Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat

53gr v-max har ett bc på 0.290 medans 40gr har 0.200, och 6mm 58gr har ett bc på 0.250.

Men rekommenderas att man har 1-10" räffelstigning om man ska skjuta med 53gr, då det är långa kulor som egentligen är gjorda för .223.

Får man upp den i 1300m/s, inskjutning på 160m så krävs det 5 klick upp på 300m(efter en snabb titt i shooter).

/Baner

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat

Man får inte upp en V-Max 53 i 1300 m/s ens med en 220 Swift, så det är absolut ingen risk i en 22-250 ;) Möjligen att det skulle gå i en 223 WSSM.

Publicerat

Nä 1300 kanske var lite överdrift, men 1150-1200ms bör vara möjligt med en 65cm pipa. :)

Ska testa 35gr barnes varmint grenade i den också, men inte så stor chans att den kulan funkar dock.

/Baner

Publicerat

Tycker att du skulle ha satsat på en .22 Eargesplitten Loudenboomer istället, om du ska ha en 22-250 kan du ju lika gärna kasta kulorna med egen kraft   :biggrin:  :biggrin:

Publicerat

jag som funderar, varför går 6xc bort?

är det för mycket krut/ för nära klass ett?

Publicerat
  • Författare

6xc går inte bort specifikt, 6 mm går bort generellt.

Publicerat
  • Författare

Ang pissiga statisitken där.. En annan faktor som jag tror är nog så viktig är att åtgärda tornet man sitter i så man kan få bra stöd oavsett skjutriktning tror det är nog så viktigt.. Samtidigt vidhåller jag att räv är betydligt svårare än tex rådjur och hjort på håll dels mindre men framför allt så är de mer aktiva i rörelsemönstret.

Publicerat

En räv är helt klart mycket svårt vilt med hög svårighetsgrad att hållanden 100% på. Inget fel att träna med en pipbrännare det har jag själv gjort då hade jag en pipa för övningen och en för tävling och jakt.verkligen att rekommendera tycker jag.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jaha bössan beställd och licensansökan ivägskickad.. det som hänt nu är att jag har en del funderingar kring siktet återigen.

Fick ett besked precis från en kompis som jobbar på XXL att det faktiskt GÅR att byta riktmedel på min Diavari.. Jag ska bara kolla hur frågan är ställd, så de fått rätt förutsättningar att ta ställning till i sitt svar till honom.

Men..

Om det går så kostar det 6.400 att få ett nytt riktmedel. Jag är i grunden nöjd med siktet och det är fantamej inget sug efter siktet när man annonserar det som till salu.

Vidare så har jag fått tag på ett Zeiss Victory HT för 18.300, det är klart redan.. 

Det som ska utredas vidare är hur Diavarin står sig i konkurrens med Victoryn avseende ljusgenomsläpp? Såvitt jag fattat så ska Victoryn släppa igenom 95%.. vilket då ska vara top of the line. Ligger Diavarin inte allt för långt efter eller något så kan det landa i att jag faktiskt behåller min tub, skiftar riktmedel och kör på. Det skulle bespara mej en hel del pengar!

Sen har jag fått en ny tanke efter att ha läst igenom nästan hela Henriks exempellöst proffsiga tråd om hans Tikka T3 Varmint.. Jag ska helt klart duracota den nya bössan, vill bli av med den blanka pipan. Och jag har ett diffust minne av att Mike har utrustning för slika övningar.. right?

Sen blir det ju ett litet hack i skivan här, när bössan väl kommer så måste jag omedelbart lämna iväg den för gängning.. obra.. samma dämp som jag använder på Vixen.. hoppas Vixen är intakt då fortfarande annars blir man ju helt vapenlös och löptider i antågande!

Publicerat

Finns en verkstad i Järfälla som gängar samma dag som man lämnar in för 600kr. 800 om de ska kapa och kröna om. Jag har prylar för duracoat i bromma. Har färg också om du kan tänka dig dark earth.

Publicerat
  • Författare

Men fan va smutt! Har du ngn bild på färgen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Finns en verkstad i Järfälla som gängar samma dag som man lämnar in för 600kr. 800 om de ska kapa och kröna om. Jag har prylar för duracoat i bromma. Har färg också om du kan tänka dig dark earth.

Har du några kontaktuppgifter till stället i Järfälla förövrigt?

Googlade på färgen där.. hade nog tänkt mej något mörkare men det borde gå att köpa? Vart handlar man slik färg?

Såg ngn bild på nätet.. när man målar på detta sättet så kan man i princip måla hela bössan, slutstycke låda och hela skiten? Verkar ju lite spännande..

Iaf mailat Zeiss nu för att kolla, anar att samtliga Diavarituber har medförstorande riktmedel och om det stämmer så måste jag ha någon typ av koll på hur Rm60 ser ut i medförstorande version på 12x. Det är så pass mycket pengar oavsett vad man väljer så jag vill ha bra koll på resultatet med att byta riktmedel.

Publicerat

Har du några kontaktuppgifter till stället i Järfälla förövrigt?

Googlade på färgen där.. hade nog tänkt mej något mörkare men det borde gå att köpa? Vart handlar man slik färg?

Såg ngn bild på nätet.. när man målar på detta sättet så kan man i princip måla hela bössan, slutstycke låda och hela skiten? Verkar ju lite spännande..

Iaf mailat Zeiss nu för att kolla, anar att samtliga Diavarituber har medförstorande riktmedel och om det stämmer så måste jag ha någon typ av koll på hur Rm60 ser ut i medförstorande version på 12x. Det är så pass mycket pengar oavsett vad man väljer så jag vill ha bra koll på resultatet med att byta riktmedel.

Det gör fint att måla hela bössan om man vill, men det blir en del pill med maskning och förarbete. Jag köpte min färg på jaktpasset.se, finns massor av kulörer att välja på. Minns ej vad verkstan heter, kolla ljuddampare.nu där finns en lista på vilka som monterar dämpare. Jag har gängat två pipor där och bara ringt dagen innan.

Om du behöver mer beslutsunderlag gällande ht eller icke ht så låna min nästa gång du ska vaka och jämför.

Publicerat
  • Författare

Enklast hade varit att ta ht rakt av men det känns som slöseri att sälja iväg min Diavari, tvivlar på att man får vad den är värld och den är på tok för bra för att slumpas bort.

Ska iväg ikväll om det klarnar, ingen snö alls men bra ljus så det kanske kan gå att se ändå. Men då ska det klarna med.. 

Publicerat

Har du tankar kring att helt frångå zeiss för att titta på andra tillverkare?

Publicerat

Han vägrar [emoji16]

Publicerat

Vill ju inte verka som någon översittare eller pekpinne men det senaste året har jag bytt optik på mina bössor flertalet gånger.

Detta gör mig absolut säker på att du kan finna optik som är minst lika vettig som zeiss om inte vettigare för mindre pengar.

Jag har en sako varmint 6,5 som jag skjuter räv med. Denna sitter ett ior hunting 4-16x50 på vilken jag är mycket nöjd med. Tror jag betalade 7900 plus moms.

Ring George på astro Sweden så kan han säkert ta fram ett vinnande koncept.

Publicerat

Köp en Helia 5 istället, rätt riktmedel och icke medförstorande.

/Baner

Publicerat

Enklast hade varit att ta ht rakt av men det känns som slöseri att sälja iväg min Diavari, tvivlar på att man får vad den är värld och den är på tok för bra för att slumpas bort.

Ska iväg ikväll om det klarnar, ingen snö alls men bra ljus så det kanske kan gå att se ändå. Men då ska det klarna med..

Hade hem en HT och provade på vak. Var inte stor skillnad mellan den och Diavarie. Förutom inbyte pris som gjorde att jag inte byte.

Däremot som du säger riktmedel 60 vill jag ha. Har 40 på två idag.

Ska jag byta idag blir det Helia utan tvekan.

S.

Publicerat

Helia 5 ?.

Varför ska man ha ett sikte som är sämre som vaksikte till just vak.

Den ligger på lite över 90% i ljustransmission.

Zeiss ht ligger på 95%.

Jo jag vet att det finns andra aspekter o begrunda om man så vill.

Annars så finns meoptas r2 2,5-15x56.

With the new Helia 5 2,4-12 x 56i you are perfect equipped for every hunting situation.

It shows a perfect image with an excellent edge-to-edge clarity and a very wide field of view – 16,5 m at magnification 2,4! Furthermore the Helia 5 has a light transmission of more than 90% which means outstanding conditions until nightfall.

Zeiss HT.

hunting expedition: The unique optical concept, with a light transmission of up to more than 95%,

Publicerat

Upp till 95% betyder att det lika väl kan vara 2% eller 63%.

Zeiss har satt en övre gräns, bättre än såhär blir det inte. Helia har satt en undre gräns, minst såhär bra blir det.

Med det sagt har jag svårt att tro att någon märker skillnaden i skymning.

Publicerat

Nog bäst man håller med 100+ killen,

ärligt talat är saker som mörkervärden, ie front lins storlek, upplösning i mörker, rm, belysning och utformning det som avgör lämpligheten av ett sikte, inte några procent i transmissions förlust, när det gäller bruk i dåligt ljus, mörker.

zeiss eller Helia är således inte så mycket valet, inte ior heller, utan valet efter egen preferens av rm, det personliga valet, kravet på upplösning för att klara skyttet och observation.

Christian

Publicerat
  • Författare

Möjligt att det förändrats men såvitt jag hajjat så är det ingen som spöar Zeiss avseende mörkervärde. Lägg sen till, och detta är inte att förakta, att jag haft de här siktena i typ 20  år och i princip aldrig haft några problem med att se vilt eller inskjutningar. Så jag frågar mej, varför ändra något som fungerar väldigt bra? Visst det kostar men jag inbillar mej att man har igen det. Den analoga belysningen på stora gluggen hade lite skakig funktion och detta typ 5 år efter att garantitiden gått ut. Skickar in och de fixar det utan att knota om betalat.. 

Jag uppskattar sånt och tänkte fortsätta med det  :cool:

Publicerat

När jag beställde zeiss så skickade de en lägre prissatt modell än jag beställt och krävde 1000kr mer betalt än vi hade sagt samt drog ut på tiden till 3ggr längre än utlovat. ;) Bytte till Helia. :biggrin: