Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ett bra nybörjarvapen?

Featured Replies

Publicerat

Inte nödvändigtvis om man nu inte värdesätter att det finns massor med customdelar.

• Svar 84
  • Visningar 25,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Inte nödvändigtvis om man nu inte värdesätter att det finns massor med customdelar.

Jaha okej så det gör det inte till m65erna??

Publicerat

Lite finns men eftersom t3 är überpoppis i USA har det kommit ofantliga mängder till den.

Publicerat

Jag kommer ihåg Normas gamla laddning med 9 grams Nosler i 6,5x55.

Först angavs utgångshastigheten 870 m/s och sedan sänktes den till 850 m/s. I båda fallen med 61 cm pipa.

Vi testade dom med flera bössor med piplängder från 57 cm till 74 cm. Inte i en enda bössa kom vi ens i närheten av Normas glädjesiffror.

Närmast var i en Sauer 200 STR med ny 74 cm pipa där hastigheten låg på ca 800 m/s.

Med en 10,1 grams kula så blir det lite lättare att nå klass 1. Det bör väl räcka med 730-740 m/s, skulle jag tro.

Men hur man än vrider och vänder så blir fabrikspatroner i 6,5X55 aldrig bra klass 1 ammo.

Det är precis på marginalen, och ofta under. Som t.ex med helstockar.

//Danne

Publicerat
  • Författare

Har nu varit och prata med några kontakter och har fått nårga napp bla en tikka m65 för 950kr om han inte köp den så funderar jag fan att köpa den :);)

Publicerat
  • Författare

Du har 2 fina här och billiga är dom i drift också.

http://www.jaktsidan...672#entry592672

:wub:;):lol::P

Nja du det blir de inge av..

Publicerat
  • Författare

Nu var det så att han skull ha 950kr för kikaren :( :'-c men skulle nog ha under 3000kr för den ialla fall.

Publicerat
  • Författare

Anser ni redfield som kiikarsikte?? är det ba nå billig rappel eller funkar dom också??

Publicerat

Redfield är skottfasta och allmänt pålitliga, De är dock inte så mycket att hänga i granen om man ska sitta i mörker.

Publicerat

Nja du det blir de inge av..

Men va falls. :( Här får du fina bössor serverade på silverfat och du tackar nej till den chansen. :o:(

Skäms på dig! ;):lol:

Publicerat

Hakar på denna tråd lite.....ni som har lite erfarenhet....har tittat på en SAKO 85 Finnlight .308, 2 år gammal och flitigt använd av en duktig jägare. Pris 15 000 kr. Är detta prisvärt?

Publicerat

Hakar på denna tråd lite.....ni som har lite erfarenhet....har tittat på en SAKO 85 Finnlight .308, 2 år gammal och flitigt använd av en duktig jägare. Pris 15 000 kr. Är detta prisvärt?

Är den flitigt använd vette katten om jag inte skulle lägga på 3.000 och köpa en ny istället? Men det beror givetvis på om flitigt använd enbart innebär antal skjutna skott eller om det är mycket slitage på kolv och pipa.

Det verkar dock vara trevlig bössa och jag är själv inne på en likadan i samma kaliber.

Publicerat

Just denna är flitigt använd.....av en duktig jägare, året om. Var osäker på nypriset....såg lite olika bud och det kanske blir en prishöjning nu i vår. Begagnat verkar det inte finnas mycket.....

Publicerat

Jaktia har kampanjpriser på bössor nu i butiker över hela Sverige.

Detta är helt OK pris på en ny T3:a. Laminatträ och rostfritt...den trevligaste och klart snyggaste T3-modellen enligt mig! En bra och krusidullfri bössa helt enkelt :)

http://www.blocket.se/kronoberg/Kulvapen_Tikka_T3_Rostfri_38370427.htm?ca=3&w=3

Publicerat

Mycket fin Sako Hunter 'sexåenhalva' i 'grannkanalen'. Priset verkar vara till viss del förhandlingsbart :)

http://forum.robsoft...p?f=61&t=132004

Den lite äldre Tascokikaren (tillverkad i Japan) brukar kunna vara helt OK jämfört med mycket av dagens fjärran-östern-junk <_<

Publicerat

För att inflika lite till den gode doktorn här,

Sakon på Grannkanalen ligger i mina ögon 3-4000 kr för högt mot vad den är värd och optiken, tja jag hade inte betalat för den oaktat att det är helt korrekt vad doktorn skriver, det är inte Tasco som idag utan Tasco för 15-20 år sen.

Utöver det ligger det massor med T3:or ute på försäljning, de är mycket bra vapen och jag skulle inte betala 15 av 18 för en beg sako med mycket "mil" på, så bra är de inte som vapen att man kan betala nästan fullpris.

/Christian

Publicerat

Håller med Christian här.

Nu är inte jag medlem på Robsoft, men Sakon i annonsen ligger för högt i pris. Bössan håller hög kvalitet men betala inga tokpriser.

Är det en "Hunter" (innan 75:an) så kan den ha en lös rekylklack i lättmetall. Då bör man lägga till en bäddning i priset, om det inte redan är gjort.

Visst kan dom gamla Tasco WC vara användbra med det brukar vara som att titta in i en dimridå när de är äldre än 10 år...

15 tusen för en hårt använd 85:a med plastkolv? Då ska det ingå ett hyfsat sikte i priset.

Publicerat
  • Författare

Men va falls. :( Här får du fina bössor serverade på silverfat och du tackar nej till den chansen. :o:(

Skäms på dig! ;):lol:

NJa men du vet att jag inte riktigt gillar dom dära riktiga grofsingar :P

Publicerat

NJa men du vet att jag inte riktigt gillar dom dära riktiga grofsingar :P

Hm! :( Du gör mig besviken! :(

Publicerat
  • Författare
Hm! :( Du gör mig besviken! :(

Förlåt var inte meningen det :(

Publicerat

Tack för input gällande SAKO 85....tyckte det lät lite väl i överkant också....dessutom utan optik. Tikka T3 Laminated S/S ny kostar runt 14,5 tkr och det är väl samma tillverkare egentligen så det borde vara ett bättre köp med 0 mil ^_^

Publicerat

Förlåt var inte meningen det :(

Ingen fara! :lol:;)

Publicerat

Kommer Tikka som grund ny bara med 3 skottsmagasin? Dessutom undrar jag varför de konstruerat den med en utstickande del vid magasinet...är lådan så tunn eller?

Publicerat
  • Författare

Ingen fara! :lol:;)

Jaha okej hördes bra det.