Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
linus22magnum

hur går det med åtlarna?

Recommended Posts

lindgren
3 minutes ago orjant sa:

Nu är det fullfart på sådden runt omkring vilket innebär att vi har skjutförbud på åtlarna.

Alla vildsvin ska skjutas ute på vallar och fält fram till tröskningen från och med nu hos oss...

Tycker det låter som ett otroligt vettigt beslut!

• Like 1

orjant
4 minutes ago lindgren sa:

Tycker det låter som ett otroligt vettigt beslut!

Så har vi alltid gjort och det är väldigt bra för samarbetet med de som brukar jorden i trakten. :thumbsup:

Några andra som gör liknande?

lindgren

Varierande.
Tyvärr resonerar många som inte har åkrar att dom måste ta varje tillfälle att skjuta när dom ändå är på åteln...
Men den modellen ni har, är den jag förespråkar. 
Man ska inte skapa problem i onödan.

• Like 1

qvarnhill
2 hours ago Vestjakt sa:

Man längtar och hoppas så helt plötsligt på två olika åtlar samma kväll

IMG_20170614_225850_512.jpg.f8ec465c9d3ecb321396c53f3a873451.jpgfeeder_6560598018374910710.jpg.8dde8ea20f8c283d63fe47392dbfe2bf.jpg

Kul med Pongogrisar, det har jag aldrig haft på åteln. Skulle gärna byta bort björnen mot lite prickiga svin...

Krågejägarn

Synd att herren inte kunde ställa sig i fokus.. Möter gärna honom senare i höst :ph34r:PTDC0329.thumb.JPG.3f08de3d6d41fd65f3095f91fe3458b7.JPG

• Like 1

vildmark

Vilken tid kommer grisarna till era åtlar såhär års? Tidig kväll? Mitt i natten? På morgonen? Är det som med räven bäst mellan 23 och 01?

Vestjakt

Det kan komma när som har vi märkt men det skall vara mörkt. Vilket blir jobbig vid vak då det är mörkt strax efter 16.00. Skall ut i kväll och planerar att sätta mig strax innan  mörkret faller. Öppen torn och vädret säger uppehåll -1. Vi har en större herre som jag vill åt och han brukar synas redan runt 18.00

qvarnhill

En del kvällar, strax efter 16 nu. Foderspridning 18 & 20.30. I de flesta fall är det hela över till midnatt.

vildmark

Oj..det var tidigt.. Frågan är om de kommer fram så tidigt där jag jagar.. det är ett promenadstråk bara 100m från åteln.. och folk kan passera framåt 2200 ibland...både joggare..cyklister..hästar..... men vildsvinen borde vara vana vid det..

Tjäran intresserar dem mest verkar det som.. eller så beror det på att tjärträdet står i kanten av skyddande buskage.. Mat har de i överflöd av ekollon och bokollon..

Maichel

bryr sig vildsvinen om det är gyttjigt på gottebordet? De som frekventerade min åtel försvann när majsfälten blev över metern höga. När majsen skördades så tittade gänget förbi en natt, och har inte hälsat på sedan dess!?

Tekniken fungerar och spridaren pytsar ut en liten skvätt majs/ärt/vete- blandning varje kväll. Tjära finns även om den inte bättras på så ofta. Vår och sommar brukar trafiken vara flitig och oftast är besökarna suggor med smått, och ibland årsgrisar.

Jag saknar dom! Inte så mycket för att få stoppa ned ett i frysen, men för att jag ville veta om jag gör något fel. Ska förvisso inte klaga. Åtelns huvudsyfte är att hålla grisarna borta från hästrasthagarna. Vilket fungerar, men inte en gris på en månad? Har inte fällt någon gris sedan i somras... Är dom sura på mig fortfarande?

Kan en för årstiden geggig plats avskräcka dem och bör jag flytta pinalerna så de står på fastare mark?

/M

vildmark

Jag tror inte att geggan avskräcker.. Grisarna ligger ofta inne i vassområden och där är väl sällan torrt.. sen gillar de ju att bada i gyttja..  sölgropar har man ju sett...  Men ska du hämta en skjuten gris så är det nog bättre med fast underlag och halm på.. då är grisen renare och lättare att hantera..

strävhår
På 2017-12-04 at 20:19 Maichel sa:

Kan en för årstiden geggig plats avskräcka dem och bör jag flytta pinalerna så de står på fastare mark?

/M

Så ser 90% av åtlarna ut som jag sett, inget att bekymra sig över. Men då är det trevligt om de får en kutalagomsmäll och inte drop on the spot knuff, lagom skitiga annars.

Maichel
12 hours ago strävhår sa:

Så ser 90% av åtlarna ut som jag sett, inget att bekymra sig över. Men då är det trevligt om de får en kutalagomsmäll och inte drop on the spot knuff, lagom skitiga annars.

:lol:

Sista grisen hängde jag i gafflarna på traktorn och spolade av, av just den anledningen. Så mycket trevligare att hantera då

/M

• Like 1

Joacim
På 2017-12-08 at 22:32 strävhår sa:

För egen del tar jag hellre ett litet gyttjebad med påföljande dusch för både mig och grisen väl hemma. Det beror dock mest på att jag är hundlös för tillfället och inte vill "sparka upp" hundfolket för ett simpelt dödsök. 

Mvh Joacim 

strävhår
1 minute ago Joacim sa:

För egen del tar jag hellre ett litet gyttjebad med påföljande dusch för både mig och grisen väl hemma. Det beror dock mest på att jag är hundlös för tillfället och inte vill "sparka upp" hundfolket för ett simpelt dödsök. 

Mvh Joacim 

Klart det, vi har alla olika förutsättningar. 

• Like 1

Joacim
Just now strävhår sa:

Klart det, vi har alla olika förutsättningar. 

Ja just så :thumbsup:

strävhår
8 minutes ago Joacim sa:

Ja just så :thumbsup:

Jag har ingen traktor :D

• Like 1
  • Haha 1