Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lämna synpunkter på Allemansrätten här till NVV

Featured Replies

Publicerat

Skrämmande hur många som är emot allemansrätten...

Ser ingen risk att bären skulle ta slut oavsett hur många som kommer och plockar... Ser inget problem med att något företag har verksamhet på min mark så länge de inte förstör eller skräpar ned...

Känns dock som att det mesta som folk irriterar sig på redan regleras i lag och allemansrätt. Sen kanske det inte efterföljs i alla sammanhang.

Paralellen som något drog mellan bär i skogen och bär man odlar hemma ser jag som helt absurd.

Länge leve allemansrätten!

Jo allemansrätten är faktiskt en hel massa skyldigheter..... Tyvär så tror alla att det är ok att bryta kvistar, elda vart man vill, störa markägarens aktiviteter(plocka bär i en jaktsåt...), låta hundar springa lösa som dom vill osv

Men inget av ovanstående är tillåtet i allemansrätten. Har tittat lite snabbt och eg så all olägenhet som det klagas på gällande allemansrätten, är reglerat och otillåtet redan idag. Du får inte komma i stora sällskap som kan ge tex stigar mm i skogen. Du får inte förstöra något, lämna skräp, ej heller störa markägarens aktiviteter osv...

Kanske rätten är bra som den är. Det är upplysning som behövs, kanske någon typ "skogvaktare" som ser till att allemansrätten efterlevs..... -_-

• Svar 78
  • Visningar 5,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Lite kort så ger allemansrätten dig bara rätt att vistas på annans mark om nödvändighäsyn tas till markägaren och hans aktiviteter. Det är också ok att plocka vilda bär om du inte trampar ner hallonsnåret eller rycker upp lingonriset. Ska du elda, så får du bara göra det där det inte finns risk för spridning och ej heller på ställen där elden kan göra skada, tex på en berghälla som kan spricka..... Ved får du plocka, men bara döda kvistar som redan ligger på marken.

När du lämnar marken så ska du inte ha lämnat några spår.....

Publicerat

Jag har följt den här tråden med stort intresse och nu kommer en fråga som visar hur okunnig jag är. Hur ser man att det är en jaktsåt? Och hur kan man veta att det pågår jakt?

Jag äger ju ingen skog själv, men går gärna och mycket i skogen med mina hundar. Jag har dock aldrig hundarna lösa med tanke på dom vilda djuren.

När älgjakten börjar håller jag reda på. De som jagar i skogen där jag bor ställer alltid sina bilar på min infart, så där vet jag när dom jagar. Men jag åker ju ofta iväg till andra skogar och hur ska jag veta om det pågår jakt där?

Jag frågar för att jag känner mig tacksam för allemansrätten och vill absolut inte störa markägaren.

Jag står absolut på er sida när det gäller kommersiellt nyttjande av annans mark. I min enfald så trodde jag faktiskt att det var förbjudet.

Publicerat

Hur ser man att det är en jaktsåt? Och hur kan man veta att det pågår jakt?

Ja, det är inte lätt...

Att man är i en såt det är omöjligt att se eftersom generellt så är all skog och mark uppdelad i såter.

På vissa ställen så skyltar man att det är jakt, speciellt om man jagar in anslutning till trafikerade vägar, men jag tror att mindre än en av hundra faktiskt skyltar om att jakt pågår.

Det var mer förr men eftersom en hel del jakter har blivit saboterade av fientligt inställda individer så har många slutat skylta för att minimera risken att någon dyker upp framför bössan i skogen.

Folket som bor lokalt brukar ha koll på när det jagas men skall man bara ut i skogen en dag så är det svårt att veta.

Typiskt obra dagar att gå på promenad i skogen är 16:e Augusti, första måndagen i September (norra sverige) och Oktober (hela sverige).

Nu när allemansrätten skall förtydligas för folket så hoppas jag att de kommer att inse att de måste ta hänsyn till att jakt pågår!

Publicerat

Typiskt obra dagar att gå på promenad i skogen är 16:e Augusti, första måndagen i September (norra sverige) och Oktober (hela sverige).

Nu när allemansrätten skall förtydligas för folket så hoppas jag att de kommer att inse att de måste ta hänsyn till att jakt pågår!

Tack för svaret. 16:e augusti hade jag ingen aning om, vad händer då? Där jag bor börjar ju älgjakten i oktober, så då går jag bara i skogen hemma, där jag ju ser jägarnas bilar.

För övrigt så får jag väl vara uppmärksam och göra så gott jag kan och kulle jag störa någon jakt, så får jag väl hoppas att jägaren säger till mig och inte går och surar. :)

Publicerat

16:e Augusti är bockpremiären och då skall alla ut i skogen för att det är första jaktdagen på året.

Störa jakt det gör man bara medvetet och det gör man inte generellt om man bara skall ut på promenad!!!

Klart som korvspad att vi kan samsas i skogen och jag springer på bärplockare och svampplockare titt som tätt i skogen under jakter och det brukar bara bli roliga möten eftersom man då kan prata både svamp och mat ^_^

Problem kan det bli när det är utländska inhyrda plockare i skogen som inte har vett att t ex klä sig i synliga kläder eller helt sonika fortsätter in i en såt trots att det står en hund som har ståndskall på en älg eller en björn... Det är riktigt jobbigt eftersom det inte skall vara några personer där då, vad vi vet, och fan om olyckan skulle vara framme... :(

Jag vet ingen jägare som blir sur av att möta någon i skogen som vinkar lite glatt till en. Jag brukar visa att jag är där om jag ser någon, givetvis med öppet slutstycke, eftersom jag brukar vara tämligen kamouflerad och de kanske inte ser mig.

En gång så var jag tvungen att ge mig tillkänna i en något pinsam situation...

Jag satt på bockpremiären i ett torn i en dunge som låg invid en stig i kanten på ett fält.

När jag hade suttit där ett bra tag så kom det en kille och en tjej och gick med en cykel. Av någon anledning så stannade de precis bakom mig och fortsatte att prata ett bra tag.

Jag hade tänkt att visa mig långt tidigare men samtidigt var jag lite nyfiken på dem så jag teg...

När jag väl gav mig tillkänna så var det nog inte långt innan han stod med byxorna nere vid skorna och andra aktiviteter än skogspromenad hade påbörjats! :lol:

Det är ett av mina roligaste jaktminnen :P

Ömsesidig respekt kommer man fruktansvärt långt med!

Publicerat

Hur ser man att det är en jaktsåt? Och hur kan man veta att det pågår jakt?

Man tar reda på vem som äger marken man tänker vara på. Är det "bolagskog" så hänvisar dom till jaktledaren. Jaktledaren kan hänvisa till delar av marken där det inte pågår jakt.

Ingen vill ju att en förlupen kula ska träffa en motionär eller "samlare".....

Publicerat

Ja, det är inte lätt...

Att man är i en såt det är omöjligt att se eftersom generellt så är all skog och mark uppdelad i såter.

På vissa ställen så skyltar man att det är jakt, speciellt om man jagar in anslutning till trafikerade vägar, men jag tror att mindre än en av hundra faktiskt skyltar om att jakt pågår.

Det var mer förr men eftersom en hel del jakter har blivit saboterade av fientligt inställda individer så har många slutat skylta för att minimera risken att någon dyker upp framför bössan i skogen.

Folket som bor lokalt brukar ha koll på när det jagas men skall man bara ut i skogen en dag så är det svårt att veta.

på en av dom bästa rådjur markerna har vi problem med en markägare som inte gillar jakt. Hon patrullerar med sina hundar speciellt den 16e och det känns kymigt att skjuta då hon kan dyka upp närsomhelst. Det är bara rådjuren hon vill rädda och det finns inga problem vid älgjakten. En underlig situation då det är hennes mark.

Publicerat

på en av dom bästa rådjur markerna har vi problem med en markägare som inte gillar jakt. Hon patrullerar med sina hundar speciellt den 16e och det känns kymigt att skjuta då hon kan dyka upp närsomhelst. Det är bara rådjuren hon vill rädda och det finns inga problem vid älgjakten. En underlig situation då det är hennes mark.

Jo men om ni arrenderar marken så är det bara för henne att hålla sig därifrån. Ge henne en kopia av allemansrätten ;)

Publicerat

Jo men om ni arrenderar marken så är det bara för henne att hålla sig därifrån. Ge henne en kopia av allemansrätten ;)

det ingår i ett 7000 hektar vvo. Det går inte att diskutera saken hon tycker hon har rätt att gå på sin egen mark. Jag har inte mycket att säga om har slutat jaga där då olycksrisken var för hög.

Publicerat

Det går inte att diskutera saken hon tycker hon har rätt att gå på sin egen mark.

Man kan inte både äta kakan och ha den kvar...

Varför arrenderar hon ut marken då? Det är ju bara att plocka ur den ut VVO't om hon inte gillar jakten... :huh:

Publicerat

Man kan inte både äta kakan och ha den kvar...

Varför arrenderar hon ut marken då? Det är ju bara att plocka ur den ut VVO't om hon inte gillar jakten... :huh:

Jag vet inte hur folk tänker. Jag skrev ju även tidigare om en markägare som skapat en mindre soptipp på sin egen mark som ett till exempel på att alla inte drar åt samma håll alla gånger.Men jag gissar att hon gillar när älgar försvinner från marken och inte äter av den tror inte att hennes mark allena attraherar några älgjägare det blir för litet. Det är just rådjuren som är hennes kall.

Arrenderar av en bonde där räv är förbjudet att skjuta på hans mark pga att dom äter sork.

Det är svårresonerat i ganska stor skala när det gäller markägare tycker jag.

Publicerat

Arrenderar hon verkligen ut marken? Är det inte jakträtten hon arrenderar ut?

Innebär ju en viss skillnad eftersom hon i det andra läget inte stödjer sig på allemansrätten.

Det är dock för mig ett helt obegripligt beteende. Nästan som att snabbt som tusan gå ut i gatan på ett övergångsställe.

Sker det en olycka så är den andre möjligvis juridiskt sett vållande. Men vad tjänar man på det när man ligger på sjukhus?

Publicerat

Hej.

Vet någon om man kan beställa typ ett häfte eller så där det står om allemansrätten? Vad man får och inte får göra.

Mvh//Matte.

Publicerat

Försöker svamla om det ute i bloggvärlden nu för att försöka få civilisterna att fatta :D

http://politisktinkorrektpappa.wordpress.com/2012/01/05/allemansratten-vart-storsta-missbruk/

Vi måste få igång lite opinion på detta ämnet och om vi kan föra lite debatt ute i etern så ökar chansen att folk faktiskt tar till sig lite. Vi har för lite bredd på publiken här inne för att bara köra på här...

Publicerat

Jag tror att det är jätteviktigt att få igång en ordentlig debatt om allemansrätten.

Jag har, sedan den här tråden startades, roat mig med att fråga vänner och bekanta om vad allemansrätten innebär. Till så gott som 100% har jag fått svaret "Att man har rätt att gå vart man vill". När jag frågat om det är den enda innebörden så har någon sagt att "man får inte bryta grenar".

Jag tror inte att just mina vänner och bekanta är okunnigare än folk i allmänhet. Det är nog så att de flesta överhuvudtaget inte funderar över allemansrätten.

Publicerat

Jag tror att det är jätteviktigt att få igång en ordentlig debatt om allemansrätten.

Jag har, sedan den här tråden startades, roat mig med att fråga vänner och bekanta om vad allemansrätten innebär. Till så gott som 100% har jag fått svaret "Att man har rätt att gå vart man vill". När jag frågat om det är den enda innebörden så har någon sagt att "man får inte bryta grenar".

Jag tror inte att just mina vänner och bekanta är okunnigare än folk i allmänhet. Det är nog så att de flesta överhuvudtaget inte funderar över allemansrätten.

jag brukar säga "inte störa inte förstöra" när nån frågar om allemänsrätten men kan hålla med om att det är skrämmande hur lite folk egentligen vet om den

Publicerat
  • Författare

Tackar. :)

Har du hittat svar på dina frågor nu??? :D

Publicerat

Jag anser att Allemansrätten ska vara som skola, vård och omsorg dvs ska inte vara vinstdrivande.

Publicerat

Jag anser att Allemansrätten ska vara som skola, vård och omsorg dvs ska inte vara vinstdrivande.

Fast skola, vård och omsorg är några av de större kassakossorna i landet så det blir nog svårt ;)

Allemansrätten är en unik lag vi har i Sverige som dessvärre har fallit i träda. Vems intressen skall den egentligen bevaka? Markägarens eller stadsbornas söndagspromenad?

Det tål att fundera på!

Publicerat

Fan skrev en lång utläggning så trycker man bort skiten :(

Egentlig en är jägarkåren lika stora bovar som bärföretagen men dock använder vi inte slavarbetare när vi snyltar på skogens underbara förnyelsebara resurser.

Publicerat

Där har vi en stor orsaken till jakthat tror jag. Folk kan inte allemansrätten och tror att dom har rätt att klampa in hur som helst.

Folk tror att dom själva äger skogen tack vare allemansrätten.

Brukanderätten går före allemansrätten, och jakten går under brukanderätten. För det finns inte folk till att plocka svamp brevid en skördare på ett hygge, men att göra det vid ett älgpass det går bra tycker dom.

Nej skola folket om allemansrätten innan dom går ut i skogen.

Publicerat

Där har vi en stor orsaken till jakthat tror jag. Folk kan inte allemansrätten och tror att dom har rätt att klampa in hur som helst.

Folk tror att dom själva äger skogen tack vare allemansrätten.

Brukanderätten går före allemansrätten, och jakten går under brukanderätten. För det finns inte folk till att plocka svamp brevid en skördare på ett hygge, men att göra det vid ett älgpass det går bra tycker dom.

Nej skola folket om allemansrätten innan dom går ut i skogen.

+ 1 på det!!! thumbup.gif