Publicerat Mars 19, 201214 yr Vad anser ni om Remington och Brownings 308:or jfm med Tikka T3? Jag står i valet och kvalet mellan lite billigare 10-13 tkr bössor av nämnda märken eller lite dyrare Sako 85 ca 17-18 tkr. Syntet eller laminatkolv! Har testat finnarna men inte de andra. Sakon är ju helt klart snäppet vassare....men R & B då?
Publicerat April 7, 201214 yr Är det den som ska bli ditt senaste nyförvärv? Den ser väl bra ut så som man ser den på fotona.
Publicerat April 7, 201214 yr Författare Är det den som ska bli ditt senaste nyförvärv? Den ser väl bra ut så som man ser den på fotona. Ja eventuellt så blir de det men har en t3a lite stainless på gång så det står nog mellan dom Men det stora pluset med m65an är ju att den är tyngre än t3an och jag tycker att dom är mycket lättare att skjuta med. Jo den är riktigt fin faktiskt är väl ett par repor på den men man måste titta ganska noga för att se dom Och den är bara använt ett par gånger i skogen. Är det nån som vet vad en m65a väger?? För t3an väger väl knappt 3kg om jag inte har fel
Publicerat April 10, 201214 yr Författare Ja kanske denna fråga redan är ställd men gör det ändå Släktingen har då i alla fall hittat en bössa Men då har jag ju också hamnat i detta träsk. Och vapnen som i dagsläget jag är sugen på är m65an ovanför å en tikka t3 lite stainless. Så vet inte vilken som är bäst att köpa för m65an kostar 5500kr utan kikare och t3an 6000-8000kr med kikare
Publicerat April 16, 201214 yr Författare Tjenare har snackat med han som har t3an och han vill ha 10000kr för den men då skulle ett sprillans bushnell elite 2,5-10x50 belyst följa med. Är det det en 4200 eller 6500 när den är belyst.Så funderar om det är värt pengarna eller satsa på m65an???
Publicerat Januari 6, 201313 yr Hej nu har jag läst runt lite och det verkar vara en lång diskussion om 6,5x55 eller 308 är rätt val. Jag är påväg att inhandla en Tikka T3 lite stainless (Ny) Och har varit inställd på en 6,5 men nu har jag hört rykten om att den ev. ska förbjudas till älg(?). Det jag är ute efter är ju en allroundbössa främst till älgjakt men jag vill ändå jaga mer toppfågel, räv och kanske vildsvin med. Det vore ju synd att köpa en 6,5 och sen är den "ute" om ett år. Frågan är då: Är det fortfarande en säker investering att köpa en 6,5? Det är väl inte så troligt att den blir nedklassad eller förbjuden till älgjakt? Är just nu inställd på att bössan kommer att följa med resten av jaktkarriären... Men man vet ju inte.. är rätt nu inom det här. Kanske bör tillägga att jag kommer att ha stor tillgång på övningsammo till 6,5.
Publicerat Januari 7, 201313 yr Ska du jaga mycket gris skulle jag nog föredra nått aningen grövre..... Å andra sidan är en 6,5 (i synnerhet om du har tillgång till billiga pilar för älgbanan) ett fullgott val givet att du övar så du vet vad och var du skjuter. Man kan aldrig kompensera ett dåligt skott med grövre kaliber, men med 6,5 är det viktigt att man håller igen på skottet om djuret står i vinkel..... Och till toppfågeln och räv är 6,5 förmodligen överlägsen det mesta annat - i synnerhet om hållen blir redigt långa, jag har själv en 6,5 till räv och gummiälgar, men jagar gris och älg med en 375:a eller 8x57IR. Jag har lite dåliga erfarenheter av 6,5 på älg och gris där kulorna vinklat och inte gjort sitt jobb. Frågar du mig ska man upp emot kulvikter på 12-13g för att få en bra verkan i älg och gris, sedan spelar farten och antalet joule faktiskt mindre roll.... Att 6,5 skulle trilla ur klass 1 tvivlar jag mycket starkt på, men visst - om dagens regelverk gäller så blir det kinkigt med klass1 prestanda och blyfria kulor om man ska hålla sig på vedertagna arbetstryck. I dina kläder hade jag kört på m/65:an här och nu - i mina ögon det bästa låset i modern tid - men på lite sikt valt att köpa en "aningen grövre" pang till den renodlade älgjakten/grisjakten. Rävpurch och toppfågel gör sig bra med en lång, tung och stabil pang. Drevakten på gris och älg passar en lättare och snabbare pang i 8mm+ bättre (du får en HVA 9,3 för kaffepengar numera, toppa med ett aimpiont om du inte gillar öppna riktmedel). Då får du två bra vapen, vart och ett optimalt till sin sak. 3-9x40 kan vara på gränsen till för stor förstoring på grisjakten (då hållen i bland blir mycket korta), men även en aning för litet på de långa skotten på toppfågeln (beror iofs på riktmedlet med). Så toppa förr din tunga och stabila 65:a med en lite mer extrem glugg redan nu, och inse redan nu att den ska kompletteras med en aningen grövre och lättare pjäs. Skulle den då falla ur som klass 1 så är det ju ingen panik - den kommer även framgent att vara den optimala räv och toppfågelbössan. Men oaktat vilket - lär dig skjuta! Och det gör man genom att träna, träna, träna och åter träna. 1/3 skarpa pilar, 2/3 torrklick - minst 1000 om året (dvs runt 300 skarpa pilar/år de första åren) så skjuter du snart som en gud. Och kan hantera även en lite mer rekylstark pjäs. /T