Publicerat Februari 1, 201214 yr Författare Redfield är skottfasta och allmänt pålitliga, De är dock inte så mycket att hänga i granen om man ska sitta i mörker. Jaha okej. Är det ett pris värt sikte eller bättre att satsa på ett annat??
Publicerat Februari 1, 201214 yr Jaha okej. Är det ett pris värt sikte eller bättre att satsa på ett annat?? Vad är det för storlek och skick på det? En ok 3-9x40 är helt klart värd priset.
Publicerat Februari 1, 201214 yr Författare Vad är det för storlek och skick på det? En ok 3-9x40 är helt klart värd priset. NJa vet inte riktigt men vill satsa på en 3-9x40
Publicerat Februari 1, 201214 yr Tack för input gällande SAKO 85....tyckte det lät lite väl i överkant också....dessutom utan optik. Tikka T3 Laminated S/S ny kostar runt 14,5 tkr och det är väl samma tillverkare egentligen så det borde vara ett bättre köp med 0 mil Sako och Tikka är inte samma bössor, även om de delar en hel del teknologi. Jag har köpt både en ny Sako 85 och en ny Tikka T3 och det råder ingen tvivel om att Sakon är betydligt mer påkostad men då kostar det också. Magasinen t ex går inte ens att jämföra. Tikka har ett enraders plastmagasin som lämnar en del att önska, även om det fungerar. Sako har ett tvåraders i metall med riktigt bra låsanordning och det enda dumma med detta magasinet är att ett extra kostar en smärre förmögenhet! Slutstyckena skiljer sig också kraftigt åt och jag upplever trycket på min Sako som mer "crisp" än det på Tikkan men det är inte riktigt inskjutet än Stockningen är också bättre på Sakon men det är mest bara en smaksak. Dock skjuter de två precis lika underbart så där är det ingen skillnad!
Publicerat Februari 2, 201214 yr Sako och Tikka är inte samma bössor, även om de delar en hel del teknologi. Jag har köpt både en ny Sako 85 och en ny Tikka T3 och det råder ingen tvivel om att Sakon är betydligt mer påkostad men då kostar det också. Magasinen t ex går inte ens att jämföra. Tikka har ett enraders plastmagasin som lämnar en del att önska, även om det fungerar. Sako har ett tvåraders i metall med riktigt bra låsanordning och det enda dumma med detta magasinet är att ett extra kostar en smärre förmögenhet! Slutstyckena skiljer sig också kraftigt åt och jag upplever trycket på min Sako som mer "crisp" än det på Tikkan men det är inte riktigt inskjutet än Stockningen är också bättre på Sakon men det är mest bara en smaksak. Dock skjuter de två precis lika underbart så där är det ingen skillnad! Bra! Då borde Tikka T3 funka till en novis som jag som bara skjutit Mauser, CG, AK5, AK4, .LR, Ruger P85, K-Pist, KSP-58, 20 mm akan, 10,5 Centurion, alla tänkbara PV vapen och sprängmedel, otaliga hagelbock kal 12 men idag bara har licens på 9 mm Ruger ;-) efter att jag nu sent men sidor äntligen kommit ur garderoben och snart är klar med Jägarexamen. Ja, ironiserar en aning men har tillbringat åtskilliga dagar av mitt liv på skjutbanor och brukar vara en skaplig skytt även med öppna riktmedel ;-)
Publicerat Februari 2, 201214 yr I Norrköping har det varit Borgs och Dvardala, i Nyköping Sörmland & Sörmland och i Visby på fd regementet. Jobbade som officer ett antal år.
Publicerat Februari 3, 201214 yr okey jag har tidigare skjutit pistol på dvardala, fast det var ett antal år sen, tror jag var 13 eller 14 då . på älgbanan och skit banan i borgs har det väl blivit ett antal 1000 skott
Publicerat Februari 4, 201214 yr hej här e min tanke skaffa dig ett bra sikte köp en bössa i en kaliber som är grövre än 6,5 typ 308 30-06 eller 9,3x62 hitta en bössa du tycker ligger bra och känns skön att hålla i och skulle du uppleva rekylen som obehaglig korta pipan på den och sätt på en ljuddämpare så har du en tyst bössa med väldigt låg rekyl i jag provsköt en 9,3x62 blaser r8 med ljuddämpade och den va en dröm o skjuta med ingen rekyl och lät som en vass 22lr typ men det är bara min tanke mvh rikard
Publicerat Februari 18, 201214 yr Författare Tjenare nu var det så att m65 fortfarande är till salu men tyvärr så gick det lite trögt att stänga slutstycket så han skulle kolla upp vad det var för fel.. Vad tror ni att det kan vara för fel?? Och så om man jämför sakos äldre modeller i kaliber 308 och 6,5x55 är det forestern tro eller är det nån annan?? med tikka m65 hur är dom då. vilken är den bästa bössa på sin tid. och är det löstagbart magasin på forestern??
Publicerat Mars 15, 201214 yr Måste vara en M55. Tjaa...det är en MYCKET bra bössa. Upp till 6000 kr skulle jag kunna betala för en i toppskick Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat Mars 15, 201214 yr Författare Måste vara en M55. Tjaa...det är en MYCKET bra bössa. Upp till 6000 kr skulle jag kunna betala för en i toppskick Sent from my HTC Desire S using Tapatalk Nepp är inte det. För det är kryssmagasin på den och serienummret börjar med 650xxx Okej för han vill ha mellan 5000-5500kr och då skulle fästena följa med och lite ammo också. Och det är ett par små märken på kolven annars så är det inget fel på den.
Publicerat Mars 15, 201214 yr Åfan...är den ompipad eller är det orginalpipa!? Bjud 5.000 kr då...rakt upp och ner pengarna i handen...ett bra pris!
Publicerat Mars 15, 201214 yr Författare Åfan...är den ompipad eller är det orginalpipa!? Bjud 5.000 kr då...rakt upp och ner pengarna i handen...ett bra pris! [/quote Det är orginalpipan men har hört mig för med några som säger att det fanns både m55 och m65 i kaliber 308. Jaha okej så det är ett bra pris om jag får den för det??
Publicerat Mars 15, 201214 yr Medföljer någon optik? Priset är väl vettigt. Dock tror jag du kan få en äldre Sako i fint skick för de pengarna. Har sett Sako 75or i 308w för samma slant. Men tror inte du gör något dåligt köp, Tikka gör trevliga bössor. Sako med Tikka är väl lite som Fender och deras billigare Squire. Är du inte kräsen märker du ingen skillnad.
Publicerat Mars 15, 201214 yr Tikka m55/m65 håller jag lika högt som Sako från samma era...å då är jag ändå 'Sakofil' Husqvarna...du har väl sett denna kikare här på sidan...du var ju ute efter en 3-9x av nåt slag, va!? Bjud 5.000 kr för bössan...å 3.500-4.000 kr för kikarn...sen har du en ypperlig kombination av högsta kvalisort väl under de 10.000 kr du stipulerade som tak i början av tråden! http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/37169-zeiss-diavari-c-3-936-bytes/page__pid__603796#entry603796
Publicerat Mars 15, 201214 yr Författare Tikka m55/m65 håller jag lika högt som Sako från samma era...å då är jag ändå 'Sakofil' Husqvarna...du har väl sett denna kikare här på sidan...du var ju ute efter en 3-9x av nåt slag, va!? Bjud 5.000 kr för bössan...å 3.500-4.000 kr för kikarn...sen har du en ypperlig kombination av högsta kvalisort väl under de 10.000 kr du stipulerade som tak i början av tråden! http://www.jaktsidan...796#entry603796 Jaha okej ji det har du ju rätt i Rätta mig om jag har fel men har hört att tikka hade högre kvalite och lite dyrare än sako på den tiden. Har faktiskt inte sett det dära kikaren. Men har redan ett 3-9 så det funkar nog Ja det har du ju rätt i. Har en till fråga har hört angående tikka m55/65 att dom är väldigt känslig för hemladdad ammo eller är det lungt om man kalibrerar rätt och kör hylsan i hylssvarven till rätt lägnd??
Publicerat Mars 15, 201214 yr Det har jag aldrig hört nåt om. Man skall för övrigt alltid "kalibrera rätt" och alltid "köra hylsan i hylssvarven till rätt längd"...oberoende av vilken bössa man har
Publicerat Mars 15, 201214 yr Författare Det har jag aldrig hört nåt om. Man skall för övrigt alltid "kalibrera rätt" och alltid "köra hylsan i hylssvarven till rätt längd"...oberoende av vilken bössa man har Ja det har du ju helt rätt i.
Publicerat Mars 16, 201214 yr Författare Tänkte höra om man kunde få nå tips om bra ammo till m65a 308 köpe ammo som hemmladdat och även laddata med också
Publicerat Mars 17, 201214 yr Norma Oryx 11,7 gram www.norma.cc (laddata) ----------------------------- Eller..... Lapua Mega 12 gram www.vihtavuori.fi (laddata) Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat Mars 17, 201214 yr Tänkte höra om man kunde få nå tips om bra ammo till m65a 308 köpe ammo som hemmladdat och även laddata med också Du kan ju prova olika ammo och se vilken som fungerar bäst i bössan och kanske om du hittar någon FMJ som samskjuter ihop med jaktkulan.
Publicerat Mars 18, 201214 yr Författare Du kan ju prova olika ammo och se vilken som fungerar bäst i bössan och kanske om du hittar någon FMJ som samskjuter ihop med jaktkulan. Jo jag får nog göra det och se hur man lyckas med det