Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ett bra nybörjarvapen?

Featured Replies

Publicerat

Hej sitter nu i sitsen att jag har en släkting som ska börja att jaga och då fråga han jag vad jag tycke att han skulle köpa så jag rabblade upp några olika märken och sorter men vill höra från några mera erfarna personer innan jag sabbar en ny blliven jägare.. så då tänker jag vända mig hit och höra om det finns några som kan tipsa om ett bra vapen hans budget är lite över 10000kr och kaliber valet blir 6,5x55 eller 308 men lutar starkt till 308

Så är bara att ni brer på med olika sorters märken å modeller som kan vara prisvärd.

• Svar 84
  • Visningar 25,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Hej sitter nu i sitsen att jag har en släkting som ska börja att jaga och då fråga han jag vad jag tycke att han skulle köpa så jag rabblade upp några olika märken och sorter men vill höra från några mera erfarna personer innan jag sabbar en ny blliven jägare.. så då tänker jag vända mig hit och höra om det finns några som kan tipsa om ett bra vapen hans budget är lite över 10000kr och kaliber valet blir 6,5x55 eller 308 men lutar starkt till 308

Så är bara att ni brer på med olika sorters märken å modeller som kan vara prisvärd.

Jag är inte mer erfaren men kan förhoppningsvis fråga vad han ska jaga och var?

Publicerat
  • Författare

Jag är inte mer erfaren men kan förhoppningsvis fråga vad han ska jaga och var?

Blir nog mest älg räv bäver rådjur björn fågel och kanske några flera vilt arter

Publicerat

En beg Tikka eller Sako är ju aldrig fel.

Publicerat
  • Författare

En beg Tikka eller Sako är ju aldrig fel.

Okej vilken modell är bästa valet då Tikkas t3 m55 m65 m680 m690 Vet inte riktigt vad sako har att erbjuda förutom 75 och 85 men då är ju budgeten nästan spräckt..

Publicerat

Ja nu är jag ju ingen expert men jag har nog aldrig hört nåt direkt negativt om varken Tikkas eller Sakos modeller genom åren,Tikka M55/65 595/695 Sako Hunter,Forester bra skit allihopa

Publicerat
  • Författare

Ja nu är jag ju ingen expert men jag har nog aldrig hört nåt direkt negativt om varken Tikkas eller Sakos modeller genom åren,Tikka M55/65 595/695 Sako Hunter,Forester bra skit allihopa

Jaha okej så är bara och kolla på blocket eller liknande om det finns nån sådan men finns nog flera bra bössor också..

Publicerat

.

Publicerat

jag skulle vilja rekommendera att han åker till en vapenaffär och provar olika begagade bössor och hittar något som känns bra i anläggning, slutstyckesgång och avtryckare. om det är 308 eller 6,5 har ingen betydelse det viktigaste är att bössan känns rätt. sen vad det är för märke och modell tycker jag är av mindre betydelse, det viktigaste är att det smäller när man trycker på avtryckaren och att skottet träffar där det ska.

och se till så att han köper en vettig kikare.

hawke kikare är helt ok. kostar 4700 kr för en 3-12x50.

Publicerat
  • Författare

jag skulle vilja rekommendera att han åker till en vapenaffär och provar olika begagade bössor och hittar något som känns bra i anläggning, slutstyckesgång och avtryckare. om det är 308 eller 6,5 har ingen betydelse det viktigaste är att bössan känns rätt. sen vad det är för märke och modell tycker jag är av mindre betydelse, det viktigaste är att det smäller när man trycker på avtryckaren och att skottet träffar där det ska.

och se till så att han köper en vettig kikare.

hawke kikare är helt ok. kostar 4700 kr för en 3-12x50.

Ja det är ju helt rätt att han måste fara och känna på några bössor men vill som veta innan han far på nån vapen affär vad han ska kolla på att inte handlaren försöker kränga på han vilken skit som helst.

Publicerat

de handlare som jag har varit hos tycker jag har varit ärliga om vilka vapen som är bra eller inte. själv tycker jag carl gustaf är för jävlig bra bössor som första vapen. men det stämmer bra det de andra har skrivit här. husqvarna, carl gustaf, varberger, remington mm

Publicerat

Skall han jaga björn och älg så är nog inte 6.5x55 att rekommendera direkt med tanke på att nästan ingen ammunition håller kraven för klass 1...

Satsa på .308 eller 30-06, det finns gott om begagnade vapen i de kalibrarna!

8x57js är också en liknande kaliber på återuppgång men här är inte urvalet lika stort på begagnadmarknanden om det handlar om lite nyare vapen.

Annars kan jag bara instämma med alla föregående talare. Sako och Tikka blir aldrig fel och kläm på massor av vapen så han hittar rätt modell för hans kropp och anläggning!

Publicerat

ett bra skott med 6,5 är väl bättre än ett dåligt skott med 30-06 eller 308 pga rekylrädsla eller att vapnet inte passar bra..........

Publicerat

ett bra skott med 6,5 är väl bättre än ett dåligt skott med 30-06 eller 308 pga rekylrädsla eller att vapnet inte passar bra..........

Ja och ett bra skott med 30-06 eller 308 är bättre än ett dåligt med 6,5 oavsett anledning. ;)

Vad gäller kikare så får du ett beg Leupold, Pecar Berlin eller Redfield för ett pris långt under Hawke.

I mellanklassen finns prisvärda Nikon och Bushnell Elite 6500.

Lägg till lite på priset för Hawke så få du en beg européisk 2,5-10 eller 3-12. Eller 1,5-6 om du föredrar det.

Publicerat

Jo men håller inte 6.5x55 kraven för klass 1 så...

Titta på det tillgängliga sortimentet av ammunition i dag och visa mig de som håller kraven i en normal bössa ;)

Jag har skjutit ofantligt många klass 1 vilt med 6.5x55 men ett mindre väl placerat skott med ovan nämnda kaliber kan bli obra med tanke på att man inte har några marginaler med den kalibern, speciellt inte på björn.

Pratar vi om rekyl så är det mindre rekyl i .308 än 6.5x55 och med en korrekt inpassad/stockad bössa känner man knappt 9.3x62 så rekyl är bara ett problem från svunna tider när vapnena var utformade som en bandyklubba :D

Publicerat

rätta mig om jag har fel men kraven på klass 1 är minst 10.1 grams kula och minst 2000 joule eller 9 grams kula och 2700 joule. ja du kan ju kolla själv på de här läkarna...

http://norma.cc/sv/Produkter/Jakt/65x55/Vulkan/

http://norma.cc/sv/Produkter/Jakt/65x55/Oryx/

http://norma.cc/sv/Produkter/Jakt/65x55/Alaska/

http://www.lapua.com/en/products/hunting/15/18

rekylen upplevas olika av olika personer beroende på hur mycket man har skjutit, jag tyckte min 6,5 hade rätt skaplig rekyl är jag köpte den. nu efter ett antal askar jaktmatch och år så känns det lika mycket som oh skjuta en 22 a eller ett luftgevär.....

Publicerat

rätta mig om jag har fel men kraven på klass 1 är minst 10.1 grams kula och minst 2000 joule eller 9 grams kula och 2700 joule. ja du kan ju kolla själv på de här läkarna...

http://norma.cc/sv/P...t/65x55/Vulkan/

http://norma.cc/sv/P...akt/65x55/Oryx/

http://norma.cc/sv/P...t/65x55/Alaska/

http://www.lapua.com...s/hunting/15/18

rekylen upplevas olika av olika personer beroende på hur mycket man har skjutit, jag tyckte min 6,5 hade rätt skaplig rekyl är jag köpte den. nu efter ett antal askar jaktmatch och år så känns det lika mycket som oh skjuta en 22 a eller ett luftgevär.....

Den sista av dina länkar beskriver exakt vad Wizard menar, längden på testskjutningspipan är 74cm, de flesta jaktvapen i kalibern har 55-58cm. Norma anger inte lika lättillgängligt längden på testpipan, men jag kan lova dig att det inte är någon 55cm jaktbössa. 6,5x55 laddas med långsamma krut, särskilt till de för kalibern tyngsta kulorna, då behöver man komma upp i en avsevärd piplängd för att faktiskt uppnå klass 1. Men om du jagar med en tävlingsbössa typ Sauer STR200 eller en gammal militärmauser så är det naturligtvis inga problem att komma upp i klass 1 prestanda.

Man kan skriva mycket om detta och tycka att ammunitionstillverkarna faktiskt för en hel del jägare bakom ljuset och lurar i dem att ammon klarar klass 1 när den i praktiken sällan gör det. Jag jagar älg tillsammans med en dam som alltid kört med Nosler 9grammare i sin lilla helstock, hon har skjutit ett antal älgar med den som snällt lagt sig ner, men det finns inte en chans i havet att det håller klass 1 prestanda.

Publicerat

MarkusR har exakt beskrivit vad jag menade, tack!

Anledningen till att ingen drar i detta är för att det då skulle bli ramaskri...

Skulle Norma t ex ladda upp alla 6.5x55 så de klarade kraven för klass 1 även med korta pipor så skulle det snart bli sjukhusbesök dör de som fortfarande sitter med gamla m/96 lås eftersom de absolut inte tål de gastrycken...

Man har helt enkelt valt en medelväg mellan dessa två kraven.

Detta skall man inte förkasta utan ta med i beräkningen när man väljer ammunition till sin sexochenhalva.

Publicerat
  • Författare

de handlare som jag har varit hos tycker jag har varit ärliga om vilka vapen som är bra eller inte. själv tycker jag carl gustaf är för jävlig bra bössor som första vapen. men det stämmer bra det de andra har skrivit här. husqvarna, carl gustaf, varberger, remington mm

Ja det har du rätt i för handlarna jag varit i kontakt med har varit bra men måste alltid komma ihåg att en handlare alltid är ute för att sälja.

Publicerat
  • Författare

Ja som ni säger så ett bra skott från en kaliber är bättre än ett skott från en annan kaliber. Men ett dåligt skott från en grövre kaliber ger ju oftast en grövre sår kanal och underlättar eventuellt kommande eftersök än en dålig träff från en klenare kaliber.

Och då är ju 308 lite allround jämfört med 6,5an och 308 an har väl nästan lika bra kulbana som 6,5an har jag för mig och ändå klarar den klass1 spärren utan problem och har ju lite mer knock out effekt också.

För tycker att 308 är en grymt mysig kaliber :) För har hört från ett par äldre herrar i jakt laget som kör med 6,5 att dom tycker den har lite lite död i sig men helt klart kan få död på allt vilt i den nordiska faunan men för dom större djuren skulle det helt klart krävas lite mer stopp effekt. Men säger inte att det är nått fel på 6,5an är ju en av den mest använda kaliber i Svergie men är nog ändå bäst till klass2 vilt och neråt.

Publicerat

huvudsaken är att man köper något som man känner sig säker på och kan träffa med. sen oavsett om det är 9,3 eller 6,5 så spelar det ingen roll båda kalibrar kommer utan tvekan att döda en stor älgtjur utan problem.

Publicerat
  • Författare

huvudsaken är att man köper något som man känner sig säker på och kan träffa med. sen oavsett om det är 9,3 eller 6,5 så spelar det ingen roll båda kalibrar kommer utan tvekan att döda en stor älgtjur utan problem.

Jo det har du ju rätt i men mera död desto roligare är ju det :P

Nä men skämt å sido kanon bra kalibrar båda två som dräper också..

Publicerat
  • Författare

Om vi gör en fundering ställare och jämför tikka m65 och tikkas t3 med varandra så vilken av bössorna är det bästa val att välja för han???

Publicerat

Troligen m65, men det är enbart pga det lägre priset = mer övningsammo.

Publicerat
  • Författare

Troligen m65, men det är enbart pga det lägre priset = mer övningsammo.

Okej men annars så skulle t3an vara bättre eller??