Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat

Det räcker för mej! Hör av dej om du inte blir av med den :wub:

Har ju kvar brotschen ;)

• Svar 1,4k
  • Visningar 113,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Har ju kvar brotschen ;)

Till 22-243? Spanx but no spanx.. kom på att du hade nog den där helextrema kalibern, kändes sådär..även om det hade varit kul att jämföra med Jensa och kolla hur han lobbade potatisar med sin 22-250 B)

Mvh!

Publicerat

6x45 gör 1000+ med en 60gr Sierra HP, har bara skjutit en räv med den men vi var båda eniga om att rävar tokdör av sådana kulor i dessa hastigheter.

Publicerat
  • Författare

Jo men de tokdör nog om jag tar dem med MachII:an med..på rimligt håll..men det gör jag ju inte.. men nu hade det varit kul att faktiskt jaga med en kaliber som ligger runt 1150-1200 från början liksom.. även om det kanske inte håller sååå många skott :unsure:

Mvh!

Publicerat

Har nog glömt bort div bomskott och de jag kommer ihåg presterade jag med den där jänke.243:an som jag hade ett ytterst kort tag. De två faktorerna som genererar bomskott, utan inbördes ordning, är då dels okända avstånd där man försöker få stopp på en travande räv och då man får stopp på den så finns inte tid att lasra. Och dels hastigt uppkomna längen.. Har iofs tagit en på +300 men jag vet inte exakt hur långt det var dessvärre. Men man vill kunna skjuta med säkerhet de gånger man får dessa lägen med hyggligt känt avstånd och ffa gynsam skjutställning.

Antingen skiljer sig våra rävars beteenden åt eller så har du en dålig lasermätare alt lasrat för lite.

Jag har inga problem att lasra mina rävar nattetid samt att få iväg ett skott på dom inkl tid för att klicka höjd ^_^

Om du nu verkligen inte vill klicka,har du funderat på en kikare med ballistiskt riktmedel? typ swarres TDS 4.

Om det är så att dina rävar bara flimmrar till och inte exponerar sig åtminstone under några minuter så sparar det en del tid.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Den sista som jag minns kom kutande i ett parkliknande område och precis när den passerat ett hus lyckades jag skälla fast den.. har för mej att jag lyckades skjuta över den på 240 meter <_<

Tror iofs man kan klara sig rätt ok på att hålla upp en smula..

Ett annat skott jag tog på osäkert avstånd var ju lite kul, räv sittandes rakt emot mej och jag var jävligt osäker på avståndet. Höll i skallen så tänkte jag att kulan kan droppa två dm om den vill det tar bra ändå. Kulan tog i ett öga in mot nosryggen B) Den hade inte droppat många cm.. fan nuvarande rigg och laddning är ändå rätt ok! Men oavsett så lockar det med någon extremkaliber <_<

Min lasermoj är inte så där jättebra kan jag säga, fixar inte alls mörker osv så jag är helt beroende av att lasra avstånden i förväg så jag vet på ett ungefär hur långa håll det kan bli. Ena stället, där jag ska ut i em, kan det faktiskt bli hur långt som helst tror det är en miljö där du skulle trivas Mike :D

Hur eller hur, tycker räv och rådjur skiljer sig rätt rejält åt i sitt beteende. Räven har ett mer nervöst sätt, sällan blickstilla som rådjuren och är det så att räven håller på att jaga sork tex så är det ju konstant rörelse. Och skäller man fast en räv så blir den inte på plats lika länge som ett rådjur. Tycker räven är svårare på precis alla sätt att skjuta än just rådjur. Tror att det är just därför som man får lite puls när man ser dem, räven kommer nog aldrig att lämna en oberörd :wub:

Mvh!

Publicerat

Finns det ingen möjlighet att brotscha upp befintlig pipa till t ex 223? Borde vara enklaste att göra förutsatt att magasin mm fungerar och du vinner 80-100m/s.

Publicerat

Okej,misstänkte att din lasermätare inte riktigt var med i matchen.

Min funkar perfekt nattetid,faktiskt bättre än dagtid.

Våra rävars beteenden skiljer sig nog åt hör jag,mina lurvar runt på fält och åkrar lugnt och stilla-har inga bekymer alls att mäta klicka och skjuta i lugn och ro :)

/Mike

• 2 years later...
Publicerat
  • Författare

Lyfter denna tråd då tankarna drabbat mej igen.. tror jag hade en annan tråd innan men den hittar jag inte.

Ledsnat Vixen nu.. tyckte jag hade kanontag om en räv i natt men fick inte rätt träffljud och jag såg räven efter skott larva iväg.. 

Kommer liksom inte "in" i bössan.. upplever att kolven är för lång, pistolgreppet är inte optimalt.. Sen lockar en ny kaliber och jag har snöat in på 204 Ruger. Vet att Walleman fick den i klass 2 och jag kan ju ladda upp den dit utan problem så det borde gå att söka som klass 2.

Sen måste jag byta sikte. Måste ha riktmedel 60. Nuvarande är för stort och otympligt. 

Så den grova planen är sälja nuvarande rigg.. Sako Vixen .222 m kortad pipa o plastbäddad av Taxen på Robsoft samt Zeiss Diavari 3-12x56 m digitalt belyst riktmedel..40? Siktet är väl optimalt för tex grisvak utan åtelbelysning typ.

Det jag siktar på, som en grov plan, är ett nytt zeiss och där är jag osäker på vilken modell som gäller.. Diavari eller Victory? Måste läsa på där, hajjar inte skillnaden. Sen lutar det åt en Tikka T3 i någon form dock inte varmint eller liknande utan en standardbössa. Ska iväg här snart till en nasare och kolla läget, osäker på om Huntyard o Berra säljer Sakos sortiment?

Men några frågor.. Zeisstuben.. 3-12x56 ska jag ha, behöver inte mer förstoring även för skott på längre håll..tror jag. Vilken modell, Diavari eller Victory?

Publicerat

Mtp vad tjänstebössor får utstå tycker jag att du ska ha Tikkas rostfria med laminat.

Gällande sikte kan jag bara rekommendera stora Helia 5, pricken täcker typ 1,5cm på 100m, man siktar på en klisterlapp utan problem i vart fall.

Publicerat
  • Författare

Ok men Helia 5.. har läst så förbannat många som surrar om detta. Är de numera jämnbördiga med Zeiss avseende ljuset?

Publicerat

Varför måste du få den i klass2? rådjur?

Den enda lagliga kulan är en 55gr varmint från berger,ska du skjuta rådjur i samhället förutom dina rävar så spelar kulvikten och klassindelningen mindre roll.

Jag skulle inte vilja jaga rådjur privat med 204 ruger,men det är jag det.

/Mike

Publicerat

Ok men Helia 5.. har läst så förbannat många som surrar om detta. Är de numera jämnbördiga med Zeiss avseende ljuset?

Det ska nog fan till att säga säkert att den ena är bättre än den andra, Per G här inne menar att hans k624i är bättre än hans zeissar optiskt och jag finner ingen distinkt skillnad mellan min k624i och min helia 5.

Publicerat

Det ska nog fan till att säga säkert att den ena är bättre än den andra, Per G här inne menar att hans k624i är bättre än hans zeissar optiskt och jag finner ingen distinkt skillnad mellan min k624i och min helia 5.

När sa jag det? Tycker de är rätt lika optiskt men till vakjakt föredrar jag 3-12x56 zeissen eller Hensoldten framför Kahlesen.

Publicerat

När sa jag det? Tycker de är rätt lika optiskt men till vakjakt föredrar jag 3-12x56 zeissen eller Hensoldten framför Kahlesen.

Antagligen var du nykär i den, du sa att det var den bästa optik du tittat i. ;)

Helia 5 har dock bättre möjlighet att ställa belysningen riktigt lågt.

Publicerat

Jag vet fler som har fått 204 ruger i klass 2 så det ska nog inte vara några problem. Jag kommer också att söka den som klass 2.

Har du kollat på Schmidt & Bender Stratos 2,5 - 13x56?

Publicerat

rm60 är kärlek!

Var du inte rätt taggad på samma glugg som Walle har?

Behöver du plats i skåpet så kan jag adoptera din halmautomat

Publicerat
  • Författare

Varför måste du få den i klass2? rådjur?

Den enda lagliga kulan är en 55gr varmint från berger,ska du skjuta rådjur i samhället förutom dina rävar så spelar kulvikten och klassindelningen mindre roll.

/Mike

?? Varför ska jag skjuta rådjur i samhället med den när jag har en fullt fungerande dämpad Hornet?  :tongue: Har för mej att herrn har goda erfarenheter av kalibern till detta.. tom vapensorten  :cool:

Enda skälet är att genom att söka på klass 2 så har jag en teoretisk möjlighet om jag skulle få för mej att göra det. Idag har jag inte mark till det men förhoppningsvis någon gång i framtiden och jag kan verkligen sakna de här tornsittningarna med Wilda efter just rådjur.

Och med Vixen så körde jag i princip bara hals/skallskott och jag tror det fungerar lika bra med .204..

Nu har jag surrat runt lite med div handlare, spytt på någon drygskalle i Arlanda.. Landar i följande strategi!

Bokar en Tikka T3 i morgon och om Sako Sweden kör på i sina vanliga spår så har jag den inte förrän i augusti. Det som nu tarvar mer tankemöda är siktet. 

Ska sälja Vixen privat, Zeissen likaså. Arlanda bjöd 6 lusentappar för Zeissen.. skoj, sålde en liten Diavari 2,5-10x50 till Torsbo och fick 9 lusentappar. Konstaterar att man ska sköta ev kläd och utrustningsinköp på Huntyard o Berras i Arlanda stad men man behöver inte gå ned i källaren  :wallbash:

Ska prångla iväg lite annat junk med för att frigöra medel.. kan det vara en bra plan?

Publicerat
  • Författare

Ang siktet.. Kör jag på Zeiss så behöver jag inte förlora sömn för att jag kunnat hitta ngt bättre. Övervägde 72:an men skeptisk.. så mycket kringutrusning på dem som jag aldrig ens nästan behöver så en vanlig enkel 3-12x56 fyller mina behov så länge jag får tag på rm 60. Men visst.. Wallemannens jävla äckelglugg högg till i själen  :biggrin:

Edit: Fick lära mej skillnaden på de olika Zeiss sorterna.. Victory är dagbelyst! Behövs inte.. alltså vanliga Diavarituben. Hade visst kommit någon ny rackare med, måste kolla vad det är och kostar.. 

Publicerat
  • Författare

/Mike

Berört detta med rådjuren i samhället men värdesätter dina tankar iövrigt så Why not?

Publicerat
  • Författare

15K är bästa priset jag hittat på Zeissen.. inte hittat siktet på så många ställen??!

Publicerat

Ang siktet.. Kör jag på Zeiss så behöver jag inte förlora sömn för att jag kunnat hitta ngt bättre. Övervägde 72:an men skeptisk.. så mycket kringutrusning på dem som jag aldrig ens nästan behöver så en vanlig enkel 3-12x56 fyller mina behov så länge jag får tag på rm 60. Men visst.. Wallemannens jävla äckelglugg högg till i själen  :biggrin:

Edit: Fick lära mej skillnaden på de olika Zeiss sorterna.. Victory är dagbelyst! Behövs inte.. alltså vanliga Diavarituben. Hade visst kommit någon ny rackare med, måste kolla vad det är och kostar..

Nja,,, serien heter victory, sen är viktory varipoint dag, medans victory diavari är natt.

Men har för mig att viktory diavari är medförstorande. Kommer ej ihåg om classicen är det.

Kolla så att det är victory diavari o inte Classic diavari. O att det står lotu tec (bättre linsbehandling) på tuben.

Då har du ett svårslaget sikte till vak.

Edit: mig veterligen efter ha ägt o provat så är endast ht o helia5 bättre. Men då är vi inne på petitesser.

Edit 2: fick höra att det är 6 mån väntetid från sako nu. Skulle beställa en bössa, men avstod.

Publicerat
  • Författare

Nja,,, serien heter victory, sen är viktory varipoint dag, medans victory diavari är natt.

Men har för mig att viktory diavari är medförstorande. Kommer ej ihåg om classicen är det.

Kolla så att det är victory diavari o inte Classic diavari. O att det står lotu tec (bättre linsbehandling) på tuben.

Då har du ett svårslaget sikte till vak.

Edit: mig veterligen efter ha ägt o provat så är endast ht o helia5 bättre. Men då är vi inne på petitesser.

Edit 2: fick höra att det är 6 mån väntetid från sako nu. Skulle beställa en bössa, men avstod.

Tada! Tack!

Ok Varpoint ska det inte vara på denna bössa. Victory Diavari ska det vara alltså? Fan va rörigt  :biggrin: