Publicerat Januari 8, 201214 yr trevlig tupp. har själv knappt orkat ta mig från soffan i dag, jag börjar bli så less på det mesta av mina marker. ska nog byta ut ett stort område jag har så jag får lite nytt att skida på. det finns inget mer spännande än nya marker. det bästa mynningsskyddet jag haft var en rosa barnhandske, svårt att glömma och dom gånger det hände tog man bara ett nytt finger på handsken. satt stenhårt fast också.
Publicerat Januari 8, 201214 yr Idag var det en sliten jägare som kom ur skogen först kl.16:30 och fick äta snö sista biten då jag var helt tom på vätska och aldrig bär med mig termos Vägen som var plogad sist hade snöat igen och jag hade bestämt mig för att försöka få ned tjädern som sköts fast förra resan hade en dryg mils åkning dit som avverkades i hårt tempo. V-max var rätt val för att skjuta kvist redan på andra skottet rasade tuppen flera meter men slog fast igen. För att göra historian kort sitter tuppen kvar men på sista kvistvarvet 12 meter upp Tuppen är fryst och dem avskjutna kvistarna följer med ner så den ligger i något som liknar ett örnbo men 2-3 skott till hade räckt för att få ned den ångrar att jag bara laddade 20st. Kunde inte hålla mig från att jaga när jag väl var långt från bilen så det blev riktig maraton åkning och fysiken är inte lika bra längre Nåja utan blev jag inte Otroligt bra att inte ge upp tycker jag, väldigt många hade nog skitit i det bara men jag tycker det är grymt strongt att göra allt för att få hem tuppen! Medalj till dig Lars!
Publicerat Januari 8, 201214 yr Författare trevlig tupp. har själv knappt orkat ta mig från soffan i dag, jag börjar bli så less på det mesta av mina marker. ska nog byta ut ett stort område jag har så jag får lite nytt att skida på. det finns inget mer spännande än nya marker. det bästa mynningsskyddet jag haft var en rosa barnhandske, svårt att glömma och dom gånger det hände tog man bara ett nytt finger på handsken. satt stenhårt fast också. Ja ditt öknamn på mig stämmer nog rätt bra trots allt Toppjakt är lite som Klondike sökande efter drömmen är roligast. Otroligt bra att inte ge upp tycker jag, väldigt många hade nog skitit i det bara men jag tycker det är grymt strongt att göra allt för att få hem tuppen! Medalj till dig Lars! Tuppen är ju inte hemma ännu men den ska ned nästa resa kylan gör att den redan är infryst och klar. Tror alla jägare hatar att lämna skjutet vilt i skogen sedan när man väl lagt massa tid och svett på att lyckas går det inte att sluta då är allt bortkastat. Lyckan när denna kommer ner eller när man återfinner en seglare efter timmar av sökning är så härlig, när man lyckas med det som såg omöjligt ut
Publicerat Januari 9, 201214 yr Har varit ute första svängen 2012 och fick med mig en orre hem. Fantastiskt fint med ca. 50 cm snö. Tur att man är lätt så att Tegsnäsarna bär
Publicerat Januari 9, 201214 yr Ok känns som att 90gr får rätt hög fart ur en XC du har inte testat ScenarL 105or dessa skjuter fånigt tätt i min XC och farten blir lämpligare. Sköt ett gäng orrar med Xcén ifjol med berger 105or det fungerade bra men gissar att det kan bli lite grisigt på tjäder om man inte sätter kulan exakt rätt. Ursäkta sent svar. Nej, jag har inte testat ännu men ScenarL finns med i Planen. Farten är nog rätt hög ja, träffade bra på tjädern jag sköt med Scenar 90 så det går inte att dra några slutsatser om hur den funkar i XCén. Har dock köpt ett gäng Speer 90g FMJ som jag tänkte testa. Verktygen från Sinclair har ännu inte kommit så testerna dröjer. Hittills har BRens kulisättare fått vikariera men nu är hylsorna slut... /R
Publicerat Januari 10, 201214 yr Hej Jag har vart ut 3 gånger sedan nyår och inte sett en enda fågel trots bra förutsättningar. Verkar som om fåglarna bytt hemområde sedan ovädret drog fram sist. Många av dom säkra sitt träden ligger nu mera på backen så jag misstänker att det är en bidragande orsak till att fåglarna inte återfinns där jag brukar hitta dom. Nästa tur går till annan ort ska åka till västra dalarna till helgen för att jaga, såg gott om fågel på älgjakten så jag hyser gott hopp om att hitta lite fågel där nu med. Mvh Jocke
Publicerat Januari 12, 201214 yr Hej, jag ska upp till väster Dalarna nästa helgen. Om ni skulle kolla på en karta, vilka områderna ska man helst välje? Myrar? Berg? Vid sjön? Hyggen? Jag är en nybörjare med toppjakt och är helt fascinerade med det här =) -Mike-
Publicerat Januari 12, 201214 yr Författare Hej, jag ska upp till väster Dalarna nästa helgen. Om ni skulle kolla på en karta, vilka områderna ska man helst välje? Myrar? Berg? Vid sjön? Hyggen? Jag är en nybörjare med toppjakt och är helt fascinerade med det här =) -Mike- Det varierar men höglänta myrland med tall för tjäder och hyggen,sjöar och gamla åkermarker för orre. Dock finns inga regler utan undantag bäst om någon som känner till markerna kan tipsa dig vart det brukar finnas fågel.
Publicerat Januari 12, 201214 yr Kom hem från en veckas (5 jaktdagar) tur i norra Dalarna igår. Fint väder, lagom med snö och bra före gjorde årets toppjakt till en riktigt fin upplevelse. Det enda tråkiga var första dagen - det var jag och min kompis som exabit refererade till ang. skadeskjutning. 4 ev. 5 fåglar påskjöts utan att hittas! 2 ramlade ner för att sedan lyfta när min kompis skidade för att hämta dom, blodspår till nedslagsplatsen och sedan i flygriktning. Jag spårade den ena till ett träd där den suttit ett tag men sedan flugit vidare, men båda dessa eftersök var resultatlösa. Den fågel jag sköt föll rakt ned ur trädet, men inte kunde jag hitta minsta spår! Den fjärde gjorde ¨helikoptern¨, för att sedan tas av vinden bakom en trädridå - inte ett spår.... Riktigt tråkigt! Vid analys av vad som hänt kom vi fram till 2 orsaker: 1, Dålig inskjutning av min kompis - låg lågt till höger ( använder 30-06 + jaktmatch). 2,Dåligt skott av mig (använde min gamla Continental 6.5x55 med Normas VLD). Nåväl, efter denna trista start gick det bra. Tycker generellt att det var ont om orre, vi hittade bara ett par flockar, och dom var extremt sköra - flög ofta när vi kom in på 170-180m. Tjäder hittade vi 3 flockar på ca 5-6 tuppar och några enstaka individer. Totalt denna tur fick vi 3 orrar och 5 tjädrar. Några reflektioner: Jag gillar att skjuta med lätt trycke - detta medförde en grov bom på en tjäder - kalla fingrar gjorde att skottet brann av innan hårkorset låg rätt... Måste skaffa ett par tunna fingervantar som man kan ha inne i ett par tumvantar. Snö från upplegor har en förmåga att ta sig in överallt, men nu på ett oväntat ställe - i pipkanalen mellan pipa och stock. Detta var i och för sig inget problem innan man satte sig i bilen för att köra till ett nytt ställe, på med värmen och sedan ut igen... IS! Blev kontakt mellan pipa och stock. Svårt att rensa bort också. All optik fungerade oklanderligt - inga tröga rattar, inga konstigheter med fastfrusna ¨klick¨. Nu var det inte sååå kallt, -28 gr var den kallaste morgonen. Bra att kunna klättra i träd! Dock inget kul i -18, bara händer och isiga tallgrenar.... Lite bilder från veckan. Tur med en liten gran att starta från... /sem
Publicerat Januari 13, 201214 yr Jaha stressade upp till stugan idag för att kolla mårdfällorna, åkte vid sju så det var lite skumt än när vi kom fram, hade med en kompis. Han har aldrig skjutit en toppfågel men jagat otroligt mycket så jag hade med 6,5an ifall att! Vi hann inte alls skidra långt innan vi såg en stor orrflock längre fram.(50 st ca) besvärlig ansmygning då det blåste endel och öppen terräng ! Men tillslut var vi i läge och efter lite instruktioner så kunde kompisen trycka ner sin första toppfågel en grann tupp satt även en Mård i en av fällorna!
Publicerat Januari 13, 201214 yr Tjena Åker i morgon till västerdalarna närmare bestämt rakt in i skogen vid Eldforsen och vidare in till Vakersjön. Hoppas att vi hittar lite fågel där då det vart helt tomt på den ordinarie fågelmarken. Mvh jocke
Publicerat Januari 14, 201214 yr Var näraq idag att få med sig en fin orrtupp hem. Först när jag kommer sidande så flyger en tupp runt runt där jag står inom hagel håll var han, men då jag bara hadde kula idag så fick man stå och titta på han. Men såg åt vilket håll han flög. For åt det hållet. Tänker jaha var är det någon toppfågel idag då. Kollar upp och vad ser jag jo en fin Orrtupp som sitter stilla o fint. Börjar göra mig klar tar siket inget händer han bara sitter lugnt. Just när jag ska till o smyga av ett skott jo vad händer då, en annan Orrtupp sticker och drar med sig ett helt gäng. Men det var en underbar dag i skogen så jag är endå rätt så nöjd.
Publicerat Januari 15, 201214 yr Tog en skidtur i morse, satt och jobbade lite slött och såg solen börja stiga, då blev suget för stort! -20 visade termometern, och äntligen en klar vinterdag! Satte på mig kläderna och ut på skidorna. Efter ca 20 min råkade jag se 2 tjädrar (tror jag), i varsin björk, bredvid varann. Tänkte bara att om jag missar den ena med en meter borde jag träffa den andra Var på otroligt bra skjutavstånd, knappt 100 meter! Problemet var dock, jag åkte på ett lite äldre skoterspår, knastrade och gnällde hur högt som helst... Konstigt nog hann fåglarna sitta några sekunder i alla fall, hann nästan få av mig stavarna De flög sin kos och var nog de enda toppfåglarna i skogen idag, förutom ett par lavskrikor En dag som alla andra, men så fint väder och härligt med motion i den friska vinterluften!
Publicerat Januari 15, 201214 yr Författare Satt dem i en björk satsar jag mina ekorrskinn på att det var orre Har skjutit rätt mycket tjäder i björkar på hösten för finnen men aldrig sett en tupp sitta i björk vintertid.
Publicerat Januari 15, 201214 yr Har faktiskt skjutit en tjädertupp i en björk under toppjakten så visst kan det hända men sannolikheten kanske inte är så stor. Sätter också mina pengar på orre...
Publicerat Januari 15, 201214 yr Hej ja då var man hemma igen efter jaktturen till västerdalarna, hittade på lite orrar till slut. Såg ca 20 fåglar under dagen, men skaren gjorde det svårt att smyga. fåglarna drog som regel innan man kom i bra håll på dom. Jag sköt en som satt på backen på en frusen myr, avstånd 173 meter. Så det blev invignings fågeln för min 6xc. Lägger in en bild på pangen, har tyvärr ingen bra bild på pangen med fågeln så det blir bara en bild på bössan. Mvh Jocke
Publicerat Januari 15, 201214 yr Satt dem i en björk satsar jag mina ekorrskinn på att det var orre Har skjutit rätt mycket tjäder i björkar på hösten för finnen men aldrig sett en tupp sitta i björk vintertid. Har faktiskt skjutit en tjädertupp i en björk under toppjakten så visst kan det hända men sannolikheten kanske inte är så stor. Sätter också mina pengar på orre... Jo mycket sant och jag håller med er båda två. Men när de stack iväg så såg jag inte riktigt den självklara orr-stjärten. Men helt klart, chansen att det var 2 orrar är större än 2 tjädrar. Nåja, synd att man inte ens hann få upp bössan...
Publicerat Januari 16, 201214 yr Var ute på en lång skidtur i går med hyffsat resultat. Fågeln var bara uppe före 10. Stötte fågel som låg i snön under eftermiddagen men dom flög in i storskogen och gav mig inte skottläge. Nya tag nästa helg..../ Flash
Publicerat Januari 16, 201214 yr Var ut en sväng i Lördags. Sprang på ko med två kalvar. Som närmast var dom på ca 60-70m. Tyvär så gick ingen av kalvarna att komma åt. Jag tröstade mig med denna istället Jag gick på flocken på ca 15 tuppar 3 gånger till. Men jag kom inte åt någon fler, då jag gick i ett skoterspår som går längs en oplogad väg. Så fort jag var ca 160-180m ifrån så flög dom. Hittade inget lämpligt stöd där jag gick i spåret och ge sig ut i terrängen var inte att tänka på då snön som oftast når över byxlinningen. Med faciet i hand borde jag ha lagt mig istället för att försöka komma närmare...
Publicerat Januari 16, 201214 yr Var ute en kort sväng i lördags. Jätte fint väder de ända som var dåligt var att de blåste lite för mycke. De ända fågel kontakten jag hade var två st orrhönor som kom flygandes över mig, och dom flög långt! Sen har jag varit ute en sväng idag. Inte lika fint väder, ca 1 + mulet och vindstilla. Gick tungt som fan att åka på vissa ställen då de fastnade snö som tusan under skidorna! De ända jag såg idag var 5 korpar, 2 hackspettar och en järpe! Tar nya tag imorgon! Delar med mig av de fina vädret i lördags!
Publicerat Januari 18, 201214 yr Var ute en sväng idag också. Hittade en tjäder som satt på marken som hunden stötte iväg. Sen hittade jag ett ställe där mest troligt 2 st tjädrar suttit och kalasat en längre tid! Detta område ska jag på igen imorgon och då hoppas jag dom sitter i topp!
Publicerat Januari 21, 201214 yr Var igår på området jag hade haft kontakt med tjäder. Helst stendött. Åkte för mg själv och undra vad fan som hade hänt. Sista 200 m innan jag kom tillbaka till bilen såg jag att dom hade börjat avverka även på detta område Få se hur länge till vi har alls kvar tjädern här nere vid kusten då dom nu har börjat ta bort nästan all gammelskog. Börjar vara dåligt med skydd nu för skogsfågeln då de börjar vara 70 % hyggen Och priset på timret har stigit gör ju inte att de avverkas mindre!