med 100% fokus på jakt Lycka till med den sista veckans jakt!! Har själv precis avklarat en jobbintervju som förhoppningsvis tar mig till ett liv mitt i ett jakt & fiskeeldorado. Fast först ska sista veckans jakt avnjutas /R
Publicerat Januari 24, 201214 yr Skjuter 90gr Scenar i 860 i min PPC, rätt nära optimalt i mina ögon.
Publicerat Januari 24, 201214 yr Laddar min xc med 38,2 grains n160 bakom scenar. Inget sot på hals och finfin precision. Skjutit 2 tjädrar med pennhål igenom. Andra fick vi leta in och utgångshål. Att jag valde just 38,2 var för att 38 och 38,5 hade lika fin träffbild och samma träffläge. Kanske får ta och ladda upp lite hårdare nu när jag ändå måste göra ny stege pga ändrad kulform på scenaren
Publicerat Januari 24, 201214 yr Måste bara berätta att jag fick fälla min första Tjäder i lördag, detta toppade givetvis en kanon bra minisemester i Dalarna.
Publicerat Januari 25, 201214 yr Måste bara berätta att jag fick fälla min första Tjäder i lördag, detta toppade givetvis en kanon bra minisemester i Dalarna. Grattis!
Publicerat Januari 25, 201214 yr Måste bara berätta att jag fick fälla min första Tjäder i lördag, detta toppade givetvis en kanon bra minisemester i Dalarna. Grattis
Publicerat Januari 25, 201214 yr Grattis! Köpte du dagkort eller det var nåt organiserat? Tackar tackar! Vi va hos kompisar och löste dagkort.
Publicerat Januari 25, 201214 yr Författare Grattis empa! Tjädern är ett speciellt vilt tror inte du glömmer din första Jag gjorde min första dag utan att skjuta något idag men underbart väder och avslutade dagen med att få ned en tupp jag hade skjutit fast i en frötall så kanske man kan säga att jag fortsatt saknar nollan 58gr. Splitsking var en effektiv kviströjare och ingår numera i min standard utrustning för toppjakt. Som synes var det några kvistar att skjuta av innan tuppen kom ner, tallen blev lite luftig men det kan bolaget få bjuda på
Publicerat Januari 25, 201214 yr Måste bara berätta att jag fick fälla min första Tjäder i lördag, detta toppade givetvis en kanon bra minisemester i Dalarna. Stort Grattis Bra jobbat med "röjningen" Lars. /R P.S Idag fick även jag med mig en liten tupp hem .
Publicerat Januari 26, 201214 yr Åker upp i morgon kväll för toppjakt under fre-sön. Frågeställningen gäller huruvida hunden, som jag eventuellt tar med mig, påverkar mina skottchanser.. Har hört olika bud från de jägare jag pratat med - vad tror ni?
Publicerat Januari 26, 201214 yr Åker upp i morgon kväll för toppjakt under fre-sön. Frågeställningen gäller huruvida hunden, som jag eventuellt tar med mig, påverkar mina skottchanser.. Har hört olika bud från de jägare jag pratat med - vad tror ni? Är de mycke snö tror jag inte hunden påverkar så mycke. Då håller den sig förhoppningsvis bara efter dig för att få så lätt som möjligt i de tunga föret. Om du nu inte har en så lätt hund så den kan gå på snön? En livlig hund stör nog ganska mycke medans en lugn hund inte stör alls! Sen då du hittar fågel så blir de nog svårt att komma närmare än 200 m då du har med hund. Om nu inte hunden ligger still och väntar tills du har smygit, lagt dig och skjutit! Lite från egna erfarenheter Själv åker jag upp mot pajala och jagar fredag-lördag i ett sista försök att få mig någon topp-tjäder i år
Publicerat Januari 26, 201214 yr Kan även hjälpa dig sparka upp fågel som ligger i snön men då krävs att du har en hund som orkar , brukar ha med mina vohrstrar å låta dom söka på som vanligt , sen platsa dom vid skidorna om man måste smyga