December 21, 201411 yr Ring roger o be han göra en annan dämp till dig. Som går bak till kolven. Det som går bakåt dämpar inte alls lika bra som man förlänger framåt. Men det gör skillnad. Så ju längre bak ju bättre. om de blir m14x1 så kan du få låna min dämp o testa. Kan skicka upp den när du fått nya bössan. Förvisso anpassad för 6.5mm men ändå. Så får du se om du tycker det blir någon skillnad Rolig kaliber helt klart. hade de i te varit för säl o skogsfågel så hade jag med kunnat tänkt mig den kalibern
December 21, 201411 yr Author Mm blir 1/2-tum unf tror jag gängan heter, orginalgängorna på Kvaddarna. Har samma på alla bössor så det känns vettigt. Däremot kikade jag lite granna på Ase Utra SL5. Förlänger en dm och väger bly.. hajjar inte meningen riktigt? Annars är den kanske bra men hålet är samma storlek som den jag har dvs fixar .243 så det blir en lose-lose för mej.
December 21, 201411 yr Har originaltrycke på mina två T3or och ser ingen anledning att ens fundera på att byta trycke. Båda bössorna skjuter bättre än mig och skulle jag missa beror det inte på trycket. Jag hade valt Super Varmint om jag skaffat en 204 till räv. Med det justerbara kindstödet kommer du mycket långt. Plastig stock - ja, men funkar mycket bra. Nu har jag en McMillan på 308an men egentligen vansinne att betala 9000 för en stock... 223:an är en Lite och där har jag originalstocken med ett stock pack som funkar mycket bra. Lätt, smidigt och välskjutande paket med pipan kortad till 47 cm och med en RCC Carbondämpare. Blir intressant att se hur 204an kommer funka för dig
December 21, 201411 yr Varför du inte köper en 22-250 istället kommer jag aldrig begripa,mycket mer mångsidig. /Mike eller 220 swift eller 6xc. 6xc går väldigt fort med 53 grains kulor
December 21, 201411 yr Smaken är som baken! Jag har fått monterat ett Bix'n'Andy trycke på min T3a och jag upplever en bättre känsla, samt en liten förbättring på tavlan. Jag hade säkert överlevt med orginaltrycket, och visst - som bössan var innan bytet av trycke så presterade den garanterat över min förmåga. Men ett avtryck innehåller flera faktorer och i mitt fall var det förtroendet som fått sig en törn. Efter bytet blev mina tankar som jag väntat mig. Nu behöver jag göra samma förändring på min R700 Med facit i hand borde jag nog börjat på R700 och avvaktat med T3an. Min målbild är så lika avtryck som möjligt på mina "flitigast" använda jaktvapen. T3an leder såhär långt med 21 vilt över R700ans fyra. Vilket till stor del beror på att jag oftast hugger den bössa jag känner mig mest bekväm med. Märkligt med tanke på hur Lillan ter sig Någon dag ska jag på riktigt testa hur väl jag kan skjuta med Lillan, det ska bli spännande... För att komma något åter till ämnet: Smidig pang eller ej. En smaksak men ska jag skjuta på små vilt på lite håll vill jag ha stadiga pinaler i händerna. Lite tyngd i kolv och pipa ser jag som hjälpmedel. Men bökar man i små kojor och torn så är det inte lika roligt längre. Ha kakan och äta den ungefär. Skulle jag skjuta mer på frihand så hade jag absolut önskat en kortare och lättare pang. Men med gott stöd, och inte allt för trånga torn så kör jag på otympligt och långt alla dagar i veckan. Du behöver knappast tyngden för att 204:an sparkar våldsamt, så kort och lätt är säkert rätt! Hänger du sen på en stöddig termos så får du lite tyngd oavsett. Skulle haft med Lillan upp! /M
December 21, 201411 yr en blaser med grs kolv och en flutad mathpipa i 220 swift, toppad med en helia 6-24x56 MUMMA!
December 21, 201411 yr Author Har originaltrycke på mina två T3or och ser ingen anledning att ens fundera på att byta trycke. Båda bössorna skjuter bättre än mig och skulle jag missa beror det inte på trycket. Jag hade valt Super Varmint om jag skaffat en 204 till räv. Med det justerbara kindstödet kommer du mycket långt. Plastig stock - ja, men funkar mycket bra. Nu har jag en McMillan på 308an men egentligen vansinne att betala 9000 för en stock... 223:an är en Lite och där har jag originalstocken med ett stock pack som funkar mycket bra. Lätt, smidigt och välskjutande paket med pipan kortad till 47 cm och med en RCC Carbondämpare. Blir intressant att se hur 204an kommer funka för dig Spännande! Om DU av alla människor är nöjd med orginaltrycket så är jag helt säker på att det kommer att fungera utmärkt för mej. Kände på en slik bössa som du har, .223 L och den gav mersmak utan tvekan. Lätt och smidig! Hade jag inte bestämt mej för .204 så hade jag slagit till på den..eller inte.. hade nog inte velat handla med snubbarna i källaren i Arlanda Stad Har beställt .204 och i första hand laminatbössan, fanns inte den tillgänglig så blir det samma vapen som du har och då vill jag ha ogängad (kommer iaf att korta och gänga själv) samt höjbart kindstöd. Så vi får se, kanske landar där du är. Smaken är som baken! Jag har fått monterat ett Bix'n'Andy trycke på min T3a och jag upplever en bättre känsla, samt en liten förbättring på tavlan. Jag hade säkert överlevt med orginaltrycket, och visst - som bössan var innan bytet av trycke så presterade den garanterat över min förmåga. Men ett avtryck innehåller flera faktorer och i mitt fall var det förtroendet som fått sig en törn. Efter bytet blev mina tankar som jag väntat mig. Nu behöver jag göra samma förändring på min R700 Med facit i hand borde jag nog börjat på R700 och avvaktat med T3an. Min målbild är så lika avtryck som möjligt på mina "flitigast" använda jaktvapen. T3an leder såhär långt med 21 vilt över R700ans fyra. Vilket till stor del beror på att jag oftast hugger den bössa jag känner mig mest bekväm med. Märkligt med tanke på hur Lillan ter sig Någon dag ska jag på riktigt testa hur väl jag kan skjuta med Lillan, det ska bli spännande... För att komma något åter till ämnet: Smidig pang eller ej. En smaksak men ska jag skjuta på små vilt på lite håll vill jag ha stadiga pinaler i händerna. Lite tyngd i kolv och pipa ser jag som hjälpmedel. Men bökar man i små kojor och torn så är det inte lika roligt längre. Ha kakan och äta den ungefär. Skulle jag skjuta mer på frihand så hade jag absolut önskat en kortare och lättare pang. Men med gott stöd, och inte allt för trånga torn så kör jag på otympligt och långt alla dagar i veckan. Du behöver knappast tyngden för att 204:an sparkar våldsamt, så kort och lätt är säkert rätt! Hänger du sen på en stöddig termos så får du lite tyngd oavsett. Skulle haft med Lillan upp! /M Nej.. betänk att jag hann hantera Lillan innan hon flyttade söder ut så jag har koll på vad det är för tingest. Skjutbar som f-n men totalt okompatibel med mina sittningar i trångt torn. Men visst, när väl kinden ligger mot kindstödet och du ser räven i hårkorset.. DÅ är din tungbössa att föredra men vägen dit då föredrar jag en smidigare tingest alla dagar i veckan. Och när det gäller räv så vill jag kunna förvalta alla bud en blaser med grs kolv och en flutad mathpipa i 220 swift, toppad med en helia 6-24x56 MUMMA! Eller hur? Förmodar att bara bössan i den figurationen kostar mer än hela mitt kitt totalt sett och därefter tillkommer konstnad för sikte Och inte f-n skjuter den bättre Nästan så jag kan tänka mej SS L versionen nu faktiskt, Exabits ord väger tungt i sammanhanget..
December 21, 201411 yr Spännande! Om DU av alla människor är nöjd med orginaltrycket så är jag helt säker på att det kommer att fungera utmärkt för mej. Kände på en slik bössa som du har, .223 L och den gav mersmak utan tvekan. Lätt och smidig! Hade jag inte bestämt mej för .204 så hade jag slagit till på den..eller inte.. hade nog inte velat handla med snubbarna i källaren i Arlanda Stad Har beställt .204 och i första hand laminatbössan, fanns inte den tillgänglig så blir det samma vapen som du har och då vill jag ha ogängad (kommer iaf att korta och gänga själv) samt höjbart kindstöd. Så vi får se, kanske landar där du är. Nej.. betänk att jag hann hantera Lillan innan hon flyttade söder ut så jag har koll på vad det är för tingest. Skjutbar som f-n men totalt okompatibel med mina sittningar i trångt torn. Men visst, när väl kinden ligger mot kindstödet och du ser räven i hårkorset.. DÅ är din tungbössa att föredra men vägen dit då föredrar jag en smidigare tingest alla dagar i veckan. Och när det gäller räv så vill jag kunna förvalta alla bud Eller hur? Förmodar att bara bössan i den figurationen kostar mer än hela mitt kitt totalt sett och därefter tillkommer konstnad för sikte Och inte f-n skjuter den bättre Nästan så jag kan tänka mej SS L versionen nu faktiskt, Exabits ord väger tungt i sammanhanget.. min r93 a med grs kostade 6000kr för stocken, sen 4000kr för systemet sen 8000kr för en flutad matchpipa, så visst 18000kr är mycket pengar men då kan du byta till en annan pipa med och du spara nog ca 3000kr om du tar en standardpipa!
December 21, 201411 yr Author Yada yada yada.. kommer aldrig... ALDRIG att skaffa en slik bössa. Vi snackar vakbössa här, finns inget behov av att kunna repetera snabbt.. Sen är jag en stor anhängare av löstagbara magasin
December 22, 201411 yr Yada yada yada.. kommer aldrig... ALDRIG att skaffa en slik bössa. Vi snackar vakbössa här, finns inget behov av att kunna repetera snabbt.. Sen är jag en stor anhängare av löstagbara magasin Finns ju även grs kolv till R8an... Sen är ju Blaser lite mer än bara snabb repetering, skjuter äckligt bra också, sen kan man ju jaga tjäder på morgonen och elefant på kvällen med samma bössa, kräver kanske att man har eget flygplan mm. men... /Baner
December 22, 201411 yr Aaa missat den här tråden hippen Allla dagar i veckan 22-250 kärlek vid första träffen. Betydligt mer universal än 204 ruger. Att 22-250 skulle vara svår laddad har jag ingen erfarenhet av. Kolla in det här http://natur.astrosweden.se/ior-hunting-25-10x56-sfp-4ad-belyst/27697-0 Mvh.
December 22, 201411 yr Author God Morgon Flex Hade ett långt snack med Mike om detta, han var inne på samma tema nämligen.. men efter rätt mycket tankemöda så landade jag i att det är en ren rävbössa jag ska ha och då lockar den lilla .204 mer än 22-250. Den lille gör samma jobb som den stora utan problem.. Sen siktet.. Helt säker på att det finns bra tuber av andra fabrikat men efter att ha trasslat runt med olika fabrikat med allt strul som det innebar så fick jag en kraftig aha-upplevelse när jag skaffade första zeissen. Efter det finns inget annat.
December 22, 201411 yr Du borde ha kollat min .22-250 innan du slog till. Nu är den ju helt ny hos mig, men det som imponerar är ju mångsidigheten. Varenda käft laddar ju .22-250 till ljushastigheten, MEN styrkan i patronen är ju att den fungerar hela vägen ner i 700 m/s pga dess magiska egenskaper. OK, har inte testat just detta men om man letar lite extra efter andra artiklar på nätet än "dogbegone" så hittar man vittnesmål där det viktigaste ordet är just mångsidighet.
December 22, 201411 yr Loading a reduced amount of standard powders in the .22-250 is an easy way to duplicate the .223. For example, in my Cooper .22-250 with a 55-grain bullet, 33 grains of Varget powder produces 3,273 fps, and 31.5 grains of Benchmark generates 3,342 fps. Those speeds are about the maximum velocity of a 55-grain bullet in a .223. To drop the velocity down to the level of a .221 Fireball or .22 Hornet takes a bit more creative handloading. Generally speaking with the .22-250, the slower the velocity desired, select powders with a correspondingly faster burning rate. That's because the faster a powder's burning rate, the lower the pressure range at which it works best. So 17 to 23 grains of H4198 with a 40-grain bullet fired in the .22-250 pretty well mimics the .22 Hornet. Or 23 grains of H4198 and a 55-grain bullet turns the .22-250 into a .221 Fireball. With 23 grains of W748 and a 40-grain bullet, the .22-250 goes way down at 2,200 fps, about the performance of a .22 Winchester Magnum Rimfire.
December 22, 201411 yr Author Men Bengt.. Jag har en .222 som är hyggligt kryddad, varför lägga tankemöda på att skaffa en riktig högfartskaliber och sen ladda ned? Det enda jag ev kommer att fundera på när detta blir verklighet är att försöka hitta en varmintkula som är marginellt hårdare.. Såvitt jag fattat så är 9 av 10 tillgängliga kulor.. ok 4 av 5.. finns inte så stort utbud har jag inhämtat.. väldigt slaskiga. Sen är det max eller på gränsen till max som gäller laddningsmässigt. Edit: Ok fanns en del att välja på såg jag på Vapex.. Ska nog reda sig!
December 22, 201411 yr Author Njae.. vi får se. Ev skriver jag över den på Madeleine. Fuck.. upptäckt baksidan med ny kaliber Behöver jag ny hylshållare till autoprimern? Vilken hylshållare behövs till laddpressen? Laddverktygen är ju hyggligt enkla att hitta. Vilket krut? Snackade med Mike innan, han hittade laddningar med Vv140.. passar mej utmärkt, tvingades köpa 3,5 kg slikt sist det begav sig så det finns.
December 22, 201411 yr Hipstern- det är en 222 Rem mag hylsa från början, dvs pappan till 223 mfl, du behöver inte en ny hylshållare./Christian
December 22, 201411 yr Author Pöss!! Räcker med verktyg således.. perfekt! När vi ändå svajjar en smula på ämnet.. När jag laddat tidigare så har jag tidvis haft problem med flatbottnade kulor, de har tidvis vikt ihop kulan.. Hajjar inte skillnaden mellan boattail och flatbase rent ballistiskt? Boattailen är ljusår lättare att ladda.. kan koefficienten vara bättre på en flatbase kula?
December 22, 201411 yr Author YES!!! Nu vart det spännande.. kom på, och fick godkänt av hustrun, att jag kan sälja hennes Beretta UL.. Då torde finansieringen i princip vara klar!!