Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
linus22magnum

hur går det med åtlarna?

Recommended Posts

Lecha

Även en annan teori som dök upp, är att det är en fågel. De är extremt skickliga på att forma bark.Men, det är ju för sjuttan inga "hack" i veden. Ligger "gottet" mellan bark och ved :confused: ??  Ser ut att vara lite som ett för friskt träd för dessa bevingade varelse att gå lös på, (trång bark). Intressant är det :yes:

Mulle mek

Tippar på en att en galt har varit där.

Tycker det ser så ut.

Dom drar med betarna och flänger barken.

Har den typen av skador på alla våra tjärträd.

• Like 1

Morris

Tippar på en att en galt har varit där.

Tycker det ser så ut.

Dom drar med betarna och flänger barken.

Har den typen av skador på alla våra tjärträd.

Jag är benägen att hålla med!

Einar

Kollade idag igen när jag kladdade på lite ny tjära. Hittade ett hårstrå på stubben. Det var lite kortare än penselns strå så det tillhör nog grisen. Barken är skavd mellan 20-60 cm från backen.

Upptäckte också att någon vält en sten som jag lagt lite majs under och majsen var borta.

Kan det vara storgalten som varit på besök. :thumbsup:

Einar 

post-6327-0-06492800-1431885835_thumb.jp

post-6327-0-08595600-1431885851_thumb.jp

Vestjakt

Kollade idag igen när jag kladdade på lite ny tjära. Hittade ett hårstrå på stubben. Det var lite kortare än penselns strå så det tillhör nog grisen. Barken är skavd mellan 20-60 cm från backen.

Upptäckte också att någon vält en sten som jag lagt lite majs under och majsen var borta.

Kan det vara storgalten som varit på besök. :thumbsup:

Einar 

Garanterat en ensam galt. Sätt upp en kamera fort som tusan

Einar

Kanske bättre att sätta en gubbe med bössa i tornet. :biggrin:

• Like 1

hubler

Ska anlägga en ny åtel hade jag tänkt.

De förra har fungerat men har lite funderingar

Vad ska man tänka på?

Ska man börja med åtlingen innan man bygger en koja?

Ska man enbart fodra med majs eller kan man blanda ut diverse andra grödor?

Tips tips :D 

• Like 1

pfrep

börja med att tjära. när du har skrubb i tjäran lägger du lite foder under en back med en sten på. när de börjat rensa ofta (minst tre gånger i veckan) sätter du upp en spridare. fortsätt tjära. vill du ha en bra åtel med fint resultat låter du den vara ett bra tag - nu snackar vi inte dagar - innan du ens börjar överväga att skjuta. 

att börja med att kasta foder är slöseri med mat åt fåglarna. 

Henrik013

Jag börjar alltid att åtla innan man lägger ner energin att få en koja på plats. Brukar slänga ut foder på ett par olika platser där det finns utrymme för åtel och koja. Jag tänker att där fodret försvinner snabbast rör sig och trivs grisarna. Efter ett tag bör man ju iaf kunna dra en slutsats vilket plats som verkar hetast.

Vete är betydligt billigare än majs och ärtor så det brukar jag blanda ut med. Alla dem tre sädesslagen är riktig mumma för grisarna i mina trakter. Ibland får dem även lite bröd som blir över från hushållet.

Anders Johannesson

Är rätt ny på det här med egen åtel så jag har ännu inte lärt mig grisarnas beteende. Men förra veckan och veckan innan det så var det grisar i olika konstellationer på åtel ungefär varannan kväll. Men nu senaste veckan som det vart sånt skit och blåsväder har det vart helt dött... Så min fråga är: är det fler vars grisar är bortblåsta?

BollnäsViktor

Underbar syn :)

• Like 1

lsjonsson

Ja, det är det verkligen! :smile:

Synd att dom inte finns i den här landsänden men å andra sidan är man väl glad också för då får man inte gräsmattan uppbökad. :thumbsup:  :biggrin:

lsjonsson

En uppbökad gräsmatta skulle jag kunna ta varje dag :) man slipper klippa, jag har 4x4 bil och frugan har stövlar, och ungarna skulle säkert tycka om lera :-D

Ja, det blir många jakttillfällen då! :thumbsup:  :biggrin:

qvarnhill

Har ett par rävvalpar på åteln... De kom inte ikväl men väl en ny vildsvinsfamilj som jag inte sett tidigare.

• Like 1

lsjonsson

Trevlig film! :smile:  :thumbsup:

M-Ola

Och så sitter man här igen. Sambon frågade "Vad gör du egentligen när du sitter där ute." när jag åkte i dag. Tittar på månen sa jag, så det är väl bäst att lägga ut en bild.

83be68e6465a3f013a77d3e97dd164ba.jpg

• Like 2

M-Ola

Lite dåligt med aktivitet här i tråden. Men nu sitter man ju här igen. Månskäran på väg ner i sydväst och stjärnklar himmel.

Komsi komsi små grisarna....

• Like 1

M-Ola

Ca 10 minuter efter ovanstående inlägg så knakade nere vid vägen. Kunde höra en ensam gris sakta komma mot åteln. Tog ca 30 minuter på sig att komma fram till åteln men stannade en liten bit ifrån. Satt som vanligt på några ensilagebalar och då de har en förmåga att "knaka" när man rör sig så satt jag stilla och väntade på smaskande ljud. Kom dock inga och jag reste mig och kikade över kanten på en bal. Tomt framför åteln. Men efter en stund så börjar stenmuren röra på sig. Grisen hade gått runt och följt stenmuren in till lampan så den kunde stå och kolla strax bakom lampan utan att själv hamna i ljuset. Backade sakta ut och försvann i hasselbuskarna. Hörde hur den rundade åteln och när den var nästan hela varvet runt så tystnade det. Efter en stund rasslade det i stenmuren och en svart skugga gled i väg över vallen. Satte mig ner igen och kollade tiden. 22.05. Kändes som om det hade gått flera timmar. Satt kvar ett tag och lyssnade på några grisslagsmål så det var full rulle på aktiviteterna i varje fall. Trodde jag hade gris en gång till men det var falsk allarm. Var bara två grävlingar som rullade förbi.

Skön kväll som avslutades med regn från stjärnklar himmel. Var väl tempen som sjönk så snabbt att fukten kondenserade till droppar direkt i stället för dimma. Kul upplevelse i varje fall. Nu sova och i morgon första drevjakten på gris.

Vestjakt

Ny mark sedan juli men grisarna har varigt svåra att få in på det ställen som är lämpligast för åtel. Då vi är något begränsade med vad dessa kan placeras då marken är långsmal och markägaren vill inte ha någon åtelplats i närheten av odlad mark .En gris har vi fått på bild och tre små springandes i pass har observerats hittills.