Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lämna synpunkter på Allemansrätten här till NVV

Featured Replies

• Svar 78
  • Visningar 5,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Superbra att du hittade detta. Och det är väldigt intressant att man betraktar allmänheten som en formell remissinstans på detta vis. Det tror jag är rätt unikt!

För den som inte skrivit ett remissvar tidigare så kan jag tipsa om denna lilla skrift: http://www.regeringen.se/sb/d/242/a/3652

Publicerat

Jag skall försöka författa ett förslag till begränsning i allemansrätten i syfte att förhinda att kommersiell verksamhet skall få våldföra sig på privatägd mark med underbetald arbetskraft.

Egentligen vill jag stoppa en hel del av allemansrätten på privatägd mark i syfte till att "ge igen" för att vi jägare och markägare blir överkörda år för år av våra politiker!

Jag känner mer och mer distansering till "stadsborna" och deras krav på "min" natur där de skall få ett ekologiskt experiment på min bekostnad.

Tänk om man stoppade hela allemansrätten?

Visst, flera av mina svampställen ligger på annans mark men jag är säker på att jag får plocka svamp där om jag frågar markägaren först.

Japp, det är en sjuk tanke men det skulle vara ett sätt att emotsätta sig det som händer.

Ni är flera här som är bra mycket bättre insatt i det här än jag och jag hoppas ni författar era åsikter ni också för allemansrätten är en skyldighet, inte en rättighet!

Bort med alla bärplockare som i ekonomiskt syfte rensar våra skogar till förmån för någon annan.

Kanske man kunde styra om det så att allt brukade av vår mark inom allemansrätten icke får ske i förmån till ekonomisk vinning?

Då kan man privat plocka sin svamp och liknande men stoppa skövlingen. (samt vidriga förhållanden för de "anställda".)

Det borde också bara vara tillgängligt för fast bosatta i sverige, dvs man måste ha permanent adress för att få bruka allemansrätten.

Självklart får norrmän med husvagnar då problem men det finns säkert sätt att lösa det på...

Får inte vi på landsbygden styra över vår mark och vårt liv skall vi inte göra det optimalt för stadsborna heller! :P

Publicerat

Precis min tanke också Wizard! en EU anpassning skulle väl vara bra här! visst kan man köpa jakt men det ska kosta, få lite mer än nån tjuga om dan!

Publicerat

Jag skall försöka författa ett förslag till begränsning i allemansrätten i syfte att förhinda att kommersiell verksamhet skall få våldföra sig på privatägd mark med underbetald arbetskraft.

Egentligen vill jag stoppa en hel del av allemansrätten på privatägd mark i syfte till att "ge igen" för att vi jägare och markägare blir överkörda år för år av våra politiker!

Jag känner mer och mer distansering till "stadsborna" och deras krav på "min" natur där de skall få ett ekologiskt experiment på min bekostnad.

Visst, flera av mina svampställen ligger på annans mark men jag är säker på att jag får plocka svamp där om jag frågar markägaren först.

Japp, det är en sjuk tanke men det skulle vara ett sätt att emotsätta sig det som händer.

Ni är flera här som är bra mycket bättre insatt i det här än jag och jag hoppas ni författar era åsikter ni också för allemansrätten är en skyldighet, inte en rättighet!

Bort med alla bärplockare som i ekonomiskt syfte rensar våra skogar till förmån för någon annan.

Kanske man kunde styra om det så att allt brukade av vår mark inom allemansrätten icke får ske i förmån till ekonomisk vinning?

Då kan man privat plocka sin svamp och liknande men stoppa skövlingen. (samt vidriga förhållanden för de "anställda".)

Det borde också bara vara tillgängligt för fast bosatta i sverige, dvs man måste ha permanent adress för att få bruka allemansrätten.

Självklart får norrmän med husvagnar då problem men det finns säkert sätt att lösa det på...

Får inte vi på landsbygden styra över vår mark och vårt liv skall vi inte göra det optimalt för stadsborna heller! :P

Skriv ett sådant remissvar! Jag sätter gärna en kråka i bifall.

Publicerat
  • Författare

Bra förslag!

Skriv då också att bärplockarna och dess arbetsgivare måste ta reda på var folk bedriver älgjakt och inte bara stövlar rakt in i en såt där jaktbedrivs med klass 1-vapen.

Det är ju det sista som någon jägare vill råka ut för är att skjuta ett skott mot en älg utan att veta att det är ett säkert kulfång bakom älgen.

Publicerat

njaha, det låter riktigt bra, kan inte du Wizard författa ett sådant dokument så kommer vi nog få nåt tusental påskrifter elektroniskt här på jaktsidan, jag skriver på!

Publicerat

Som vanligt kloka ord ifrån dig Wizard. Tar gärna och saxar det med kanske lite redigering och drar ut det på min FB då jag tycker att det du skriver är klokt och det blir roligt att se andras (utanför jakten) tanke på det. Är själv markägare (inte så stor) och aktiv i politiken på kommunal nivå så kanske man kan göra skillnad eller kunna höra efter med personer som har begrepp att göra riktiga avgöranden.

Publicerat

+1

Publicerat

Jag skulle bli bra nöjd om dom tog bort det helt. :) Kommer någon jävel in på marken så bara: "RAUS UT"!!!

Är så less på folk (förvirrade kärringdjävlar på skogspromenad) som kommer knallandes över hygget där man sitter på pass mitt i älgjakten. Skidåkare och alla andra som ränner där stup i kvarten efter bär, svamp och fan vet allt så att man inte kan (får jaga för jaktledaren) överallt pga det.

Eller hunddjävlar som släpps lösa i skogen för rastning. Men så är det väll när markerna ligger "centralt". <_<

Nått as stal förresten ett kamoflagenät och spännband till sittstegar för ett tag sen. Och man kunde ju inte nöja sig med det utan man måste ju försöka pajja stegar och skrank till nätet också. :(

Jag är så less på att "vanligt folk" får trampa på oss jägare hur som helst och vi ska vara storsinta och vända andra kinden till. Jag kommer snart att vända storkänga strl. 46 rakt upp i arslet på nästa jävel som jävlas.

Så jag skriver under på Wizards inlägg jag med. :)

Publicerat

När är det sista dag för oss att säga något i frågan? Vill ju liksom få hem en dator och skriva några väl valda ord om denna kommunistiska kvarlega jag också.. ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

När är det sista dag för oss att säga något i frågan? Vill ju liksom få hem en dator och skriva några väl valda ord om denna kommunistiska kvarlega jag också.. ;)

Läs under rubriken när du har klickat på länken om du inte hittar det så är det till den 10 feb. 2012.

"

Fram till den 10 februari 2012 tar vi emot synpunkter på de rekommendationer som finns i utredningen Allemansrätten och dess framtid."

Publicerat

Bra skrivet Wizard!

Kan för allt i världen inte förstå hur folk kan idka kommersiell verksamhet på annans mark utan ersättning till markägarna. Frågar man mig så tycker jag vi kan avskaffa allemansrätten helt. Finns ganska mycket statligt ägd mark där folk kan "uppleva naturen". Så då undrar kanske vissa hur jag kan vara så drastisk... Enkelt, jag är trött på att få slängt allemansrätten i ansiktet av bärplockare som klampar mitt in i en jakt, eller fågelskådare som trampar sönder terrängen eller fågelskådare/naturfotografer som springer runt i camokläder, livsfarligt när man jagar. Exemplen är många. Hur svårt kan det vara att istället be en markägare om lov att få skåda fågel/fota, plocka bär/svamp etc. Jag hade sagt ja i de flesta tillfällen och kanske rent av tipsat om bra ställen/lokaler.

Vi lever i 2000-talet, så vitt jag vet finns inte allemansrätten i resten av EU, borde inte vi anpassa oss till det precis som med allt annat (Fågeldirektivet, vargfrågan etc.)

Publicerat

Jag skulle bli bra nöjd om dom tog bort det helt. :) Kommer någon jävel in på marken så bara: "RAUS UT"!!!

Är det något vi ska vara rädda om i detta land så är det allmansrätten.

Men vi måste lära folk att kunna den och att respektera den.

Men jag är med på Wizards förslag om att göra inskränkningar i den så den inte utnyttjas för ekonomisk vinning.

För underbetalda bär/svamp plockare ställer till med mycket skit.

Publicerat

Den mark som är viktig att behålla möjligheten för allmänheten att besöka är primärt den tätortsnära marken samt besöksanpassade reservat (med leder, parkeringar mm) på kort bilavstånd från tätorter. Över 90% av alla besök i skog och mark sker i dessa kanske 3% av sveriges yta. (siffrorna är inte exakta men ligger i närheten av resultaten i Lisa Hörnstens avhandling, så ta dem som en indikation snarare än en sanning)

I övrig mark kan man skärpa upp det hela rätt ordentligt utan att någon skulle märka det.

Publicerat

Är det något vi ska vara rädda om i detta land så är det allmansrätten.

Men vi måste lära folk att kunna den och att respektera den.

Japp. Man jag blir så in i h-e less på folk som skenar runt utan koll som om det vore det deras och resten av världens egna mark. Typ stanare som tror att det bara är lite kul att sno en gran på marken till jul utan att ens fatta att den är någon som äger granen du faktiskt stjäl. Samma folk skulle ju inte ta en cykel på stan bara för att det inte gör någon skada. Då fattar ju dessa personer att det inte är deras egendom men skogen verkar dom tro är allmänt gods.

Eller skoteråkare som inte fattar skadan dom faktiskt gör på plantorna i skogen. Dom vet att dom inte får åka i skogen men inte varför.

Allemansrätten är ju som du säger något bra men om den missbrukas utan vetskap så är det okunskap som ställer till det.

Hur skall dom läras??

Publicerat

Nja, Allemansrätten är nog inte så mycket lättare att bli av med än vargen...

Jag skulle faktiskt kunna nöjja mig med att man fastslog att utnyttjande av allemansrätten alltid skall ske så att man inte stör markägaren eller hans arrendatorers aktiviteter. Och givetvis att kommersiella aktiviteter inte ingår.

Publicerat

Allemansrätten är ju som du säger något bra men om den missbrukas utan vetskap så är det okunskap som ställer till det.

Hur skall dom läras??

Dom som stjäl granar vet att det är stöld så det har inget med allemansrätten att göra. Det är endast en attidyds fråga.

Det enda jag tror på för att lära folk är att polisen prioriterar ett övertramp i allemansrätten. Small det dit några tusen i böter så ska vi se att det blir skilnad. Tyvär så kommer ju aldrig det att prioriteras av myndigheterna. Men polisanmäl alla skoter och cross åkare varje gång så kanske det åker dit någon och ett rykte sprider sig att det blir dyrt.

Nja, Allemansrätten är nog inte så mycket lättare att bli av med än vargen...

Jag skulle faktiskt kunna nöjja mig med att man fastslog att utnyttjande av allemansrätten alltid skall ske så att man inte stör markägaren eller hans arrendatorers aktiviteter. Och givetvis att kommersiella aktiviteter inte ingår.

Om inte jag är felunderrättad så går brukanderätten före allemansrätten i lagens mening. Alltså får man redan nu inte störa markägare eller arrendatorns aktivitet. Felet är att folk inte vet eller skiter i det.

Men dom kommersiella akitviterena borde stoppas. Man ska inte tjäna pengar på sådant som inte sitt.

Visst det kanse inte stör att vanligt folk plockar bör och svamp för försäljning. Men när ett företag tar hit tusentals plockare från andra sidan jorden t.o.m så är det total fel.

Publicerat

Kanske man skulle dra det ett steg längre så att bara adel och finfolk få rätt till att nyttja skog och mark,bonddrängar,arbetarpack och liknande bör hållas kort ?

Nej,vi ska nog tänka oss för innan vi ropar på slopa/inskränka allemansrätten alltför mycket.

Publicerat

Kanske man skulle dra det ett steg längre så att bara adel och finfolk få rätt till att nyttja skog och mark,bonddrängar,arbetarpack och liknande bör hållas kort ?

Nej,vi ska nog tänka oss för innan vi ropar på slopa/inskränka allemansrätten alltför mycket.

Jag fimpar hellre allemansrätten helt än att låta innerstadsborna få diktera vårt liv och leverne på landet!

Det har inget att göra med adel och finfolk, snarare tvärtom!

Publicerat

Jag fimpar hellre allemansrätten helt än att låta innerstadsborna få diktera vårt liv och leverne på landet!

Det har inget att göra med adel och finfolk, snarare tvärtom!

jag känner en del markägare som gärna skulle stänga av sina skogar.

tyvärr av fel anledning för det är inte många som skräpar ner och bären ruttnar mest bort utan att någon plockar utan för att dom är personer som inte vill dela med sig.

Publicerat

Näe, men om du hade en trädgård fylld med bär och frukt så tror jag heller inte att du skulle vilja dela med dig. Jag ser faktiskt ingen större skillnad på en skog fylld med bär och en trädgård fylld med bär... Gör du?

;)

Jag återkommer i frågan.

Publicerat

jag kan ge ett exempel dock från en liten del av dom 60000 hektar jag nyttjar och exemplet är som tur var ovanligt.

på en av markerna jag jagar på finns en stuga långt ut på marken som en markägare brukar vara på ibland och ta en drink och koppla av. utanför denna stuga ser det ut som en soptipp efter åratal av avkoppling. jag och en kompis med stående fågelhund passerar för att jaga en vanlig eftermiddag och denne karl blir så tokig på att vi finns till på hans mark att hans två kamrater får hålla fast honom när vi passerar.

skulle han ha lagen i ryggen så skulle ingen människa få sätta sin fot där igen även om jag några gånger städat bort farligt skräp på platsen.

vem har mest rätt att vara där någon som råkat ärva skogen eller han som bryr sig om den, båda säger jag.

Publicerat

jag känner en del markägare som gärna skulle stänga av sina skogar.

tyvärr av fel anledning för det är inte många som skräpar ner och bären ruttnar mest bort utan att någon plockar utan för att dom är personer som inte vill dela med sig.

Det är inte de herrarna jag vill hjälpa direkt ;)

MEN, jag har förståelse för att en del människor inte vill ha folk som springer på SIN mark.

Om folk fick lära sig vad allemansrätten faktiskt betyder så skulle de bli förvånade. Man kan inte springa runt hur man vill...

Jag har en dröm om att hägna in ett skogsskifte någon gång och skapa ett riktigt paradis för både djur och växter och då skulle inte jag vilja ha folk som sprang runt där direkt... Observera att jakt inte är syftet med denna tanke.

Skall man ha rätt att gå in på annans mark och plocka bär - även om markägaren inte vill ha bären?

Jag är tveksam om jag skall vara ärlig, även om jag nyttjar allemansrätten...

Jag har bott i flera länder som inte har allemansrätt och det var inga problem där med att plocka bär och svamp. Man bara frågade snällt först och såg till att man skötte sig, sen var det inga problem.

Poaching är ett problem i England för många mark/gods- ägare och folket förstår inte att de ibland ställer till problem.

De vill t ex inte ha folk på marken under vissa perioder för att inte störa djuren men det förstår inte alla...

Poachers i England såg förut ingen skillnad på att olagligt plocka bär och svamp mot att tjuvjaga och därav anti-poaching lagarna där.

Publicerat

Näe, men om du hade en trädgård fylld med bär och frukt så tror jag heller inte att du skulle vilja dela med dig. Jag ser faktiskt ingen större skillnad på en skog fylld med bär och en trädgård fylld med bär... Gör du?

;)

Jag återkommer i frågan.

ja jag gör skillnad på det.

du kan väl gå i bräshen och bara gå i din egna skog från och med nu.